Jump to content

Recommended Posts

• Replies 280
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Ja, ja... polletten trillade ned för vissa iaf!! :D

Lite OT då:

God Jul i efterskott och ett Gott Nytt År till Er alla, oavsett var Ni nu må vara.

"Hittar" Ni en lämplig vakans till EB02 så slå mig en pling!! :Malaj:

//Draken

Posted

ingen mer som tycker att NL borde funnists i beredskap och var inkallat för att ta sig ner till asien just nu?

finns det någon som har utbildning och mtrl för en insats där så bordd det väl vara NL?

i samverkan med EN och MP kanske men händer det något?

Posted

Är det bara jag som känner det som riskabelt att stå i beredskapsförband? Vid mobilisering är ju risken att man hamnar på Balkan Enorm!

Ex. Swerap, IA01, IA03, NL0?(EB01/EB02)

;)

@Bushman

Som det nämts i tidigare trådar, så gör gröna nordbor med vapen föga nytta i en sådan situation. Det är därföe vi har Räddningsverket!

Posted
Är det bara jag som känner det som riskabelt att stå i beredskapsförband? Vid mobilisering är ju risken att man hamnar på Balkan Enorm!

Ex. Swerap, IA01, IA03, NL0?(EB01/EB02)

;)

@Bushman

Som det nämts i tidigare trådar, så gör gröna nordbor med vapen föga nytta i en sådan situation. Det är därföe vi har Räddningsverket!

och nämde jag väpnat ingripande?

möjligtvis att MP borde vara beväpnade i syfte att hjälpa till mot pludrare som förmodligen stormar mot området i detta nu.

men NL sitter ju på den mtrl som räddningsverket borde ha med sig.

framförallt sjkv 4 och vattenreningsenheten.

dessutom sitter väl T2 även inne med lite annan kunskap som räddningsverket kommer att behöva.

omhändertagande av döda.

vad jag vet finns det nog ingen civil styrka som har mtrl och kunnade för ett masskadeutfall som det här.

dessutom misstänker jag att ett flertal av NL´s personal redan i egenskap av repesentanter för räddningsverket redan är på plats i området.

om nu inte en viss sambandstekníker är i bosnien.

Posted
ingen mer som tycker att NL borde funnists i beredskap och var inkallat för att ta sig ner till asien just nu?

finns det någon som har utbildning och mtrl för en insats där så bordd det väl vara NL?

i samverkan med EN och MP kanske men händer det något?

Absolut! Definitivt! Exakt! Just så!

:blink: YxBobo

(På väg till Kosovo igen)

Posted
Jag åker då fan inte till Kosovo igen. Punkt. :=o

*host*

Förklaring?

:P

Det krävs en riktigt karl för att kunna ändra sig. ;)

:baskerHV: YxBobo

Posted

:=o Okej, jag vet att jag nu går lite utanför mina egna befogenheter och säkerligen framstår jag också som en "Messerschmidt" , MEN är det inte läge att nu ta en funderare på vilka ämnen som hör hemma i vilka trådar? Vill själv slå ett slag för tråden "Ny mission i Bosnien?".....

Hälsar

Magistern :)

Posted

Om jag förstått det hela rätt så kommer vi som inte har blivit uttagna till mission att få ersättning för hela beredskapsåret 04/05?

MVH

Tobias

Posted
Om jag förstått det hela rätt så kommer vi som inte har blivit uttagna till mission att få ersättning för hela beredskapsåret 04/05?

MVH

Tobias

Visst, och har du skrivit på för två år kommer du att få stå kvar till 2006!

Fast du kan komma att bli uttagen också, det vet man aldrig.... ;)

• 2 weeks later...
Posted

NL kommer inte existera mer an pa pappret efter 1 Juli 2005. De som inte ar insatta finns kvar i nagot form av register som kan utnyttjas for rekrytering om sa skulle behovas. Ingen ny personal kommer att tillforas forbandet.

:(

Posted
Jesus Adam heter det väl...... :P

Varför den sura minen, kommer du inte iväg ut eller vad?

