Jump to content

Strf90 med 120mm kanon?


Doyle

Recommended Posts

Ja, vad beteckningen för den vagnen egentligen är så hittade jag en liten film där den dunkar iväg en bredsida i ett vinterlandskap :)

 

Mycket vackert :P

 

Nån som vet hur det blev av med det projektet?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

strf(?) 90120 kallades den väl tror jag. Och var gjord som stridsvagnsdödare. Vore kul om någon visste lite mer.. för den ÄR ruggigt fräck. =)

 

Hägglunds har säkert mycket godis som de sitter på kan jag tänka mig, det finns väl en 90105 också. De saknar väl bara köpare av leksakerna. :)

Link to comment
Share on other sites

Fördelarna med en strf90120 mot en strv, är att den är lite mindre och lite smidigare. Framkomligheten borde vara större i terrängen likaså marschhastigheten. Har man dessutom något annat fordon ur 90serien passar ju en heldel reservdelar och teknikerna kan ju chassiena på de båda, vilket leder till snabbare och smidigare reparationer och mindre trassel med UH. Vagnen skulle lämpa sig bra t.ex. i de svenska spaningsplutonerna, pansarspaning alltså. Se dem som pointman åt en pansarbataljon.

 

Dock tycker inte jag att 90120 verkar var någon bra vagn, då 90chassiet inte verkar klara av tygnden eller kraften från 120mm kanonen. Dessutom ser det ut som om vagnen skall välta när tornet är kl 3 eller kl 9. Den prototyp vagn jag har sett hade även hägglunds vattendimme system på spacklat, vilket iofs inte stärkte bilden av vagnen. Det man dock inte kan neka till är att den ser mäktig ut vid sidan av en 9040:a.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet så är 90105 ett antitank vapen, och inte en stridsvagn. Vilket borde göra att den är lättare och mindre bepansrad. Men då jag inte har sett någon i verkligheten eller snackat med någon som har ansvart för den, känns det som om det enbart är spekulationer. Någon som vet ?

Link to comment
Share on other sites

Jag ser sett en 90120 live och klättrat runt lite på den. Men jag har inte sett den skjuta, skog och mark. Tja.. det jag såg var ju inte dirket svårterräng, men då såg den ut som t.ex. 9040c dvs den är lite större, slöare och tyngre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En 120 mm kanon är för kraftig för STRF 90. Är man fordon (lite större ,kraftig värmesignatur mm ) och man ska slåss med ultra moderna stridsvagnar (Fienden skickar inte hit några T-55:or) så måste man tåla lite stryk,något som STRF 90 inte klarar= inte stridsvagnar. Men däremot kan man överaska,och slå ut stridsvagnar med tex PV-robot.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror personligen att STRF 90 (9040) är ett utmärkt stridsfordon internationellt sett. Men jämfört med utländska fordon så är det endast vi som har en så kraftig kanon (40 mm),fördelen med en sådan är givetvis större verkan och utvecklingspotential(nya typer av granater senare). Men den stora nackdelen är medförd ammo per vagn ( 240 st 40 mm mot tex 900 st 25 mm). Nu håller bofors att ta fram en splitterskyddad avfyringsramp till RBS 55 (TOW 2 I ) som ska fästas på tornen till STRF 9040. Detta har funnits på Amerikanska M2/3 sedan början av 80 talet ... som nu håller på att utveckla ersättare till roboten (TOW 2 A I )...USA har modernare varianter än Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Håller inte riktigt med föregående talare...

Ammo per vagn, visst är inte 240 Granater spec mkt. Men tänk på hur många du kommer att använda i händelse av krig. Du kommer ju t.ex. aldrig skjuta mer än säg 3 pil per fi vagn.. Det är ju inte som 5.56 som man med glädje sprejar i skogen. 900st 25mm jo men visst. Du har ju ca 2500 7.62 i vagnen med (Har för mig att det är 1000 i tornet och resten i Schaktet). Lite skillnad på vad ammunitonen klarar av. Dessutom är det nog med stor sannolikhet automateld som skjuts med 25mm´s kanonen.

 

Trodde det var Rb56 Bill som det utvecklades avfyringsramper till (strf9056 eller vad den skulle heta).

Men vad jag hörde från mina befäl och andra befäl i Boden, så gick det inge vidare och projektet lades i princip ned (hoppas att jag har fel).

Link to comment
Share on other sites

Trodde det var Rb56 Bill som det utvecklades avfyringsramper till (strf9056 eller vad den skulle heta).

Men vad jag hörde från mina befäl och andra befäl i Boden, så gick det inge vidare och projektet lades i princip ned (hoppas att jag har fel).

Projektet som enbart är på försöksstadiet är definitivt inte nerlagt.

 

En vagn med två Rb56 på sidan av tornet på skyttsidan och Lemur-sikte fanns under det senaste året på I5, denna vagn var med under Strong Resolve i Polen och rönte tydligen stort intresse hos andra nationer. Roboten skjuts av en särskild robot-skytt som befinner sig i stridsutrymmet, och inte av den ordinarie skytten då han har tillräckligt mycket att tänka på redan.

