Hercule Posted December 25, 2004 Author Report Posted December 25, 2004 MILUt ligger i Tuzla... Quote
Magister R Posted December 28, 2004 Report Posted December 28, 2004 MILUt ligger i Tuzla... Det är uppfattat! B) Quote
miss dragon Posted December 28, 2004 Report Posted December 28, 2004 Ja, ja... polletten trillade ned för vissa iaf!! Lite OT då: God Jul i efterskott och ett Gott Nytt År till Er alla, oavsett var Ni nu må vara. "Hittar" Ni en lämplig vakans till EB02 så slå mig en pling!! //Draken Quote
BJK Posted December 28, 2004 Report Posted December 28, 2004 On Off Topic: God jul själv och lycka till med EB02, 03 eller 04! Quote
bushman Posted December 29, 2004 Report Posted December 29, 2004 ingen mer som tycker att NL borde funnists i beredskap och var inkallat för att ta sig ner till asien just nu? finns det någon som har utbildning och mtrl för en insats där så bordd det väl vara NL? i samverkan med EN och MP kanske men händer det något? Quote
Sgt1clHansson Posted December 29, 2004 Report Posted December 29, 2004 Är det bara jag som känner det som riskabelt att stå i beredskapsförband? Vid mobilisering är ju risken att man hamnar på Balkan Enorm! Ex. Swerap, IA01, IA03, NL0?(EB01/EB02) ;) @Bushman Som det nämts i tidigare trådar, så gör gröna nordbor med vapen föga nytta i en sådan situation. Det är därföe vi har Räddningsverket! Quote
bushman Posted December 29, 2004 Report Posted December 29, 2004 Är det bara jag som känner det som riskabelt att stå i beredskapsförband? Vid mobilisering är ju risken att man hamnar på Balkan Enorm!Ex. Swerap, IA01, IA03, NL0?(EB01/EB02) ;) @Bushman Som det nämts i tidigare trådar, så gör gröna nordbor med vapen föga nytta i en sådan situation. Det är därföe vi har Räddningsverket! och nämde jag väpnat ingripande? möjligtvis att MP borde vara beväpnade i syfte att hjälpa till mot pludrare som förmodligen stormar mot området i detta nu. men NL sitter ju på den mtrl som räddningsverket borde ha med sig. framförallt sjkv 4 och vattenreningsenheten. dessutom sitter väl T2 även inne med lite annan kunskap som räddningsverket kommer att behöva. omhändertagande av döda. vad jag vet finns det nog ingen civil styrka som har mtrl och kunnade för ett masskadeutfall som det här. dessutom misstänker jag att ett flertal av NL´s personal redan i egenskap av repesentanter för räddningsverket redan är på plats i området. om nu inte en viss sambandstekníker är i bosnien. Quote
YxBobo Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 ingen mer som tycker att NL borde funnists i beredskap och var inkallat för att ta sig ner till asien just nu?finns det någon som har utbildning och mtrl för en insats där så bordd det väl vara NL? i samverkan med EN och MP kanske men händer det något? Absolut! Definitivt! Exakt! Just så! YxBobo (På väg till Kosovo igen) Quote
simon Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 Jag åker då fan inte till Kosovo igen. Punkt. *host* Förklaring? :P Quote
YxBobo Posted January 2, 2005 Report Posted January 2, 2005 Jag åker då fan inte till Kosovo igen. Punkt. *host* Förklaring? :P Det krävs en riktigt karl för att kunna ändra sig. ;) YxBobo Quote
Magister R Posted January 4, 2005 Report Posted January 4, 2005 Okej, jag vet att jag nu går lite utanför mina egna befogenheter och säkerligen framstår jag också som en "Messerschmidt" , MEN är det inte läge att nu ta en funderare på vilka ämnen som hör hemma i vilka trådar? Vill själv slå ett slag för tråden "Ny mission i Bosnien?"..... Hälsar Magistern Quote
Tobias R Posted January 7, 2005 Report Posted January 7, 2005 Om jag förstått det hela rätt så kommer vi som inte har blivit uttagna till mission att få ersättning för hela beredskapsåret 04/05? MVH Tobias Quote
Magister R Posted January 7, 2005 Report Posted January 7, 2005 Om jag förstått det hela rätt så kommer vi som inte har blivit uttagna till mission att få ersättning för hela beredskapsåret 04/05? MVH Tobias Visst, och har du skrivit på för två år kommer du att få stå kvar till 2006! Fast du kan komma att bli uttagen också, det vet man aldrig.... ;) Quote
Magister R Posted January 17, 2005 Report Posted January 17, 2005 :( NL är dött. Länge leve NL! Quote
Tobias R Posted January 17, 2005 Report Posted January 17, 2005 :( NL är dött. Länge leve NL! Hur menar du då? Har du fått någon förhandsinfo som bekräftar att NL ska läggas ner? Quote
Hercule Posted January 17, 2005 Author Report Posted January 17, 2005 NL kommer inte existera mer an pa pappret efter 1 Juli 2005. De som inte ar insatta finns kvar i nagot form av register som kan utnyttjas for rekrytering om sa skulle behovas. Ingen ny personal kommer att tillforas forbandet. :( Quote
BJK Posted January 17, 2005 Report Posted January 17, 2005 Är det officiellt nu att förbandet räknas som insatt? Quote
Magister R Posted January 18, 2005 Report Posted January 18, 2005 Är det officiellt nu att förbandet räknas som insatt? Svar JOHAN ADAM... Quote
