Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det är säkert denna bild som SERG. B har sett, på vår nya ÖB: hakan_syren.jpg

Här är en bild på den gamla ÖB:n med svarta gradbeteckningar. Och här har han de gamla, guldiga, gradbeteckningarna. Här är den (Fd?) Stf ÖB med de gamla gradbeteckningarna.

Att poängtera är ju att även mösskokarden är den samma för fänrik --> general, dvs den blåa. Den i "guld" har utgått...

Varför de har ändrats är väl kanske för att de i guld varit utstickande och uppseendeväckande, och inte direkt fältmässigt till en kamoflauge-uniform. Personligen så tycker jag ett de svarta gradbeteckningarna är mycket snyggare. Det borde bara införas svart textur på alla gradbetekningar, för nu har ju exempelvis en kapten stjärnor i guld, då en general har i svart!

Posted

Ja det var den bilden jag sett och vid de få tillfällen jag sett generalspersoner så har de haft guldfärgade ekblad så jag blev lite konfunderad.

Har inte amerikanarna svarta gradbeteckningar på sina uniformer, i alla fall på sina öken-uniformer om jag inte minns fel.

Hur ser stjärnorna ut, de är också svarta altså? Hmm

Ja det borde ju bli lite konstig när folk med lägre grader har guldstjärnor. Men vad spelar det för roll om man sticker ut som generlasperson? De springer ju inte precis runt i skogen under krig ändå. Och det kan ju bli svårare att identifiera en generalsperson eller annan person med lägre grad när man knappt ser deras grad.

Jag kan bara tänka mig alla vpl som kommer få det svårt att försöka se vad olika befäl har för grad.

Posted
Det borde bara införas svart textur på alla gradbetekningar, för nu har ju exempelvis en kapten stjärnor i guld, då en general har i svart!

Nej, vanliga gradbeteckningar på kragspegel m/58 är invävd i bronsfärg.

Posted (edited)
Det borde bara införas svart textur på alla gradbetekningar, för nu har ju exempelvis en kapten stjärnor i guld, då en general har i svart!

Nej, vanliga gradbeteckningar på kragspegel m/58 är invävd i bronsfärg.

Okej, förlåt, jag gör om, så att det lättare kan förstås...

Det borde införas svart invävd textur på alla kragspeglar, istället som vi har nu, när exempelvis en kapten har stjärnor i "guld" (vilket det kan se ut som, fast det egentligen är BRONSFÄRG på kragspegel m/58), då en general har stjärnor i svart. Denna "guldfärg" på stjärnorna borde ju av andra länder kunna uppfattas som "finare" än de svarta stjärnona.

:)

Edited by Dahlberg
Posted

Jo jag förstod ju egentligen vad du menade och kan väl till viss del hålla med.

Men jag tycker gott att generalerna kunde haft kvar sina guldstjärnor (i fred), det hade nog varit bättre att göra vanliga kragspeglar som är lättare att se på håll, nu tycker jag ofta att man får gå väldigt nära för att se vad de föreställer. Skulle nog blivit enklare om man tog bort de ljusgröna kanterna på kragspegeln.

Tycker att det blivit lite mycket trams med gradbeteckningar, utbildningstecken, medaljer osv de senaste åren. Men herrarna på Hkv/Prot måste väl ha något att göra de också.

• Forumsledning
Posted
Framförallt skulle SoldF:s forum bli väldigt tomt om vi inte kunde diskutera gradbeteckningar, utbildningstecken, medaljer, baskrar mm  :navy:

inget att tillägga Marzocchi... tur vi har reglementen att följa... . :baskerPa:

Posted

Anledningen var att en genral var på pfp-övning i polen och jobbade där under en amerikansk general som retades för att han såg ut som en julgran från öst... (med ytterst små överdrifter helt sant...)

Posted
Anledningen var att en genral var på pfp-övning i polen och jobbade där under en amerikansk general som retades för att han såg ut som en julgran från öst... (med ytterst små överdrifter helt sant...)

Man får lära sig nya saker varje dag :winner:

Det är detaljer som detta som får en att tänka på att vi haft fred i 200 år, vi förväntas iallafall inte gå i strid i ridstövlar och blårock längre :P

Btw, KP2, gillar ditt nick, vilken bakgrund har det?

Posted

Vadå bara för att han har ett guldmärke i mössan och några ekblad och stjärnor i guld på sin fältuniform? Tycker jag låter konstigt.

Posted

Vadå bara för att han har ett guldmärke i mössan och några ekblad och stjärnor i guld på sin fältuniform? Tycker jag låter konstigt.

hjälps inte men så gick det till...

Posted (edited)

Jag menade inte att du hittade på men jag tycker att det är löjligt att bara för att man har lite guld på sig så ser man ut som en julgran. Typiskt amerikanskt, är det inte deras påhitt så är det komiskt.

Edited by SERG. B
Posted
Jag menade inte att du hittade på men jag tycker att det är löjligt att bara för att man har lite guld på sig så ser man ut som en julgran. Typiskt amerikanskt, är det inte deras påhitt så är det komiskt.

Right on target! Ganska fjantigt faktiskt...

-Kan inte bestämma mig för om de svarta stjärnorna är snyggare eller fulare...

Posted

Jag tycker annars att det låter precis som någonting forumets besökare skulle anmärka på direkt om det suttit på en utrikisk uniform.

• 3 weeks later...
Posted

Glöm inte det gamla finska visdomsordset: häng kartfodralet på din ordonnans... Man kan bli skjuten för mindre.

Och är det nu så att generalerna ska ut i första stridslinjen... Låg profil var det.

:navy::baskerKav: