Jump to content

Strf90 med 120mm kanon?

Recommended Posts

Drygt 6 år senare så börjar det koka i gryta! http://atplatoon.w.interia.pl/dragonii.html

Kanske blir nästa exportsuccé för familjen 90. Känner man sig hotad av ryssen så kan man behöva några stycken eller tre hundra?!

Nu sade ju den där länken inte så mycket om man inte kan polska.

Innebär det att polackerna har köpt den? Minns att de har provat den vid något tillfälle.

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Drygt 6 år senare så börjar det koka i gryta! http://atplatoon.w.interia.pl/dragonii.html

Kanske blir nästa exportsuccé för familjen 90. Känner man sig hotad av ryssen så kan man behöva några stycken eller tre hundra?!

Nu sade ju den där länken inte så mycket om man inte kan polska.

Innebär det att polackerna har köpt den? Minns att de har provat den vid något tillfälle.

"Googla den" så får du fram halv taskig översättning

Måste säga att det knappast hjälpte mig. Blir ju kokko av att läsa "översättningen". :lala:

Kan du sammanfatta kanske? Har jag fattat rätt att det där är hemsidan för ett polskt pansarregemente? (officiell/inofficiell?)

Måste säga att det knappast hjälpte mig. Blir ju kokko av att läsa "översättningen". :baskerKav:

Kan du sammanfatta kanske? Har jag fattat rätt att det där är hemsidan för ett polskt pansarregemente? (officiell/inofficiell?)

Haha, inte helt enkelt med automatiska översättningar, men blev lättare med polsk-engelsk än polsk-svensk översättning.

Som jag förstår är inte sidan officiell, men diskussionen rör CV9030 och 90120's eventuella integrering i Polska krigsmakten, då man vill ha en rörlig och eldkraftig plattform som kan understödja de någorlunda nyinköpta Leoparderna. BMP och MT-LB brister tydligen i båda dessa egenskaper, och saktar ner Strv.

CV 90120 skulle då användas mot äldre Strv, fasta fientliga positioner, och allmän ödeläggelse av större mål (byggnader, fordon, värn etc).

Med stor reservation för feluppfattningar - språkhaveriet var fläckvis totalt.

Jag fick ut ungefär lika mycket (lite!?) av texten också. Får se vad som händer i närtid om familjen växer. Marknaden är väldigt stor för familjen och både engelsmännen och jänkarna (och alla andra nationer) har varit mycket imponerad av 9040 den vid dubbelsidiga övningar mot deras förband. Jänkarna har ju sin Bradley men engelsmännens Warrior sjunger nog på sista refrängen. Tänk en order på 1500 CV 90 som går väster ut ;-) . Kanske dax för de länder som redan har vagnen att köpa funktionsvagnar? Spekulationer men lite hopp finns ju alltid.

Marknaden är väldigt stor för familjen och både engelsmännen och jänkarna (och alla andra nationer) har varit mycket imponerad av 9040 den vid dubbelsidiga övningar mot deras förband. Jänkarna har ju sin Bradley men engelsmännens Warrior sjunger nog på sista refrängen.

Nej, Warrior ska uppgraderas (WFLIP programmet) med bl.a. ett nytt torn med 40mm CTG*

för att kunna kvarstå i tjänst till 2025

och Bradley lär rimligen ersättas av ICV-varianten av FCS, d.v.s. XM1206

Light AFV guns and the WFLIP project

XM-1206

(*) Pjäsen har lika stor eldkraft som Bofors 40mm L/70, men ammunitionen är hälften så skrymmande

och pjäsen tar upp mindre utrymme i tornet än en 30mm kedjekanon.

(Mycket tänkvärda synpunkter)

Nu är jag visserligen sex år sen med att komma med svar, men here goes nothing:

Jag håller helt med om dina förbehåll beträffande begränsningarna i 90120T. För fosterlandets försvar vill man gärna ha stryktåligheten som 60 ton ger.

Dock ser jag en mycket stor logistisk fördel för 90120T för en expeditionär styrka, utrustad med andra 90-vagnar. Ur försörjningssynpunkt och rep bedömer jag det som en stor fördel att ha så mycket av vagnparken som möjligt på en gemensam plattform. Ur rörlighetssynpunkt är en lättare vagn att föredra med hänsyn till hållfastheten på broar, vägbankar mm i tredje världen. I Irak har det ganska ofta inträffat att kanalbankar kollapsat och vält M1A2-vagnar ner i kanalen, ibland med tråkiga följder för besättningen. Fördelen av en grovkalibrig kanon med ordentlig spränggranat ska inte heller underskattas när man träffar på motsträvigheter i form av värn och befästa hus. Kanadensiska erfarenheter från välbyggda afghanska hus har visat på att akan (visserligen med bara 25 mm kaliber) inte ger tillräcklig verkan i målet. Eldkraft och sensorer är också mer än tillräckliga för att hantera de flesta av de tredje-världen stridsvagnssystem som man kan räkna med att träffa på (T-55, T-62, monkey-model T-72 osv) på dylika utflykter.

Detta sagt med förbehåll för att sådan expeditionär krigföring kanske inte är vad vi i svenska FM ska ägna oss åt i utlandet, men det finns ju andra CV90-användare som kan vara intresserade av ett 90-derivat med tung beväpning, exvis Danmark och Holland.

Apropå 40mm CTG, någon som har hört nåt mer om 40mm Bushmaster IV?

Film

http://www.youtube.com/watch?v=TEmZ5g77uL8...feature=related

Detta kan ju höja skyddet för den...

Svenska stridsfordon får aktivt pansar.

Resultatet visar att AAC har stor effekt även mot tunga pilprojektiler från 120 och 125 mm kanoner, som kommer i hastigheter på 1800 meter i sekunden och verkar med kinetisk energi.

–AAC minskar effekten från en sådan projektil genom att slå sönder den och få den ur balans. Det räcker inte för att skydda ett lätt fordon som en lastbil, men en CV90 kan klara en sådan träff, säger Anders Nilsson.

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/...ticle353922.ece

Se denna tråd för diskussioner om systemet: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...mp;#entry464860

Hur många strf9010 finns det egentligen? Jag såg- omkring 09:20 i morse 2 lastbilar med övertäckta stridsfordon, de jag såg var en med en strv122 (tror jag) och en med strf90120 (jag vet att det var en 90120).

Edited by Berg
Svenska stridsfordon får aktivt pansar.

90120-T har ACC.

http://www.defense-update.com/products/c/CV90120.htm

Sen ska man nog inte alltid lita på vad försvarindustin skriver "which makes this compact platform equivalent in survivability, firepower and mobility to modern 60 ton tanks", men visst verkar det vara lovande.

Jag undrar hur systemet reagerar vid en IED?

* Larsson

Tyvärr har du så rätt ang Jänkarna. Någon JÄTTE order till USA av CV 90 kommer aldrig hända, men hur går det för uppgraderingen för Warriorn?

Vi kan hoppas på Canada och Polen först :D .

Hur många strf9010 finns det egentligen? Jag såg- omkring 09:20 i morse 2 lastbilar med övertäckta stridsfordon, de jag såg var en med en strv122 (tror jag) och en med strf90120 (jag vet att det var en 90120).

En vild gissning på 2 st. Den "gamla" som finns på Youtube filmerna och den "nya" med grå maskeringsmålning.

Var såg du vagnen?

• 3 weeks later...

Lite smått o gott

Vi börjar i Polen

http://www.sztokholm.polemb.net/files/pdf/...%203%202007.doc sida 7

http://translate.google.se/translate?hl=sv...sv%26safe%3Doff

O lite Kanada

http://www.mil.se/upload/dokumentfiler/Års...n%20ÅR%2007.pdf sida 32. Helt övertygad om att det finns folk på forumet som var med i USA o gjorde bra reklam för vagnen. Ni kan vara stolta :rolleyes:

http://forums.army.ca/forums/index.php/topic,27679.0.html Ett forum i kanada ungefär motsv SoldF.

