Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sokklan, det kan nog finnas hopp, men FJS krav är bara absoluta lägstanivå.

I likhet med flera kan du så småningom vinna (bl a i korrespondens; det ser bättre ut att vara korrekt) på att lära dig de två förkortningarna FJS (Fallskärmsjägarskolan) och fskj (fallskärmsjägare), om man nu vill använda förkortningar.

FSJ betyder mig veterligen ingenting.

• Replies 215
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
I likhet med flera kan du så småningom vinna (bl a i korrespondens; det ser bättre ut att vara korrekt) på att lära dig de två förkortningarna FJS (Fallskärmsjägarskolan) och fskj (fallskärmsjägare), om man nu vill använda förkortningar.

FSJ betyder mig veterligen ingenting.

Fungerar inte FJ, liksom KJ?

• Forumsledning
Posted

Ja, då S:et står för skola så förtkortas det så, precis som i alla andra förkortningar med skolan i ordet. FJS KJS FBJS UndS OHS MHS etc.

Posted
FJ betyder Fanjunkare.

Okej, tack Jake. En liten fråga till bara, lite OT kanske, men säger man KJS, dvs. kustjägarskolan, officiellt?

KJS upphörde 1990

Posted

Skillnaden är kanske att dom är "för" normala, och antas ha större risk att hoppa av än någon som har varit van vid tuffare förhållanden men har klarat av det?

Detta är ren spekulation, men en helt vanlig svensson som aldrig har varit i blåsväder kanske inte anses "hålla" lika bra som någon som har fått kämpa sig igenom någon tuff period tidigare.

Det kanske också är att pga. det är totalt 10-20% av dom som extramönstrar som kan komma in, det finns kanske helt enkelt inte plats för alla "normala jeanskillar".

Det gäller väl att visa att man är något extra :angry:

• 3 weeks later...
Posted

Jag vägde 58 när jag ryckte in på KJkomp, det gick ju det med men det är ju inte att rekomendera, nu väger man stabila 63...

Men vikten är givetvis viktig på ett sätt om man räknar procentfördelningen vikt kontra packning. Men då kan jag på rak arm räkna upp min 10st saker som är viktigare än sin vikt. Verkar osannolikt men så kanske det är nu förtiden.

Posted
Skillnaden är kanske att dom är "för" normala, och antas ha större risk att hoppa av än någon som har varit van vid tuffare förhållanden men har klarat av det?

Detta är ren spekulation, men en helt vanlig svensson som aldrig har varit i blåsväder kanske inte anses "hålla" lika bra som någon som har fått kämpa sig igenom någon tuff period tidigare.

Det kanske också är att pga. det är totalt 10-20% av dom som extramönstrar som kan komma in, det finns kanske helt enkelt inte plats för alla "normala jeanskillar".

Det gäller väl att visa att man är något extra :lol:

De jag känner som genomgått FJS är verkligen att betrakta som jeanskillar. Lugna, anspråkslösa och har dessutom ett och annat innanför pannbenet.

Jag håller absolut inte med om att någon som "varit van vid tuffare förhållanden" skulle vara att föredra framför en vanlig stabil svensson. FJS är nog snarare ute efter personer som de kan räkna med reagerar rationellt i alla lägen. Detta kan jag givetvis bara styrka med bedömningen av de personer jag känner som tagit sig igenom.

Jag är dessutom av åsikten att en person kan bli labil snarare än att härdas av psykiskt "tuffa förhållanden". Då menar jag givetvis inte psykisk press under kontrollerade former - som exempelvis värnplikten.

Posted

Det är inget övernaturligt med oss som gjort GUFJS!! Innan jag ryckte in hade jag en bild av FJS med 2meters killar på 120kg muskler. Men så fel jag hade!!

Givetvis hade vi sådana oxå men där finns ALLA och då menar jag ALLA sorters killar i olika storlekar. Men en sak som alla hade/har gemensamt är viljan att inte ge upp. Speciellt under testveckorna visar sig detta. Dom som inte hade viljan åkte ut. Tyvärr drabbades en del oxå av skador men sån är leken!

Det är bara att söka, visa att du har viljan...

Posted
Kan man överklaga om man bli nekad extramönstringen?

Söka nästa period igen.

Skulle vilja veta mer om att FJS ska ta in varje år?

Om det är någon som har säker fakta.

/Jonas

• Forumsledning
Posted

Skall göras vid mönstring.

Visst går det säkert och ringa/skriva brev till pliktverket efter, men chanserna minskar ju längre tiden går.

