Jump to content

Terrorattack mot Sverige

kakan79

Recommended Posts

Även om USA är det stora målet för många terrorgrupper, får vi inte glömma att det idag är svårare att göra terrorangrepp mot USA (Svårare inte omöjligt). Detta gör ju att terrorister angriper lättare mål.

Ambassadsprägningarna i afrika var ju för att det var lättare att genomföra dem där, precis som attentetet mot USS Cole, Attentet mot utländska kvarter i Saudarabien, attenteten mot tyska turister i egypten, balibomberna, madridbomderna.

Terrorister har ju en förmåga att i efterhand konstruera skäl till varför de agerar mot ett visst land. Man kan ju hitta skäl till terrorattentat i de flesta länder så även Sverige. Och med tanke på att Polisen i Sverige inte ens får bugga misstänkta personer så blir det inte direkt svårare att planera och genomföra attacker här.

Glöm inte 70 talet då tysk terrorism spreds sig hit.

Edited by ABP

Nej. Tvärtom är vi nog på sätt och vis mer sårbara eftersom det inte finns en mental beredskap för en sådan händelse. Jag har just nu svårt att se vad en terroristgrupp skulle uppnå genom att bomba i Sverige, men terrorister är ju å andra sidan inte direkt kända för att alltid agera rationellt.

Edited by Attila

Det har Israel redan gjort. Hotbilden mot Tex. Israeliska ambassaden/ Residentet i stockholm eller Turistbyrån är inte direkt den bästa efter Israelernas senaste upptåg. Bara att en Hamas Hemsida fanns på svensk server gör det inte direkt bättre ;P

det finns ingen vinning på att attakera sverige! vi deltar inte i något krig med något land vi stödjer inte något land i ett krig.

Sverige är obetydlig i utrikes politik o därför kommer vi aldrig bli ett mål för terrorister som Usa Uk Tyskland Frankrike o Spanien blir

Är vi verkligen säkra här i Sverige mot en attack från någon extremistgrupp?

Nej...

Man behöver bara tänka kreativt för att inse hur vansinnigt lätt det skulle vara att genomföra stora terrorattacker i Sverige. Om de skulle få tag i rätt vapen och kunna använda dom då skulle effekterna kunna bli förödande. Tänk t ex ett tågöverfall mot ett fullpackat tåg med ett par Fordonsmina 13 a 1600 st pansarbrytande kulor per mina...

Bara fantasin, kunskaperna och resurserna sätter gränserna.

Det som dock behövs från början är en gruppbildning som hittar en gemenskap i Al Qaidas budskap och som sedan genom ett samspel av ledarskap och gruppdynamik och kompetens inom området träder i aktion.

Men jag tror ändå att de behöver ett Okey to GO från Al Qaida eller en annan underorganisation. Risken är därför mycket större för t ex Danmark som deltar med trupp i Irak. USA och dess allierade är huvudfienden, tror jag, men jag vet inte...

Edited by Skalden

det finns ingen vinning på att attakera sverige! vi deltar inte i något krig med något land vi stödjer inte något land i ett krig.

Sverige är obetydlig i utrikes politik o därför kommer vi aldrig bli ett mål för terrorister som Usa Uk Tyskland Frankrike o Spanien blir

Jo vi deltar redan i kriget mot terrorismen. Vi hade ju ett antal icke namngivna förband nere i Afghanistan under kriget mot regimen och sedan har vi ju haft närvaro där sedan dess. Så nog kan vi säga att vi har tagit parti för ena sidan.

Nu begår du det klassiska misstaget, att från;

"Jag ser ingen anledning till varför någon skulle vilja angripa Sverige."

dra slutsatsen:

"Ingen ser någon anledning att angripa Sverige."

Detta är inte korrekt, då du missar är att någon annan än du kan tänka VÄLDIGT annorlunda än du, och att denna/dessa kanske ser en anledning att angripa Sverige. Per definition så kan du aldrig helt sätta dig in i hur dina eventuella motståndares tänker. Om du vill fundera mer över det sistnämnda, så rekommenderas den medvetandefilosofiska artikeln;

What is Like to Be a Bat?

Thomas Nagel

som sammanfattar de flesta "common sense"-aspekter i frågan.

