Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kamrater,

Jag behöver er hjälp!

Vad är detta för vapen?

Det ser ut som en MP5:a men magget är för brett tycker jag....nästa tanke var att det skulle vara en av dom svarta AK5:orna, men då känns kolven fel :baskerFN:

Så vad är det som den gode konstapeln bär på?

Fridens liljor // Fk Klinken

Posted

@ The Swede: Tackar ödmjukast.

Jag tar och belönar min slarvighet med 10 minuter på pannan :baskerFN:

Tråden kan låsas nu!

Fridens liljor / Fk Klinken

Posted
Jag tar och belönar min slarvighet med 10 minuter på pannan  :baskerFN:

Fasen, det där var ju nästan i vårt hood ju, där har jag ju själv shoppat smågrejor titt som tätt utan att tänka på vad som kunde dölja sig under disken..

Flinken: Goth! Jag kör 10 min under dagen som solidarisk handling! :D

Posted
Så vad är det som den gode konstapeln bär på?

Fridens liljor // Fk Klinken

Ja det kan man fråga sig, eller snarare, vad tror han att han bär på? en ICA kasse? bilden kan vara en sekunds verk men det ser lite lustigt ut! :baskerFN:

Posted

Man slås ju av hur liten och nätt HK53 är. Det är verkligen inte mycket som skiljer den i storlek mot MP5!

Posted

Jag trodde HK53 skulle vara ett speciellt förstärkningsvapen vid tillfällen då riskerna var höga eller avstånden stora, eller nåt sånt. Lite svårt att se att dessa villkor skulle gälla i det här fallet. Någon som vet mer?

Posted
Jag trodde HK53 skulle vara ett speciellt förstärkningsvapen vid tillfällen då riskerna var höga eller avstånden stora, eller nåt sånt. Lite svårt att se att dessa villkor skulle gälla i det här fallet. Någon som vet mer?

Hmm, är ju piketen.

Kanske är det så att dom har befattningar om man får gissa och spekulera för en gångs skull? :lol:

Vissa kanske har den medan andra har mp5 osv? bara en tanke. Eller har alla 53an när den skall användas?

Frågor som jag nu ställer.

Är det dubbel uppsätting på alla vapen?

Eller kanske grupp vis tex två 53or osv? Menar att den som har 53an kanske alltid har den? eller nåt. Den upplyste får gärna förklara, nåt jag undrat över ganska länge.

Posted

MP 5 och HK 53 är förstärkningsvapen. De får användas efter order av polischef eller VB.

De brukar vara ganska "frikostiga" med att ge dessa beslut när piketen frågar.

Om man ser till ingångsvärderna när piketen fick höras om skjutningen skulle jag tro att de lät ungefär såhär. "Rån mot butik, skottlossning, minst en person skjuten. Okänt vem eller vilka som skjutit men folk springer runt med vapen.

I detta läge anser jag inte det vara "fel" att plocka fram förstärkningsvapen. Riskerna är då stora och uppenbarligen fick de tillstånd att ta fram dom. Eftersom i de flesta fall olika former av automatvapen brukar vara inblandade i rån så vill nog piketen ha minst samma kapacitet om det bränner till ordentligt.

Exakt hur piketens beväpningsalternativ ser ut vet nog de knappt själva. Och kanske inget som skall spridas här hur de "brukar" vara beväpnade.

Posted

Anledningen till att jag frågar är ju att MP5 redan det är ett förstärkningsvapen, och att HK53 anses vara ett sorts über-förstärkningsvapen vid speciella behov. Men det är ju möjligt som du säger att det hela ursprungligen rapporterades som om det rörde sig om den stora eldstriden i "Heat" och inte om en 15-åring som skjutits i benet.

Posted (edited)

Vad jag har förstått så kör piketen med att blanda vapensystem, ungefär som på en skyttegrupp. Till ett exempel att i en grupp så har 4man mp5(9x19) och 2man har Hk53(5,56). På det sättet kan gruppen möta upp flera olika situationer.

Säger dock inte att det är så, det är fortfarande bara dem själva som vet hur deras gruppuppsättning ser ut.

Dessutom skall det tas i beaktande att när polisen idag rycker ut till en inrapporterad skottlossning. Då kan dem möta alltifrån en person med en .22Lr till en galning med en Kalaschnikov.

@Panzerfaust

Dem har inte dubbeluppsättning av alla vapen. Antalet vapen dem har till sitt förfogande är sekretessbelagt. Fast du kan ju alltid pröva med att ringa och fråga dem...

@Knekt

Hk53 är bara 5cm längre än en mp5.. :)

Edited by Nifelhel
Posted

Jaha, det var ju intressant. Betyder det att HK53-an är jämbördig med MP5-an som förstärkningsvapen betraktad? I så fall är det ju inte utan att man undrar varför piketen inte enbart kör med HK53. Enda egentliga fördelarna MP5 har är väl att den är mer lättskjuten (vilket är av större värde för vanliga poliser än piketpoliser som övar mycket med sina vapen) och bättre för mejning (vilket polisen knappast ägnar sig åt ändå).

Posted

Den är ju betydligt mindre farlig för omgivningen.

Annars kunde ju polisen kört med AK 4 rakt av.

Posted
Vad jag har förstått så kör piketen med att blanda vapensystem, ungefär som på en skyttegrupp. Till ett exempel att i en grupp så har 4man mp5(9x19) och 2man har Hk53(5,56). På det sättet kan gruppen möta upp flera olika situationer.

Säger dock inte att det är så, det är fortfarande bara dem själva som vet hur deras gruppuppsättning ser ut.

Dessutom skall det tas i beaktande att när polisen idag rycker ut till en inrapporterad skottlossning. Då kan dem möta alltifrån en person med en .22Lr till en galning med en Kalaschnikov.

@Panzerfaust

Dem har inte dubbeluppsättning av alla vapen. Antalet vapen dem har till sitt förfogande är sekretessbelagt. Fast du kan ju alltid pröva med att ringa och fråga dem...

@Knekt

Hk53 är bara 5cm längre än en mp5.. :baskerFN:

Va ungefär så jag tänkte att det borde vara, just därför min post :banana

Låter ju ganska logiskt.

Tittar man på bilder från tex SWAT så har några mp5or, en kanske hagelbössa, sen någon med M16 eller liknande.

På så sätt är man ju som du säger beredd på dom flesta situationerna.

Man tar vapnet man har i sin befattning, vore konstigt om det va annorlunda.

DÄRFÖR ser JAG ingen konstighet i att poliser har 5,56 vapen när en yngling blivit skjuten i benet :banana

Vad jag menade med dubbeluppsätting va:

Finns det vapen så alla pikete poliser får 5,56 om det tex raporteras att en gärningsman står på nåt torg med M16 och skjuter ner folk, eller har vissa fortfarande MP5or.

Vilket jag mer eller mindre fått svar på.

Tack och godjul!

:banana

Posted
Den är ju betydligt mindre farlig för omgivningen.

Annars kunde ju polisen kört med AK 4 rakt av.

Det beror väl på vilken ammunition man använder. Arméns stålkärneprojektil är kanske inte helt lämplig för polisiärt bruk. Erfarenheter från USA visar att 5.56 med expanderande kulor sällan överpenetrerar och är mindre farliga för omgivningen än 9mm, men trots det går igenom vanliga skottsäkra västar utan problem. Det är huvudanledningen till att många SWAT-teams nu byter sina MP5-or mot 5.56-vapen. Kör svenska polisen nu med expanderande i 9mm kan de väl göra det i 5.56 också kan man ju tycka.

Posted (edited)

@Nastyheadwound

Hk53 är inte att betraktas som jämbördig med mp5. Den är fortfarande ett sk "särskilt förstärkningsvapen", vilket tas fram vid särskilda tillfällen vilket beslutas av därför avsedd instans.

Edited by Nifelhel
Posted

Men om en piketgrupp är organiserad lite som en skyttegrupp där bara några är utrustade med HK53, och HK53 är att betrakta som ett "särskilt förstärkningsvapen", så måste det ju innebära att dessa poliser har MP5-or när det bara är "vanliga" förstärkningsvapen som gäller. Då måste ju i alla fall de poliserna ha dubbla uppsättningar vapen, för annars skulle de ju behöva springa runt med SIGen när bara MP5-or var godkända. Sedan kvarstår ju frågan varför bara vissa av poliserna har HK53 om det är "särskilda förstärkningsvapen" som gäller - borde inte alla ha det då?

Enligt min åsikt vore det ju betydligt enklare att bara köra med HK53 och spola MP5-an (utom möjligen en och annan MP5SD) för piketbruk och säga att piketen alltid hade behov av "särskilt förstärkningsvapen", under förutsättning att de har vettig 5.56mm ammunition vill säga (dvs inte arméns). Det skulle ju minska byråkratin också, ingen skulle behöva bestämma vilken grad av förstärkningsvapen som var lämpligt.

Posted
@Nastyheadwound

Hk53 är inte att betraktas som jämbördig med mp5. Den är fortfarande ett sk "särskilt förstärkningsvapen", vilket tas fram vid särskilda tillfällen vilket beslutas av därför avsedd instans.

Vem fattar dessa beslut, och finns denna person alltid tillgänglig?

Posted

Personligen så anser jag att polisen ska frångå 9mm ammunition i sina förstärkningsvapen.

Vad är vitsen med att gå in med en lite "kraftigare" pistol liksom.

Bättre att andvända 5.56 precis som övriga polismakter i världen har gjort.

Posted

Kanske för att man får betydligt högre precision i en kpist än med en pistol, vilket kan vara avgörande för om man kan använda sitt vapen som polis?

Sedan ska man inte underskatta den avskräckande effekt som en kpist har jämfört med en pistol.

Posted
@Nastyheadwound

beslut tas av länsvakhavandebefäl, beslutet vidarebefodras skyndsamt till Länspolismästare alternativt jourhavande sådan... B)

Posted
Personligen så anser jag att polisen ska frångå 9mm ammunition i sina förstärkningsvapen.

Bättre att andvända 5.56 precis som övriga polismakter i världen har gjort.

Enkelt

Pistol upp till 25m

K-pist upp till 100m(maxat)

Ak upp till 300m

Hade buset hållt sig inom 25m och enbart använt pistol så hade inte polisen behövt förstärkningsvapen överhuvudtaget.

Tollen Posted den Dec 25 2003, 14:32 

(Nifelhel @ Dec 25 2003, 00:27 )

@Nastyheadwound

Jag citerar Roninns inlägg ovan

MP 5 och HK 53 är förstärkningsvapen. De får användas efter order av polischef eller VB.
Posted (edited)
Men om en piketgrupp är organiserad lite som en skyttegrupp där bara några är utrustade med HK53, och HK53 är att betrakta som ett "särskilt förstärkningsvapen", så måste det ju innebära att dessa poliser har MP5-or när det bara är "vanliga" förstärkningsvapen som gäller. Då måste ju i alla fall de poliserna ha dubbla uppsättningar vapen, för annars skulle de ju behöva springa runt med SIGen när bara MP5-or var godkända. Sedan kvarstår ju frågan varför bara vissa av poliserna har HK53 om det är "särskilda förstärkningsvapen" som gäller - borde inte alla ha det då?

Enligt min åsikt vore det ju betydligt enklare att bara köra med HK53 och spola MP5-an (utom möjligen en och annan MP5SD) för piketbruk och säga att piketen alltid hade behov av "särskilt förstärkningsvapen", under förutsättning att de har vettig 5.56mm ammunition vill säga (dvs inte arméns). Det skulle ju minska byråkratin också, ingen skulle behöva bestämma vilken grad av förstärkningsvapen som var lämpligt.

De särskilda förstärkningsvapnen förvaras i kasun på deras hemmastation. När dem får ett larm där det kan tänkas behövas vapen av sådan karaktär så åker dem helt enkelt förbi och hämtar. Piket har inget tvång att åka runt och patrullera på gator och torg, vilket dem heller inte gör. Ca en 3:e del av piketens tid går åt till utbildning.

Sen vet vi ju faktiskt inte om det är någon form utav test/prövning med alternativ beväpning som dem gör.

Dessutom är det inte politiskt korrekt/gångbart att svensk polis enbart använder automatkarbiner.

Det är troligast att samtliga piketpoliser har en tilldelad mp5 vardera. Och att Hk53 finns att tillgå i en liten mängd till hela styrkan att dela på.

Mp5SD??? Varför ska dem ha sådana?

Edited by Nifelhel
Posted

Arbetsmiljöhänsyn?

Slippa att orsaka hörselskador på sig själva, kollegor, tredje part eller buset (duh!).

Posted

Arbetsmiljöhänsyn?

Slippa att orsaka hörselskador på sig själva, kollegor, tredje part eller buset (duh!).

*suck*

Den finns inte med på listan över godkända vapen. Dem har heller inga sådana att tillgå. Dessutom spelar inte en ljuddämpare någon roll då, distraktionshandgranaten har en betydligt högre ljudnivå(ca170Db) än en 9x19. Doh!!!

Posted

Ok, får tacka för informationen.

MP5SD är användbar vid inbrytningar i gisslansituationer, för att skjuta vakthundar, eller för instatser i lokaler där det finns mycket lättantändbart material. Fast i Sverige är det väl kanske tänkt att NI ska ta hand om sådana situationer, de har säkert en uppsättning MP5SD att tillgå.

• 2 weeks later...
Posted

Vadå MP5SD inte godkänd? Jag är helt säker på att jag sett bilder i aftonbladet på poliser som vid ett gripande var utrustade med just detta vapen.

Posted

Nifelhel och BJE.

Vad jag menar är att det i sådana fall är bättre att ha en AK för det långa distanserna och en pistol för det korta..

Har följt en tråd i ett annat forum där detta diskuteras ska hitta den och återkomma.

För där stod precis vad jag menade men inte riktigt fixar att formulera.

Posted (edited)
Nifelhel och BJE.

Vad jag menar är att det i sådana fall är bättre att ha en AK för det långa distanserna och en pistol för det korta.

Men de har ju Hk53 när 9 mm inte "räcker till".

Jag är visserligen ingen expert på pistol, men min erfarenhet är att det är mycket svårare att träffa bra med pistol än med kpist redan på 15 meters avstånd. Så att kunna plocka fram MP5 när det behövs precision men inte 5,56s kraft är nog en bra idé.

Edited by BJE
Posted

BJE njae alltså det där med att träffa bra beror ju också på hur mycket du övar. Det var ju t.ex inte längesen som ett flertal poliser (visserligen kontorsfolk men ändå) som blev av med sina tjänstevapen p.g.a att de skjöt för dåligt. Och då har de ändå tillgång till betald arbetstid då de kan få träna. Så flertalet poliser skulle nog må bra av lite mer skjutträning, speciellt på korta avstånd och snabba lägen.