twintip Posted September 29, 2005 Report Posted September 29, 2005 Hur ska man veta om man har balls till att klara kustjägarutbildningen. har hört att man måste vara vältränad (går ordna) och ha grymt psyke. Hur vet man om man har detta innan man redan är intagen? Då är det ju lite sent att hoppa av (sabbar för polarna och för övriga som sökt men blev utkonkurerade). Hur får man reda på det helt enkelt? Quote
Skuggan Posted September 29, 2005 Report Posted September 29, 2005 söker, kanske får göra förtetstet, blir kanske utvald där, då vet man att FM anser att man har tillräckligt med testiklar (vad nu det har med saken att göra egentligen? Quote
Born Posted September 29, 2005 Report Posted September 29, 2005 Kollar hur många N man lyckas pressa ihop en nötknäppare runt de nämnda kroppsdelarna. Tror kravet ligger på ca 10KN, men det var några år sedan, nu ligger det nog på 9,5 KN. /Born, numera misslyckad gosskörstenor Quote
Forumsledning Kimster Posted September 29, 2005 Forumsledning Report Posted September 29, 2005 Hur ska man veta om man har balls till att klara kustjägarutbildningen.har hört att man måste vara vältränad (går ordna) och ha grymt psyke. Hur vet man om man har detta innan man redan är intagen? Då är det ju lite sent att hoppa av (sabbar för polarna och för övriga som sökt men blev utkonkurerade). Hur får man reda på det helt enkelt? Jag svarar lite som skuggan, det är pliktverkets uppgift och se om du pallar trycket, vidare sen kommer förbandet att se om du pallar trycket på förtesten om du lyckas komma dit. Har du sen kommit in så anses du nog klara av utbildningen... men man kan givetvis aldrig veta förrän dagen man muckar om man passade eller inte, men så är livet. Quote
mackan_666 Posted October 22, 2005 Report Posted October 22, 2005 Kan säga av egen erfarenhet att utbildningen är inte som man förväntar sig, det är en stor chock så man skall överväga noga innan man väljer att söka och blir man antagen så skall man tänka efter, förtesterna är ett smakprov på hur dagarna kommer att se ut dom närmsta månaderna efter inryck. Men är man säker på sin sak så skall man satsa, befälen anser att blir man uttagen och sedan hoppar av utan att man har skador så har dom gjort ett misslyckande och inte tvärt om, fast dom inte säger det till en i första taget. Quote
Waldemar Posted October 23, 2005 Report Posted October 23, 2005 Har inte KJ precis som FJS en testperiod där man verkligen får reda på om man fixar pressen? Quote
Forumsledning Kimster Posted October 23, 2005 Forumsledning Report Posted October 23, 2005 Har inte KJ precis som FJS en testperiod där man verkligen får reda på om man fixar pressen? Jo, läs vad jag skrev 2 inlägg upp. Quote
Waldemar Posted October 23, 2005 Report Posted October 23, 2005 Har inte KJ precis som FJS en testperiod där man verkligen får reda på om man fixar pressen? Jo, läs vad jag skrev 2 inlägg upp. Trodde förtesten var extramönstringen. I alla fall, stämmer det att testperioden är 2 veckor för KJ och 4 för fjs? Jag har både läst och hört olika. Quote
mackan_666 Posted October 24, 2005 Report Posted October 24, 2005 på kj finns ingen testperiod klarar man extramönstringen kommer man in, om man inte pallar trycket under utbildningen så åker man ut, vi hade folk som fick åka hem när det var 3 månader till muck eftersom att dom ansågs inte passa längre Quote
defacto Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 vi hade folk som fick åka hem när det var 3 månader till muck eftersom att dom ansågs inte passa längre Av vilken anledning ansågs de inte längre vara lämpliga som Kustjägare? Har man avklarat mer än 50% av en Kustjägarutbildning bör man väl ha bevisat att man har vad som krävs. Eller var det folk som missat stora delar av utbildning p.g.a. skador mm. ? Quote
EES Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 vi hade folk som fick åka hem när det var 3 månader till muck eftersom att dom ansågs inte passa längre Av vilken anledning ansågs de inte längre vara lämpliga som Kustjägare? Har man avklarat mer än 50% av en Kustjägarutbildning bör man väl ha bevisat att man har vad som krävs. Eller var det folk som missat stora delar av utbildning p.g.a. skador mm. ? 50% är inte 100%. Har man klarat 50% av ngt har man klart ca hälften... Quote
Delta Golf Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 på kj finns ingen testperiod klarar man extramönstringen kommer man in, om man inte pallar trycket under utbildningen så åker man ut, vi hade folk som fick åka hem när det var 3 månader till muck eftersom att dom ansågs inte passa längre Vem? //102 Quote
