Fu Dahlberg Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 en kul beräkning... Vi säjer att det är 20 000 som på något sätt hämtar ut, och lämnar in utrustning varje år... alla "tar med sig" ett par kalsonger hem... dom är värda kanske 10:- st... Då förlorar FM 200.000:- årligen... Om hälften "tar med sig" sin regnrock hem, värde 237:- för FM... Det blir 2.370.000:- om året... så att Pengar försvinner ur FM, kankse inte bara är politkernas fel Verkar stämma ganska bra: Försvunnet: materiel för tre miljoner kronor Sen finns det säkert förrådspersonal som kostar en hel del. Vad gör man om personalen säger "Det blir en kall vinter iår" samtidigt som den slänger fram 3 extra långkalsonger? hmm Bara 3 mille...å andra sidan är det obara saker som bara försvinner... "fulafsade" saker räknas nog inte in där... Kan ju inte påstå att jag var någon superärlig soldat heller... jag hadde oftast ett par extra tröjor, och kallingar... men dom flesta åkte tillbaka vid muck.... Quote
Xit Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 (edited) Kudden?!? Varför kudden? Och varför vill man behålla kudden? Är det något jag missat? Kan ju säga att skönare kudde har jag inte haft!, perfekt att ha på hemresan mm. Edited January 11, 2004 by Xit Quote
Torak Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 Vi kan vända på det lite till: Under den förberedande aspirantkursen (det heter ju inte FOK längre...)1: Har man kvar samma grejor 2: Om man gör kursen på annat förband, kan man dra med sig sina grejor från värnplikten då? Vi som gick vidare till FOK:en fick lämna in all materiel vid muck för att hämta ut nytt vid nästa inryck. Är så lack på att jag lämna in ett sovsäcksystem 2000 vid muck och fick ut en gammal stor jägarsäck. För nu hade F21 tydligen inte några nya sovsäckar längre. Nehe, vart tog alla hundratals sovsäckar som vi lämnade in vid muck vägen? Det var ju bara någon månad innan! Grr! Kd.L Förrådet F21 Edit: Stavfel. Nar jag var pa F21 var forradspersonalen jattebra. Valdigt hjalpsamma. Fick till och med ett par extra krokar nar jag ville anvanda en egen vapenrem. Men vad galler kuddarna... Pa mitt kompani var kuddarna pa taget mer eftertraktade, men sarskilt filtarna pa Norrlandskompaniet var ju jattebra. Jag blev rejalt besviken nar de vagrade salja en at mig. Snodde dock ingen, naturligtvis. Quote
Lindeberg Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Förrådspersonalen på Almnäs var ökända (hos oss) att vara extremt virriga. Enligt uppgift var det inga problem att få ut extrautrustning där. På Ing2 var det lite mer uppstyrt: ingen möjlighet att plocka fler skjorta90/59/t-shirts/kalsonger, eftersom förrådspersonalen lämnade ut så många man lämnade in. Vet inte hur folk ändå lyckades få med sig extra skjortor/tshirts/kalsonger hem... Vid ett par tillfällen under vpl lade befälen upp en svart sopsäck utanför logementen och gav oss order om att lägga saker däri som vi inte vill att de (befälen) skulle hitta vid en visitation. Vi fyllde en säck varje gång (39 pers) med all tänkbar utrustning. På det stora hela var/är jag relativt Quote
Lindeberg Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Innan muck tog jag också tillfället i akt att göra av med några dagsersättningar i personalbutiken. Köpte Persedelpåse (ny, 80kr ) Skjorta 90 Tröja 90 Skjorta m59 Ylletröja m87 Quote
Gator Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Aaarhg, ångrar att jag inte köpte med mig lite chokladkakor. Och vetekexen! Har letat mig tokig efter motsvarande, men de tycks inte finnas i Det Stora Mörkret. :( Fick behålla: Mora 2000, Lejon dojjor, T-shirtarna, Meindl-kängorna Lyxo dig som fick behålla Meindl-pjucken...eller var det dina egna, tro ? ;) Quote
Sillen Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Det låter ju mycket men man måste ju se det proportionellt. Motsvarar ungefär tre dagsersättningar per värnpliktig. Hur mycket pengar skulle inte sparas in om man drog in en helgledighet per värnpliktig? Både matersättningen och resan kostar pengar. Och dagsersättningen. Alltså 182:- + kostnaden för resan hem. Redan där är vi uppe i mycket mer än vad det försvinner material för varje år. Quote
