EES Posted May 16, 2004 Report Share Posted May 16, 2004 Varför var ditt alt. annat kompani så bra på din misson? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 16, 2004 Report Share Posted May 16, 2004 Du har glömt IL, XL mfl. Vilket kompani som är bäst är rätt löjligt att rösta om, dessutom har AOR:et och uppgifterna ändrats ett flertal gånger så samma kompani (/pluton/grupp) fast på olika missioner kan ha haft vitt skilda uppgifter och i olika delar av Kosovo. Vissa funktioner har även hoppat mellan kompanierna och har ibland funnits på varje skyttekompani för att nästa mission vara samlat i en pluton (t ex span som på KS06 fanns en grupp per kompani, på KS07 en grupp per kompani + en pluton på SL och på KS08 var det om jag förstått rätt endast en pluton på SL kvar). Men för att försöka svara på frågan gillade jag det AOR (och självklart också Bifrost) vi på RL hade under 06:an och tidigare, men det hade varit kul att byta med QL eller CS för att även få samverka med den serbiska befolkningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ebbe Posted May 16, 2004 Report Share Posted May 16, 2004 Men för att försöka svara på frågan gillade jag det AOR (och självklart också Bifrost) vi på RL hade under 06:an och tidigare, men det hade varit kul att byta med QL eller CS för att även få samverka med den serbiska befolkningen. Instämmer fullt med 106. Trivdes guld på "gay-hyllan" uppe bergen, även om det hade varit kul att se lite mer folk, och framför allt få rotera mer i AOR:et. Dock hade vi 5 riktigt bra veckor i jänkarnas AOR, på Camp Magrath. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted May 16, 2004 Report Share Posted May 16, 2004 106 och Ebbe har så rätt. RL + Bifrost + KS06 = härligt! Rotation ned till CV då och då samt och några dagar i Pristina var inte heller fel för att få lite omväxling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YxBobo Posted May 16, 2004 Report Share Posted May 16, 2004 Hm. Jag tycker personligen att MNTC (MultiNational Transport Company) var helt kanon att vara på. Speciellt efter flytten till Tor Hov, men mest på grund av att det var multinationellt. YxBobo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt Andersson Posted May 17, 2004 Report Share Posted May 17, 2004 På den nu rivna MUP-stationen i Gracanica trivdes man bäst... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted May 17, 2004 Report Share Posted May 17, 2004 C2 på den gamla goda tiden då samma KP-tropp var grupperade där 6 mån i sträck. 8 man. Jag var alldrig själv placerad där men i egenskap av deras chef besökte jag stället regelbundet och det ångrade man aldrig. C2 rules. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted May 17, 2004 Report Share Posted May 17, 2004 På den nu rivna MUP-stationen i Gracanica trivdes man bäst... Håller med ...... "Kladdkaka...." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt Andersson Posted May 17, 2004 Report Share Posted May 17, 2004 På den nu rivna MUP-stationen i Gracanica trivdes man bäst... Håller med ...... "Kladdkaka...." Hey...vilken pluton var du på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan_b Posted May 17, 2004 Report Share Posted May 17, 2004 Det fanns en gång ett OP som hette R42 som låg på den serbiska gränsen söder om Gate 4. Eftersom OP:t bara fanns under våren och sommaren 2000 torde ingen som varit där ha haft något att klaga på. Vädret var på topp, vyerna fenomenala och avståndet till CV så stort det kunde bli inom Swebats AOR. Således tycker jag det är bäst att vara en Bergsman från Keqekolle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt Andersson Posted May 17, 2004 Report Share Posted May 17, 2004 Det fanns en gång ett OP som hette R42 som låg på den serbiska gränsen söder om Gate 4. Eftersom OP:t bara fanns under våren och sommaren 2000 torde ingen som varit där ha haft något att klaga på. Vädret var på topp, vyerna fenomenala och avståndet till CV så stort det kunde bli inom Swebats AOR. Således tycker jag det är bäst att vara en Bergsman från Keqekolle. Fan jag visste att du skulle komma dragandes med det där... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smocken Posted May 17, 2004 Report Share Posted May 17, 2004 Det fanns en gång ett OP som hette R42 som låg på den serbiska gränsen söder om Gate 4. Eftersom OP:t bara fanns under våren och sommaren 2000 torde ingen som varit där ha haft något att klaga på. Vädret var på topp, vyerna fenomenala och avståndet till CV så stort det kunde bli inom Swebats AOR. Således tycker jag det är bäst att vara en Bergsman från Keqekolle. kan bara hålla med. R42 var ett riktigt kanon OP. Att sitta där på det dasset och skita och se ner över dalen vara bara det en höjdare. Sen att man kunde grilla, elda bajs och ha det gött med gruppen gör inte saken sämre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted May 17, 2004 Report Share Posted May 17, 2004 R41 var inte så dum heller: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted May 18, 2004 Report Share Posted May 18, 2004 Alla skryter ju lite om sina troophouse eller camper så här kommer pärlan... OP7. Mindre och trängre (mellan 7 och 8 i varje container!) blir det knappast inte men vi trivdes. En liten sida med bilder på Camp Churchhouse aka OP7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted May 18, 2004 Report Share Posted May 18, 2004 (edited) När rev de MUP-stationen i Gracanica? Härliga tanke tidig morgon i Gaten på muppen. Inte en kotte vaken i hela byn, inklusive tupp faan bakom Mup´en och så kommer bagaren puttrande i sin "brödbil" och levererar rykande färska Govnos mmmm. He he vissa saker får en att längta tillbaka men bara vissa. Edited May 18, 2004 by Pompe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Free Willy Posted May 18, 2004 Report Share Posted May 18, 2004 När rev de MUP-stationen i Gracanica? Härliga tanke tidig morgon i Gaten på muppen. Inte en kotte vaken i hela byn, inklusive tupp faan bakom Mup´en och så kommer bagaren puttrande i sin "brödbil" och levererar rykande färska Govnos mmmm. He he vissa saker får en att längta tillbaka men bara vissa. Vi rev den på 06:an. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Free Willy Posted May 18, 2004 Report Share Posted May 18, 2004 Alla skryter ju lite om sina troophouse eller camper så här kommer pärlan... OP7. Mindre och trängre (mellan 7 och 8 i varje container!) blir det knappast inte men vi trivdes. En liten sida med bilder på Camp Churchhouse aka OP7 Mycket härliga bilder. Tackar för detta! Läget annars? Snart Afgahnistan eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt Andersson Posted May 18, 2004 Report Share Posted May 18, 2004 När rev de MUP-stationen i Gracanica? Härliga tanke tidig morgon i Gaten på muppen. Inte en kotte vaken i hela byn, inklusive tupp faan bakom Mup´en och så kommer bagaren puttrande i sin "brödbil" och levererar rykande färska Govnos mmmm. He he vissa saker får en att längta tillbaka men bara vissa. Vi rev den på 06:an. Rev ni den på 6:an??? Konstigt jag bodde där i två månader på 7:an. Sanningen är att Muppen revs slutligt under början på 8:an Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paananen Posted May 18, 2004 Report Share Posted May 18, 2004 Alla skryter ju lite om sina troophouse eller camper så här kommer pärlan... OP7. Mindre och trängre (mellan 7 och 8 i varje container!) blir det knappast inte men vi trivdes. En liten sida med bilder på Camp Churchhouse aka OP7 Ja, så ser det ju inte ut nu, även fast svenskarna har flyttat in igen... Och numera heter den Camp Stålnacke (efter en viss bat.pastor). Undra hur länge svenskarna ligger kvar där... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nifer Posted May 18, 2004 Report Share Posted May 18, 2004 Dom har redan flyttat ut, nu är det jänkare som håller till där Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ST6 Posted May 18, 2004 Report Share Posted May 18, 2004 Det fanns en gång ett OP som hette R42 som låg på den serbiska gränsen söder om Gate 4. Eftersom OP:t bara fanns under våren och sommaren 2000 torde ingen som varit där ha haft något att klaga på. Vädret var på topp, vyerna fenomenala och avståndet till CV så stort det kunde bli inom Swebats AOR. Således tycker jag det är bäst att vara en Bergsman från Keqekolle. kan bara hålla med. R42 var ett riktigt kanon OP. Att sitta där på det dasset och skita och se ner över dalen vara bara det en höjdare. Sen att man kunde grilla, elda bajs och ha det gött med gruppen gör inte saken sämre Kan bara hålla med R42 var riktigt grymt, även om jag bara besökte det under kortare visiter, så var man ju tvungen att prov dumpa på den patenterade trådgårdsstolstoaletten! (toastol var sitts var utskärd, med traditionell bajspåse under). Jag blandar ihop op-namnen där uppe då jag täcket hela AOR:et men visst var det där man så hela dalen från muggen!!!? Även "Körsbärsdalen" i QL område var helt enormt, lite som taget ur en film... att ha tillstånd att köra SISU i dessa områden känns som att våldta naturen... //ST6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted May 18, 2004 Report Share Posted May 18, 2004 Uppe på pumpstationen var det ganska gött att vara. Ingen som kom och störde, gott om mat. Vakthundarna skötte sitt jobb. Gin, tonic och whisky (hundarna alltså) skällde på allt och alla som inte hade svensk uniform. (Några ärthjärnor sköt dessa under en hundjakt i Graca) Mmmm tid för avkoppling helt enkelt. Sen gör det ju inget att Stf.grupp chef hade varit kock i det civila. Fast patrullslingan var lite skum. Dålig karta över mineringen, både vår egen och ev. annans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan_b Posted May 19, 2004 Report Share Posted May 19, 2004 Kan bara hålla med R42 var riktigt grymt, även om jag bara besökte det under kortare visiter, så var man ju tvungen att prov dumpa på den patenterade trådgårdsstolstoaletten! (toastol var sitts var utskärd, med traditionell bajspåse under). Jag blandar ihop op-namnen där uppe då jag täcket hela AOR:et men visst var det där man så hela dalen från muggen!!!? Även "Körsbärsdalen" i QL område var helt enormt, lite som taget ur en film... att ha tillstånd att köra SISU i dessa områden känns som att våldta naturen... //ST6 Det stämmer att toaletten på R42 var öppen och vänd mot dalen. Av någon anledning så var den toalettkuren det första vi byggde efter att vi slagit upp tältet och consertinan, då var den inte så lyxig att den hade en stol men väl en planka att sitta på. Snabbt var alla på gruppen eniga om att det var en kunglig toalett. Körsbärsdalen, var det troophouset i Vidaci öster om Slivovo? Även kallat Mumindalen aka 0H? Mycket mysigt ställe det också. Jag håller med om att det ibland var lite overkligt att åka omkring i dessa sagovärldar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Free Willy Posted May 19, 2004 Report Share Posted May 19, 2004 När rev de MUP-stationen i Gracanica? Härliga tanke tidig morgon i Gaten på muppen. Inte en kotte vaken i hela byn, inklusive tupp faan bakom Mup´en och så kommer bagaren puttrande i sin "brödbil" och levererar rykande färska Govnos mmmm. He he vissa saker får en att längta tillbaka men bara vissa. Vi rev den på 06:an. Rev ni den på 6:an??? Konstigt jag bodde där i två månader på 7:an. Sanningen är att Muppen revs slutligt under början på 8:an uppfattat....trodde du syftade på det "Stora" tornet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ST6 Posted May 19, 2004 Report Share Posted May 19, 2004 Kan bara hålla med R42 var riktigt grymt, även om jag bara besökte det under kortare visiter, så var man ju tvungen att prov dumpa på den