ABP Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Ja bara konstatera att när folk pratar om MÖPar så leder det ofta till pseudodebatt eftersom alla har så olika bild vad en MÖP är så därför får vi helt enkelt dela upp dem i 10 klasser. Hoppas några känner sig träffade ;) Mtrl-MÖPen: Kan allt om all utrustning från hur många gram en 7,62 väger till hur man monterar isär en bildförstärkare från 1896. Historie-MÖPen: Kan allt om vad alla Galiska fältherrar hette till vad Herman Görings svärson födelsedatum var. Wannabe-MÖPen: Har inte uppnått 14 års ålder än men vet fortfarande allt om hur Jägare kan döda folk med enbart två fingrar och att alla SSG springer milen på 28 minuter i genomsnitt. FN-MÖPen: Gjort fler missioner än vad han har fingrar, och fattar fortfarande inte varför han har fler misslyckad äktenskap än missioner. Patriot-MÖPen: Vet att all svensk mtrl är bäst och att svenska soldater är överlägsna alla andra, speciellt amerikanska soldater. Är ett svenskt vapen gammalt beror det på att det är ett extremt bra vapen, är det nytt beror det på att vi ligger i toppklass med våra vapensystem och all utländskt mtrl rostar sönder så fort man går utomhus med den. Amerikaniserade MÖPen Vet att det Jänkarna har bäst mtrl och att Delta Force kan invadera sverige själva när som helst. Vill ha ett eller flera svenska hangarfartyg men vet inte vad vi skall ha dem till ännu. Psyk-MÖPen: Vet inte om att sverige befinner sig i fred med omvärlden sedan 200 år tillbaka. Bygger bunkrar i trädgården och tränar ungarna på försvarstrid istället för att skicka dem till skolan. Ingen aning MÖPen: Fyller upp sina kunskapluckor om FM med en livlig fantasi. Civil-MÖPen: Har inte gjort vpl, skulle egentligen blivit Adyk, men de tyckte han för för bra för dem så de tänkte skicka honom på hemlig CIA utbildning som tyvärr fick ställas in det året pga budgetbesparingar Nät-MÖPen: Spendar all sin tid på nätet för att få höra vad som är det senaste inom FM. Har hört talas om tjejer, men tror att det är en myt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 jag skulle nog klassa mig som en Mtrl-MÖP light, med inriktning på vapen och ammo =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Glöm inte: KA-MÖPen: Kan eller försöker lära sig allt och lite till om Kustartilleriet. Sörjer det fasta kustartilleriet och skulle helst av allt vilja att samtliga KA-regementen och anläggningar återtogs. Ser Amf med misstänksamhet, "de kan ju knappt ens slå ut en Polnocna". Behöver inte ha gjort lumpen inom KA, men det underlättar. Stor risk att KA-MÖPen samlar på KA-relaterade prylar, tex tygmärken, hylsor, böcker mm. Läser "Artillerilära för Kustartilleriet" som kvällslitteratur i stället för SoldF. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Glöm inte: KA-MÖPen: Kan eller försöker lära sig allt och lite till om Kustartilleriet. Sörjer det fasta kustartilleriet och skulle helst av allt vilja att samtliga KA-regementen och anläggningar återtogs. Ser Amf med misstänksamhet, "de kan ju knappt ens slå ut en Polnocna". Behöver inte ha gjort lumpen inom KA, men det underlättar. Stor risk att KA-MÖPen samlar på KA-relaterade prylar, tex tygmärken, hylsor, böcker mm. Läser "Artillerilära för Kustartilleriet" som kvällslitteratur i stället för SoldF. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CV1 Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 Glömde osså BW-MÖPen: Besserwissen-MÖPen Startaren av denna tråden..... =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gorg Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 Nät-MÖPen:Spendar all sin tid på nätet för att få höra vad som är det senaste inom FM. Har hört talas om tjejer, men tror att det är en myt. Jao, nja men typ bah.. okej då, jag erkänner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
corneliu Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 Civil-MÖPen:Har inte gjort vpl, skulle egentligen blivit Adyk, men de tyckte han för för bra för dem så de tänkte skicka honom på hemlig CIA utbildning som tyvärr fick ställas in det året pga budgetbesparingar Jaa... Men det är ju sant ju... Tror ni mig inte... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 9, 2004 Forumsledning Report Share Posted May 9, 2004 SoldF MÖP: Tar in all kunskap via SoldF, det som inte sägs på SoldF är inte värt att veta eller oviktigt. Studerar alla inlägg och medlemmar och kan räkna upp hur vilka som ligger i topp på 20top-listan i antal inlägg och kan skriva inlägg med förbundna ögon och kan räkna upp alla stavfel som finns på SoldF.com under 10 sek. BlåGul MÖP: Fet-koll på samtliga 100 mest aktiva medlemar utantill med IP# och antalet inlägg. Kan lukta sig till wannabe från 7 klicks avstånd innan de ens blivit medlemmar och kan avgöra hur gärna folk är intresserade av baskrar bara genom att titta på medlemsnamnet. Sitter uppe till 0400 o letar medlemmar som inte använder SÖKmotorn. Ser jävligt coola ut också.. Kort förklarat: Kimster... Link to comment Share on other sites More sharing options...
"Insats Hv" nisse Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Glöm inte SPEL MÖP: Han (för det är en han) har lärt sig allt om försvaret och vapensystem genom att spela counterstrike och andra krigsspel. Har stenkoll på hur långt en kula kan gå (i counterstrike) men har noll verklighetsanknytning. Är inte helt olik NÄT MÖPEN har också bara sett tjejer på bild. (K-pist 45 kan döda på 3000m det har jag gjort i CT) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sttochen Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Psyk-MÖPen:Vet inte om att sverige befinner sig i fred med omvärlden sedan 200 år tillbaka. Bygger bunkrar i trädgården och tränar ungarna på försvarstrid istället för att skicka dem till skolan. Hehe.....Vi befinner oss endast i en temporär tid av okrig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Lite pinsamt... men vad står "MÖP" för? Link to comment Share on other sites More sharing options...
madog Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Lite pinsamt... men vad står "MÖP" för? Militärt Överintresserad Person Link to comment Share on other sites More sharing options...
madog Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Glöm inte SPEL MÖP:Han (för det är en han) har lärt sig allt om försvaret och vapensystem genom att spela counterstrike och andra krigsspel. Har stenkoll på hur långt en kula kan gå (i counterstrike) men har noll verklighetsanknytning. Är inte helt olik NÄT MÖPEN har också bara sett tjejer på bild. (K-pist 45 kan döda på 3000m det har jag gjort i CT) fyller i: spel-historie-MÖPen Har lärt sig allt om WW2 genom spel. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
madog Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Basker-MÖP Är noga vid mönstringen att välja en utbildning där man får en basker som man kan gå runt och glassa med. Skit samma vad man utbildas på, det är helt ointressant. Har träffat både en och annan av detta slag under min tid i FBU-u. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CfrHGB Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Inte att förglömma: Jägar-MÖPen. Har räddat världen fler gånger än rambo och Hamilton tillsammans, märkligt nog vet de flesta i bekantskapskretsen om detta även om det naturligtvis är tophemligt. Själv är jag nog en mtrl-MÖP, mål: att ha tillräckligt med egen utrustning för att kunna veka som järgarförband. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Framtida FN-MÖP. Vad jag är nu... Hm, vet inte... Konstig är jag iallafall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted May 9, 2004 Author Report Share Posted May 9, 2004 Glömde osså BW-MÖPen: Besserwissen-MÖPen Startaren av denna tråden..... =) Det hetter Messerschmidt, pucko ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