Vi får se vad som händer i framtiden!!

Det är synd att sverige inte köpt in 90120. Den skulle passa fint på mekspanplutonerna.. :D

Om inte annat så nu då det upprättas lätta mekbataljoner ett behov av en IKV att uppstå :D

9040B1: det står att kanadickerna var intresserade men på vilken nivå?

Vad har man gjort med personalutrymmet (bollhavet)?

Ammunitionslagring?

Från FMVs hemsida:

Besättningen utgörs av fyra man; vagnchef, skytt, laddare och förare. Vagnchefen, laddare och skytten sitter i tornet och föraren i chassit. I utrymmet bak i fordonet finns förutom ammunition plats för upp till 3 man.

Hade förmånen att få en liten titt på strf 90-120 och strf 9035 Mk III i kväll. Hägglunds har genomfört en förevisningsskjutning för utländska gäster i Tåme i dag. Dock fick jag inte se skjutningen.

Just nu hade strf 90-120 plats för två st "operatörer" i bollhavet + 12 granater. I tornet hade de plats för 8 granater. Dock så kommer nästa vagn ha betydligt större ammunitionsmängd. De har lagt stor vikt vid varning och motmedelsteknik och även vid pansarskyddet för att uppnå det som tidigare i tråden citerades "which makes this compact platform equivalent in survivability, firepower and mobility to modern 60 ton tanks". Chassiet just nu är dock ett vanligt "plain vanilla" svenskt strf 90 chassi men en framtida vagn kommer att baseras på Mk III chassiet.

Min åsikt: Man ser tydligt att det är en prototypvagn då man ser insidan. Lösningarna är inte helt färdiga men å andra sidan lämnar det rätt stor frihet till kunden att få sin slutprodukt så som man vill. Hägglunds har visat vad man kan och att de har en produkt som kan produceras. All in all en jävligt läcker grej :rolleyes:

De har lagt stor vikt vid varning och motmedelsteknik och även vid pansarskyddet för att uppnå det som tidigare i tråden citerades "which makes this compact platform equivalent in survivability, firepower and mobility to modern 60 ton tanks". Chassiet just nu är dock ett vanligt "plain vanilla" svenskt strf 90 chassi men en framtida vagn kommer att baseras på Mk III chassiet.

Menas det med att vagnen kommer att få det aktiva skyddet?

Länk: NyTeknik om det aktiva skyddet

De har lagt stor vikt vid varning och motmedelsteknik och även vid pansarskyddet för att uppnå det som tidigare i tråden citerades "which makes this compact platform equivalent in survivability, firepower and mobility to modern 60 ton tanks". Chassiet just nu är dock ett vanligt "plain vanilla" svenskt strf 90 chassi men en framtida vagn kommer att baseras på Mk III chassiet.

Menas det med att vagnen kommer att få det aktiva skyddet?

Länk: NyTeknik om det aktiva skyddet

På de flesta av de nya bilderna på 90120 verkar det som om det aktiva pansaret (mockup) sitter på, även på de bilderna det länkas till ovan.

• 3 weeks later...

En så spaningsmodul vore inte helt fel. Norskarna har ett liknande system(om inte det är just det) på några sina 90'or i sina spaningsskvadroner. Skulle sparka spaningstjänsten på mekbataljon några år framåt iaf

Edited by Larsleo
  • 1 month later...
Det är synd att sverige inte köpt in 90120. Den skulle passa fint på mekspanplutonerna.. ;-)

Om inte annat så nu då det upprättas lätta mekbataljoner ett behov av en IKV att uppstå :banana

9040B1: det står att kanadickerna var intresserade men på vilken nivå?

Kanske det börjar bli OT men här finns lite angående hur intresserade kanadickerna är.

http://www.defenseindustrydaily.com/Canada...hanistan-05190/

Finns även en länk längst ner på samma sidan som jag inte lyckas få upp på forumet!

Edited by 9040B1
  • 1 year later...