Jump to content

Recommended Posts

Posted
Ungefär såhär ser hela utbildningen ut, och nu är det bra väder och mitt på dagen. Så mycket glamour finns det att vänta för de som hoppas...

namnls1fh.th.jpg

Sedan när kör KJ med Sacci-trossar? Har Trident-säckarna slitits ut helt, eller fann man Sacci vara bättre helt enkelt?

Förvarar ni SS2k som NU under locket då, eller hur gör ni?

• Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Ungefär såhär ser hela utbildningen ut, och nu är det bra väder och mitt på dagen. Så mycket glamour finns det att vänta för de som hoppas...

namnls1fh.th.jpg

Sedan när kör KJ med Sacci-trossar? Har Trident-säckarna slitits ut helt, eller fann man Sacci vara bättre helt enkelt?

Förvarar ni SS2k som NU under locket då, eller hur gör ni?

Det där är försöksmateriel, det är en Bergans Alpinist Escape

http://www.bergans.no/sider/sekker_detalje.asp?sekkID=2095

Berghaus används fortfarande.

Posted

Ja, som sagt var det försöksmateriel.

Första pluton körde med den Bergans som är på bild, medan andra pluton körde med en Norröna (Para Ranger?). Med Bergans ryggsäcken fanns även en liten uppdragssäck/stridssäck som såg ut och kändes som en skolryggsäck. En del använda denna, en del började efter tag köra med stridssäck 2000, då dom lätt gick sönder och var rätt obekväma att lasta tungt i. Till Norröna säcken fanns ingen liten säck med, så det vart SS2000.

Som sagt hade vi hela tiden kvar berghaus ryggsäcken, som även användes nån gång då och då.

Posted

Intressant att ni får testa på annan materiel! Är det alltså ryggsäckar och dylikt som försvaret har tänkt att eventuellt ta in i försvarsmakten? Jag antar att ni gör en utvärdering efter övningarna av utrustningen?

Och en sista fråga; är ni tvungna att använda försöksmaterielen eller får ni använda berghausen ändå?

/r

Posted

Tänkte inflika en fråga om någon vet en affär där man kan köpa Bergans, Norrönas kläder och tillbehör.

Posted
Intressant att ni får testa på annan materiel! Är det alltså ryggsäckar och dylikt som försvaret har tänkt att eventuellt ta in i försvarsmakten? Jag antar att ni gör en utvärdering efter övningarna av utrustningen?

Och en sista fråga; är ni tvungna att använda försöksmaterielen eller får ni använda berghausen ändå?

/r

När det gäller ryggsäckarna fick vi ut dom strax efter avslutat GSU, och lämnade sedan in dom precis innan muck. Därefter gjorde vi självklart en ordentlig utvärdering av ryggsäckarna. Exakt vad det utvärderingsmaterialet skall användas till vet jag inte.

Nu kommer jag inte ihåg om vi faktiskt hade några speciella order för det, vid UBK 1 fick vi dock order om att berghausen skulle användas. Annars använde vi den i princip hela tiden, dom var ju ändå skönare än berghausen om man lastade tungt.

Posted (edited)

Dragkedjorna går lätt sönder när man packar fickorna hårt.

Ryggsäcken ligger direkt an ryggen och det blir varmt som satan.

Saknar öppning nedtill. Vill man åt något som ligger längst ner (overall eller värmebyxor t.ex) måste man riva upp allt.

Sidofickorna rymmer "stridspackning" men man kan inte packa ner värmerocken tyvärr. Alltså en nackdel.

Edited by Amfibieslusken
Posted
hehe..mm kan nämna att den elitorienteraren som fanns på min pluton under GSU inte pallade gröntjänsten... och det hade inte något med hans fysik att göra.

men visst han sprang ju mílen jättesnabbt, och kunde hitta hem och allt.. och det är ju bra kanske.. fast ja..

haha, vi har en sån på vår pluton också. jättebra att ha i gruppen under första dagen av baskerprovet när vi orienterade lite i skogen. sen emot slutet av baskerprovet såg han inte lika snärtig ut längre, tvärtom.

• 3 weeks later...
Posted

Någon som har en bild på Neptuni treudd i tygmärke som KJ har på armen?

Finns det två sorter? Pratade med en äldre KJ på försvarsdagen i Malmö och han hade en annan sort än vad jag sett på nätet (om jag minns rätt) (la ej märke till de andras neptuni, de hade nog samma)

Ses!