Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Nån som har en förteckning över det militära teckenspråk som ibland dyker upp i diverse filmer? Är det internationellt eller har varje land en egen uppsättning tecken? Använder Sverige tecken? Jag stötte aldrig på det under min värnplikt, men det verkar ju onekligen praktiskt att kunna berätta för sin stridsparskamrat att man har fått syn på tre personer en bit längre fram i terrängen varav två har rosa nätlinnen under jackan och den tredje har Björnbusarna på sina kallingar utan att behöva yppa ett enda ord (för i Hollywood verkar det ju finnas tecken för allt...). :huh:

JA, jag har sökt i forumet, på google och på evreka, men utan resultat!

Edited by The Swede
  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

På vårann info helg fick vi lära oss två handsignaler 1: Jag vill ha snus 2: Gruppchefen vill ha snus :)

Mvh Tommy

2:a Sqvadron

23:e Prickskyttepluton

Posted

Det finns vissa fastställda tecken men många är spec. för det förbandet eller t.o.m en spec. grupp. Som Amröjare så kanske jag har ett speciellt tecken för "Sprängplatta Amröj framåt!". Denna signal använder troligen inte skytte så ofta men kanske har en handsignal för "ammo till ksp:en framåt"

Sedan finns det ju saker som mer eller mindre gäller för alla, t.ex. "Snus !!"

Ibland kan det dock ställa till det som tecknet för "starta motorn" (cirkelrörelse framför bröstet) och "fordonsvis helomvändning" (stora cirklar framför kroppen) Inte för att det är svårt att skilja dem åt utan för att folk brukar blanda ihop dem!

EOD

Posted

De flesta "kan" nog ett ganska begränsat antal tecken, de man inte använder ofta glömmer man nog bort och blandar ihop. Om man ska kunna vifta på som i film och vinna ett krig utan att öppna munnen så får man nog öva MYCKET.

Posted
På vårann info helg fick vi lära oss två handsignaler 1: Jag vill ha snus 2: Gruppchefen vill ha snus

Snälla, kan du inte beskriva hur dom tecknen ser ut!

Posted

@Dahlberg: Grpch snus-sugen --> Vänster hand bildar ett liggande "U" med öppningen åt höger ovanför huvudet (tänk dig att du håller i en snusdosa).

Posted

precis som fu fredriksson skriver. och jag vill ha snus gör du på samma sätt fast du har handen nedanför brösten (obs när chefen skall ha snus så ska det gå med raketfart sa dom :D )

Mvh Tommy

Posted

@Stryder

@Fu Fredriksson

Är det alltså några allmänna -inofficiella- tecken, som folk har över hela landet?! Eller är det så att Ni kommer från samma ställe, där tecknet utövas?

Posted

Där jag fick lära mig dom var info helgen på k4 då var det en NorrlandsJägare som visade oss dom tecknen, vet inte om dom används. Själv tyckte jag bara att det var roligt att dom hade tecken för sånt :D

Mvh Tommy

Posted
@Stryder

@Fu Fredriksson

Är det alltså några allmänna -inofficiella- tecken, som folk har över hela landet?! Eller är det så att Ni kommer från samma ställe, där tecknet utövas?

Det är allmänt spritt. Iallafall varianten med handen ovanpå huvudet.

Posted

Men det kanske skulle kunna vara intressant om folk kunde redogöra för de tecken som respektive förband använder, man kan säkert lära sig något. De tecken som beskrivs i SoldF är ju i många fall på gränsen till oanvändbara, ex skytteplog = grpch sträcker ut en armen rakt från kroppen (och håller vapnet i denna hand) och sätter den den andra armens hand mot huvudet (ni som kan vet vad jag menar, övriga får väl använda fantasin eller konsultera SoldF på nätet), ofältmässigt, bökigt, man hindras från att verka med vapnet. Jag vill ha tydliga tecken som görs med en hand för de flesta förekommande kommunikationer som gruppen patrullen kan tänkas använda, detta fordrar fantasi och drill men är mycket nyttigt speciellt för förband som måste vara hemliga, men säkert även för andra.