Jag kan ge även dig ett konkret exempel på det förstnämnda tankefelet. Många personer brydde sig åtminstone förr inte om att säkra sina hemdatorer mot intrång via nätet. De resonerade som så att "Vem skulle vilja bryta sig in i MIN dator?". Problemet var bara att de som sedan bröt sig in i den personens dator, inte brydde sig det minsta om VEMS dator det var, utan enbart var intresserade av att det var EN DATOR med en nätverksuppkoppling. Denna dator kunde de sedan använda sig av för att bryta sig vidare in i andra datorer eller ställa till med annat satyg.

@ A2Keltainen

Tack för filosofilektionen!

Ligger en del i det där att man inte kan försäkra sig om sannolikheten för ett angrepp. Det finns så gott om fullständigt oberäkneliga extremistgrupper att det inte skulle vara så förvånande om nån av dom kommer på att Sverige har gjort nåt som berättigar till vedergällning.

Man behöver ju inte attackera Sverige eller ha svenskar som mål. En terrorattack mot exempelvis USAs ambassad i Stockholm kommer väl av en terrorist snarare ses som ett slag mot ärkefienden USA än ett angrepp mot Sverige. Att det sedan stryker med lokalbefolkning, tror knappast en fanatiker bryr sig om det. Kolla bombdådet mot amerikanska ambassaden i, var det Tanzania??? (kommer inte ihåg).. Strök ju med hur många som helst ur lokalbefolkningen och vad hade de bidragit med i kriget mot terrorismen? En terrorist kommer alltid slå till där "fienden" är sårbarast och lättast att nå. Skulle det råka bli i Sverige, well... tough shit...

Är du "säker" att jultomten inte finns?

Svaret på din fråga är självklart nej. Däremot är sannolikhetan för en attack mot Sverige ganska liten.

För att svara på din fråga är svaret vet ej Jag tror på det jag ser.

För det andra så kan jag hålla med dig om att sannolikheten är inte stor för en attack men att ledningen för en grupp som heter bam och som klassas som terrorister i filipinerna bor och lever i sverige ser jag lite som ett orostecken.

och med tanke på vårt senaste engagemang i afghanistan och med tanke på mindre kloka politiker så ser jag ökade risker. :=o

Bali var mig vetterligen inte inblandad i kriget mot terrorismen heller. Det hindrade inte terrorister att spränga där för att komma åt massa turister från utlandet. Att de slår till i ett visst land har inte alltid göra med landets politik.

Bali var mig vetterligen inte inblandad i kriget mot terrorismen heller. Det hindrade inte terrorister att spränga där för att komma åt massa turister från utlandet. Att de slår till i ett visst land har inte alltid göra med landets politik.

Bali tillhör Indonesien.

Indonesien är ett muslimskt land.

Det läskiga är att det KAN räcka med ett korkat uttalande från en hög politiker för att starta terrorattacker med riktning Sverige.

Nej, nej, det är en omöjlighet... då skulle vi ha terrorattentat dagligen här

;) ;) ;)

Nu ligger detta i framtiden, men Europas länder gör gemensamma försök till både gemensam utrikespolitik och diskuterar olika former av arbete med det gemensamma försvaret. Sverige måste se kontruktivt på de formerna av samarbete vare sig man gillar det eller ej. Då tror JAG att vi kommer få många fördelar men också en hel del annat med på köpet, exempelvis får vi nog tänka om vad gäller att se oss som måltavla för terroroperationer.

Sedan så är ju alltid ambassader i farozonen, exemeplvis attentat mot Amerikanska ambassaden i Stockholm, riktat mot USA med som drabbar oss här, så en beredskap är alltid viktig att ha.

Edited by D-G

Sverige skulle ju även kunna användas som bas för diverse terrornätverk, inte särskilt trevligt men fullt möjligt med dålig säkerhet och blåögd "vi är så trygga här"-befolkning.

Edit: Är det en bra gissning att ca 80% av Sveriges befolkning prioriterar säkerhetsfrågor väldigt lågt?

Edited by AdamKalle

Bali tillhör Indonesien.

Indonesien är ett muslimskt land.

Bali är huvudsakligen hinduistiskt, med lite buddhism inblandat. Eller minns jag helt fel? Naturligtvis var det viktiga i sammanhanget den sårbara turismen, inte landets religion.

Nej just det...vi ÄR inte en av Nationerna som är inblandade i nobel-priset...

Vi ÄR inte den Nation som involverat oss mest i Palestina -Israel frågan.

Vi HAR inte fått en Ambasad sprängd i landet redan.

Vi har inte