Jump to content

MÖP klassning

ABP

Recommended Posts

Posted
Sovjet-MÖP:

Är övertygad om att Ryssland befinner sig i ett temporärt tillstånd av "o-Sovjet". Kan allt om sovjetisk materiel och organisation, försöker lära sig tala flytande ryska. Ständigt beredd att avvisa tavelförsäljare och bedriver rörlig spaning mot eventuella ryska TIR-lastbilar i Sverige. Sovjet-MÖP:en är också övertygad om att ryssen kommer förr eller senare, och att det är bäst med ett rejält invasionsförsvar.

Vilket osökt leder till:

"Den gamla goda tiden"-MÖP:

Håller stenhårt på invasionsförsvaret. Känner inte till någon nyare SoldF än 1972 (har just börjat acceptera SoldF 1986), ser misstänksamt på alla nymodigheter. Tycker att cykelskytte, värnkanoner, strv 103, IB77-förband och Attackeskadern, "de e grejer det".

Hahaha, började skratta rätt hårt när jag läste ditt inlägg...det var innan jag insåg att Sovjet-möpen, det är ju jag det :baskerKav:

Posted

Är nog lite av en Patriot och Amerikaniserad möp.

USA och Sverige skulle lungt kunna ta över världen på två veckor. Helt klart.

Men USA klarar det inte utan oss, vi KANSKE klarar det utam dem :baskerKav:

Glömde osså BW-MÖPen: Besserwissen-MÖPen

Startaren av denna tråden..... =)

Det hetter Messerschmidt, pucko ;)

Också sett tack för kaffet?

"Messerschmidt heter det väll?"

Posted

Kommer inte ihåg om det var "Tack för kaffet"??? men Sven Melander & co var det iallafall.

Posted

utveckling av patriot-MÖP:en

Förbands/tjänst-patriot-MÖP:en

Kör stenhårt på att just hans förband/tjänst är det ända rätta och ägnar all tid åt att förklara hur dumma, slappa och odugliga alla andra tusentals värnpliktiga är som valt något annat än hans förband/tjänst. Sådana personer är inte lätta att diskutera med.

Posted
utveckling av patriot-MÖP:en

Kör stenhårt på att just hans förband/tjänst är det ända rätta och ägnar all tid åt att förklara hur dumma, slappa och odugliga alla andra tusentals värnpliktiga är som valt något annat än hans förband/tjänst. Sådana personer är inte lätta att diskutera med.

Thats me :P

Posted

Känner på mig att jag komer bli en sån om jag gör lumpen. :baskerPa:

Kustjägarna är töntar! Det är KOCKARNA som gör allt grovgörat i krig! :lol: :lol: :lol:

Posted

Ojdå, hittade tillslut mig själv......

Guest Dedicated
Posted

HemvärnInsatsplutonsgruppchefs-MÖP, vet inte nåt om hur många fönster det finns på Grand Hotell i Stockholm eller skillnaden på en livgardist och/eller livdragon. Detta kan leda till konstiga diskussioner med vissa Förbands/tjänst-patriot-MÖP:ar, om vikten av kängputs etc.

HemvärnInsatsplutonsgruppchefs-MÖPen är mer intresserad av att AK4 är hel, ren och att gruppen springer MINST lika fort som han själv och är hellre fältmässig (dvs tämligen oputsad) än blank och vacker! Förmodligen hade det dessutom bara blivit löjligt om han ens försökt! I vissa extrema fall tror han dessutom att all militär verksamhet är bra för huden......eftersom det civila mörkret ger kliande utslag!

men vem bryr sig, det viktigaste är att det är MÖP-eri!

Posted
HemvärnInsatsplutonsgruppchefs-MÖP, vet inte nåt om hur många fönster det finns på Grand Hotell i Stockholm eller skillnaden på en livgardist och/eller livdragon. Detta kan leda till konstiga diskussioner med vissa Förbands/tjänst-patriot-MÖP:ar, om vikten av kängputs etc.

Vad konstigt, känner mig riktigt träffad av det där..... för övrigt anser jag att kängputsen gör soldaten.