madog Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Batman-MÖP Lever till vardags ett till synes helt normalt liv , men när han tar på sig uniformen blir han någon heeeeelt annan Kan tänka mig att det finns många sådana här på forumet. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Sovjet-MÖP: Är övertygad om att Ryssland befinner sig i ett temporärt tillstånd av "o-Sovjet". Kan allt om sovjetisk materiel och organisation, försöker lära sig tala flytande ryska. Ständigt beredd att avvisa tavelförsäljare och bedriver rörlig spaning mot eventuella ryska TIR-lastbilar i Sverige. Sovjet-MÖP:en är också övertygad om att ryssen kommer förr eller senare, och att det är bäst med ett rejält invasionsförsvar. Vilket osökt leder till: "Den gamla goda tiden"-MÖP: Håller stenhårt på invasionsförsvaret. Känner inte till någon nyare SoldF än 1972 (har just börjat acceptera SoldF 1986), ser misstänksamt på alla nymodigheter. Tycker att cykelskytte, värnkanoner, strv 103, IB77-förband och Attackeskadern, "de e grejer det". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Batman-MÖPLever till vardags ett till synes helt normalt liv , men när han tar på sig uniformen blir han någon heeeeelt annan Kan tänka mig att det finns många sådana här på forumet. ;) Instämmer till fullo! Om ingen tror mig fråga hustrun, hon gillar mig inte alls i uniform......den är snygg att se på men hon gillar INTE det den gör med mig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted May 10, 2004 Author Report Share Posted May 10, 2004 Adam Kalle Är inte Sovjet-MÖP: och "Den gamla goda tiden"-MÖP: samma sak? Hur som helst borde en sådann möp känneteckas av att han har permanentat hår tillsammans med gympadojor till kostym. ABP - som älskar 80-talet över allt annat. B) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 om man inte kan se sig instämma på nogot av ovanstående, är man ingen MÖP då? hm, om jag ansträger mig KANSKE jag kan känna igen mig lite som mtrl Möp med inriktning fältartilleri Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted May 10, 2004 Author Report Share Posted May 10, 2004 Skuggan bara för du inte kan se att du är MÖP betyder det inte att du inte är det, det kallas bara självförnekelse... Hela poängen med tråden är ju att visa att vi alla är MÖPar, vissa mer än andra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kockis Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Lite SoldF/Batman möp är man allt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Statoil Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Pansar-Möp Vet att pansar är nyttigt och smakar mint. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 om man inte kan se sig instämma på nogot av ovanstående, är man ingen MÖP då? hm, om jag ansträger mig KANSKE jag kan känna igen mig lite som mtrl Möp med inriktning fältartilleri Förnekelse-MÖP Underbart med all självironi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
madog Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Special-MÖP Inte helt olik tidigare nämnda Civil-MÖP. Denna typ ska till varje pris hävda att hans tjänst är speciell och att det var bara han av alla mönstrande som passade för den. Exempel som jag hört är: Specialvakt / Specialbevakningssoldat Specialinsatssoldat (är väl samma som ovan?) Specialsignalist Specialtross (kommer inte ihåg exakt vad han sa) Specialskyttesoldat osv... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ful Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Jag diggar wannabe-MÖP:en asså, den är ju en klockren benämning på vissa FBU-U etc, som har varit på överlevnad och skjutit ak5, men som ändå är bättre än mig på allt som rör det militära, även då stridsskjutningar osv som de ej har genomfört edit: Jag skriver ju som ett härke Link to comment Share on other sites More sharing options...
CV1 Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Glömde osså BW-MÖPen: Besserwissen-MÖPen Startaren av denna tråden..... =) Det hetter Messerschmidt, pucko ;) Njaa, jag tror nog att poängen gick fram, även om jag stavade fel.. Men vad vet jag, é ju bara ett pucko. (är inte det en choklad dryck.. ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
"Insats Hv" nisse Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Glöm inte den största MÖPEN av alla FYLLE-MÖPEN. SÅ fort spriten värmt det kalla nordiska hjärtat kommer de mest ossanolika historierna fram om skjutningar som skulle gjort Rambo grön av avund och liknande medan alla är måttligt intresserade då man hör samma historia varje helg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.