Jump to content

KSP90 med optiskt sikte?


BasSäk95/96

Recommended Posts

Varför har man valt att ha ett optiskt sikte på en Kulspruta 90?

I min värld är Kulspruta 90 ett understödsvapen...men tiderna har kanske förändrats?!

 

Nån som har en bra förklaring?

 

Försökte bifoga bilden men...!

Funkar denna länk kanske?

http://www.armen.mil.se/photo.php?id=69479&nid=20762

Kulspruta 90 är inte direkt ett understödsvapen som Kulspruta 58 och dess föregångare var.

Link to comment
Share on other sites

Varför har man valt att ha ett optiskt sikte på en Kulspruta 90?

Som "Recon" påpekade, det är ett riktmedel, inte kikarsikte. Rödpunkt på KSP 90 eller 58 är ju toppen.

 

Fast det é klart, en TKSP med Hensoldt x10 vore ju kul det med...

Link to comment
Share on other sites

Min pluton hade förmånen att på uppdrag av försvaretsmatrielverk, prova ut 12 nya sikten till Kulspruta 90.

 

Jag kan bara säga att jag blev förvånad över vilket grymt bra hjälpmedel riktmedlen var till 90:an.

 

Minns inte vilket sikte som vann efter 1 veckas matande men jag tror det var ett Aimpointsikte som alla kunde kora till klarvinnare. Det var optiskt med masknät för att minska reflektioner och för att minska upptäckt från tex. Stridsfordon mm.

 

Det som var mest intressant tycker jag är när vi provade hur siktena hjälpte soldaten vid snabbskytte. Som alla vet tar det en stund att få upp Kulspruta 90:an och sikta in den mot målet eftersom den faktiskt väger en aning mer än ak5:an.

Det var en ren fröjd att kunna se den röda pricken rätt när man precis knappt fått upp vapnet och även fast båda ögonen var öppna sätta skott efter skott rätt i målet på strax under 1 sekund. Vi körde även exakt samma övningar med järnsiktena och antal träff minskade då och även reaktionstider vart sämre, antal skott mm.

 

Jag skjöt tom. så bra och snabbt på snabbskyttet att jag fick en dumleklubba av ett av befälen.. gissa om den var hård som sten i -20grader ;P Men gött var det...

 

MER KSP 90 och sikten åt FOLKET!!! :D

Edited by Hundforarn
Link to comment
Share on other sites

Har sett bilder på KSP90B med optiska sikten hos jänkarna. Någon som kan bekräfta ryktet att den svenska versionen är modifierad för att ge mer spridda skurar och på så sätt bli mer av ett understödsvapen än orginalet?

 

Hörde detta rykte för en tid sen att orginalet sköt betydligt mer samlade skurar.

Link to comment
Share on other sites

Fast det é klart, en TKSP med Hensoldt x10 vore ju kul det med...

Laste nagonstans att M2HB anvandes ganska flitigt som prickskyttevapen under WW2's okenkrig, minns dock inte om det var med eller utan optiskt RM, men gissar att det var aningen jobbigt att skjuta enkelskott....

Link to comment
Share on other sites

Fast det é klart, en TKSP med Hensoldt x10 vore ju kul det med...

Laste nagonstans att M2HB anvandes ganska flitigt som prickskyttevapen under WW2's okenkrig, minns dock inte om det var med eller utan optiskt RM, men gissar att det var aningen jobbigt att skjuta enkelskott....

Inga problem, det finns en omställare för enkelskott/automat.

 

The Swede :huh:

Link to comment
Share on other sites

Fast det é klart, en TKSP med Hensoldt x10 vore ju kul det med...

Laste nagonstans att M2HB anvandes ganska flitigt som prickskyttevapen under WW2's okenkrig, minns dock inte om det var med eller utan optiskt RM, men gissar att det var aningen jobbigt att skjuta enkelskott....

det är väl skillnad på att skjuta prick och att vara prickskytt. dessutom är ju vapnet inte direkt rekylfritt så att ett kikarsikte med stor förstorning tror jag inte är direkt funkis.

 

dessutom är det inte alls svårt att skjuta enkelskott åtminstone inte om jänkarnas M2 har samma konstruktion som våran variant, det finns en spärr längst bak vid avfyrningsknappen.

Edited by GC1
Link to comment
Share on other sites

Jo, det ar ju klart... menade inte prickskytte som i prickskytt, utan prickskytte som i "Nu ska vi se om vi kan pricka han dar borta".

 

TKsp har omstallare? Kul, nu vill jag prova den *annu* mer!