 

Jag har själv inte sett denna vagn, men eftersom vi hade den på förbandet under det senaste året så kan jag nog ta reda på lite mer fakta.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för de snabba svaren.

 

Det jag hörde baserades främst på att det inte gick att sammanlänka skyttens sikte och siktet till Rb56. Men om detta nu har lösts genom att montera på en lemur och sätte en robotskytt i schaktet kanske det kan bli någe.

 

Fråga: Är det en helt vanlig lemur ? D.vs en sådan med vanlig tv kamera med mörkerkapacitet som inte är spec snabb på att göra en 360.

 

Fråga 2: Undra hur mycket stryk den där stackars behållaren får när vagnen framrycker i terrängen. :D

 

Fråga 3: Ser att den är byggd på att Adam-chassie, hur fungerar det med Eldgivning under rörelse/ hur lång tid tar det att göra roboten "eldberedd".

 

Sista frågan för denna gång: Om nu robot skytten har tillgång till lemuren, har vagnen då någon videoväljare så att t.ex. VC kan använda sig av lemuren som backkamera. Eller robotskytten sin lemurskärm för att få upp skyttens IRV sikte ?

Link to comment
Share on other sites

En 120 mm kanon är för kraftig för STRF 90. Är man fordon (lite större ,kraftig värmesignatur mm ) och man ska slåss med ultra moderna stridsvagnar (Fienden skickar inte hit några T-55:or) så måste man tåla lite stryk,något som STRF 90 inte klarar= inte stridsvagnar. Men däremot kan man överaska,och slå ut stridsvagnar med tex PV-robot.

Kan du utveckla? Det går väl ändå ännu bättre att "överraska" med en kanon än med en robot...?

Flygtiden är ju kortare och man kan lägga benen (eller banden) på ryggen och sticka utan att behöva styra roboten mot målet i upp till 6-8 sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Givetvis är en kanon (120 mm) att föredra för sina höga hastighet (ca 2000 m/s),behöver ej styras och är svår att störa i luften. Men nu så tror inte jag att det är en högtryckskanon (inte helt säker) på 90120 pga det lätta chassiet.De flesta lätta fordon med större kanoner (ikv 91,BMP-3 mm) har ju lågtryckskanoner. Sedan är det ju bra om man tål lite stryk om man ska ge sig in i pansardueller(fordon är lättare att upptäcka av FI). En fördel med moderna pv robotar är att de oftast är takslående,har dubbla stridsdelar mot reaktivtpansar, och ofta har längre räckvidd. Ett bra exempel på ett bra överaskningsvapen är Amerikanska Javelin : 2500m, takslående, dubbla stridsdelar ,enmansvapen som förflyttas lätt. Desutom är det Fire and forget, dvs du siktar på ett mål och sedan klarar sig vapnet själv.

Link to comment
Share on other sites

Givetvis är en kanon (120 mm) att föredra för sina höga hastighet (ca 2000 m/s),behöver ej styras och är svår att störa i luften. Men nu så tror inte jag att det är en högtryckskanon (inte helt säker) på 90120 pga det lätta chassiet.De flesta lätta fordon med större kanoner (ikv 91,BMP-3 mm) har ju lågtryckskanoner. Sedan är det ju bra om man tål lite stryk om man ska ge sig in i pansardueller(fordon är lättare att upptäcka av FI).

 

Inte nog med att det det är en högtryckskanon, den är 50 kalibrar lång (L50) också. Jämför det med strv 121/2 som har en L44.

 

Den kan använda all NATO 120mm ammunition.

 

Jag tror att rätt använd så är CV90120 en hit. Den har ju inget i naturlig strv miljö att göra men att använda i bakhåll och väl genomtänkta stridsställningar så funkar den nog ypperligt.

 

Den har potential att bli det som strv103 aldrig kunde uppnå, en bra "hunter/killer" vagn.

 

Kolla in dessa träffbilder

trefferbild.jpg

stillastende                                            under förflyttning

 

Tyvär hittar jag ingenstans vilka avstånd de skjutit på.

 

 

 

The CV90120-T, has been developed by Hägglunds Vehicle to meet international demand for a lighter main battle tank that is both cost effective and has superior tactical and strategic mobility. The CV90120-T fulfils these requirements and also combines lethality through its 120mm high-pressure, low recoil tank gun. Additionally, outstanding survivability is achieved through an integrated modular DAS (Defensive Aid Suite) system for today's fragmented and multi-spectral battlefield.

 

Från

http://www.alvis.plc.uk/news/12_09_01_02.htm

Link to comment
Share on other sites

Det vore ruskigt intressant att se en kostnadsjämförelse mellan Strv122 och CV90120. Det är ju som så att hur mycket pansar man än hänger på så kommer det snart vapen som penetrerar det. Alltså kan det kanske vara vettigt(kostnadseffektivt) med nåt snabbt, slagkraftigt, "tunn-hudat" och billigt/billigare(Jag vill inte höra om Hood och slagkryssarnas misslycknde i VK1 o 2 nu :)). Nuförtiden slår ju strv nästan alltid ut strv så att träff=död. Då spelar det ju mindre roll vad man blir träffad i.

