Jump to content

Blackwater i Irak?

Recommended Posts

Enligt en artikel i DN idag verkar 20 olika "säkerhetsföretag" i Irak. DE kommer från USA, Sydafrika Fiji m fl länder. De som dog i Falluja tillhörda företaget Blackwater från USA.

Vad säger ni? Om ni var irakiska gerillasoldater skulle ni acceptera dessa som "kombattanter" eller skulle ni se dom som legoknektar?

http://www.blackwaterusa.com/

En annan fråga. Vad säger detta om USA:s krigsinsats i Irak? Alltså att man använder dessa företag en massé i Irak och även i Afghanistan?

• Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om jag vore irakisk gerillasoldat skulle jag inte bry mig om att kategorisera de anställda hos säkerhetsföretagen som kombattanter eller legosoldater. Jag tror att den irakiska gerillan resonerar som så att "en död amerikan är en bra amerikan".

Enligt USA är ju kriget över och har gått in i återuppbyggnadsfasen av Irak för x antal månader sedan så det är kanske inte så konstigt att man använder civila bevakningsföretag då även om militär eskort nog är att föredra i de flesta fallen. USA har ju en stor styrka i Irak men de har säkert inte möjlighet att befinna sig överallt alltid.

Bilder från Falluja (Ocensurerade i Real-format)

Edit: La till länk

Edited by Kanna

Här kommer en länk (som jag har knyckt från Miccar i en annan tråd) till en intressant artikel

http://www.keepmedia.com/ShowItemDetails.do?item_id=366991

"The difference between a contractor and a military guy is I'm getting paid five times as much and I can tell you to get fucked if I don't want to do it." For a certain sort of person, it's a great gig.

Legoknektar utrangerades i stort på 1600-talet av väl kända skäl. USA måste tydligen uppfinna hjulet en gång till.

Enligt en artikel i DN idag verkar 20 olika "säkerhetsföretag" i Irak. DE kommer från USA, Sydafrika Fiji m fl länder. De som dog i Falluja tillhörda företaget Blackwater från USA.

Vad säger ni? Om ni var irakiska gerillasoldater skulle ni acceptera dessa som "kombattanter" eller skulle ni se dom som legoknektar?

http://www.blackwaterusa.com/

En annan fråga. Vad säger detta om USA:s krigsinsats i Irak? Alltså att man använder dessa företag en massé i Irak och även i Afghanistan?

Håller med Kanna, de irakiska gerillasoldater bryr sig nog bara om att dessa är amerikaner eller jobbar åt amerikaner och ska därför dödas. Spelar ingen roll om de anses vara kombattanter eller ej.

Rent folkrättslig så är enligt SoldF (2001), s10):

Kombattanter är medlemmar av

* Stridskrafterna, utom sjukvårdspersonal och militärpräster, samt

* organiserade motståndsrörelser, under förutsättning att de bär sina vapen öppet när de förbereder och deltar i strid. I vissa fall krävs även att armbindel bärs.

Gemensamt för alla kombatanter är att de ska

* stå under ansvarigt befäl och

* iaktta folkrättens regler när de utövar sin verksamhet

Enligt det jag läst i nedanstående länkar så verkar alla bära vapen, ha liknande klädsel samt någon som agerar som chef. Med detta uppfyller de kravet om vapenbärandet och det gemensamma kravet på att de ska ha en chef.

Sedan hurvida de har någon egen/gemensam högre chef eller ROE verkar rätt oklart. Det tycker jag inte gör någon större skillnad då gerillakrigarna verkar räkna legoknektarna, använder denna term i brist på bättre, (och alla irakiska landsmän som råkar vara i närheten eller sammarbetar med usa i någon form) som giltiga mål.

@Skalden

Antar att det är denna artikel i DN du menar? http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=251159

Jag har även läst den artikel som Miccar länkar till i sin tråd, 'Hired Guns...'

och både i den och DN:s artikel nämns att orsaken till det stora antalet legoknektar är den nedbantningen av USA:s FM som tydligen skett sedan kalla krigets slut. Deras armé räcker helt enkelt inte till för att skydda all personal/projekt som ingår i återuppbyggnadsarbetet i Irak och samtidigt jaga gerillasoldater och skydda civilbefolkningen/sig själva. Klart att man då outsourcar en del av sin verksamhet.

Iraks ståthållare (?) tycker säkert också det är bra att de civila firmor som håller på med återuppbyggnadsarbete får beskydd som inte kräver en massa trupper. Detsamma borde gälla för afghanistan.

Om man ska vara kritisk kan man tycka att det är lite dumt att USA med allierade inte med egen trupp kan garantera säkerheten för det ockuperade landets befolkning och hjälparbetare (låt inte detta bli en ny "fel-av-usa-att-anfalla"-tråd).

Enligt vad jag läst så ligger det i tiden att det ska vara mindre och vassare förband, både i Sverige och övriga världen. Att USA använder de här firmorna är nog en följd av att deras egen försvarsmakt blev mindre och vassare men nu inte räcker till. Att använda firmorna i ett initialt skede av en krigshandling är nog mindre bra. Att däremot använda dem efter ett "eld upphör - krig slut" för mindre krävande uppgifter frigör egen personal och kanske snabbare kan leda till ett stabilt samhälle efter ockupationen. Dock tror jag att den makt som hyr dessa firmor måste ha bra koll på de "civila soldaterna" så det inte blir ett kaos av lycksökare och blodtörstiga war-junkies. Även att ge någon form av officiell status på legosoldaterna som kombattanter, utbildare eller enbart civila säkerhetsvakter med automatvapen vore nog lämpligt.

Om detta sedan är en bra lösning eller ej är en annan diskussion! :D

Legoknektar utrangerades i stort på 1600-talet av väl kända skäl. USA måste tydligen uppfinna hjulet en gång till.

De väl kända skälen var då dessa legoknektars opålitlighet? Är då inte så insatt i europas historia (var några år sedan gymnasiet...) men flertalet armér bestod väl till största delen av hyrda soldater till dess att nationalstaterna bestämde sig för att det var bättre att ha få egna och någorlunda pålitliga soldater än mängder av dem som kunde byta sida efter storleken på dagpenningen?

Som jag ser det har Blackwater funnit ett behov på marknaden och bestämt sig för att fylla det. I traditonel mening anser jag inte att dessa firmors personal klassas som legoknektar då de inte är anställda av en armé/regim att vara just soldater och delta i soldatarbetet (strid, VCP, spaning m.m.). Dessa säkerhetsföretag sysslar ju inte enbart med att vakta transporter, personer och liknande utan genomför även utbildning av lokal poliser. Att de sedan känner sig tvugna att behöva anställa egna säkerhetsvakter är deras sak.

Risken att gerillasoldaterna får de som är anställda av Blackwater m fl att göra som legoknektar tidigare gjort, d v s byta sida, borde vara minimal då många är amerikaner, de jobbar åt företag som har kontrakt med DoD, varit soldater i USA:s FM etc..

Detta var mitt blygsamma inlägg. Hoppas det gav något! :ph34r:

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Vad spelar det för roll vad jag tycker? Röda Korset är ett legitimt mål i dessa terroristers ögon, då kvittar det fan lika vad jag tycker. Kombattant, ickekombattant, pffff säger de!

Ja om du läser på din historia så borde du också veta varför de försvann....

Och då hade du inte behövt komma med ett fånigt påstående om deras försvinnande och att Usa behöver uppfinna hjulet en gång till.

Starkare nationalstater med egna armeer gjorde behovet obefintligt. Deras brist på lojalitet eller snarare lojalitet till pengar gjorde dem riskfyllda. Dessutom fungerade inte själva organisationerna(det var aldrig frågan om enskilda personer som var legoknektar utan det rörde sig om organiserade förband i allt från 20 till 1500 personer) lika bra längre. Man knöt ledarna till sig genom att adla dem eller om det redan avr det knyta dem närmare på annat sätt, tex genom att göra dem till rådgivare och kungen mm.

Dessa organisationer du nämner har inget med dåtidens legonknektar att göra. Men det visste du väl redan.

Dessa organisationer du nämner har inget med dåtidens legonknektar att göra.

Det är precis samma skit. De fyller samma uppgifter som den tidens legoknektar och USA kommer en dag att upptäcka att dom inte bryr sig ett smack om de inte får betalt tillräckligt eller om det de ställs inför är alldeles för farligt.

USA, världens mäktigaste militärmakt kan inte ens på egen hand att invadera, ockupera och kontrollera Irak utan de måste hyra in tusentals legoknektar och skrika efter hjälp från andra länder. Det är svaghet och den är noterad, inte bar av mig utan också av Kina, Europa, Japan, Ryssland, Iran, Syrien och Nordkorea.

Risken att gerillasoldaterna får de som är anställda av Blackwater m fl att göra som legoknektar tidigare gjort, d v s byta sida, borde vara minimal då många är amerikaner, de jobbar åt företag som har kontrakt med DoD, varit soldater i USA:s FM etc..

Blackwater och DynaCorps m fl jobbar inte bara åt USA.

läs detta så förstår man tydligare varför dessa personer kan vara intresanta.

http://www.wired.com/wired/archive/11.02/gunhire.html

"critics say the motivation is less a need for technical expertise than a desire to conduct operations Congress won't let the military do, and to keep potentially messy foreign entanglements at arm's length. In other words, DynCorp and its brethren exist to do Washington's dirty work."

"Private contractors and subcontractors operating abroad are subject to neither US law nor the military code of conduct. They don't count under congressional limits on troop commitments, and they aren't obliged to talk to the media. The government needn't even discuss the details of the agreements: The Pentagon and State Department aren't required to reveal to Congress contracts that are smaller than $50 million, and many of DynCorp's are. All of which raises troubling questions of accountability."

Har inte så mycket eget att tilläga till denna. Artickeln har samma tankar men bättre formulerade.

/C

Det är precis samma skit. De fyller samma uppgifter som den tidens legoknektar och USA kommer en dag att upptäcka att dom inte bryr sig ett smack om de inte får betalt tillräckligt eller om det de ställs inför är alldeles för farligt.

USA, världens mäktigaste militärmakt kan inte ens på egen hand att invadera, ockupera och kontrollera Irak utan de måste hyra in tusentals legoknektar och skrika efter hjälp från andra länder. Det är svaghet och den är noterad, inte bar av mig utan också av Kina, Europa, Japan, Ryssland, Iran, Syrien och Nordkorea.

Du är ju beroende av att kritisera Usa verkar det som....

Du är lika trångsynt som dem du kritiserar. Tyvärr är ofta så fallet. Och du använder samma rgumentatonsteknik som dem också.

Du är rolig du!

Du är ju beroende av att kritisera Usa verkar det som....

Du är lika trångsynt som dem du kritiserar. Tyvärr är ofta så fallet. Och du använder samma rgumentatonsteknik som dem också.

Jag kan kritisera andra också...

Ge bara något förslag så ska du få se. USA:s framtid är det som är vår framtids största fråga. Inte så konstigt att landets positioner och agerande är öppen för en diskussion.

En av dom stupade från Blackwater var Scott Helveston.

American self made man...

Vart vill du komma nu då?

Så svara då Skalden jag är oxå nyfiken vad du menar

:ph34r:

En amerikan som ser ut som en modell, vitt leende, solbränd, tvättbrädesmage...

Han har gjort sig själv till en produkt.

Han är inte längre bara en konsument som försöker förverkliga sig själv genom att shoppa utan han har förverkligat sig själv i form av att produktifiera sig själv. Han är förpackad och klar. Action Man men utan kartong med genomskinligt plastfönster i.

Det är så jag ser på hans hemsida. Kroppsfixering, utseendefixering och ett försök att sälja och marknadsföra något. Styrketräningsprylar eller Navy Seals, han själv eller nåt. Jag orkade inte ta reda på vilket...

Man skall inte förtala de döda.

läs detta så förstår man tydligare varför dessa personer kan vara intresanta.

http://www.wired.com/wired/archive/11.02/gunhire.html

"critics say the motivation is less a need for technical expertise than a desire to conduct operations Congress won't let the military do, and to keep potentially messy foreign entanglements at arm's length. In other words, DynCorp and its brethren exist to do Washington's dirty work."

"Private contractors and subcontractors operating abroad are subject to neither US law nor the military code of conduct. They don't count under congressional limits on troop commitments, and they aren't obliged to talk to the media. The government needn't even discuss the details of the agreements: The Pentagon and State Department aren't required to reveal to Congress contracts that are smaller than $50 million, and many of DynCorp's are. All of which raises troubling questions of accountability."

Har inte så mycket eget att tilläga till denna.  Artickeln har samma tankar men bättre formulerade.

/C

Soldier of Fortune...

Han är inte längre bara en konsument som försöker förverkliga sig själv genom att shoppa utan han har förverkligat sig själv i form av att produktifiera sig själv. Han är förpackad och klar. Action Man men utan kartong med genomskinligt plastfönster i.

Ja,

Vill man ha jobb i en marknadsekonomi så är det sådana knep man får ta till.

Känner flera Swedish-self-made-men, visserligen säljer de inte sig själva med tvättbräda, 12 år i SEAL med mera, för det funkar inte i deras bransch.

Men skulle det göra det, så skulle de ta till de knepen...

...efter en tid på gymmet. :ph34r:

Alla får inte pengar för att de sitter och gaggar gojja.

Nä, men man kanske skulle bli politiker.. snacka om easy money.. Räcker inte em man får i lön kan man ju alltid utnyttja riksdagens kreditkort till sina småutgifter som glass, toblerone, sprit (för 100.000:- ), besök på porrklubbar etc. Sen kan man ju alltid fjäska för näringslivet för att få styrelseposter i diverse bolag. Alltid bra med en politiker i sina ledband...

Funkar inte politikerjobbet kan man ju alltid bli journalist...

Nä, tacka vet jag hederliga, ärliga, riktiga jobb, som färgkoordinator eller healingterapeut...

/E

Frågan är om vi inte skall hålla isär bergreppet legosoldat och säkerhetsföretag. Även om de två sakerna smälter ihop på många områden.

Att erbjuda livvaktskydd i svåra områden för företag och viktiga personer är ju en legitim verksamhet enligt mina ögon.

Att störta regimer är ju mer klassisk legosoldatverksamhet som egentligen inte borde vara accepterad.

Vad är egentligen skillnaden med blackwaters uppgift i irak och en svenskt väktarföretag (strunt i eldkraft utbildning utrustning etc)

De skall skydda en viss verksamhet och har helt enkelt anpassat personal mm för hur området ser ut. Tack och lov behöver vi inte företag som blackwater i sverige.

det som tråden handlar om inledningsvis är hårfint.

kriget är deklarerat slut av ockupationsmakten. blackwater mfl gör i stort sett samma jobb som vilket vaktbolag som helst, de eskorterar civila kontaktorer från a-b och vaktar dess baser/kontor.

det som hänt i falluja är inte på något sätt konstigt, irakier som inte drar sig för att skjuta alla som har ens det minsta samröre med ockupationsmakten ser självklart en beväpnad eskort som ett legitimt mål.

ang efterspelet så anser jag att man kan dela upp det som hänt i två delar, även om de hänger ihop. själva överfallet på kolonnen, det man möjligen kan invända mot den är rent folkrättsligt ang bärande av vapen, igenkänningstecken och ledningstruktur med ansvar för personalen och regelverk som följer de viktigaste konventionerna. kolonnen var ett militärt viktigt mål, punkt slut.

del två, den uppretade folkmassan som ger sig på kropparna begår en mängd övergrepp som man måste ställa inför skranket innan man kan straffa.

det väntade fördömmandet av attacken innehåller en hel del kraftuttryck som kan tolkas som att man tänker hämnas sina fallna kollegor och sådant hör inte hemma i en rättsstat.

@skalden.

som vanligt finns synpunkter på dina inlägg.

1. legoknektar i form av hyrda armeer som tågade runt på landsbygden på 1600 talet är borta. inhyrd militär expertis på kontraktsbasis har aldrig varit ur modet. tilloch med FN har använt sig av sådana företag i afrika. se fd SFmän som säkerhetsvakter, utbildare/koordinatorer eller rena soldater i andra organisationer än deras "normala" som tex andra länders FM eller i säkerhetsbranchen som i vissa delar snuddar vid vad vi i sverige använder polis och militär till. det är inte ett nytt hjul det är möjligen så att Blackwater var en fet aluminiumfälg...

2. att på något sätt håna en kille för sättet han saluför sin produkt är lite klantigt framförallt då vi ser vad han tjänar på det.... i den här branschen kanske det lönar sig (om man överlever). jag vet inte hur du är funtad (och med det du skrivit så skiljer vi nog oss från varandra på några punkter) men om jag kunde höja min lön genom att visa upp min mage ett leende och en fet meritlista på det sättet som du beskriver så skulle jag direkt göra det, annat vore extremt korkat.

Edited by GC1

Fasen vad jag kommer sakna skaldens maniska USAhat medan jag inte kan läsa på forumet. En liten enmanssekt som tagit som livsuppgift att försöka smutskasta USA och allt landet står för. Trodde inte dylika människor existerade, men på ett sätt är det bara bra, något kul måste man ju få ha.

På samma sätt som skalden gör reklam för sin bok (som jag anar är lite vriden åt något håll) så marknadsför "Mr america" sig själv. Ser inget fel med det. Men det förståss, killen var ju Amerikan, så man måste ju klaga lite på det bara för den sakens skull. Dessutom tjänade nog killen en hel del mer på sitt jobb än skalden någonsin kommer göra på sin bok. Dessutom är det säkert ett intressantare yrke än att skriva ihop en historia.

Tack för mig.

Ja,

Vill man ha jobb i en marknadsekonomi så är det sådana knep man får ta till.

Känner flera Swedish-self-made-men, visserligen säljer de inte sig själva med tvättbräda, 12 år i SEAL med mera, för det funkar inte i deras bransch.

Men skulle det göra det, så skulle de ta till de knepen...

...efter en tid på gymmet. :)

Jag tycker bara att det ser banalt ut.

Fasen vad jag kommer sakna skaldens maniska USAhat medan jag inte kan läsa på forumet. En liten enmanssekt som tagit som livsuppgift att försöka smutskasta USA och allt landet står för. Trodde inte dylika människor existerade, men på ett sätt är det bara bra, något kul måste man ju få ha.

Är man kulturidealist, vilket jag har som en grundläggande inställning så faller det sig naturligt att man blir anti mot vissa företeelser. Kulturimperialism är en sån företeelse och den enda stat som har sådana ambitioner idag är USA.

Jag försvarar ofta USA också men det är inte så många som ger sig på USA här varför det av naturliga skäl inte blir min huvudsysselsättning...

I övrigt anser jag att den sidan som jag såg med herr Navy Seal himself på såg ut som Baywatch. Varför jag tyckte att det hela bara var banalt.

Men egentligen är det inte Herrn själv som är banal utan det land (vårt är likadant)han bor i, eller kanske snarare den industri som han marknadsför sig mot. Typ filmindustrin. Det ser liksom lite gayigt ut vilket kan ha sina förklaringar om man är något mer än allmänbildad om hur media-, reklam-, entertainment-industrin ser ut och vilka det är som chefar där. Då kan det vara bra även för en straight kille att se ut som ett bra ligg. Men det är banalt och frågan är om det är ett värdigt beteende. Vill man göra allt för pengar? Är pengar verkligen meningen med livet? Är inte bibehållen värdighet mer värt i så fall?

Han såg kort och gott inte ut som min bild av en Navy Seals-operatör. Han såg ut som någon som skulle ta med sig sminkväskan ut i fält. Men jag har säkert fel.

Nu kan vi väl lägga ner den här OT-diskussionen va? Det är bara en massa "politiska ställningstaganden" och "olika syner på livets mening" som debatteras nu.

Jag är för övrigt inte ensam i att kritisera USA...

Fan vilket tjat det var om dessa leenden, du återkommer till dem titt som tätt!

Detta har dock inget att göra med uttrycket self made man.

Den här killen tycker jag har allt man kan kräva av en operatör:

POSITION DESIRED: bicycle reconnaissance

Categories: Security

Writers 

Ad Number: 85

Date Posted: 04/03/2004

Clearwater, FL

Telephone: 

E-Mail: [email protected] 

Web Site:

Description

I ride a bicycle everyday. I know how to fix flats quickly and do other bicycle maintenance. Can participate in specialized recon by bicycle. I am not a gun nut, but can handle a weapon. I am trainable, follow orders, and always watch the backs of my partners. I am in very good physical shape. I have a B.A. in English from The Ohio State University.

:lol: