Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ren info!

Jag hörde hur det pratades om att vi som är med i NL skulle har "förtur" att åka ut på mission. Bara så att alla vet det: Det är INTE sant. Det är snarare helt tvärtom. Så länge man är registrerad att tillhöra ett förband så finns en "plott" som talar om att man är upptagen och inte får skickas ut i utlandstjänst.

Jag fick en vakansplats i ett annat missionsområde och fick då börja "kriga" med NL för att få åka. Tillsist (efter hot om att jag skulle säga upp mig) fick jag till slut tjänstledigt och får därför åka iväg på annan mission.

Till sist: När jag talade med NL så sa de att vi kunde bli uppsagda till sommaren (vi som har kontrakt på två år från i somras). Det beror på vad som sägs i FB04.

• Replies 280
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Knepigt att man inte släpper personer....?!?

Jag vet ett antal från NL som är i bl a Liberia och i Afghanistan, och det var inga problem efter vad jag hört.

Man kanske vill behålla personal till kommande EB03 och 04 ?! B)

Posted
Ren info!

Jag hörde hur det pratades om att vi som är med i NL skulle har "förtur" att åka ut på mission. Bara så att alla vet det: Det är INTE sant. Det är snarare helt tvärtom. Så länge man är registrerad att tillhöra ett förband så finns en "plott" som talar om att man är upptagen och inte får skickas ut i utlandstjänst.

Jag fick en vakansplats i ett annat missionsområde och fick då börja "kriga" med NL för att få åka. Tillsist (efter hot om att jag skulle säga upp mig) fick jag till slut tjänstledigt och får därför åka iväg på annan mission.

Till sist: När jag talade med NL så sa de att vi kunde bli uppsagda till sommaren (vi som har kontrakt på två år från i somras). Det beror på vad som sägs i FB04.

Ett tips till dig ar att lasa nyhetsbrevet fran Augusti, minst en gang till... :/

http://www.t2.mil.se/article.php?id=11542

Fran nyhetsbrevet:

"Misson då?", undrar många. Första steget är taget, ingen blir bortsorterad vid ansökan därför att han/hon har ett beredskapsavtal. Nästa steg blir att beredskapsavtalet skall ge förtur men där är vi inte än. En annan målsättning är att vårt förband skall nyttjas, helt eller delvis, vid nya missioner och här finns goda utsikter att lyckas. Mer kan jag inte skriva just nu. Nyckeln till att det skall bli ett bra system ligger i att "utlåning" av personal/enheter kan ske under ordnade former och med bibehållen beredskap för den nordiska logistikbataljonen.

Nu borde val en del klarna va?

F.O sa ar det fint vader i Tuzla... :)

Posted
Ren info!

Ett tips till dig ar att lasa nyhetsbrevet fran Augusti, minst en gang till... :ak:

http://www.t2.mil.se/article.php?id=11542

Fran nyhetsbrevet:

"Misson då?", undrar många. Första steget är taget, ingen blir bortsorterad vid ansökan därför att han/hon har ett beredskapsavtal. Nästa steg blir att beredskapsavtalet skall ge förtur men där är vi inte än. En annan målsättning är att vårt förband skall nyttjas, helt eller delvis, vid nya missioner och här finns goda utsikter att lyckas. Mer kan jag inte skriva just nu. Nyckeln till att det skall bli ett bra system ligger i att "utlåning" av personal/enheter kan ske under ordnade former och med bibehållen beredskap för den nordiska logistikbataljonen.

Nu borde val en del klarna va?

F.O sa ar det fint vader i Tuzla... :D

Faktum kvarstår! Man blir visst bortsorterad när man har ett beredskapsavtal!! Kanske ligger man fortfarande bra till för nästa mission i Bosnien, men till alla andra missioner jag sökt så har det varit ett ordentligt minus att jag haft avtalet med NL. Ledsen, men så är det. Visst hoppas jag på förändring och kvarstår gärna i NL (jag fick ju tjänstledigt). Men man kan inte gå ut med information som inte stämmer (jag menar då att man inte blir bortsorterad, för det blir man).

