Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

@Fu Tangsjö

Min poäng var liksom att det blir svårare att träffa bra med pistol på längre avstånd, då är det lättare med en kpist. Det torde gälla oavsett din utbildningsnivå. Så i de fall där polisen räknar med att behöva använda sina vapen tycker jag det är bra att de kan plocka ut MP5 som har betydligt bättre precision än den bästa pistol men som har en ammunition som inte är lika elak som 5.56.

Pistol är ett bra nödvärnsvapen som är enkelt att alltid bära med sig.

Posted (edited)

Jag har alltid hävdat att poliser som inte uppfyller kraven på tjänsteskjutningarna med pistol borde tvingas bära en MP5 som tjänstevapen dag som natt tills de lärt sig träffa med pistolen.

Någonting säger mig att de skulle bli betydligt mer intresserade då...

Vad gäller ljuddämpade MP5 har detta diskuterats i en tidigare tråd. Jag hade ett fragmentariskt minne om att det köptes in något enstaka exemplar i Uppsala medan nuvarande C RKP Lars Nylén var polismästare.

Jag frågade en f d kollega som arbetar med framtagning av taktik för förstärkningsvapen, och han hade något liknande minne. Jag har en f d kollega till som på den tiden arbetade i deras regionala insatsstyrka. Skall fråga honom vid tillfälle. Hittills får vi ta min minnesbild som obekräftad.

Det finns annars en ljuddämpare du kan fästa på klackarna på den vanliga MP5-pipan.

Edited by Unicorn
Posted
Det finns annars en ljuddämpare du kan fästa på klackarna på den vanliga MP5-pipan.

Som används av polisen? I vilket syfte? (att göra vapnet tystare förstår jag..)

:sniper:

• 4 weeks later...
Posted

En rak fråga för att aktualisera ämnet i fråga

Har det blivit några förändringar i deras vapen alt sen denna diskustionen startades och i så fall vilka?

Det där med att från gå 9mm och övergå till grövre lät intressant

Kan du vidareutveckla tesen?