Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Eftersom att inte Rickard N lägger upp någon bild så ser jag quizen som fri och lägger upp en egen bild:

strv122.jpg

EDIT: Såg att detta var inlägg 2500 i tråden ;-)

Edited by Meduza
  • 2 weeks later...
Posted

mmmmmmmmmmmm en lampa mmmmmmm kan det va Hella 2000 eller en helt vanlig ficklampa som någon har moddat och svetsat fast en stridsvagn på... :baskerHV:

Fan ni är inte dåliga på att lura ut dom där bilderna.Får nog börja samla bilder själv.

MVH

Olaevil

• 2 weeks later...
Posted

Den här tråden verkar livlös. Jag inleder återupplivningsförsök.

pansarquiz-20050318.jpg

På vilket fordon sitter den här prylen, och vad är det för något?

Posted (edited)

Det är en ljusförstärkare på en Panther Ausf G..

Den funkar som så att tyskarna hade halvbandvagnar utrustade med stora IR-strålkastare (kallade UHU, Uggla). Dessa lyste upp slagfältet, och vagnscheferna hade dessa ljusförstärkare att titta i. Ljusförstärkarna var kopplade till signallampor nere på skyttplats som indikerade åt vilket håll tornet skulle vridas för att siktlinjen skulle sammanfalla med IR-siktets. Har för mig att den inte indikerade elevation dock.

Då vangschefen var tvungen att ha rätt stor del av kroppen synlig, och det därtill lyste grönt i hans ansikte blev han ett tacksamt mål för prickskyttar, därför hade vagnarna två prickskyttar utrustade med ljusförstärkarsikten på motordäcket.

P1.jpg

Modell av Mirko Bayerl som visar en IR-Panther

/E

Edit: Åsså var Swede precis före som vanligt :D

Edited by Erik_G
Posted

Jo, men det tar en liten stund att skriva när en liten kille drar en i musarmen hela tiden och säger "pappa pappa" och viftar med en leksaksbil...

Du kan hursomhelst inte räkna med någon nåd nästa gång jag har dig i reflexsiktet :-(

Seså, lägg in nåt nu..

/E

Guest strvkomp
Posted

[Jätte OT Hector] Vet ngn var man kan få mer info om bildförstärkaren och ev. bilder på dess bildkvalité? Hörde bara talas om den under GU och blev väldans nyfiken.

Obs: sökt ej hittat.[/slut, Jätte OT Hector]

Posted

Har för mig att det står en del om det i Thomas Jentz och Hilary Doyles bok om Tiger IIan.

Jag har primärt fått min information av Mirko Bayerl som förutom att ha läst böcker om tyska ww2-vagnar även talat med några av de som var med.

Har tyvärr ingen aning om bildkvaliteten, men jag skulle inte tro att den var så vidare värst jättebra.

/E

Posted

Kunde just gissa att the Swede och Erik G skulle vakna när jag petade in något i den här tråden. ;)

Det är mycket riktigt ett FG 1250 mörkersikte från en Panther.

Bildkvalitet är svårt att mäta, men den var uppenbarligen tillräcklig för att kunna upptäcka och träffa en stridsvagn. Även om den med dagens mått antagligen inte är mycket att hurra för.

Räckvidden var tydligen inte heller mycket att komma med. Det var orsaken till varje pluton pantrar hade en SdKfz 251/20 med 60cm IR-strålkastare. Om man vill läsa mer kan man göra det här.

Nu ser vi fram emot att Swede fortsätter att hålla liv i tråden.