Jump to content

Recommended Posts

  • Forumsledning

Med denna tänker jag dela upp ämnet då det blev ganska mycket med 15+ sidor om Liberia. Då styrkan har lämnat, ser jag detta som en bra brytpunkt där vi går över till att prata om det som 'händer' där nu.

 

 

/ Kimster BlåGul

 

 

 

 

Jag inleder med att säga att hoppas det kommer så mycket info därifrån nu som man/vi kan hänga med vad som händer där nere.

Jag kan bara önska grabbarna och tjejerna lycka till. :sniper:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 248
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

11 mars är det som gäller för grabbarna och tjejerna.

 

Källa:http://www.p4.mil.se/attachments/info_pn_040220.pdf samt muntlig

Undrar vad irländarna egentligen tycker om det. Deras önskemål var ju att styrkan skulle vara på plats i slutet på februari.

Link to comment
Share on other sites

11 mars är det som gäller för grabbarna och tjejerna.

 

Källa:http://www.p4.mil.se/attachments/info_pn_040220.pdf samt muntlig

Undrar vad irländarna egentligen tycker om det. Deras önskemål var ju att styrkan skulle vara på plats i slutet på februari.

så att det finns folk som kan arbeta under st patricks day i mars?

Link to comment
Share on other sites

11 mars är det som gäller för grabbarna och tjejerna.

 

Källa:http://www.p4.mil.se/attachments/info_pn_040220.pdf samt muntlig

Undrar vad irländarna egentligen tycker om det. Deras önskemål var ju att styrkan skulle vara på plats i slutet på februari.

så att det finns folk som kan arbeta under st patricks day i mars?

*asg* Ja, så är det nog! Då ska de ju färga havet grönt, har jag hört! :worthy:

 

 

Nä så är det kanske inte, men som det ser ut nu så är bataljonen inte operativ fullt ut. Och varje vecka innan regnet kommer är viktig.

Link to comment
Share on other sites

Undrar vad irländarna egentligen tycker om det. Deras önskemål var ju att styrkan skulle vara  på plats i slutet på februari.

 

Nä så är det kanske inte, men som det ser ut nu så är bataljonen inte operativ fullt ut. Och varje vecka innan regnet kommer är viktig.

Hört att Irländarna är inställda på att få vänta 6 månader till innan deras arbete blir lättare! Hur kan man annars förklara att QN åker först? Och SN inte alls? :clap:

 

:baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Hört att Irländarna är inställda på att få vänta 6 månader till innan deras arbete blir lättare! Hur kan man annars förklara att QN åker först? Och SN inte alls? :huh:

 

:unsure:

Säg inte sådär... :-(

 

SN kommer att åka ner (intalar mig själv tills jag tror på det). Någon måste ju komma och röja upp i träsket efter 2 försök.

Link to comment
Share on other sites

Är lite nyfiken hur man tänker lösa t ex Rep-behovet nere i Liberia? :D

 

Antar att IA03 har en Repplut eller motsv, men det kan väl inte vara tänkt att dom ska vara kvar under hela insatstiden eller? Eller skickar man ned en handfull mekar som sedan roteras?

Ett kompanis alla hjulfordon, stridsfordon och olika vagnar kräver ju en hel del uppmärksamhet under dessa förhållanden som råder där nere, och det ospelade kortet stridsfordon 90 blir nog en rysare logistiskt sett.....

 

Finns det t ex någon koppling mellan NL03 och IA03 som gör att man kanske roterar ned resurser från NL03 under insatstiden i Liberia?

Link to comment
Share on other sites

Är lite nyfiken hur man tänker lösa t ex Rep-behovet nere i Liberia?  :D

 

Antar att IA03 har en Repplut eller motsv, men det kan väl inte vara tänkt att dom ska vara kvar under hela insatstiden eller? Eller skickar man ned en handfull mekar som sedan roteras?

Ett kompanis alla hjulfordon, stridsfordon och olika vagnar kräver ju en hel del uppmärksamhet under dessa förhållanden som råder där nere, och det ospelade kortet stridsfordon 90 blir nog en rysare logistiskt sett.....

 

Finns det t ex någon koppling mellan NL03 och IA03 som gör att man kanske roterar ned resurser från NL03 under insatstiden i Liberia?

Varje kompani har redan i grundutförande en egen repgupp (lätt rep) som står för de flesta reparationerna.

 

Sedan medföljer självklart ett CSE med allt möjligt underhåll.

 

Det jag är mest oorad över är egentligen att man skickar fabriksnya fordon som inte är inkörda (alla småfel från tillverkningen finns kvar). De erfarenheter jag fick under värnpliken avssende reservdelar till nittian var inte direkt goda...

Men förhoppningsvis har det förbättrats.

Link to comment
Share on other sites

Finns det Tunga Rep under CSE:t då, eller hur hade man tänkt lösa det?

Personalen i CSE:t måste väl bytas ut med ett rotationssystem dom också så frågan är om det kommer att ske nyrekrytering eller att man blandar in NL03?

 

Vi får hålla tummarna för att 90-vagnarna rullar och rullar och rullar och rullar...

Utan att dom drabbas av för stora problem.

Link to comment
Share on other sites

Som lilla jag förstått det ska det finnas en tung(?)repgrupp, sjukvårdsgrupp, någon form av "campgrupp", samt säkert en hel del till på CSE:t. Att de roterar med övriga kontigenten (stavning?) ser jag som självklart, men hur de rekryteras har jag inte den blekaste aning om.

 

EDIT:

Jahapp, pucktvåa och förtydligad av han som ska åka...

 

Kuriosa: Jag tog ut en fabriksny nittia under värnplikten, var en massa småfel och att få tag på en så enkel sak som en högtalare till stridsutrymmet var helt omöjligt. Kan bara hoppas att situationen är bättre nu.

Edited by GeBe
Link to comment
Share on other sites

Finns det Tunga Rep under CSE:t då, eller hur hade man tänkt lösa det?

Personalen i CSE:t måste väl bytas ut med ett rotationssystem dom också så frågan är om det kommer att ske nyrekrytering eller att man blandar in NL03?

 

Vi får hålla tummarna för att 90-vagnarna rullar och rullar och rullar och rullar...

Utan att dom drabbas av för stora problem.

är inte fullt säker på att den rep-pluton vi hade på NL03 var speciellt tung.

och framförallt var den ju underbemannad.

iofs fanns ju rune "the vulcanizer" med hos dem så det löser sig nog....

 

det repkomp som skulle finnas, skulle ju komma från något annat nordiskt land, tror att vid muck var detta oklart vilket, men gissar på danskarna.

 

det är väl mer oklart om sjkv-resurserna då istället.

 

vissa av tranportarna på NL03 var ju sk "dubbelhattar" och tillhörde både IA och NL, vet inte om de åker med LA01.

kan lungt säja att där var det ingen brist på yxor i allafall.

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

CSE till LA01 består av följande:

Chef

Legal advisor

Teknisk chef

Pressofficer

Pastor

Läkare

Personalavdelning

Kassachef

Stex-grp

Satcom-grp

MP-grp

Underhålls-tropp

Reparations-tropp

 

Till LA02 kommer CSE´t precis som till LA01 att rekryteras från PN och XN!!

 

Edit: Angående sjukvården har skyttekompaniet förstärkts med en grupp ala patgb!!

Edited by Kingecho1
Link to comment
Share on other sites

Kuriosa: Jag tog ut en fabriksny nittia under värnplikten, var en massa småfel och att få tag på en så enkel sak som en högtalare till stridsutrymmet var helt omöjligt. Kan bara hoppas att situationen är bättre nu.

De har ju skaffat sig lite erfarenhet att skicka strf 90-delar utomlands, men ett problem som vår 90-grupp drogs med i Polen var att inga motorer/växellådor fick repareras utan skulle ses som en "enhet" vilken skulle skickas tillbaka till Hägglunds för felsökning. De kunde alltså inte ta t.ex. ventilpaketet från en trasig växellåda och montera på en annan som bara hade problem med ventilpaketet, utan var tvungna att vänta på en helt ny från Sverige. Det gick an i Polen, då transporterna inte tog så lång tid, men det lär ta lite längre tid att skeppa iväg något sånt till Liberia.

Link to comment
Share on other sites

11 mars är det som gäller för grabbarna och tjejerna.

 

Källa:http://www.p4.mil.se/attachments/info_pn_040220.pdf samt muntlig

Märkligt med alla datum, själv skall jag åka med huvudstyrkan den 8e... :ph34r:

Ja jag ska också åka med huvudstyrkan den 8/3,så vitt jag vet har det inte blivit några ändringar...

Link to comment
Share on other sites

iofs fanns ju rune "the vulcanizer" med hos dem så det löser sig nog....

Rune är en go gubbe det oxå! :)

Han har gjort några missioner han.

hur lätt är det att hålla sig för skratt när rune skall spela svältande flykting, och bubblar på något obegripligt språk,

ivrigt försökande stjäla allt jag hade på kroppen.

för att sekunden senare stå och dansa uppe på taket till en sprinter.

 

 

PK utblidning i humorns tecken :banana

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...