Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det sant att garantin på strf90 som hägglunds lämnar försvinner om man lyfter den så att den lättar från marken med tex en 122 bärgare?? hörde det av en vagnchef från I19 Boden.. :dribble:

Posted
Är det sant att garantin på strf90 som hägglunds lämnar försvinner om man lyfter den så att den lättar från marken med tex en 122 bärgare?? hörde det av en vagnchef från I19 Boden.. :uzi

Är det sant att du som FBU-ungdom inte behöver göra vpl för att du kan för mycket?? Du krigsplaceras direkt på Über-jägarförbandet Adam bara för att är FBU-u medlem??

Vad vet en vpl vagnschef om vilka garantier som lämnas av Hägglunds?? Inte någon kunskap alls tror jag. Då borde ju garantin försvinna redan innan vagnen behövs bärgas. Den servas ju av vpl fordonsförare som kanske inte alltid har fullt i tanken... Sen så körs de ju inte alltid på det sättet som kanske rekommenderas så att allting håller i en evighet.

DP :uzi

Posted

Strf9040 har:

- 6 års vagnskadegaranti

- 3 års rostskyddsgaranti alt. 10.000 mil

- 3 års nyfordonsgaranti

I övriga fall får FM teckna en s.k. "drulleförsäkring" som är ganska dyr.

---

---

Förlåt, jag kunde inte låta bli, jag satt precis och tittade i en bil-katalog..

Jag har ingen som helst aning om hur det är med försäkringar i FM, men det vore kul att veta.

Posted (edited)
Är det sant att garantin på strf90 som hägglunds lämnar försvinner om man lyfter den så att den lättar från marken med tex en 122 bärgare?? hörde det av en vagnchef från I19 Boden.. :)

Är det sant att du som FBU-ungdom inte behöver göra vpl för att du kan för mycket?? Du krigsplaceras direkt på Über-jägarförbandet Adam bara för att är FBU-u medlem??

Vad vet en vpl vagnschef om vilka garantier som lämnas av Hägglunds?? Inte någon kunskap alls tror jag. Då borde ju garantin försvinna redan innan vagnen behövs bärgas. Den servas ju av vpl fordonsförare som kanske inte alltid har fullt i tanken... Sen så körs de ju inte alltid på det sättet som kanske rekommenderas så att allting håller i en evighet.

DP :((

Märkte du över huvudtaget att han frågade om den smått tvivelaktiga information

han fått av en vpl-vagnchef verkligen stämde , vilket ju tyder på att han tvivlar på att det skulle vara sant , då skulle du väl kunna försöka dementera eller verifiera uppgiften i stället för att idiotförklara honom för att han tror på fel källor .

Angående rostskydds garantin så har jag hört av en bevakningssoldat att den bara gäller vid genomgående hål i torn och chassi front :navy:

Edited by Klargplutte
Posted (edited)
Vad vet en vpl vagnschef om vilka garantier som lämnas av Hägglunds??

Den här har hört att det är ett års garanti som gäller av sina befäl.

Fast det betyder ju inte alls att det är så. Inte hört något om att det skulle upphöra om man lyfter vagnen.

Att hoppa, motsv, med vagnen, är onödigt, teknikerna får förhöjd risk för hjärtfel om de ser det...

EDIT: Det är obekvämt också.

Edited by Mats
Posted
Är det sant att garantin på strf90 som hägglunds lämnar försvinner om man lyfter den så att den lättar från marken med tex en 122 bärgare?? hörde det av en vagnchef från I19 Boden.. :angry:

Det där har uppkommit efter att man testat lyft en 9040 med en BgBg 120, först gjorde man detta genom att fästa i tornet vilket inte var så populärt på Markverkstaden eftersom man nu var tvungen att ta isär den och kontrollera så att inget gått sönder.

Sen finns det numera en bild när man gör samma sak men lyfter vagnen med lyftdon som går runt hela vagnen, vet inte om detta är sant, har dock sett den senare bilden. Bör finnas lite här och var på nätet.

Vad gäller garantier har jag ingen anning, tror inte att Hägglunds skulle acceptera att man gjorde något sådant och sen rapporterade in ett garantifel på den.

Posted

Vad jag vet så är hägglunds garanti 130 körmil. Pga detta så blir det ett jävla tjafs när nåt skall repas eftersom det inte bara kan lämnas in på markverksaden utan det skall kollas med hägglunds osv.

Posted (edited)

@lvkv skytt

De 130 körmilen är vad ditt kompani beltalar för då de tar ut vagnen för ett utbildningsår. Vilket för övrigt kostar 130.000 SEK.

Vilket alltså betyder att kompaniet beltalar för alla eventuella reparationer i förväg.

Under ett utbildningsår för man alltså inte köra mer än 130 mil, deta för att vagnarna ska hålla så länge det är tänkt. Hur länge det nu är...

Tror iof att Hägglunds garanti har något med körmilen att göra med, men de ligger i så fall bra över 130...

Mysko meningsbyggnad blev det...

Edited by GeBe
Posted (edited)

Kan vara så att jag missuppfattade det där med körmilen, var några år sen jag låg inne nu. Helt klart var dock att det var en aning osmidigt att behöva gå genom hägglunds varje gång nån liten reparation skulle göras. Kan det vara så att garantin gäller ett utbildningsår eller nåt liknande eftersom man tar ut de nya vagnarna och låter dem gå ett år för att senare förådställa dem och sen börja plocka ut dem eftersom när serien är färdiglevererad.

Edited by lvkv skytt
Posted

Mja, har inte för mig att alla reparationer var tvungna att anmälas till Hägglunds, dock så dokumenterades det noggrant vid vilka mil och timmar de var gjorda, satt sedan med min löjtnant och la in dessa rapporter i något uråldrigt DOS-progg där de sparades och gud vet vad...

Posted

Det brukar vara så att garantivillkoren bestäms i kontraktet och kan variera från system till system. Leverantören kalkylerar ju med kostnaderna för garantierna så längre garantiåtaganden driver upp priset, men köparen kan tycka att det är säkrare med ett högre initialpris men kända kostnader under en längre tid.

Vår lokale FMV representant Elias Mårtensson borde kunna berätta hur det förhåller sig med strf90 familjen.

Posted (edited)
Mja, har inte för mig att alla reparationer var tvungna att anmälas till Hägglunds, dock så dokumenterades det noggrant vid vilka mil och timmar de var gjorda, satt sedan med min löjtnant och la in dessa rapporter i något uråldrigt DOS-progg där de sparades och gud vet vad...

Undrar om inte det var LIFT han la in det i. Ett system där all individnummermärkt militär materiel finns med. Där i fylls bland annat all service, kontroll och övriga åtgärder i för fordonen. Även reparationer av vapen, radioapparater osv finns i det systemet.

För övrigt är LIFT djävulens verk och inte alls kul att jobba med. :D

Edit: Glömde bort vad jag skulle ändra/lägga till 0:)

Edited by RaDet94S
Posted
Är det sant att garantin på strf90 som hägglunds lämnar försvinner om man lyfter den så att den lättar från marken med tex en 122 bärgare?? hörde det av en vagnchef från I19 Boden.. :o

DP :=o

Nej det är inte sant !

Guest J-Star
Posted

Jag kan inte tänka mig att Hägglunds lämnar ut "garantier". Snarare finns nog ett slags avtal som förpliktigar Hägglunds att utföra viss service/REMO/whatever... och detta mot en i förväg överenskommen summa.

Sedan är det då frågan om tvister och liknande. Jag kan ju omöjligt tänka mig att Hägglunds accepterar att FM puttar ett strf utför en klippkant bara för att se vad som händer och sedan tycker att Hägglunds skall reparera skadan utan ersättning.

Om ni vill veta mer om detta, vad sägs om att ta kontakt med antingen Hägglunds eller FMV? Eller kanske någon annan fordonsleveratör typ Scania? Ni kan nog inte få några exakta detaljer men i generella termer kan det nog beskrivas hur service, reparation och modifikationsavtal fungerar mellan leveratör och FMV, samt även hur oförutsedda händelser (typ olyckor och haverier) hanteras.

/J

Posted
Strf9040 har:

- 6 års vagnskadegaranti

- 3 års nyfordonsgaranti

---

---

Jag har ingen som helst aning om hur det är med försäkringar i FM, men det vore kul att veta.

Rostskyddsgarantin gäller enbart genomrostning va? :o

Posted
Strf9040 har:

- 6 års vagnskadegaranti

- 3 års nyfordonsgaranti

---

---

Rostskyddsgarantin gäller enbart genomrostning va? :o

Jupp genomrostning från insidan, gäller ej om man inte påpekat detta vid 1000mila servicen, samt ifall vagnen varit ut i fuktigt väder, eller varit i miljö där det varit mer än 1% luftfuktighet :=o

Guest J-Star
Posted (edited)

Har nu mailat följande till FMV:

Rubrik: Frågor angående serviceavtal för fordon

Hej!

På forumet för websiten SoldF.com dök det nyligen upp en diskussion

gällande något vi skulle kunna kalla "fordonsgarantier". För att

motverka eventuell mytbildning och få klara besked i ämnet har jag

följande frågor:

1) Hur brukar serviceavtal mellan FMV och fordonsleveratör se ut?

Är det brukligt att leverantören förpliktigar sig viss service,

REMO, reparationer med mera av fordon som brukats av FM?

Hur behandlas kostnaden för sådana åtgärder?

2) Är FM förpliktigad att behandla levererade fordon enligt en viss

instruktion för att leverantören skall acceptera konstaden för

eventuell service?

3) Hur långt sträcker sig leverantörens förpliktelser? Vad händer

exempelvis med konstnader som uppstår vid reperationer som måste

utföras på grund av olyckor? Vad händer med konstnader som uppstår

i fall av uppenbar vårdslöshet?

4) Vad händer vid tvister mellan FM och leverantören om vem som skall

stå för service-kostnader?

mvh

/J

Edited by J-Star
  • 1 month later...
Posted
Är det sant att garantin på strf90 som hägglunds lämnar försvinner om man lyfter den så att den lättar från marken med tex en 122 bärgare?? hörde det av en vagnchef från I19 Boden.. :ph34r:

Enligt vad jag vet så stämmer detta. Jag kom själv i en situation under min värnplikt där vi behövde lyfta ett strf90 men bara fick lyfta halva i för att inte förstöra garantierna.

Posted

Det kan inte vara så att det är BÄRGARENS garantier som inte gäller om man lyfter en hel Strf 90?

En Bgbv 120 kan ju enligt "kalenderbitarfakta" lyfta 30 ton (källa: Arménytt).

När det gäller en kran av den typ som sitter på en Bgbv 120 så gäller detta när kranen är i sin högsta position. dvs när lasten ligger så nära vagnen som möjligt.

Ska man lyfta en Strf 9040 antar jag att man måste sänka kranen en bit för att få ut själva lyftpunkten så att man når stridsfordonet. På grund av den ökade hävarmen kommer då kranen inte kunna lyfta lika mycket, och då finns det väl en risk för att man hamnar under de 23 ton som ett stridsfordon väger.

Detta är naturligtvis rena spekulationer från min sida, ni som håller på med Bgbv 120 borde ju veta om det stämmer.

Å andra sidan väger ju ett Strv 122-torn ungefär lika mkt, och ett sådant får man ju beviserligen lyfta.

mvh

Erik G

Guest J-Star
Posted

Jag kan för övrigt meddela att FMV aldrig hörde av sig till mig. Trista djävlar. :(

/J

Posted
Det kan inte vara så att det är BÄRGARENS garantier som inte gäller om man lyfter en hel Strf 90?

En Bgbv 120 kan ju enligt "kalenderbitarfakta" lyfta 30 ton (källa: Arménytt).

När det gäller en kran av den typ som sitter på en Bgbv 120 så gäller detta när kranen är i sin högsta position. dvs när lasten ligger så nära vagnen som möjligt.

Ska man lyfta en Strf 9040 antar jag att man måste sänka kranen en bit för att få ut själva lyftpunkten så att man når stridsfordonet. På grund av den ökade hävarmen kommer då kranen inte kunna lyfta lika mycket, och då finns det väl en risk för att man hamnar under de 23 ton som ett stridsfordon väger.

Detta är naturligtvis rena spekulationer från min sida, ni som håller på med Bgbv 120 borde ju veta om det stämmer.

Å andra sidan väger ju ett Strv 122-torn ungefär lika mkt, och ett sådant får man ju beviserligen lyfta.

mvh

Erik G

Rent funktionsmässigt är det inga problem att lyfta ett strf9040 med en Bgbv120, det är Alvis/Hägglunds som har satt upp det som gräns för att dom skall kunna garantera att deras produkt håller vad dom lovar.