 

Danne

Link to comment
Share on other sites

Sedan är det ju bra om man tål lite stryk om man ska ge sig in i pansardueller(fordon är lättare att upptäcka av FI)

Men en kanon är alltså ändå bättre än t.ex. TOW på ett stridsfordon, eller hur? Men där är vi nog överens.

 

Undantaget möjligen höj- och sänkbar robotlavett på ett lågt stridsfordon (t.ex. pbv 401) som möjliggör robotskjutning från terrängskydd.

Jag vill minnas att några pbv 401 med sådan lavett deltog i någon större mekövning för ett tag sen och sparkade ganska mycket bakdelar...

 

Sen kan det ju knappast finnas mycket som slår en infanteriomgång med pvrobot nedgrävd i buskarna när vi talar om överraskningseffekt mot pansar (det vore väl då AMOS/BONUS i så fall) men tyvärr har de kanske inte den mest optimala överlevnadsförmågan...

Link to comment
Share on other sites

Ett relativt lätt stridsfordon som tex 90120:an går ju inte jämföra med Strv 122. SADDO skrev tidigare i ett inlägg att det skulle vara intressant att veta prisskillnaden mellan dessa två , och sedan köpa 90120 som ett lågprisalternativ. Men man kan inte jämföra stridsvagnar och stridsfordon. En leo tål mycket stryk (väger över 60 ton) , medan man i princip kan skjuta igenom 90:an med 12,7 mm KSP om man har rätt ammo.Ska man utgöra ryggraden i en liten armé måste man klara av lite beskjutning.

Link to comment
Share on other sites

Exempel:Man kan inte jämföra Sherman med Tiger/Panther?????

 

Det går alldeles utmärkt att JÄMFÖRA ur KOSTNADSEFFEKTIV synvinkel.

 

Vi ser exempel på just det hela tiden. Som sagt var, även om ett fordon skulle bestå av enbart pansar så kommer det att finnas ett vapen som slår sönder det.

 

Jag tror iofs inte att jag föreslog några inköp av CV90120 på bekostnad av strv122. Men, rätt uttnyttjad skulle ett lätt,snabbt och billigt system med stor eldkraft kunna besegra en fi med tyngre/dyrare dito. Alltså skulle det fortfarande vara intressant med en jämförelse ur kostnadseffektiv synvinkel, mellan de två systemen.

 

Även jag inser dock att ett tunnhudat system måste klara av beskjutning från finkaliber/tksp och splitter.

 

Det gällar att inte vara trångsynt om man ska försöka vara effektiv:)

 

Danne

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller prisskillnaden mellan Strv122 och Stfr90120 så är den försumbar (några futtiga miljoner).

För detta får man en vagn med jämförbar hastighet och eldkraft. Man för vidare, bättre framkomlighet men... Skyddet är markant sämre.

 

Man har ingen möjlighet att överleva en träff från stridsvagn, vilket måste ses som ett krav för att genomföra en eldstrid.

Eldöverfall lär den dock duga till, men det gör ju också 122:an.

Robot som pv-vapen är jag lite skeptisk till beroende på min erfarenhet av vapnet.

Bantiden är för lång, och detsamma gäller eldhastigheten. Vidare så kan det inte uteslutas att de VMS (Verkans Motmedels System) som är under utveckling kommer göra att RSV-vapen får det svårare på framtidens slagfält.

Om man däremot hade möjlighet att skjuta med Generation 3 stealthpvrb (fire & forget och/eller slutfasstyrning) från skydd med teleskopiskt sikte med från VLS system (Vertical Launch System) så skulla man kunna få ett mycket potent pvsystem med möjlighet att slå ut ett stort antal stridsvagnar under loppet av sekunder.

 

Sammanfattning:

 

Jag tror inte på Stfr90120 p.g.a. att den har få fördelar jämfört med en stridsvagn, samt att den har en stor nackdel i sitt svaga skydd.

 

Ska vi ägna oss åt fördröjningsstrid mot stridvagn så bör det ske med fordonsmonterad pvrb, enmans axelburen pvrb, stridsvagn, stridsfordon, slutfasstyrd indirekt eld, minor och jägarförband som slår mot pansarförbandens underhåll, ledningsfordon, bärgare, broläggare m.m.

 

 

VMS - Verkans Motmedels System - Vagnen har sensorer som upptäcker inkommande projektiler och därefter slår ut dem i luften.

 

VLS - Vertical Launch System - Robotarna sitter monterade i chassit och avfyras rakt upp, för att sedan styra mot angivet mål. Detta gör att man i praktiken kan avfyra robot med "automateld".

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
Ja, vad beteckningen för den vagnen egentligen är så hittade jag en liten film där den dunkar iväg en bredsida i ett vinterlandskap :baskerPa:

 

Mycket vackert :P

 

Nån som vet hur det blev av med det projektet?

Drygt 6 år senare så börjar det koka i gryta! http://atplatoon.w.interia.pl/dragonii.html

Kanske blir nästa exportsuccé för familjen 90. Känner man sig hotad av ryssen så kan man behöva några stycken eller tre hundra?!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...