Link to comment
Share on other sites

det finns ju historier om "bekräftade" träffar på uppemot 1800m med motsv ag90

 

så att ha ihjäl någon på samma avstånd borde inte vara så svårt med MP am om man flåsar på lite...

 

OT

jänkarna har väl varken rekyldämpare eller reflexsikte(motsv)

det är ju kul att bengla på helt ohämmat men om man ska träffa så underlättar ju rekyldämparen med sikte o stöd en hel del...

Link to comment
Share on other sites

det finns ju historier om "bekräftade" träffar på uppemot 1800m med motsv ag90

Snubben i Sniper 2 sköt en kubansk general från 2600m. Fast det är nog inte officiellt, BlåGul får radera mitt inlägg om han vill :baskerPa:

 

Åter till topicen tycker jag

Link to comment
Share on other sites

det finns ju historier om "bekräftade" träffar på uppemot 1800m med motsv ag90

GySgt Hathcock

 

Ett skott en träff på ca 2500y/2280m avstånd, med en M2HB med kikarsikte.

 

Hittade en bättre länk.

<ryktesspridning>

 

http://www.snipercountry.com/Articles/BoltActionsSpeak.asp

 

Första stycket under rubriken "Serious Body Counts"

 

</ryktesspridning>

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att man ska ha övat instinktivskytte så pass mycket att man inte behöver använda sina riktmedel vid de första avlossade skotten?

Ser ingen större skillnad på rödpunkt och fasta riktmedel i det sammanhanget, bara man får eld i målet. Sedan, efter det är det nog lättare att sikta med RPS.

 

I5 har väl någon pluton med RPS till ksp90b, det kommer nog komma ut mer och mer på de förband som har skena på sina ksp90b skulle jag GISSA.

Link to comment
Share on other sites

GySgt Hathcock

 

Ett skott en träff på ca 2500y/2280m avstånd, med en M2HB med kikarsikte.

Boken;

 

The Ultimate Sniper

John Plaster

Paladin Press

1993

 

har följande att säga om "prickskytte" med M2:

 

"Due to its flat trajectory and great antipersonnel range (2,700 yards), bold snipers topped these 128-pound guns with riflescopes and engaged enemies at unheard of distances. An anonymous U.S. Army Korean War sniper scored hits against individual Chinese at 3,000 yards using a scoped .50 cal. Legendary USMC cniper Carlos Hathcock drilled a Communist soldier some 2,500 yards away in Vietnam."

 

Jag har även läst om Hathcocks bravader med vapnet i andra böcker, och misstänker att det kan stå mer om det i hans självbiografi, som jag dock inte läst.

Link to comment
Share on other sites

Är det några andra än ssk och fsj som har 90b? klockrent att ha rödpunkt på den ju! I SiB är det snabba inpulsskott som gäller och då hinner man knappast sikta med vanliga riktmedel.

Vi har Berran här uppe hos oss (K4 Arvidsjaur). Vi i KB04 har inte fått pilla på den ännu (förutom några lyckliga djävlar som fick blåsa lite lösplugg mot flygbasjägarna under en övning...) men det kommer...

Link to comment
Share on other sites

Även Amfibieskytte på Amf1 använder sig av Ksp 90B.

 

Edit; Har samtliga Ksp 90B skena för fäste av optik motsv eller är detta endast vissa? Då samtliga våra Ksp 90B har skenor.

Edited by Shar
Link to comment
Share on other sites

Är det några andra än ssk och fsj som har 90b? klockrent att ha rödpunkt på den ju! I SiB är det snabba inpulsskott som gäller och då hinner man knappast sikta med vanliga riktmedel.

Även flygbassäk på F4 har 90B modell ny, riktigt underbar puffra att ha med på patrullen, tyvärr har vi inte RPS på dom, men det borde komma omgående (för nästa års vpl - jävlar!) ;)

Link to comment
Share on other sites

Shar: jag hoppas ni vårdar dem väl.

Samtliga NYA Ksp90B har skena. Jag har dock sett bilder på äldre varianter med infällbar kolv dock utan skena. Någon som vet om den finns i Sverige?

 

RPS är väl beställt och bör komma ut på förband så småningom antar jag? Någon som vet mer?

Edited by VH
Link to comment
Share on other sites

Är det några andra än ssk och fsj som har 90b? klockrent att ha rödpunkt på den ju! I SiB är det snabba inpulsskott som gäller och då hinner man knappast sikta med vanliga riktmedel.

Även vi på MP och MP/SÄK har den lilla ärtbössan! :P smidig som tusan är den!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...