Posted
Sovjet-MÖP:

Är övertygad om att Ryssland befinner sig i ett temporärt tillstånd av "o-Sovjet". Kan allt om sovjetisk materiel och organisation, försöker lära sig tala flytande ryska. Ständigt beredd att avvisa tavelförsäljare och bedriver rörlig spaning mot eventuella ryska TIR-lastbilar i Sverige. Sovjet-MÖP:en är också övertygad om att ryssen kommer förr eller senare, och att det är bäst med ett rejält invasionsförsvar.

Vilket osökt leder till:

"Den gamla goda tiden"-MÖP:

Håller stenhårt på invasionsförsvaret. Känner inte till någon nyare SoldF än 1972 (har just börjat acceptera SoldF 1986), ser misstänksamt på alla nymodigheter. Tycker att cykelskytte, värnkanoner, strv 103, IB77-förband och Attackeskadern, "de e grejer det".

ME!!!!! STRV 103 :unsure::)

Guest Dedicated
Posted

Vad konstigt, känner mig riktigt träffad av det där..... för övrigt anser jag att kängputsen gör soldaten.

Nope, det som räknas är hur rent patronläget är på ens älskade Anna-Karin no. 4! Att dessutom skända henne med ett "elakt" vapenlås är nästan blasfemi.......

Kängorna blir ändå skitiga när man släcker skogsbrand orsakade av ett för flitigt bruk av spårljus!

Posted
Nope, det som räknas är hur rent patronläget är på ens älskade Anna-Karin no. 4! Att dessutom skända henne med ett "elakt" vapenlås är nästan blasfemi.......

Kängorna blir ändå skitiga när man släcker skogsbrand orsakade av ett för flitigt bruk av spårljus!

och du har redan konstaterat att du är en HemvärnInsatsplutonsgruppchefs-MÖP. Ak4, fnys.

Posted

Något OT, men hade en rätt rolig konversation med en livgardist (livkompaniet i uni m/1886) i söndags. Högvakt och platsen är slottet. Han var pågående avlösningsförare, jag avgående. Passerat och avlöst post 4. Då säger han att vi går runt om..., han menar lejonbacken (för den som inte vet så är det grus-singel), Jag frågar: är det för att vara rädd om putsen? Svaret: JA... Rundat hörnan så frågar han varför vi går i 90:an... Jag svarar: Därför att vi är soldater... Tystnad.... :)

Guest J-Star
Posted

Mes-MÖPen, alt. Halv-MÖPen: En mysko hybrid mellan vanlig civilist och MÖP. Hade icke-stridande tjänst. Fick leka med k-pisten under gröntjänsten och såg sedan knappt till bössan under resten av utbildningen. Klarar 3 km på 15 min efter 6 månaders hård träning under tjänstgöringen (d.v.s. fys på fredag eftermiddag... om det inte är dåligt väder). I civilisters sällskap är han ett uppslagsverk angående militaria men i "riktiga" MÖP:ars sällskap är han hopplöst akterseglad (människorna i Strf Quiz/Air ID Quiz-trådarna är konstiga, mkt konstiga).

/J, Halv-MÖP som fixar 3km på 12½ min efter träning ;)

Posted
Mes-MÖPen, alt. Halv-MÖPen: En mysko hybrid mellan vanlig civilist och MÖP. Hade icke-stridande tjänst. Fick leka med k-pisten under gröntjänsten och såg sedan knappt till bössan under resten av utbildningen. Klarar 3 km på 15 min efter 6 månaders hård träning under tjänstgöringen (d.v.s. fys på fredag eftermiddag... om det inte är dåligt väder). I civilisters sällskap är han ett uppslagsverk angående militaria men i "riktiga" MÖP:ars sällskap är han hopplöst akterseglad (människorna i Strf Quiz/Air ID Quiz-trådarna är konstiga, mkt konstiga).

THAT´s me.... klockrent :)

Posted

Ok, jag har hittat mig själv. oavsett allt annat. Jag är inte så möpig, men jag kna mycket mer om militära saker än mina klasskompisar, men ingenting om man frågar folk som gjort lumpen. INte för att jag har någon brådska då jag förmodligen kommer få reda på det mesta.