Stella-Polaris Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 (edited) Test period eller inte så handlar det om att fullfölja hela utbildningen och inte att klara av en bit och sedan glida omkring.. Passar man till tjänsten? Ja, vill du testa dig själv, så föreslår jag följande: Gå ut i skogen. Ta med dig ett liggunderlag,par mackor, en termos kaffe samt en petflaska vatten. Leta upp ett buskage eller liknande en bit ifrån en mindre väg. Kryp in och göm dig där. Börja räkna fordon som kommer förbi. Ligg kvar och rör dig inte ur fläcken i två dygn. Självklart skall du vara vaken hela tiden. Fixar du detta är du ett ämne för FJS/KJ och kan börja bygga upp din fysik. Om du kan springa 8 maraton på raken och därefter simma 20 km med kläder för att avsluta med 100 km med 50 kg packning men du klarar inte av att ligga stilla i en buske så är du troligtvis inte lämpad för tjänsten...... man kan nog säga att föjande behövs i Prioriterings ordning 1, Vilja 2, Tålamod 3, Uppmärksamhet 4, Fysik Personligen sätter jag alltså inte Fysik bland topp 3 för att klara av utbildningen. Du måste bestämma dig för om du vill genomföra utbildningen eller inte. Om du bestämmer dig för det så gäller det att alldrig ge upp det du bestämt. Edited October 25, 2005 by Stella-Polaris Quote
defacto Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 (edited) vi hade folk som fick åka hem när det var 3 månader till muck eftersom att dom ansågs inte passa längre Av vilken anledning ansågs de inte längre vara lämpliga som Kustjägare? Har man avklarat mer än 50% av en Kustjägarutbildning bör man väl ha bevisat att man har vad som krävs. Eller var det folk som missat stora delar av utbildning p.g.a. skador mm. ? 50% är inte 100%. Har man klarat 50% av ngt har man klart ca hälften... Fan va smart du är då.. Det jag menar är att om man pallat största delen av en jägarutbildning så bör man "passa in". Tycker inte du det? Det jag vill veta är "Av vilken anledning ansågs de inte längre vara lämpliga som Kustjägare? " det jag inte ville höra var någon lustigkurre som påpekar att 50% är hälften av något. Edited October 26, 2005 by defacto Quote
SGT Jakobsson Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 (edited) vi hade folk som fick åka hem när det var 3 månader till muck eftersom att dom ansågs inte passa längre Av vilken anledning ansågs de inte längre vara lämpliga som Kustjägare? Har man avklarat mer än 50% av en Kustjägarutbildning bör man väl ha bevisat att man har vad som krävs. Eller var det folk som missat stora delar av utbildning p.g.a. skador mm. ? 50% är inte 100%. Har man klarat 50% av ngt har man klart ca hälften... Fan va smart du är då.. Det jag menar är att om man pallat största delen av en jägarutbildning så bör man "passa in". Tycker inte du det? Det jag vill veta är "Av vilken anledning ansågs de inte längre vara lämpliga som Kustjägare? " det jag inte ville höra var någon lustigkurre som påpekar att 50% är hälften av något. Vi hade två pbsare som blev hemskickade. De var helt enkelt inte tillräckligt dugliga. Den ena hamnade som stf i en grupp och gruppchefen vägrade jobba med honom, gruppchefen sa till Plutonchefen och sen blev den odugliga avskilld, helt befogat. Nästa snackade mkt skit, betedde sig egoistiskt, hade massa bortförklaringar och var allmänt oduglig och fick oxå åka hem. officellet pga "problem med ryggen" med plut C sa under uppställningen att det var för att de inte ville ha honom där. Båda åkte ut efter ca 6mån. När vi var på Korsö över sommaren, gb legat inne sen jan, var där några GB som fick åka hem som inte klarat baskerproven.... Även hos dem var det mer än fysiken som var problemet. Många blev såklart avskillda under tiden pga skador och några helt enkelt bara gav upp. 22 kvar av 36 inryckade pbs:are, vet inte hur många gb som åkte ut.. Du får KJs utbildnigstecken efter basekerproven och får kalla dig Kustjägare, men du krigsplaceras inte om du inte fullföljer utb med godkända betyg. För mig är en KJ en soldat som gjort hela GU med godkänt betyg. Edited October 26, 2005 by SGT Jakobsson Quote