Guest Elstot
Posted

Jag fick inte söka till FJS på min mönstring, han som skrev in mig sa att det var fullständigt omöjligt. Nu har jag fått reda på att det går visst, men jag har inte söka förrens i slutet av Augusti när de vet om det blir någon extramönstring i Novenber. Suck. Någon som har någon info om detta, om det blir någon extramönstring i Noveber?

Masse: Testperioden, vad gör man? Är det bara en massa hårda övningar? Eller är det typ "nu ska vi sitta i Jägarvila tills det bara är 50 kvar"?

Posted (edited)

@friberg

Om inskrivningsförättarn går med på att skicka iväg ansökan eller inte verkar bero mkt om du kommer in före eller efter deras fikarast. Jag har både hört att folk har fått svaret: nej det går icke, eller: tja.. vi kan ju alltid skicka in ansökan och se hur långt du kommer.

Extramönstringen är i november respektive i vår nån gång vad jag har förstått.

Den här sidan får du svar på en del av dina frågor.

Den officiella sidan funkar ju också

Edited by BlackIce
Posted

Upplysning: Testperiod är inte samma som extramönstring. Extramönstring är kompletterande test för sökande till FJS under 2 dagar medan testperioden är 3 veckors (dom första 3) slit där ytterliggare gallring sker...

Min personliga åsikt är att det inte bra att veta FÖR mycket innan man rycker in. Det är bara att anpassa sig, bita ihop och kämpa.

Friberger: Det är lika hårt mentalt som fysiskt. Stress, lite sömn och att aldrig veta vad som ska hända är enormt påfrestande. Att sen ovanpå detta all fysisk aktivitet gör att de flesta ser det som mycket tufft.

Posted

Av de 200 som kommer vidare till extramönstringen, hur många av dom är det som klarar alla de kvar som ställs??

Finns det aspiranter som kommit in trots att de inte klrade alla testen men fick bättre hos phsykologen?

Posted

Nej man måste klara alla test för att komma in. Det går inte att vara fysiskt "klen" och "snacka" sig in. Även om det hade gått så hade det visat sig från dag 1 att man inte var/är på rätt fysisk nivå.

Hur många som kommer in eller inte har jag ingen aning om. Hörde dock från min kull att det var ca 600 sökande, 250 fick komma till extramönstring, 120 ryckte in och 65 återstod efter testperioden. Sen var det några som hoppade av under GU också

Guest Elstot
Posted

Jag står inför lite av ett dilemma. Om jag nu skulle få komma på extramönstring och skulle klara av det och bli intagen, riskerar jag väldigt mycket. NU har jag tjänsten Jägarplutonsbefäl på K3 med inryck i januari. Visst kan jag vänta 4månader extra om jag skulle få chansen att rycka in som FJS:are, men om jag då, under testperioden skulle åka ut måste jag vänta ett halvår till på att få börja göra lumpen.

Lite surt att då ha väntat i 1.5 år efter studenten på att få påbörja tjänstgöring :(

Ack ack, dessa val! :)

Posted

Och det kallar du problem? Vänta 1,5 år på att få göra lumpen om du tabbar på FJS? Äh, kör så det rycker sen om det brister så vet du att du har din chans vid senare tillfälle. Ett Enkelt val. Finns dom som står inför mycket svårare val.

• 4 weeks later...
Guest Elstot
Posted

Upptäckte att en av mina arbetskamrater var gammal FJS-are. Ska pumpa honom på svar imorgon.

Jomenvisst kan man vänta i ett och ett halvt år med lumpen, men lite surt att rycka in lagom till att kompisarna rycker ut.

Men vad gör man inte gör att försöka på FJS :ph34r:

Posted
Upptäckte att en av mina arbetskamrater var gammal FJS-are. Ska pumpa honom på svar imorgon.

Jomenvisst kan man vänta i ett och ett halvt år med lumpen, men lite surt att rycka in lagom till att kompisarna rycker ut.

Men vad gör man inte gör att försöka på FJS :ph34r:

Äh, är väl inget ovanligt att folk väntar med värnplikten. Var flertalet som gjort annat mellan den och skolan. Åk utomlands en sväng vetja och ta det lite lugnt.

Och vad det gäller folk som väntar på jägartjänster så skulle du bara veta! :D

• 4 weeks later...
Posted

Får man svar om man inte blivit antagen till extramönstring?

Någon som fått svar om dom får komma eller inte?

Jag har bara fått svar om att dom fått min ansökan... mönstrade i början av juni så jag tycker jag borde fått ett svar men icke :wub:

Posted

Jag har inte heller fått veta och jag mönstade också i juni, FÖRRA ÅRET! Men nu har jag fått iväg ett brev till plikverket om när man får beskedet och väntar på svar inom två dagar. TÅLAMOD!