Kan f.ö. säga att jag förmodligen kommer söka icke-stridande tjänst... :unsure:

Posted
Ak4, fnys.

Håller med, visst är det jobbigt när det smäller sådär...hårt. ;)

:unsure:

Föredrar karbin m/94 :unsure:

Posted

JAG ÄR INTE NÅGON MÖP! JAG ÄR INTE NÅGON MÖP! JAG ÄR INTE NÅGON MÖP! JAG ÄR INTE NÅGON MÖP!

ibland när jag är ute och kör bil så ser jag inte bra platser att gruppera RB, eller bra platser att upprätta O-platser. så jag är inte ngn möp!

Posted

Satan, efter växelvis framryckning längs Kungsgatan, i riktning mot Stureplan, i syfte att "ta spy bar" medTulo på Galloways så kan jag konstatera att, jo, du är en MÖP :unsure:

Guest Dedicated
Posted
Något OT, men hade en rätt rolig konversation med en livgardist (livkompaniet i uni m/1886) i söndags.

Såg er när ni marscherade in på Armé-museum på lördagen Jag befann mig dock på andra våningen så nån närmare granskning blev det tyvärr inte tal om!

Posted
Satan, efter växelvis framryckning längs Kungsgatan, i riktning mot Stureplan, i syfte att "ta spy bar" medTulo på Galloways så kan jag konstatera att, jo, du är en MÖP :wub:

*ASG*

Och det kommer du ihåg? jag har bara bitvisa minnesfragment av det :unsure:

Posted
Något OT, men hade en rätt rolig konversation med en livgardist (livkompaniet i uni m/1886) i söndags.

Såg er när ni marscherade in på Armé-museum på lördagen Jag befann mig dock på andra våningen så nån närmare granskning blev det tyvärr inte tal om!

Då missade du verkligen något!!! :bash:

Posted

Linslus-Möp: Med då varenda gång en kamera åker fram.

Går inte på övning utan kameran i fickan. Kan helt stanna upp i terrängen för att just där var terrängen idealisk för att ta lite coola kåmbatposer. Plåtar allt. Ner till varje onormal hylsa...

Posted
Linslus-Möp: Med då varenda gång en kamera åker fram.

Går inte på övning utan kameran i fickan. Kan helt stanna upp i terrängen för att just där var terrängen idealisk för att ta lite coola kåmbatposer. Plåtar allt. Ner till varje onormal hylsa...

satan... den satt . hade nästan klarat mig:D

Posted
Är nog lite av en Patriot och Amerikaniserad möp.

USA och Sverige skulle lungt kunna ta över världen på två veckor. Helt klart.

Men USA klarar det inte utan oss, vi KANSKE klarar det utam dem  :camo:

Glömde osså BW-MÖPen: Besserwissen-MÖPen

Startaren av denna tråden..... =)

Det hetter Messerschmidt, pucko ;)

Också sett tack för kaffet?

"Messerschmidt heter det väll?"

Word, pilgrim..... :)

Posted
Batman-MÖP

Lever till vardags ett till synes helt normalt liv :) , men när han tar på sig uniformen blir han någon heeeeelt annan :camo:  :o  :winner:

Kan tänka mig att det finns många sådana här på forumet. ;)

Hmmm. Batman-MÖP, måste vara samma som en HV-MÖP. Men vänta nu lite.........Va faan, Det är ju jag :lol::camo::Malaj:

Posted

Äh, kom igen nu..... du vet att utan spårljus stannar Sverige! :o

Guest Dedicated
Posted

Äh, kom igen nu..... du vet att utan spårljus stannar Sverige! :baskerFN:

Yttrligare en kategori!

Yrkesbefäls-MÖPen: Ägnar hela dagen åt att kramas med sin 90-vagn samt gapa på väringar att inte tafsa på hans preciuss dvs 90-vagnen, efteråt åker han hem, slår upp en stadig whisky och fortsätter MÖPa på SoldF..........

och ja, utan spårljus hade övningen alls inte varit lika rolig.....!!! Vi ser fram emot nästa gång, Jake lille.........och har ni aldrig mejjat med AK4 kan Jake visa hur man gör, hur många ggr som helst......ett ord: POWER!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...