BJK Posted January 18, 2005 Report Posted January 18, 2005 Jesus Adam heter det väl...... :P Varför den sura minen, kommer du inte iväg ut eller vad? Quote
Magister R Posted January 18, 2005 Report Posted January 18, 2005 Jesus Adam heter det väl...... :P Varför den sura minen, kommer du inte iväg ut eller vad? Jodå, men jag kan tänka mig några ytterligare år i beredskap när jag kommit hem... Quote
BJK Posted January 18, 2005 Report Posted January 18, 2005 Det lär väl bli ett IA06 eller motsv sen som det går att söka. Quote
Magister R Posted January 18, 2005 Report Posted January 18, 2005 Det lär väl bli ett IA06 eller motsv sen som det går att söka. Jodå, eller nya stridsgruppen. Det är kul att få lite avkoppling från "magistersköret", samtidigt som det ger fina pengar var sommar... Quote
Sgt1clHansson Posted January 18, 2005 Report Posted January 18, 2005 (edited) Det lär väl bli ett IA06 eller motsv sen som det går att söka. Och / Eller EU-battlegroup ? Om tanken är ett kärnförband med olika tilläggsförband så borde det ju finnas ett gäng olika beredskapsförband att söka till... inom en närmre framtid. Och med målsättningen att klara 2 stora + 3små enheter i utlandet så borde logiskt sett även antalet folk i utlandet också öka. Edit: Puck 2:a Edited January 18, 2005 by Sgt1clHansson Quote
BJK Posted January 18, 2005 Report Posted January 18, 2005 Precis, tror oxå att det kommer finnas en hel del tjänster att söka framöver, och även en hel del vakanser lär det ju bli tyvärr, men det är bara min kvalificerade gissning och maggropskänsla än så länge. Quote
Hercule Posted January 18, 2005 Author Report Posted January 18, 2005 (edited) Det lär väl bli ett IA06 eller motsv sen som det går att söka. Och / Eller EU-battlegroup ? Om tanken är ett kärnförband med olika tilläggsförband så borde det ju finnas ett gäng olika beredskapsförband att söka till... inom en närmre framtid. Och med målsättningen att klara 2 stora + 3små enheter i utlandet så borde logiskt sett även antalet folk i utlandet också öka. Edit: Puck 2:a Det tror jag ocksa. Kosovo kommer ju t.ex. vara kvar. OB var har nere pa EB01 innan Jul och pratade. Han ville oka engagemanget dar igen. Liberia och Afghanistan val formodligen kvar. Sedan gar det mkt rykten om Sudan. Finnarna har nere sager (lite lost) att de ska dit med folk. SSG har tydligen rekat nagot at ev svenskar... m.m. Detta + BG = Mycket intressant att soka de narmsta aren. B) Edited January 18, 2005 by Hercule Quote
Krook Posted January 18, 2005 Report Posted January 18, 2005 Jesus Adam heter det väl...... :P Varför den sura minen, kommer du inte iväg ut eller vad? Jodå, men jag kan tänka mig några ytterligare år i beredskap när jag kommit hem... Föga beredskap. En månad (give or take a few weeks) efter hemkomst så kommer du börja kolla vilka befattningar som är lediga på de missioner som går då. Du kommer nog säga; "aldrig mer Balkan", precis som alla andra men precis som alla andra kommer du vara sugen att åka igen. Du blir drabbad av "åksjukan"! Jag spår din framtid: EB02, KS14, LA07... :P /Krook Quote
BJK Posted January 18, 2005 Report Posted January 18, 2005 Det lär väl bli ett IA06 eller motsv sen som det går att söka. Och / Eller EU-battlegroup ? Om tanken är ett kärnförband med olika tilläggsförband så borde det ju finnas ett gäng olika beredskapsförband att söka till... inom en närmre framtid. Och med målsättningen att klara 2 stora + 3små enheter i utlandet så borde logiskt sett även antalet folk i utlandet också öka. Edit: Puck 2:a Det tror jag ocksa. Kosovo kommer ju t.ex. vara kvar. OB var har nere pa EB01 innan Jul och pratade. Han ville oka engagemanget dar igen. Liberia och Afghanistan val formodligen kvar. Sedan gar det mkt rykten om Sudan. Finnarna har nere sager (lite lost) att de ska dit med folk. SSG har tydligen rekat nagot at ev svenskar... m.m. Detta + BG = Mycket intressant att soka de narmsta aren. B) Bara man inte "bygger fast sig" i Bosnien nu...... Quote
Magister R Posted January 26, 2005 Report Posted January 26, 2005 Även om man "bygger fast sig" lär kostnaden för en mission i denna storleksordning vara sådär enorm, så det påverkar nog inte övrig verksamhet.... Quote
BJK Posted January 26, 2005 Report Posted January 26, 2005 Det jag menade i första hand var att man inte bör binda upp sig för mycket på detta ställe då det drastiskt minskar möjligheterna att verka någon annanstans med förbandet eller delar av förbandet. Quote
Hercule Posted January 26, 2005 Author Report Posted January 26, 2005 Även om man "bygger fast sig" lär kostnaden för en mission i denna storleksordning vara sådär enorm, så det påverkar nog inte övrig verksamhet.... Det ar nog inte direkt gratis. 65-70 man kostar lite trots allt... Men det ar val sagt 2005 ut med EB-missioner om jag inte minns helt fel... Quote
Recommended Posts