:) Jodå, men jag kan tänka mig några ytterligare år i beredskap när jag kommit hem... :D

Posted
Det lär väl bli ett IA06 eller motsv sen som det går att söka. :)

Jodå, eller nya stridsgruppen. Det är kul att få lite avkoppling från "magistersköret", samtidigt som det ger fina pengar var sommar... :)

Posted (edited)
Det lär väl bli ett IA06 eller motsv sen som det går att söka. :)

Och / Eller EU-battlegroup ?

Om tanken är ett kärnförband med olika tilläggsförband så borde det ju finnas ett gäng olika beredskapsförband att söka till... inom en närmre framtid.

Och med målsättningen att klara 2 stora + 3små enheter i utlandet så borde logiskt sett även antalet folk i utlandet också öka.

Edit: Puck 2:a

Edited by Sgt1clHansson
Posted

Precis, tror oxå att det kommer finnas en hel del tjänster att söka framöver, och även en hel del vakanser lär det ju bli tyvärr, men det är bara min kvalificerade gissning och maggropskänsla än så länge.

Posted (edited)
Det lär väl bli ett IA06 eller motsv sen som det går att söka. :/

Om tanken är ett kärnförband med olika tilläggsförband så borde det ju finnas ett gäng olika beredskapsförband att söka till... inom en närmre framtid.

Och med målsättningen att klara 2 stora + 3små enheter i utlandet så borde logiskt sett även antalet folk i utlandet också öka.

Det tror jag ocksa.

Kosovo kommer ju t.ex. vara kvar. OB var har nere pa EB01 innan Jul och pratade. Han ville oka engagemanget dar igen.

Liberia och Afghanistan val formodligen kvar.

Sedan gar det mkt rykten om Sudan. Finnarna har nere sager (lite lost) att de ska dit med folk. SSG har tydligen rekat nagot at ev svenskar... m.m.

Detta + BG = Mycket intressant att soka de narmsta aren. B)

Edited by Hercule
Posted
Jesus Adam heter det väl...... :P

Varför den sura minen, kommer du inte iväg ut eller vad?

:o Jodå, men jag kan tänka mig några ytterligare år i beredskap när jag kommit hem... :/

Föga beredskap.

En månad (give or take a few weeks) efter hemkomst så kommer du börja kolla vilka befattningar som är lediga på de missioner som går då.

Du kommer nog säga; "aldrig mer Balkan", precis som alla andra men precis som alla andra kommer du vara sugen att åka igen. Du blir drabbad av "åksjukan"!

Jag spår din framtid:

EB02, KS14, LA07...

:P

/Krook

Posted
Det lär väl bli ett IA06 eller motsv sen som det går att söka. :/

Det tror jag ocksa.

Kosovo kommer ju t.ex. vara kvar. OB var har nere pa EB01 innan Jul och pratade. Han ville oka engagemanget dar igen.

Liberia och Afghanistan val formodligen kvar.

Sedan gar det mkt rykten om Sudan. Finnarna har nere sager (lite lost) att de ska dit med folk. SSG har tydligen rekat nagot at ev svenskar... m.m.

Detta + BG = Mycket intressant att soka de narmsta aren. B)

Bara man inte "bygger fast sig" i Bosnien nu......

Posted
:dong: Även om man "bygger fast sig" lär kostnaden för en mission i denna storleksordning vara sådär enorm, så det påverkar nog inte övrig verksamhet.... :D
Posted

Det jag menade i första hand var att man inte bör binda upp sig för mycket på detta ställe då det drastiskt minskar möjligheterna att verka någon annanstans med förbandet eller delar av förbandet.

Posted
:) Även om man "bygger fast sig" lär kostnaden för en mission i denna storleksordning vara sådär enorm, så det påverkar nog inte övrig verksamhet.... :worthy:

Det ar nog inte direkt gratis. 65-70 man kostar lite trots allt... Men det ar val sagt 2005 ut med EB-missioner om jag inte minns helt fel...