mackan_666 Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 Spelar ingen roll om man har gjort 50% eller 80% Klarar man inte hela, hur skall man då kunna t ex krigsplacera någon och sedan kunna lita på denna person... eller om man åker utomlands med en pltuon kj, som det händer ibland, hur skall man då kunna lita på att han klarar det man skall göra i det aktuella landet om han inte klarade hela utbildningen 102..... det var 229 som fick åka.... du vet vem det är, han blev flyttad till vakten. Anledningen till att han åke var att man ansåg att han inte hade motivationen kvar, samt att han hade tappat bort lite prylar. Lite smått och gott helt enkelt. Men sedan finns det även folk som gör hela utbildningen men inte får gaffeln, eftersom att man inte klarar alla proven, det är även det rätt surt. På kj får man baskern om man klarar baskerprovet, men du får inte gaffeln om du inte klarar alla övriga prov. Psykoligiska samtalet är över 1 timma lång, så man bör ju ta sig förbi det först, finns ju individer vissa år som klarar sig förbi ändå. Och om man passar eller inte, det vet man inte förän dagen man muckar med gaffeln i behåll. Quote
FkN Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 du vet vem det är, han blev flyttad till vakten. KJ till Vakten? Smått pinsamt... Quote
Sgt T Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 Det finns "fiskar" varje kull som lyckas ta sig genom nätet, när dessa sedan blir avskiljda av olika anledningar så är det oftast de som står för den största myt-spridningen av vad som sker och hur befäl är på KJ. /T Quote
mackan_666 Posted October 26, 2005 Report Posted October 26, 2005 kj till vakten, varför skulle det vara pinsamt, enda sättet att han skulle få ut sitt muckbidrag... så han valde det istället föra att åka hem, var på vakten 1 månad elle rnått om jag inte minns fel och fick ut sina pengar Quote
Delta Golf Posted October 27, 2005 Report Posted October 27, 2005 Instämmer med Mackan; killen fick ju sina 40 sköna i slutändan, vilket var den enda anledningen till att han var kvar öht. Rätt schysst kille vad jag vet, men kanske inte så mycket för att vara i gröna kläder i första laget. //DG salaam Quote
SGT Jakobsson Posted October 27, 2005 Report Posted October 27, 2005 Spelar ingen roll om man har gjort 50% eller 80% Klarar man inte hela, hur skall man då kunna t ex krigsplacera någon och sedan kunna lita på denna person... eller om man åker utomlands med en pltuon kj, som det händer ibland, hur skall man då kunna lita på att han klarar det man skall göra i det aktuella landet om han inte klarade hela utbildningen 102..... det var 229 som fick åka.... du vet vem det är, han blev flyttad till vakten. Anledningen till att han åke var att man ansåg att han inte hade motivationen kvar, samt att han hade tappat bort lite prylar. Lite smått och gott helt enkelt. Men sedan finns det även folk som gör hela utbildningen men inte får gaffeln, eftersom att man inte klarar alla proven, det är även det rätt surt. På kj får man baskern om man klarar baskerprovet, men du får inte gaffeln om du inte klarar alla övriga prov. Psykoligiska samtalet är över 1 timma lång, så man bör ju ta sig förbi det först, finns ju individer vissa år som klarar sig förbi ändå. Och om man passar eller inte, det vet man inte förän dagen man muckar med gaffeln i behåll. Vafalls? Vi fick inte baskergrön innan alla prov var klara! Då var det basker marinblå som gällde tillsammans med permisuniformen.. 13 av 22 på pbs hade fixat alla proven till juluppehållet.. strax över hälften alltså.. Quote
FkN Posted October 27, 2005 Report Posted October 27, 2005 kj till vakten, varför skulle det vara pinsamt, enda sättet att han skulle få ut sitt muckbidrag... så han valde det istället föra att åka hem, var på vakten 1 månad elle rnått om jag inte minns fel och fick ut sina pengar Ah missade att det var 40 dagar till muck. Förstår killen, men lär varit lite surt. Quote
mackan_666 Posted October 31, 2005 Report Posted October 31, 2005 Spelar ingen roll om man har gjort 50% eller 80% Klarar man inte hela, hur skall man då kunna t ex krigsplacera någon och sedan kunna lita på denna person... eller om man åker utomlands med en pltuon kj, som det händer ibland, hur skall man då kunna lita på att han klarar det man skall göra i det aktuella landet om han inte klarade hela utbildningen 102..... det var 229 som fick åka.... du vet vem det är, han blev flyttad till vakten. Anledningen till att han åke var att man ansåg att han inte hade motivationen kvar, samt att han hade tappat bort lite prylar. Lite smått och gott helt enkelt. Men sedan finns det även folk som gör hela utbildningen men inte får gaffeln, eftersom att man inte klarar alla proven, det är även det rätt surt. På kj får man baskern om man klarar baskerprovet, men du får inte gaffeln om du inte klarar alla övriga prov. Psykoligiska samtalet är över 1 timma lång, så man bör ju ta sig förbi det först, finns ju individer vissa år som klarar sig förbi ändå. Och om man passar eller inte, det vet man inte förän dagen man muckar med gaffeln i behåll. Vafalls? Vi fick inte baskergrön innan alla prov var klara! Då var det basker marinblå som gällde tillsammans med permisuniformen.. 13 av 22 på pbs hade fixat alla proven till juluppehållet.. strax över hälften alltså.. Vadå innan alla proven var klara? treudden får man om man klarar alla proven, baskern får man för man gör baskerprovet. Quote
SGT Jakobsson Posted October 31, 2005 Report Posted October 31, 2005 (edited) Spelar ingen roll om man har gjort 50% eller 80% Klarar man inte hela, hur skall man då kunna t ex krigsplacera någon och sedan kunna lita på denna person... eller om man åker utomlands med en pltuon kj, som det händer ibland, hur skall man då kunna lita på att han klarar det man skall göra i det aktuella landet om han inte klarade hela utbildningen 102..... det var 229 som fick åka.... du vet vem det är, han blev flyttad till vakten. Anledningen till att han åke var att man ansåg att han inte hade motivationen kvar, samt att han hade tappat bort lite prylar. Lite smått och gott helt enkelt. Men sedan finns det även folk som gör hela utbildningen men inte får gaffeln, eftersom att man inte klarar alla proven, det är även det rätt surt. På kj får man baskern om man klarar baskerprovet, men du får inte gaffeln om du inte klarar alla övriga prov. Psykoligiska samtalet är över 1 timma lång, så man bör ju ta sig förbi det först, finns ju individer vissa år som klarar sig förbi ändå. Och om man passar eller inte, det vet man inte förän dagen man muckar med gaffeln i behåll. Vafalls? Vi fick inte baskergrön innan alla prov var klara! Då var det basker marinblå som gällde tillsammans med permisuniformen.. 13 av 22 på pbs hade fixat alla proven till juluppehållet.. strax över hälften alltså.. Vadå innan alla proven var klara? treudden får man om man klarar alla proven, baskern får man för man gör baskerprovet. NEJ! inte när jag låg inne. Även om du gick jägarmarshen, eller Utbildningskontrollen som den hette, och klarade den fick du inte baskern om du inte tidigare presterat godkänt restultat på snabbmarschen och stridshinderbanan. Det är möjligt det har ändrats? Så du menar att ni hade folk fick basker grön utan att ha klarat stridshinderbanan och snabbmarshen? Edited October 31, 2005 by SGT Jakobsson Quote
VH Posted October 31, 2005 Report Posted October 31, 2005 Nej det är fortfarande som du skriver Jake. Quote
Blue52 Posted October 31, 2005 Report Posted October 31, 2005 Orientering Manover!:De var inte 40 Dagar till Muck , "40 Skona = $40 000 SEK "SLUT! UTAN FRAGOR! FORSTA! SKINGRA ER! Quote
twintip Posted November 6, 2005 Author Report Posted November 6, 2005 (edited) Jag klarar ligga i en buske 2 dygn. Gjorde det i somras, medan jag fiskade. iofs hade jag ett litet tält. men antagligen hade jag klarat det utan att klaga (om jag hade sällskap i busken) Men hur blir det nu när de 2006 ska banta försvaret ännu mer? såg nån tråd om att en halvering var på gång! Blir KJ kvar? blir flygbasjägarskolan kvar? iofs ska jag inte mönstra förren 2007, då kanske det eventuella borgerliga styret rustat upp igen? hmm, läskigt att stå naken i vintern EDIT: Någon som vet om KJ opererar i Björkmiljö? Edited November 6, 2005 by twintip Quote
bartil Posted November 6, 2005 Report Posted November 6, 2005 Gå ut i skogen. Ta med dig ett liggunderlag,par mackor, en termos kaffe samt en petflaska vatten. Leta upp ett buskage eller liknande en bit ifrån en mindre väg. Kryp in och göm dig där. Börja räkna fordon som kommer förbi. Ligg kvar och rör dig inte ur fläcken i två dygn. Självklart skall du vara vaken hela tiden. Fixar du detta är du ett ämne för FJS/KJ och kan börja bygga upp din fysik. Det där verkar onekligen intressant, måste testas någong gång. Men är man inte alltid minst ett stridspar i lumpen då...? Quote
MastY Posted November 6, 2005 Report Posted November 6, 2005 @ bartil Jag antar att du förstod att han inte var allt för seriös med sin kommentar. Det jag tror han försöker säga är att det inte bara handlar om hur bra fysik man har utan att det är mycket annat som spelar in. Men som sagt, antar att du förstod det ;D Quote
bartil Posted November 6, 2005 Report Posted November 6, 2005 Hehe, det är ju ingen omöjlighet precis? Antog att han överdrev såklart, men det är väl liknande sånt man sysslar med (delvis) på FJS/KJ nuförtiden? Eller har jag fått allt om bakfoten? :P Quote
Recommended Posts