Jump to content

Skidstället på Strf90


Statoil

Recommended Posts

Hej.

Perhaps nördig fråga men efter att ha tittat på den här bilden från LA01; http://www.mil.se/int/photo.php?id=70111&nid=20942

så kom jag att börja fundera över vilken funktion skidstället fyller på vagnen där nere (i Liberia).

För, Vita blixten är väl inte medpackad?

Jovisst är den ju lämplig som stege å så, men funktionen på densamma var alltid mina befäl tydliga med, att den "...SKALL ANVÄNDAS SOM SKIDSTÄLL OCH INTE SKITSTÄLL!".

¨

:clap:

Link to comment
Share on other sites

Jovisst är den ju lämplig som stege å så, men funktionen på densamma var alltid mina befäl tydliga med, att den "...SKALL ANVÄNDAS SOM SKIDSTÄLL OCH INTE SKITSTÄLL!".

¨

Det e en ganska vanlig tankesätt inom officerskåren!

att man inte kan ha en sak till en annan sak alltså!

 

trångsynt tycker jag!!

Link to comment
Share on other sites

Utan att vara kunnig på strf så låter min tankebana så här: Vagnarna är ju inte byggda för att tjänstegöra specifikt i Liberia? Alltså monterade man alltså skidstället på Ceasar vagnarna av samma anledning som de tidigare modellerna, alltså för att i arktiskmiljö kunna medföra skidor.

Link to comment
Share on other sites

Jovisst är den ju lämplig som stege å så, men funktionen på densamma var alltid mina befäl tydliga med, att den "...SKALL ANVÄNDAS SOM SKIDSTÄLL OCH INTE SKITSTÄLL!".

Dina befäl kanske inte känner till begreppet "Improvise, adapt, overcome" eller anser inte att det är ett "vinnande koncept"? :huh:

Dessutom ÄR skidstället även en stege enligt iboken, och inte kan de väl sätta sig över ett sådant officiellt, av FMV fastslaget dokument?

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Jovisst är den ju lämplig som stege å så, men funktionen på densamma var alltid mina befäl tydliga med, att den "...SKALL ANVÄNDAS SOM SKIDSTÄLL OCH INTE SKITSTÄLL!".

Dina befäl kanske inte känner till begreppet "Improvise, adapt, overcome" eller anser inte att det är ett "vinnande koncept"? :baskerHV:

Dessutom ÄR skidstället även en stege enligt iboken, och inte kan de väl sätta sig över ett sådant officiellt, av FMV fastslaget dokument?

 

/E

Å andra sidan vet vi ju inte vad statoil och hans kamrater använt skidstället till. Det kanske fanns skäl för den uppstyrningen... ;)

Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan vet vi ju inte vad statoil och hans kamrater använt skidstället till. Det kanske fanns skäl för den uppstyrningen... ;)

Good Point :baskerHV:

 

Jag tar härmed avstånd från all användning av kronans skidställ som är oetisk, icke fältmässig, icke soldatmässig eller på övrigt sätt ej anses passande för ett kronans skidställ.

 

mvh

Erik Gustavsson Sgt. (ret)

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta en okunnig inom området, men var sitter skidstället?

 

På tornets vänstra sida, för skidmontering horisontellt?

En till bild, förare Ryberg står dock lite ivägen för skidstället:

http://www.livgardet.mil.se/photo.php?id=21340&aid=3658&oid=

 

Extra kuriosa: vagnen är min gamla 140084 "Lucky".

Namnet blev omtvistat på kompaniet då alla plutoner skulle ha ett tema.

Min plutons tema rann dock ut i sanden och både min förare och vagnchef fick diverse ont överallt och blev omplacerade på löktjänster.

Mao blev jag herre på täppan på vagnen och valde då att döpa den till Lucky (kom senare att kalla den för Leo Killer efter bravader i Boden...) mot de andra KB mupparnas förtret.

I och med att det var plutonchefsvagnen så struntades det i att ersätta min vagnchef o jag fick bara en ny förare. Vagnchefsrollen fick inofficiellt tas över av mig (till samma kb muppars förtret) i förläggning och garage. Krigsplutonchefen tog således VC rollen när vi stred å så.

Han ogillade dock starkt tanken på att den skulle heta Lucky och kom med diverse förslag med "mer kuk i", för att citera fänriken, dvs Oden, Rocco och Babsan mfl...

 

För slö för att sätta namn på pränt var han dock och jag hade väl en förmåga att ned prioritera den orden om namnändring varpå han till slut flög upp på vagnen vid vintermålningen och målade över namnet.

Å andra sidan hade jag tänkt lite längre och sprayat på nån oljebelägning (lack?) så att färgen liksom rann av. Samma procedur upprepades vid grönmålning och ett antal fler gånger, hela tiden med resultatet dock att MIN vagn hette Lucky ständigt :D

 

När den under Boden övningen tömde tre fack och ett band ksp i röven på en Leopard så att han blinka värre än ett amerikansk villaområde i jultid och då fick extranamnet Leo Killer Lucky blev till slut fänrik nöjd.

 

Men nöjdast var nog jag :D

 

:-(

Link to comment
Share on other sites

för att ta död på alla spekulationer så använder vi dem till att ha stridpackningarna i. Och vad beträffar vatten så finns det inget som heter kallt i det här landet!! Allt vatten som vi har med oss på patrull är varmt!!!! Oavsett var det ligger :navy:

Link to comment
Share on other sites

Vi brydde oss inte om "Skidstället/Stegen" när vi utvecklade cesar vagnen förutom att ta fram en ryggsäck, den ska dock modifieras och bli "knivsäker". Personligen så tycker jag att Skidstället suger i svensk miljö om man så vida backar på ett träd, så har man lyckats få ved för resten av kvällen... hmmz visserligen kan det vara ett bra sätt att slippa hugga!

 

Vänliga hälsningar

Elias "Mycket trött" Mårtensson :/

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som skulle tycka att det skulle va hyfsat riskabelt att sätta minor där bak Te.x om du åker i en Convoy och så kommer (ett inte så litet) väg gupp och så studsar en av minorna av vips så var det stor risk för att vagnen bakom fick sig en tändsticka i röven :banana

 

Bara vad jag tror men jag har ju i och försig inte gjort lumpen så jag kanske inte borde utala mig ;)

 

 

Mvh//PingisÖga

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som skulle tycka att det skulle va hyfsat riskabelt att sätta minor där bak Te.x om du åker i en Convoy och så kommer (ett inte så litet) väg gupp och så studsar en av minorna av vips så var det stor risk för att vagnen bakom fick sig en tändsticka i röven :)

 

Bara vad jag tror men jag har ju i och försig inte gjort lumpen så jag kanske inte borde utala mig ;)

 

 

Mvh//PingisÖga

Man har ju inte minorna apterade när man åker runt med dom så den risken är obefintlig.

 

The Swede :banana

Link to comment
Share on other sites

Sen vet jag att försvaret har köpt in massor av en uppfinning som kallas spännband, som man med fördel kan använda till att säkra lasten med. Någon här som gjort lumpen och INTE fått ihutat sig ett antal gånger om hur viktigt det är att säkra lasten?

Sedan gör väl självbevarelsedriften sitt till för att man ska ta lite extra hand om materiel som säger pang.

 

P2080021.jpg

Syns dåligt, men på bilden är minorna säkrade med spännband, och självfallet är dom inte apterade. (Sen är det väl bara dumma, ofarliga, min-liknande stålklumpar, och inte något farligt, som syns på bilden, men ändå)

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...