Posted

I vår grupp hade vi ett synnerligen inofficiellt tecken som vår löjtnant lärde oss.

Håll bägge händerna knutna på vars en sida av hjälmen i höjd med öronen. Extrahera pekfingrarna så att de pekar rakt upp mot himlen.

GRATTIS!!

Du har nu gett handtecken för "ledningspbv"!

Raptor --- :D

• 10 months later...
Posted

Eftersom jag gjorde misstaget att starta upp en ny tråd på samma ämne (jag lovar att bättra mig, Kimster ;) ) så försöker vi igen på den här tråden.

Jag klipper in hela mitt första inlägg eftersom jag är för lat för att skriva ett nytt :o

Hej

Jag skulle vilja veta o det fanns/finns andra handsignaler än de som står i SoldF. Det spelar ingen större roll om de är svenska, utländska eller inofficiella, bara de man signalerar med vet vad man menar . Skulle gärna vilja ha antingen beskrivningar, bilder eller länkar (eller alltihop)

Den typ av tecken jag tänker mig är till exempel de man såg i Band of Brothers (en fruktansvärt bra serie) där de visade en hand framför ansiktet när de upptäckt en tysk stridvagn.

Är det någon som förstår vad jag menar?

Tack på förhand/ CfrHGB (som vill veta allt)

PS. Jag har sökt, men inte funnit :D

Posted

Två inofficiella men väldigt användbara tecken:

"Civila" Forma handen som ett "C" -Bra att ha som komplement till tecknena "egen trupp" och "fientlig trupp"

"Skadad" Gör "fram och tillbaka" rörelse med ena handen över den andra armen, som om du sågade av den.

-Tack Heiho!

Posted

Civila ovan är alltså tecknet för C och så länge tecknen inte krockar med de vedertagna inom försvaret så är det väl inget som hindrar att man använder hela alfabetet som en grund?

http://www.sdrf.se/sdr/valkommen/teckenspr...andalfabet.html

http://tq.hkr.se/~tecken/

Är man ute efter specifika ord så är det svårt med källor på nätet och även bra läroböcker saknas konstigt nog. Den enda jag känner till ligger i utvecklingstadiet.

Det borde kanske ingå i utbildningen för de som sysslar med eftersök eller åker iväg på internationell tjänst att de ska lära sig ett antal grundläggade ord på teckenspråk samt självklart lära sig bokstavera. Internationellt självklart på det lokala språket.

Posted

Nar jag atervander till universitet och startar den dar airsoftklubben jag jamt tjatar om sa kommer det nog att bli handsignaler av jankartyp...

Posted
Ibland kan det dock ställa till det som tecknet för "starta motorn" (cirkelrörelse framför bröstet) och "fordonsvis helomvändning" (stora cirklar framför kroppen) Inte för att det är svårt att skilja dem åt utan för att folk brukar blanda ihop dem!

EOD

Hur ofta används "fordonsvis helomvändning"?

Posted

Lite roligt att när jag började i HV (hela gruppen började samtidigt)så kom alla ihåg de "basic" tecken de lärt sig i lumpen problemet var dock att alla hade olika tecken för t.ex framåt, skydd, ammo

Förövrigt så är tecknet för "jag behöver en cigg" samma som "victory"

Posted

@ Torak

Vad menar du med "jankartyp"? Var har du lärt dig dem, eller har du någon fin sida där de står beskrivna. Våga inte undanhålla mig sådan viktig information :rocketl: ;)

Posted

Hade tecken för ca 75% av allt som behövdes meddelas på patrullsträckorna, sedan skapade patrullen/plutonen snabbt ett flertal tecken som vi tyckte saknades. Jag (som stf chef) samt patrullchefen använde dom konstant, dock glömde övriga soldater bort en hel del tecken med jämna mellanrum.