:wub: YxBobo

• 2 weeks later...
Posted

Vad händer? Fär över en månad sedan annonserades det på t2.mil.se att det SKULLE ha kommit ett nyhtesbrev, men det fanns för mycket frågetecken så det blev uppskjutet. Det var en månad sedan!

/Tobias

Posted

Den info jag fått är att det inte finns så många personer kvar hemma på T2 nu och då har inte tiden räckt till att sköta både uttagningskommision för EB02 och skicka ut nyhetsbrev tyvärr.

Posted
Den info jag fått är att det inte finns så många personer kvar hemma på T2 nu och då har inte tiden räckt till att sköta både uttagningskommision för EB02 och skicka ut nyhetsbrev tyvärr.

Det är säkert sant men faktum är att, om vi ska följa traditionen, det är inryck för forbildning inför 'NL05' om ungefär 4 månader. Om det blir något tredje beredskapsår vill säga.

Posted

Det är säkert sant men faktum är att, om vi ska följa traditionen, det är inryck för forbildning inför 'NL05' om ungefär 4 månader. Om det blir något tredje beredskapsår vill säga.

:huh: Vi får väl se vad som händer.... Ha dock inte för stora förhoppningar.... :(

Posted

Åtminstone fick jag ett nyhetsbrev per post, igår. Enligt detta så anses NL03 som "insatt" och inga nyrekryteringar kommer att göras. Har Ni inte fått brevet igår eller idag så bör det väl komma imorgon. :)

Jag kan ju, tyvärr för egen del, meddela att jag inte kommer att ingå i EB02 heller... :(

Så nu väntar jag med spänning på vilka det är som får åka. Har Ni inte hört något?? Jag är nyfiken!! Vilka befattningar är det, som jag hört blir det färre på EB02 än '01:an. :)

//Draken

Posted
Åtminstone fick jag ett nyhetsbrev per post, igår. Enligt detta så anses NL03 som "insatt" och inga nyrekryteringar kommer att göras. Har Ni inte fått brevet igår eller idag så bör det väl komma imorgon. ,O

Jag kan ju, tyvärr för egen del, meddela att jag inte kommer att ingå i EB02 heller... :(

Så nu väntar jag med spänning på vilka det är som får åka. Har Ni inte hört något?? Jag är nyfiken!! Vilka befattningar är det, som jag hört blir det färre på EB02 än '01:an. :)

//Draken

Det kom ett brev till slut då iaf... Jag är i Stockholm för tillfället men min post levereras till Helsingborg så jag får väl läsa när jag kommer hem till helgen.

Vågar man fråga vem du är? Själv låg jag som tillförordnad grpch SLE/APS LednPlut.

MVH

Tobias

Posted
Hur många av er har blivit uppringda angående EB02? Jag blev uupring förra veckan och igår.

/ Terriern

0:) Jodå, Magistern känner du ju redan till!

Jag hade destovärre rätt i min pessimistiska bedömning... :navy: Då har man varit med om ytterligare en förbandsnedläggning... SNYFT... :(

Posted (edited)
Åtminstone fick jag ett nyhetsbrev per post, igår. Enligt detta så anses NL03 som "insatt" och inga nyrekryteringar kommer att göras. Har Ni inte fått brevet igår eller idag så bör det väl komma imorgon. ,O

Så nu väntar jag med spänning på vilka det är som får åka. Har Ni inte hört något?? Jag är nyfiken!! Vilka befattningar är det, som jag hört blir det färre på EB02 än '01:an. :winner:

//Draken

Det kom ett brev till slut då iaf... Jag är i Stockholm för tillfället men min post levereras till Helsingborg så jag får väl läsa när jag kommer hem till helgen.

Vågar man fråga vem du är? Själv låg jag som tillförordnad grpch SLE/APS LednPlut.

MVH

Tobias

OM man vågar fråga vem jag är?? Jag trodde det var uppenbart ;)

Några små tips: drastiska saker är min melodi, jag visade grabbsen hur man ska använda en ak5 på skjutvallen (det lät skumt, men missförstå mig rätt...) och jag gillar att köra fordon :rockon:

Kanske långsökta, men det är allt jag bjuder på! B)

Om det är någon tröst så har jag listat ut vilka de flesta här är (som deltog under vårens utbildning för NL).