bushman Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Det låter ju mycket men man måste ju se det proportionellt. Motsvarar ungefär tre dagsersättningar per värnpliktig. Hur mycket pengar skulle inte sparas in om man drog in en helgledighet per värnpliktig? Både matersättningen och resan kostar pengar. Och dagsersättningen. Alltså 182:- + kostnaden för resan hem. Redan där är vi uppe i mycket mer än vad det försvinner material för varje år. och hur kul skulle du tycka det var om du fick sitta fast i karlsborg över en helg utan pengar och 100 mil från din flickvän? dina övningar är inställda, för att det ända befäl som FM har råd att ha i gång över helgen, är sjukskrivet. skulle tro att visst många skulle gilla läget och börja med egen fys ect, men många skulle börja klättra på väggarna. du vet alla i detta landet tycker inta som oss att värnplikt och militären är det bästa som finns Quote
Sgt. Larsson Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Nar jag var pa F21 var forradspersonalen jattebra. Valdigt hjalpsamma. Fick till och med ett par extra krokar nar jag ville anvanda en egen vapenrem. Jo visst, vissa individer är helt ok. Får nya m90 byxor/jacka varje gång man behöver byta nu när man är kadett Men några sovsäcksystem 2000 kan de inte skaka fram, inte många tygmärken heller. Quote
Xit Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 (edited) Förrådspersonalen på Almnäs var ökända (hos oss) att vara extremt virriga. Enligt uppgift var det inga problem att få ut extrautrustning där. Kan ju bara bekräfta detta. Men där så jobbar nog Sveriges mest hjälpsamma personal. Vid ett byte av fältjackan, så ber personalen mig att vänta ett slag. Efter ett tag kommer hon som bytte jackan tillbaka med en ny jacka samt med alla märken påsydda! och undrar om det är något mer vi behöver. Snack om Serivce! Edited January 12, 2004 by Xit Quote
Lindeberg Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Serviceminded! När vi ändå är inne på förrådet på Almnäs så minns man ju hur man stod och vrålglodde på väggen med allehanda märken. Tur att det var lång kö och att det gick ganska långsamt framåt... Quote
Sillen Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Det låter ju mycket men man måste ju se det proportionellt. Motsvarar ungefär tre dagsersättningar per värnpliktig. Hur mycket pengar skulle inte sparas in om man drog in en helgledighet per värnpliktig? Både matersättningen och resan kostar pengar. Och dagsersättningen. Alltså 182:- + kostnaden för resan hem. Redan där är vi uppe i mycket mer än vad det försvinner material för varje år. och hur kul skulle du tycka det var om du fick sitta fast i karlsborg över en helg utan pengar och 100 mil från din flickvän? dina övningar är inställda, för att det ända befäl som FM har råd att ha i gång över helgen, är sjukskrivet. skulle tro att visst många skulle gilla läget och börja med egen fys ect, men många skulle börja klättra på väggarna. du vet alla i detta landet tycker inta som oss att värnplikt och militären är det bästa som finns Jag ville bara sätta det i lite perspektiv. Om jag säger såhär då: Om alla muckar tre dagar tidigare så är pengarna insparade. Det jag menar är att 3 miljoner kan låta mycket, men i en verksamhet som försvaret så är den mycket liten. Quote
cjg Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 en kul beräkning... Vi säjer att det är 20 000 som på något sätt hämtar ut, och lämnar in utrustning varje år... alla "tar med sig" ett par kalsonger hem... dom är värda kanske 10:- st... Då förlorar FM 200.000:- årligen... Om hälften "tar med sig" sin regnrock hem, värde 237:- för FM... Det blir 2.370.000:- om året... så att Pengar försvinner ur FM, kankse inte bara är politkernas fel Du får ju räkna på att prylarna oftast är begagnade också och att värdet på prylar skrivs av med viss procent varje år. Men grejorna måste ju fortfarande ersättas med nya eller? Jo, men alla prylar har väl en beräknad livslängd och ska bytas nån gång, det innebär ju att inköpet bara måste tidigareläggas och då flyttas ju nästa inköpsdatum osv. Quote
106 Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 en kul beräkning... Vi säjer att det är 20 000 som på något sätt hämtar ut, och lämnar in utrustning varje år... alla "tar med sig" ett par kalsonger hem... dom är värda kanske 10:- st... Då förlorar FM 200.000:- årligen... Om hälften "tar med sig" sin regnrock hem, värde 237:- för FM... Det blir 2.370.000:- om året... så att Pengar försvinner ur FM, kankse inte bara är politkernas fel Du får ju räkna på att prylarna oftast är begagnade också och att värdet på prylar skrivs av med viss procent varje år. Men grejorna måste ju fortfarande ersättas med nya eller? Jo, men alla prylar har väl en beräknad livslängd och ska bytas nån gång, det innebär ju att inköpet bara måste tidigareläggas och då flyttas ju nästa inköpsdatum osv. Det är ju knappast så att det är de mest slitna prylarna vpl snor med sig. Allt gammalt skräp som borde bytas ut är det ju ingen som vill ha. Quote
cjg Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Det är ju knappast så att det är de mest slitna prylarna vpl snor med sig.Allt gammalt skräp som borde bytas ut är det ju ingen som vill ha. Där har du iofs en poäng. Quote
Dr.Koma Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 Jag muckade oktober 96 och jag har alldrig behövt köpa vare sig skokräm eller isoleringstejp till dags dato. Knäppetältet vågade inget av mina befäl ta ifrån mig. Jag fick med mig efter befälsgodkännande: tshirt. grötrock. grötbrallor. en stock svart isoleringstejp. en stock svart kiwi paradegloss. en halv stock skofett. Skärpet knäppetältet (efter mindre demonstration av psykisk labilitet) Quote
bowman Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 Låg inne 1996. Det var då ok att ta med sig de gröna t-shirtarna (2 st), morakniven, attackskorna, olles bror samt märken och dylikt. Ville man kunde man även få ett grötställ men jag vill minnas att ingen kände för att släpa hem ett sådant. Quote
SERG. B Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 Jäklar vad mycket grejjer ni har fått och STULIT. Jag tycker det är dålig stil. Det är de små utgifterna som är dyra. Tänke er om alla tog med sig en t-shirt 90 varje gång de muckade. Det blir mycket pengar i slutända. jag tycker det var mycket saker man såg i lumpen som man kunde spara pengar på. Jag fick med mig min basker och mina tygmärken, thats it. Quote
NBC Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 SERG. B själv tycker jag det är värre när höga officerare åker taxi för miljontals kronor som de inte är berättigade till. Eller befäl som utsätter värnpliktiga för onödiga och olagliga risker under stora övningar. Ha i åtanke att alla värnpliktiga teoretiskt sagt ja till att kämpa för Sveriges självständighet (att ja skriver teoretisk beror enbart på den låga hotrisken). Så om nu några värnpliktiga tar med sig lite minnessaker efter värnplikten så tycker jag inte att det är något att tjafsa om. Hur tror du det fungerar på stora företag runtom i Sverige, precis likadant fast i ohyggligt större omfattning. Quote
Fosk Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 Fick väl ungefär som alla andra här; attacklejon, knivar, t-shirts och m/59-skjortor.. Dessutom fick jag reflexband, snyltkåsor, blågrå m/[87, 60]-skjortor och m/78-skjortan, både kort och lång ärm. Kommer inte ihåg om jag fick behålla slipsarna till skjortorna, men man vet aldrig. Fick ett vapenvårdsset till AK5 också, vad jag nu ska använda det till.. skokräm.. skulle ha fått en blå ylletröja M/?? om jag inte varit så ruggigt snabb att lämna in den. Har av någon anledning en shit load med M-blanketter också, vetefan varför. Quote
Vysotskij Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 @ Fu Tangsjö: Ja, det förekommer värre saker i Sverige, både inom och utom FM. Nej, det rättfärdigar inte någon annan stöld. Jag ser inte din logik. Samtidigt är det väl klart att militärshoparna i hög grad borde sälja åtråvärd och effektiv utrustning, som Olles brorsa och gråa strumpor. Quote
SERG. B Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 (edited) SERG. B själv tycker jag det är värre när höga officerare åker taxi för miljontals kronor som de inte är berättigade till. Eller befäl som utsätter värnpliktiga för onödiga och olagliga risker under stora övningar. Ha i åtanke att alla värnpliktiga teoretiskt sagt ja till att kämpa för Sveriges självständighet (att ja skriver teoretisk beror enbart på den låga hotrisken). Så om nu några värnpliktiga tar med sig lite minnessaker efter värnplikten så tycker jag inte att det är något att tjafsa om. Hur tror du det fungerar på stora företag runtom i Sverige, precis likadant fast i ohyggligt större omfattning. Jo jag vet det men det är bara den som är fri från synd som kan kasta första stenen. Jag tycker det är lika fel av högsta ledningen att använda sig att representationen på fel sätt som det är att man tar med sig saker hem efter muck. Någonstanns måste man ju börja. Det må vara små kostnader men om alla börjar spara någonstanns så tror jag det skulle ge väldigt mycket. Det förekommer sånt slarv med pengar i FM och andra statliga myndigheter. Edited January 16, 2004 by SERG. B Quote
NBC Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 Visst har du rätt i det, samtidigt så vet jag inte riktigt hur man ska bekämpa problemet, utan att man inför benhård kontroll i form av väskvisitation varje fredag. Och då har man för längesen gått över gränsen vad gäller personlig integritet. Saken är ju den att värnpliktiga spenderar ju ändå 7.5 - 15 månader på regementet och bilden över "mitt och ditt" (vad som tillhör dig och vad som tillhör kungen) grumlas nog allt efterhand. Många ser det nog som så att "vad gör en t-shirt och 2 par kalsonger för skillnad", allt är ju i så stort antal inom FM kläder, AK5, skoputs, eltejp etc etc... Och att ge moral-lektioner till vpl i form av, "Du skall icke stjäla" är nog som att kasta pärlor till svinen, det biter nog inte så himla bra. Quote
SERG. B Posted January 16, 2004 Report Posted January 16, 2004 Så sant så sant. Jag hade önskat att man inte snodde med sig FMs kalsonger i alla fall inte de gröna. De finns det så få utav, man kan ju tillägna en tanke till nästkommande vpl som i stället får använda "Killströmmarna" ( uppkallade efter en plutonskamrat som envisades med att ta de vita tangakallingar istället för de gröna boxerkalsongerna). Nej men skämt åsido hur mycket använding har folk av det som de tar med sig hem egentligen. Jag skulle vilja vet hur effektiva man är ute på förbanden. Jag såg så mycket slösande under min vpl att man börjar undra hur mycket det kostar egentligen i jämförelse med övningar m.m. Jag vill inte veta hur mycket pengar som man gjorde av med på att slänga mat efter SR 02. Quote
Panzerfaust Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 (edited) Kan tipsa om att göra vpl vid förband som skall läggas ner eller är i faro zonen. När jag låg inne va det dåligt med folk. 1,5 kasern stod tom. Brorsan gick emd i HV samtidgt och skulle byta grejer så jag gjorde det åt honom. FICK behålla en hel 59a och en hel 90 uniform. Sen fick jag innan muck en hel låda med choklad pulver, chokladkakor i massor. Godis, saft pulver, 2*200 påsar hudsalva, 2 xtra par jympa dojjor. Guldburkar osv. Detta tog jag med mig hem i omgångar under sista veckan. Hadde ett helt skåp med saker som jag FICK av adjutanten. Satt som komp skrivare sista 3 veckorna och då överöste dom mig med saker. Fick ta vad jag ville från förrådet i källaren där överblivna saker fanns. Sånt som dom ändå missat i inverteringen. Tygmärken i massor. Små prylar som nyckelringar osv. Och allt dessa har jag FÅTT. Va såna saker som ändå skulle kasstas. Och när jag visade min sambo kasern för några månader sedan så låg vissa grejer ännu kvar. Även fast FM inte har något med den byggnaden att göra längre. Och när vi pratade om det här med stöldgods osv så sa han att många gånger är det just såna saker som åker, sånt som ändå inte är inverterat. Som kanske blivit över efter nån övning osv. Saker som är lätta att komma över. Man kunde hitta lådor i källeren med saker. Hadde även X antal fingervantar. såna gröna med svarta pluppar på. Dock har jag bara 3 par kvar. Man vart ju populär när man kom hem Edited January 23, 2004 by Panzerfaust Quote
Nestor Posted January 23, 2004 Report Posted January 23, 2004 Jag fick en kåsa, ett förbandsmärke, Soldf-boken och ett reglemente. Dessutom fickjah med mig 2 par stålgråa strumpor, namnbrickan och reflexbandet... Quote
Malaj Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 Jag har inte lästa alla inlägg. Men om ni vill jobba inom FBU som instruktörer, så försök att få hem basker, förbandstecken mm. Quote
Forumsledning henke Posted January 26, 2004 Forumsledning Report Posted January 26, 2004 Priserna i afse prislistan är ju dessutom ett hån. Tydligen kan man ju slumpa bort en hel 40-bil för någon tusenlapp till utländska företag, sälja ut nya saker till vrak priser till överskottsbolag och FM får harva med det gamla. Så länge de på högsta nivån inte har något till övers för att spara på småsaker/sälja med förtjänst på sådant som märks kommer HELA organisationen att tycka det är ok att jag tar ett par kallingar etc. Alla är medvetna om den enorma idioti som finns på många håll, tex. resebeställningar som går efter urusla ingångna ramavtal med FM-SJ/SAS och därmed blir fler 100% dyrare än om man själv beställt med studentpris/”under 25-priser” etc. Ta en titta på http://www.SoldF.com/links_webbshopping.html Motsvarar priserna butikerna tar det pris man fick ev. ersätta som VPL om man sumpade bort något. Oftast är det mycket billigare att köpa på ÖB och ta med sig än att gå med på att ersätta. Sedan är det ju ganska utbrett hur mycket förrådspersonal fifflar till sig, stanna kvar en gång över en helg i en mindre stad där ett regemente ligger/legat och se vad folk har på sig i trädgården. Värmetröja 90 i var mans garderob. Till stor del tror jag även stölderna beror på att de som tänkt söka vidare till HV och därmed fortsätta försvara Sverige till noll ersättning inte får acceptabel utrustning. Främst vad gäller underkläder etc. Att folk tvingas sno några strumpor, t-shirt för att kunna arbeta effektivare i HV/FBU är skam. Det billigaste vore ju att de som innan muck skriver på för HV får behålla utrustning. På så vis får man lite rekryteringsargument och en billigare hantering. Jmf förrådspersonal som måste ta emot, mer pappersjobb, ny personal lämna ut, pappersarbete igen, reklamkampanjer i tv, färre stölder, etc. Vet att vissa av de som gick tremånaders utb. fick behålla viss utrustning på en gång. Vet många som fått ut saker flera gånger om för systemet sagt så och strul vid överflyttningar etc. Så allt är inte stöd utan mycket beror på ineffektivt arbete och dålig organisation främst mellan Friv.org. – vanliga FM. Quote
dxl Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 Motsvarar priserna butikerna tar det pris man fick ev. ersätta som VPL om man sumpade bort något. Oftast är det mycket billigare att köpa på ÖB och ta med sig än att gå med på att ersätta. Var mycket vanligt i min pluton att borttappade kläder/utrustning plötsligt kom fram efter en helgledighet. Det känns pinsamt att gå på överskottslagren här i GBG då där säljs helt oanvända snuskburkar, fältapor, spadar, värmejackor t.om 20 och 30 bilar och mycket mycket mer Quote
pakistaniforce Posted January 27, 2004 Report Posted January 27, 2004 (edited) 2 M-87or (fick dom av några kompisar som ville inte ha dom) 2 T-shirts 1 M-90 Keps 1 par handskar 20-30 böcker (fick dom) 2-3 field rations (dom nya Nya stridsportionerna, sparade dom) x antal kaka etc (sparade dom) camofärg Hudsalva 1 medalj 2 första förband 4 minneskort hemvärnsgruppchef 2 namnbrickor 1 tygmärken Edit: jo jag fick också några skriv block. Edited January 27, 2004 by pakistaniforce Quote
Recommended Posts