Lite underhållande var det faktiskt när tecken för T-formering alltid resulterade i antingen skyttelinje eller skyttekolonn :o

Posted

Igelkottförsvar- Knuten hand på huvudet, repetera bakåt.

Halt- Handen upp brevid huvudet, inte knuten.

ÅSA- Peka med vapnet på ÅSA:n och med handen på vapnet.

Fientlig aktivitet- Peka med handen i rikningen för fienden. Teckna sedan vad det är som finns där. T ex Två "fotsoldater", fientliga= Visa två genom att helt enkelt hålla upp två fingrar, marktrupp visar man genom att vända på fingrarna och röra dem som om man gick med dem och till sist, fientlig signalerar man genom tummen nedåt.

Lite luddigt kanske =D

Hoppas dessa stämmer, jag tror det. Dessa fick jag lära mig på senaste FBU-övningen iaf.

Posted
@ Torak

Vad menar du med "jankartyp"? Var har du lärt dig dem, eller har du någon fin sida där de står beskrivna. Våga inte undanhålla mig sådan viktig information :o  ;)

Heh, just den beskrivning var mest pa skamt; med "jänkartyp" menade jag sana som dyker upp i amerikanska filmer. Jag kanner inte till nagra kallor rakt av... tror jag kan ha dem i en av mina bocker nagonstans, ska rota omkring lite. Annars far det helt enkelt bli att glo pa de mest trovardiga filmer jag kan hitta och kopiera darifran.

Posted

Finns det standardiserade tecken för pil-, y- och T-formering (och i så fall hur dom ser ut).

Kan någon dessutom på ett enkelt sett förklara hur man väljer formering vore jag mycket tacksam.

Till sist hur ser y-formeringen ut, i böckerna så ser det som en skyttelinje med hundekipaget en bit efter i mitten. Vi har dock ett befäl som envisas med att visa y-formeringen där dom inre säkrarna går snett bakom dom yttre säkrarna (som ett stort Y). Den senare tycker jag verkar idiotiskt med tanke på skjutriktningar och dylikt.

Okej hoppas någon fattar vad jag menar annars skyller jag på extrem trötthet.

:uuh:

Posted
Finns det standardiserade tecken för pil-, y- och T-formering (och i så fall hur dom ser ut).

Kan någon dessutom på ett enkelt sett förklara hur man väljer formering vore jag mycket tacksam.

Till sist hur ser y-formeringen ut, i böckerna så ser det som en skyttelinje med hundekipaget en bit efter i mitten. Vi har dock ett befäl som envisas med att visa y-formeringen där dom inre säkrarna går snett bakom dom yttre säkrarna (som ett stort Y). Den senare tycker jag verkar idiotiskt med tanke på skjutriktningar och dylikt.

Okej hoppas någon fattar vad jag menar annars skyller jag på extrem trötthet.

:lala:

Tecken från våran utbildning enligt följande.

C=patrullchef HF="Doggydriver" T=Kspskytt S=Säkringsman (grt-skytt)

T-formering = en arm utsträckt vågrätt åt sidan.

T

<HF C S S

T

Y-formering, arm utsträckt 45 grader uppåt/sida. Samma som T-formering men kspskyttar går längre fram.

Pilformering, armbågen utåt mot sidan, knytäven mot höften. Liksom T-formering men kspskyttarna går lite längre bak (i höjd med c ungefär). Syftet med en två blysprutor längst fram är ju då självklart för att få ett direkt eldövertag och trycka ner fi i mossan de sekunder det tar för patrullen att komma upp på linje.

Sen går det ju att kombinera, t ex förstärkt pil, byta positioner inom formationen mm. Terrängen avgör, och anpassning är A & O. Detta är de formationer vi oftast använde, hoppas det hjälpte!

MVH / Toll