patenterade trådgårdsstolstoaletten! (toastol var sitts var utskärd, med traditionell bajspåse under). Jag blandar ihop op-namnen där uppe då jag täcket hela AOR:et men visst var det där man så hela dalen från muggen!!!? Även "Körsbärsdalen" i QL område var helt enormt, lite som taget ur en film... att ha tillstånd att köra SISU i dessa områden känns som att våldta naturen... //ST6 Det stämmer att toaletten på R42 var öppen och vänd mot dalen. Av någon anledning så var den toalettkuren det första vi byggde efter att vi slagit upp tältet och consertinan, då var den inte så lyxig att den hade en stol men väl en planka att sitta på. Snabbt var alla på gruppen eniga om att det var en kunglig toalett. Körsbärsdalen, var det troophouset i Vidaci öster om Slivovo? Även kallat Mumindalen aka 0H? Mycket mysigt ställe det också. Jag håller med om att det ibland var lite overkligt att åka omkring i dessa sagovärldar. Kan ha kallats för mumindalen också, är absolut inte säker men kommer ihåg att man körde längst ner i dalgången. Stora delar av biten fick man köra i bäcken som porlade där, inte en människa så långt ögat nådde. Kommer också i håg att när man kommit en bit stog det en gammal kyrka (kan ha varit en moske) mitt i ingenstans, när man kom fram till den skulle man svänga upp vänster för att ta sig tillbaka till Slivovo. Om man inte svängde vänster, kände att man hade tid över och inte ville lämna detta sagoland, för att ta sig hem till spybar kunde man fortsatte trots att ordern sade något annat. Om man mot förmodan skulle göra det så kunde man märka att sagolandet inte tog slut utan fortsatta långt utanför AOR:et. B) // ST6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ebbe Posted May 19, 2004 Report Share Posted May 19, 2004 @ ST6 Kan platsen för moskén ha varit R58? Är inte bombsäker på det, men känner ju definitivt igen det där med moskén som nån bara hade släppt mitt ute i busken... Dålig täckning för radion var det där iaf. Men det var riktigt vackert där. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel_Westbom Posted May 19, 2004 Report Share Posted May 19, 2004 Personligen trivdes jag bra på NSE:t på Banski Rid. Multinationellt och inte så många svenskar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan_b Posted May 19, 2004 Report Share Posted May 19, 2004 @ ST6Kan platsen för moskén ha varit R58? Är inte bombsäker på det, men känner ju definitivt igen det där med moskén som nån bara hade släppt mitt ute i busken... Dålig täckning för radion var det där iaf. Men det var riktigt vackert där. B) Nu är jag helt off och enormt nyfiken. Det är inte samma plats som jag trodde att det var. Nu kan jag inte alla vägarna där ute eftersom det aldrig officiellt har legat inom mitt AOR men ibland så ville vi helt enkelt inte vända om. Kan det vara uppåt C2 till? Om jag åker på Rat ska jag då tänka mig första avfarten mot Slivovo eller ska den passeras? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt Andersson Posted May 19, 2004 Report Share Posted May 19, 2004 @ ST6Kan platsen för moskén ha varit R58? Är inte bombsäker på det, men känner ju definitivt igen det där med moskén som nån bara hade släppt mitt ute i busken... Dålig täckning för radion var det där iaf. Men det var riktigt vackert där. B) Nu är jag helt off och enormt nyfiken. Det är inte samma plats som jag trodde att det var. Nu kan jag inte alla vägarna där ute eftersom det aldrig officiellt har legat inom mitt AOR men ibland så ville vi helt enkelt inte vända om. Kan det vara uppåt C2 till? Om jag åker på Rat ska jag då tänka mig första avfarten mot Slivovo eller ska den passeras? Var du någonsin i AOR:et? B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan_b Posted May 19, 2004 Report Share Posted May 19, 2004 Var du någonsin i AOR:et? B) Jag öppnade nästan alltid stationen i AOR:et. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts