HrH Posted February 9, 2005 Report Posted February 9, 2005 Kan det vara en Sydafrikans Casspir? HrH Quote
danno Posted February 9, 2005 Report Posted February 9, 2005 Kan det vara en Sydafrikans Casspir? Inte det heller tyvärr. Ledtråd: Mugabe Quote
danno Posted February 15, 2005 Report Posted February 15, 2005 Det verkar inte gå så bra så jag lägger in hela bilden och hoppas på resultat. Quote
danno Posted February 15, 2005 Report Posted February 15, 2005 Pookie LMVD/MRRV? Inte riktigt men de ser verkligen lika ut. Jag skulle tro att Pookien är en modern minröjarutveckling av det fordon jag söker. Men jag säger att det är nära nog ändå. Det riktiga svaret är Leopard (Mine and ambush protected vehicle) APC. Lite info om den har jag hittat här: http://www.mazoe.com/echoesarmouredvehicles.html Quote
Gerle Posted February 15, 2005 Report Posted February 15, 2005 Ful som stryk var den i alla fall! Kan jag återkomma imorgon med en bild? Quote
Gerle Posted February 17, 2005 Report Posted February 17, 2005 Rätt så! Inte illa, inte illa alls. Quote
Adam Wilhelm Posted February 17, 2005 Report Posted February 17, 2005 Gerle: något som du fotat själv med tanke på din location? Quote
Meduza Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 (edited) Eftersom att inte Rickard N lägger upp någon bild så ser jag quizen som fri och lägger upp en egen bild: EDIT: Såg att detta var inlägg 2500 i tråden Edited February 21, 2005 by Meduza Quote
Rickard N Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 sorry har inte haft tid/glömt gå igenom mina foton... kör hårt Quote
Meduza Posted March 1, 2005 Report Posted March 1, 2005 Eftersom det är väldigt dött ger jag er en bild till: Quote
olaevil Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 mmmmmmmmmmmm en lampa mmmmmmm kan det va Hella 2000 eller en helt vanlig ficklampa som någon har moddat och svetsat fast en stridsvagn på... Fan ni är inte dåliga på att lura ut dom där bilderna.Får nog börja samla bilder själv. MVH Olaevil Quote
Gerle Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 @AW, nej, mina bilder är oftast skarpare än så! från www.fas.org Quote
Johan ES Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 Eftersom det är väldigt dött ger jag er en bild till: http://zardos.starbase.se/toxiq/strv121.jpg Carden Lloyd MK I /Johan ES Quote
Meduza Posted March 3, 2005 Report Posted March 3, 2005 (edited) Eftersom det är väldigt dött ger jag er en bild till: http://zardos.starbase.se/toxiq/strv121.jpg Carden Lloyd MK I /Johan ES Nej det är inte en Carden Lloyd MK I. (fast du är lite på rätt spår) Edited March 3, 2005 by Meduza Quote
eskil Posted March 18, 2005 Report Posted March 18, 2005 Den här tråden verkar livlös. Jag inleder återupplivningsförsök. På vilket fordon sitter den här prylen, och vad är det för något? Quote
The Swede Posted March 18, 2005 Author Report Posted March 18, 2005 Det där är en IR-utrustning som sitter monterad på vagnchefshuven på en Panzerkampfwagen V Panther. The Swede Quote
Erik_G Posted March 18, 2005 Report Posted March 18, 2005 (edited) Det är en ljusförstärkare på en Panther Ausf G.. Den funkar som så att tyskarna hade halvbandvagnar utrustade med stora IR-strålkastare (kallade UHU, Uggla). Dessa lyste upp slagfältet, och vagnscheferna hade dessa ljusförstärkare att titta i. Ljusförstärkarna var kopplade till signallampor nere på skyttplats som indikerade åt vilket håll tornet skulle vridas för att siktlinjen skulle sammanfalla med IR-siktets. Har för mig att den inte indikerade elevation dock. Då vangschefen var tvungen att ha rätt stor del av kroppen synlig, och det därtill lyste grönt i hans ansikte blev han ett tacksamt mål för prickskyttar, därför hade vagnarna två prickskyttar utrustade med ljusförstärkarsikten på motordäcket. Modell av Mirko Bayerl som visar en IR-Panther /E Edit: Åsså var Swede precis före som vanligt Edited March 18, 2005 by Erik_G Quote
The Swede Posted March 18, 2005 Author Report Posted March 18, 2005 Edit: Åsså var Swede precis före som vanligt Vadå precis? 16 minuter är lååååång tid. Quote
Erik_G Posted March 18, 2005 Report Posted March 18, 2005 Jo, men det tar en liten stund att skriva när en liten kille drar en i musarmen hela tiden och säger "pappa pappa" och viftar med en leksaksbil... Du kan hursomhelst inte räkna med någon nåd nästa gång jag har dig i reflexsiktet Seså, lägg in nåt nu.. /E Quote
Guest strvkomp Posted March 18, 2005 Report Posted March 18, 2005 [Jätte OT Hector] Vet ngn var man kan få mer info om bildförstärkaren och ev. bilder på dess bildkvalité? Hörde bara talas om den under GU och blev väldans nyfiken. Obs: sökt ej hittat.[/slut, Jätte OT Hector] Quote
Erik_G Posted March 19, 2005 Report Posted March 19, 2005 Har för mig att det står en del om det i Thomas Jentz och Hilary Doyles bok om Tiger IIan. Jag har primärt fått min information av Mirko Bayerl som förutom att ha läst böcker om tyska ww2-vagnar även talat med några av de som var med. Har tyvärr ingen aning om bildkvaliteten, men jag skulle inte tro att den var så vidare värst jättebra. /E Quote
eskil Posted March 19, 2005 Report Posted March 19, 2005 Kunde just gissa att the Swede och Erik G skulle vakna när jag petade in något i den här tråden. ;) Det är mycket riktigt ett FG 1250 mörkersikte från en Panther. Bildkvalitet är svårt att mäta, men den var uppenbarligen tillräcklig för att kunna upptäcka och träffa en stridsvagn. Även om den med dagens mått antagligen inte är mycket att hurra för. Räckvidden var tydligen inte heller mycket att komma med. Det var orsaken till varje pluton pantrar hade en SdKfz 251/20 med 60cm IR-strålkastare. Om man vill läsa mer kan man göra det här. Nu ser vi fram emot att Swede fortsätter att hålla liv i tråden. Quote
Recommended Posts