Jump to content

Bernadottsgymnasiet.

Nestor

Recommended Posts

Är det någon som vet något om detta gymnasium?

Dom profilerar sig med att man efter avslutad tid där skall kunna jobba med uniformsyrken som polis, militär brandman osv.

Men då undrar jag förjande:

Måste man inte gå på någon form av högskola typ MHS innan man kan jobba med något av onavstående...

Är det någon som kan blinga lkarhet i detta mysterium??

PS: deras hemsida var värdelös.DS

God natt och dröm sött!

//Hendrix

För att bli yrkes- eller reservofficer måste du gå MHS.

För att bli polis måste du gå PHS.

För att bli brandman måste du gå räddningsverkets skola.

Samtliga ovanstående är två års eftergymnasiala studier (RO ett år studier, ett år praktik och deltidsbrandman har kortare utbildning).

Det verkar som sagt vara gymnasieutbildning för den som är intresserad av att i framtiden arbeta som t.ex. polis.

Detta står på Bernadottegymnasiets i Göteborg hemsida:

URL: http://www.bernadotte.educ.goteborg.se/info.htm

Information om utbildningen

Bernadottegymnasiet ska hjälpa Räddningstjänsten, Försvarsmakten, Kustbevakningen, Polismyndigheten och Tullverket med rekrytering av grupper de annars har svårt att nå, bland andra ungdomar med invandrarbakgrund och flickor.

Skolan har också som uppgift att vara studiemotiverande för elever som kan tänkas ha svårt att klara ett traditionellt gymnasieprogram.

Har själv aldrig hört talas om denna skola, som tydligen även finns i Stockholm och Malmö.

För att bli yrkes- eller reservofficer måste du gå MHS.

För att bli polis måste du gå PHS.

För att bli brandman måste du gå räddningsverkets skola.

Samtliga ovanstående är två års eftergymnasiala studier (RO ett år studier, ett år praktik och deltidsbrandman har kortare utbildning).

Har helt för mig att jag läste i syrrans gymnasie vals katalog att det finns ett gymnasie under räddningsverkets regi? enbart alltså. Dock kan det vara så att det va detta gymnasie... Som jag fattade när jag läste katalogen va att dom hadde tillräkligt för en yrkes karriär efter studenten iaf... Är lite osäker, men eftersom min andra syrra också skall in på gymnasiet nu kan jag kolla hennes katalog och återkomma med detta.

När jag gick i 9:an och skulle välja gymnasielinje hittade jag Bernadottegymnasiumet (Åsö i Sthlm), och blev intresserad eftersom jag var helt inne på att bli polis, allt snack om förberedelse inför "säkerhetsyrken", kurser med t.ex. massage och polislära lät ju lockande.

MEN, så berättade min Syo för mig hur det låg till, Bernadottegymnasiumet är en IV-linje (alltså utan intagningspoäng) och har i huvudsak elever med stora skolproblem, och för att motivera och uppmuntra dessa att söka sig till dessa yrkesgrenar, vilket de vanligtvis inte gör eller får möjlighet till, så har man föreläsningar och små övningar med representanter från typ räddningstjänsten, försvaret och polisen, samtidigt som man försöker att klara den grundläggande behörigheten i kärnämnena. :)

Min Syo förstod inte varför jag hade fastnat för detta eftersom jag hade bra betyg, och hon försäkrade att om jag ville hamna inom något av dessa yrken så skulle jag gå en riktig gymnasielinje.

ALLTSÅ: Bernadottegymnasiumet är INGEN förberedande, eller specialingång till dessa yrken. Om du är normalbegåvad, glöm bernadotte och välj en vanlig linje på gymnasiumet och satsa på så bra betyg som möjligt.

that's it :D

Det finns en RIKTIG gymnasieskola för folk som vill arbeta inom räddningstjänsten... Var den finns vet jag inte men jag har för mig att jag läst nåt om den i räddningstjänstens tidning... Och sen så finns det ju högskola för dem som vill gå vidare inom räddntj typ från deltid till heltidsbrandis...

Det finns en RIKTIG gymnasieskola för folk som vill arbeta inom räddningstjänsten... Var den finns vet jag inte men jag har för mig att jag läst nåt om den i räddningstjänstens tidning... Och sen så finns det ju högskola för dem som vill gå vidare inom räddntj typ från deltid till heltidsbrandis...

finns även på komvux forsättnings nivå, jag ska gå antingen den eller inriktad på säkerhet.

tror den är 1 eller 2 år. Är alltså forsättningskurs efter gymnasie, inte på högskolenivå. Utan komvux med yreksinriktning, tror den är på räddningstjänstens skolor.

Om man skall läsa till brandmästare, brand ingenjör eller liknande chefs position så är det förmodkligen på högskole nivå.

Men vanlig heltidsbrand man är på komvux nivå. Pricis som säkerhetsskolan i hofors. Finns att läsa om detta på ams.se

Om räddningsskolan finns med är jag osäker på, för den är ny, bara något år gammal. Stod om den i aftonbladet för nåt årsen.

När jag gick i 9:an och skulle välja gymnasielinje hittade jag Bernadottegymnasiumet (Åsö i Sthlm), och blev intresserad eftersom jag var helt inne på att bli polis, allt snack om förberedelse inför "säkerhetsyrken", kurser med t.ex. massage och polislära lät ju lockande.

MEN, så berättade min Syo för mig hur det låg till, Bernadottegymnasiumet är en IV-linje (alltså utan intagningspoäng) och har i huvudsak elever med stora skolproblem, och för att motivera och uppmuntra dessa att söka sig till dessa yrkesgrenar, vilket de vanligtvis inte gör eller får möjlighet till, så har man föreläsningar och små övningar med representanter från typ räddningstjänsten, försvaret och polisen, samtidigt som man försöker att klara den grundläggande behörigheten i kärnämnena. :)

Min Syo förstod inte varför jag hade fastnat för detta eftersom jag hade bra betyg, och hon försäkrade att om jag ville hamna inom något av dessa yrken så skulle jag gå en riktig gymnasielinje.

ALLTSÅ: Bernadottegymnasiumet är INGEN förberedande, eller specialingång till dessa yrken. Om du är normalbegåvad, glöm bernadotte och välj en vanlig linje på gymnasiumet och satsa på så bra betyg som möjligt.

that's it  :)

Stämmer mycket bra, gick själv IV och vi hadde också sådär att man fick göra massa roliga saker som andra inte fick. Studiebesök osv. Massa saker för att ge motivation till skolkare osv.

Speedway, Gokart, äventyrs grejer, resa till spanien, prova rally bilar(!?), vi fick åka till stället som gör om bilar till handikapp fordon, ambulanser osv. Fick köra en 850 med ratt för fötterna, handgas. Fannas massa varianter. Personligen vad vanlig ratt med knopp samt handgas roligast!

Vi har gort massa andra saker också.

Hur som helst, "roliga" saker är ingenting som gör bernadotte gymnasiet speciellt... gäller många IV program.

Om det nu är någon som skulle bli sugen av Panzerfausts berättelse så kan jag berätta att de fördelar som kommer av att ha kämpat sig igenom sam eller natur, eller någon annan linje, är LÅNGT större än de små fringisar vissa skolor frestar IV-elever med.

Inget särskilt ont om IV, det är såklart bättre att gå i skolan än att inte göra något alls. Men det är en utväg för dem som inte kan annat. Oavsett gocart-möjligheter.

Livet fortsätter också även efter studenten, och det bjuder på rikare möjligheter, roligare värnplikt och högre lön om man skaffat sig gedigna teorikunskaper eller en riktig yrkesutbildning i gymnasiet.

Ingen har ångrat att hon eller han har satsat på skolan.

"Tax dollars at work" som jag tror man säger på ren svenska. Varför inte göra som förr och satsa på ordentliga yrkesskolor för de som inte är studiemotiverade? Nåväl, får väl klassas som en politisk fråga.

Varför inte göra som förr och satsa på ordentliga yrkesskolor för de som inte är studiemotiverade? Nåväl, får väl klassas som en politisk fråga.

Förvisso en politisk fråga, men sannolikt den första dylika där du och jag har samma inställning. Låt oss hoppas att det inte är den sista.

Och nej, jag vill inte avskaffa treåriga yrkeslinjer. Bara ge ett val för dem som är riktigt trötta och behöver lyfta lite kartonger, gamlingar eller plank för att fatta varför språk och matte är viktigt.

Om det nu är någon som skulle bli sugen av Panzerfausts berättelse så kan jag berätta att de fördelar som kommer av att ha kämpat sig igenom sam eller natur, eller någon annan linje, är LÅNGT större än de små fringisar vissa skolor frestar IV-elever med.

Inget särskilt ont om IV, det är såklart bättre att gå i skolan än att inte göra något alls. Men det är en utväg för dem som inte kan annat. Oavsett gocart-möjligheter.

Livet fortsätter också även efter studenten, och det bjuder på rikare möjligheter, roligare värnplikt och högre lön om man skaffat sig gedigna teorikunskaper eller en riktig yrkesutbildning i gymnasiet.

Ingen har ångrat att hon eller han har satsat på skolan.

Exakt, något jag ångrar. Dock lockade inte IV med detta. Det va något som man märkte sen när dom gick in i ett samarbete med ams eller vad det nu va.

Sen hadde vi ingen som inte behövt gå IV. Alla va tvungan pga kassa betyg.

Förvisso en politisk fråga, men sannolikt den första dylika där du och jag har samma inställning. Låt oss hoppas att det inte är den sista.

Vysotskij, vi har säkert samma färg på parasollen egentligen men min är nog betydligt mörkare i färgen än din. :uzi

Men vanlig heltidsbrand man är på komvux nivå.

Det finns väl fortfarande korta utbildningar för att bli heltidsbrandman under en övergångsperiod eftersom de första som går den tvååriga utbildningen blir färdiga först våren 2005, men sedan skall de bort. Detta enligt den lokala räddningstjänsten, som förövrigt inte längre utbildar eller antar några som inte gått den tvååriga utbildningen, som dessutom kräver allmän behörighet till högskola.

Info om den nya utbildningen

edit: Brandingenjör ÄR en högskoleutbildning på 140 poäng.

Info (pdf-format) om brandingenjörsutbildningen i Lund

Men vanlig heltidsbrand man är på komvux nivå.

Det finns väl fortfarande korta utbildningar för att bli heltidsbrandman under en övergångsperiod eftersom de första som går den tvååriga utbildningen blir färdiga först våren 2005, men sedan skall de bort. Detta enligt den lokala räddningstjänsten, som förövrigt inte längre utbildar eller antar några som inte gått den tvååriga utbildningen, som dessutom kräver allmän behörighet till högskola.

Info om den nya utbildningen

edit: Brandingenjör ÄR en högskoleutbildning på 140 poäng.

Info (pdf-format) om brandingenjörsutbildningen i Lund

Ja, den kräver behörighet till högskola, men det är ingen högskola.

Alla (som jag tittat på iaf) fortsättnings utb på komvux nivå kräver behörighet till högskola. dvs godkännd gymnasie kompetens.

Värmdö Gymnasium vid Gullmarsplan i Stockholm har vissa år haft en Räddningstjänstutbildning. Där man läser naturvetenskapliga ämnen och just räddningstjänst.

Kommer från säkra källor men har ingen länk motsvarande att ge.

Ni får leta själva på deras hemsida.

@Angus

Information om utbildningen

Bernadottegymnasiet ska hjälpa Räddningstjänsten, Försvarsmakten, Kustbevakningen, Polismyndigheten och Tullverket med rekrytering av grupper de annars har svårt att nå, bland andra ungdomar med invandrarbakgrund och flickor.

Skolan har också som uppgift att vara studiemotiverande för elever som kan tänkas ha svårt att klara ett traditionellt gymnasieprogram.

Värmdö Gymnasium vid Gullmarsplan i Stockholm har vissa år haft en Räddningstjänstutbildning. Där man läser naturvetenskapliga ämnen och just räddningstjänst.

Kommer från säkra källor men har ingen länk motsvarande att ge.

Ni får leta själva på deras hemsida.

Kan bekräftas, har en bekant som går den utbildningen och tar studenten nu i sommar. Mer konkret vad räddningstjänstdelen av utbildningen innebär vet jag faktiskt inte iom att vi hörs av ganska sporadiskt men så här skriver de på sin hemsida åtminstone.

Goddag

Bernadottegymnasiet i GBG har ett gott samarbete med Amf4. Om detta samarbete även existerar i Sthlm/Amf1 vet jag inte men överlag så har Amf1/Ka1 haft ganska stor kontakt med ungdomar som tyvärr kommit på kant i samhället. Som exempel kan nämnas då Ka1 tog hand om ett gäng ungdomar med invandrarbakgrund under några helger. Samtidigt tror jag K1 fick ett gäng skinheads. Dessa fick lära sig det militära livet ordentligt. Som slutövning tåtades sedan gägen ihop. Stridsparen var givna, en skin och en invandrare. Sedan var det stridshinderbana, orientering, paddling m.m. Resultatet sägs ha varit lysande och tydligen umgås vissa än idag...

Små Ka1 anekdoter var exemplevis killar och tjejer som inte ville åka hem på söndagen.. Eller när de en kväll sa vi vill ha sovmorgon.. "Ni får sovmorgon om ni klår mig i armhävningar" svarade befälet... ingen sovmorgon blev det ;)

Finns mer fakta om detta samarbete i ett gammalt nummer av Café. Sen har man ju fått höra en hel del kul på mässen också.

För info om Amf4 & Bernadottsgymnasiet så klickar ni här eller här.

Jag har själv tyvärr inte fått möjligheten att som befäl delta i denna verksamhet vare sig på Amf1 eller Amf4. Jag skulle dock inte tveka en sekund. Är övertygad om att det här är något som i slutändan kan ge en själv en rejäl kick samtidigt som jag tror att försvaret fyller en viktig funktion. Hoppas det finns lite pengar till fortsatt samarbete.

GMY

Om detta samarbete även existerar i Sthlm/Amf1 vet jag inte men överlag så har Amf1/Ka1 haft ganska stor kontakt med ungdomar som tyvärr kommit på kant i samhället. Som exempel kan nämnas då Ka1 tog hand om ett gäng ungdomar med invandrarbakgrund under några helger.

Jodå, under gröntjänsten var det ett gäng ungdomar i gymnasieåldern som sprang runt i grön overall några dagar och gjorde något (vet ej vad).

Kommer däremot ihåg vad vår plutch Lt L sa till oss om flickorna i det gänget: "Ja, de är små, ja, de är söta, NEJ, ni får INTE pilla på dem". :)

Jag har varit med som instruktör åt Bernadottegymnasiet en vecka. Ganska kul faktiskt, och lärorikt. För både mig och dom. Det var riktigt gött att´se hur dom utvecklades i raketfart från spända snubbar med keps bak och fram till lagspelare. Det är inte lätt att vara tuffast i klassen om man är mörkrädd och kompisarna kommer på det. De är ibland riktiga slynglar, men jag hade gärna gjort det igen.

• 4 years later...

Tjena! Jag fyller 17 år i år och har således gått snart 2 terminer på gymnasiet. Jag går på Byggprogrammet men saken är den att jag inte alls vill bli snickare längre, utan vill bli officer! Jag har inte kännt till Bernadotte gymnasiet och det är därför jag inte sökte dit först alt. hoppat av BP.

Frågorna:

- När ska man söka?

- Finns det någon övre åldersgräns för sökande?

- Är det någon som har gått där?

- Kommer det påverka min värnplikt? Eftersom jag börjar tidigast hösten 2009 då jag är 18, samt slutar 2012 då jag är 21.

Tjena! Jag fyller 17 år i år och har således gått snart 2 terminer på gymnasiet. Jag går på Byggprogrammet men saken är den att jag inte alls vill bli snickare längre, utan vill bli officer! Jag har inte kännt till Bernadotte gymnasiet och det är därför jag inte sökte dit först alt. hoppat av BP.

Frågorna:

- När ska man söka?

- Finns det någon övre åldersgräns för sökande?

- Är det någon som har gått där?

- Kommer det påverka min värnplikt? Eftersom jag börjar tidigast hösten 2009 då jag är 18, samt slutar 2012 då jag är 21.

Bernadottegymnasiet har hemsidor beroende på vilken stad du skall söka till. Googla och du lär få upp det :rolleyes: Där står den mesta infon du behöver ha.

Och ja, din vpl kommer bli påverkad. Om vpl finns kvar när du går ut så kommer den att bli förskjuten, men risken är ju stor att det som idag är vpl kommer tas bort.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...