Posted

Både på Strf 9040 och Strv 122 har det funnits garantier där tillverkaren är skyldig att reparera fel som upptäder på flera vagnar.

Detta är ett exempel:

Kanske så rasar kylvätskepumpen på Scaniamotorn i Strf 9040 på 10 st vagnar då dessa vagnar har gått 80+-5 mil. Då kan FM hävda att det är ett genomgående fel hos Strf 9040 och att det ska täckas av garantin och åtgärdas på alla vagnar.

Om Strf-förare Johan Trattskalle kör av en framskärm på Strv 122 täcks den inte av garantin. Inte ens om hans 10 kollegor på kompaniet gör samma sak. Eftersom det är en onormal skada i det avseendet att det inte är ett konstuktionsfel utan ett förarfel.

Utöver detta så finns det milgarantier men vilka de är vet jag inte exakt så därför uttalar jag mig inte om dom.

• 1 year later...
Posted
Har nu mailat följande till FMV:

Det tog en djävla tid... men nu har svaret kommit! :)

Svar på frågor angående serviceavtal för fordon

Det här är FMV svar på dina frågor som du skickade till Registrator FMV 2004-03-18 med FMV registreringsnummer VO MARK 17 100:16878/04.

Fråga 1

Hur brukar serviceavtal mellan FMV och fordonsleverantör se ut?

Är det brukligt att leverantören förpliktigar sig viss service, REMO, reparationer med mera av fordon som brukats av FM?

Hur behandlas kostnaden för sådana åtgärder?

FMV svar

Brukligt är att FMV anskaffar fordon, reservdelar, specialverktyg, dokumentation och utbildningshjälpmedel från en leverantör. I det avtalet ingår en servicetjänst under garantitiden. Detta kan bland annat innefatta att konfigurationsleda fordonssystemet. Fordon som har tagits i bruk av FM repareras i normalfallet vid närmaste markverkstad, d.v.s. inom FM. Kostnader för reparationer belastas brukaren av fordonet, d.v.s. förbandet som nyttjar fordonet. Det kan för vissa standard fordon finnas avtal med civila verkstäder.

Fråga 2

Är FM förpliktigad att behandla levererade fordon enligt en viss instruktion för att leverantörens skall acceptera kostnaden för eventuell service?

FMV svar

Svaret är ja. Fordonsleverantören tar endast ansvar under garantitiden. I övrigt skall instruktionsbok följas som ett styrande dokument.

Fråga 3

Hur långt sträcker sig leverantörens förpliktelser? Vad händer exempelvis med kostnader som uppstår vid reparationer som måste utföras på grund av olyckor? Vad händer med kostnader som uppstår i fall av uppenbar vårdlöshet?

FMV svar

I normalfallet sträcker sig leverantörens åtagande till garantitiden upphör. Under förutsättning att instruktionsboken har följts belastas fordonsleverantören för alla kostnader som uppstår under garantitiden.

Fråga 4

Vad händer vid tvister mellan FM och leverantören om vem som skall stå för service-kostnader?

FMV svar

Om man inte efter förhandling har löst tvisten så går det till en skiljenämnd som får fälla avgörandet.

FÖRSVARETS MATERIELVERK

Lars Backlund

C KE LogMark

/J

Posted

130 körmil jävla lyx 97/98 fick vi ta ut 30 körmil per vagn. Vi hade en vagn som kom upp i det i skogen och då skickade dom ut en transportlastbil för att hämta den där.

Strf90 använde alltid mobil1 alla officerare jag talade med sa att det var avtalat med Hägglunds att det skulle vara så dock av diverse olika anledningar.

Vad jag kommer ihåg från MekB19 var att en hel del folk inte visste vad dom talade om inklusive officerare, gå in på miloverkstaden och fråga om du undrar något den ligger ju väldigt nära Strf-garaget.

Posted
1 år och 9 månader för att svara på några frågor. :) Dock bekräftar det bara nidbilden man har om FMV :o

Hmmm, hur var det nu. Skulle inte begäran att ta del av allmänna handlinga behandlas "skyndsamt"...?

• 3 weeks later...