:surprise:

edit: jag snubblade över tangenterna, gör om, gör rätt...

Edited by miss dragon
Posted

Så nu väntar jag med spänning på vilka det är som får åka. Har Ni inte hört något?? Jag är nyfiken!! Vilka befattningar är det, som jag hört blir det färre på EB02 än '01:an. :huh:

//Draken

MVH

Tobias

OM man vågar fråga vem jag är?? Jag trodde det var uppenbart ;)

Några små tips: drastiska saker är min melodi, jag visade grabbsen hur man ska använda en ak5 på skjutvallen (det lät skumt, men missförstå mig rätt...) och jag gillar att köra fordon :navy:

Kanske långsökta, men det är allt jag bjuder på! B)

Om det är någon tröst så har jag listat ut vilka de flesta här är (som deltog under vårens utbildning för NL).

:banghead:

edit: jag snubblade över tangenterna, gör om, gör rätt...

Hmmm.... Då är du kanske den blonda tösen som rakade av sig håret under nämnd period? =)

Jag har inte blivit uppringd men det kanske beror på att jag inte finns att nå på mitt vanliga telnummer... =/

/Tobias

Posted
Hur många av er har blivit uppringda angående EB02? Jag blev uupring förra veckan och igår.

/ Terriern

:navy: Jodå, Magistern känner du ju redan till!

Jag hade destovärre rätt i min pessimistiska bedömning... :banghead: Då har man varit med om ytterligare en förbandsnedläggning... SNYFT... :(

Står det i brevet att NL inte kommer att fortleva eller vad grundar du det på? *Har själv inte haft nöjet att läsa det än*

/Tobias

Posted

/ Terriern

:lol: Jodå, Magistern känner du ju redan till!

Jag hade destovärre rätt i min pessimistiska bedömning... :angry: Då har man varit med om ytterligare en förbandsnedläggning... SNYFT... :(

Står det i brevet att NL inte kommer att fortleva eller vad grundar du det på? *Har själv inte haft nöjet att läsa det än*

/Tobias

:( Såilla är det! Inga kontrakt förlängs! Bedrövligt.... :camo:

Posted

MVH

Tobias

Hmmm.... Då är du kanske den blonda tösen som rakade av sig håret under nämnd period? =)

Jag har inte blivit uppringd men det kanske beror på att jag inte finns att nå på mitt vanliga telnummer... =/

/Tobias

Så kan det nog vara, kan säga att hårlängden för dagen är 9 cm, har inte klippt av en millimeter sedan i maj B)

Posted

MVH

Tobias

/Tobias

Så kan det nog vara, kan säga att hårlängden för dagen är 9 cm, har inte klippt av en millimeter sedan i maj B)

:huh: JAGVETVEMDUÄR!!!!! Hopplahoppla!

Till er övriga: tänk påvårt östra grannland! :unsure:

Posted

Fasen, jag har inte fått något brev i lådan... Är det specifikt till folk som är aktuella för Bosnien eller?

/Tobias

Posted

Hejsan.

Grattis till er som far aka pa EB02.

Jag kanske lagger upp nagra bilder nar jag aker hem pa leave om en vecka. Sa ni far se lite vad som vantar...

Posted

Schysst av dig Hercule! Jag skulle uppskatta om ni som är där nere skulle kunna skriva lite om verksamheten där nere. Jag har hört att Kongo's grupp tattar mycket tråd.

/Terriern

Posted
B) För övrigt kan jag orientera om att jag kommer att tillhöra "MILU-staben" i EB02... :)

MILU staben? Är den i Tuzla eller i Sarajevo? Själv ska jag (förmodligen) till Sarajevo! B)

Posted
B) För övrigt kan jag orientera om att jag kommer att tillhöra "MILU-staben" i EB02...  :)

MILU staben? Är den i Tuzla eller i Sarajevo? Själv ska jag (förmodligen) till Sarajevo! B)

:) Tuzla kanske? :)