Jump to content

Recommended Posts

Posted

Läste högvaktsämnet och kom att tänka på val av skokräm/fett för fältbruk (tyckete det var för OT där).

Man vill ju ha något som både glänser och håller tätt, och då främst håller tätt.

Vad har ni för tips på skofett och skokräm? Kanske till och med någon kombination?

• Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Själv ska jag stå på drottningholm i januari. vi har fått ut ett preparat som heter KIWI parade gloss. blänker som fan!! sen har vi ju gamla hederliga fiskarsmorning som vårdar lädret riktigt bra. Parade gloss bearbetar man in med en bomullstuss som är fuktad med varmt vatten. bygger på flera lager. och putsar till slut upp. :angry:

Posted

Körde också med fiskars smorning och boston. Flytande kiwi när det var bråttom men då bör man köra en riktig omgång med fiskars plus boston efter då det verkar som om kiwin är uttorkande

Posted

Använde ngtslags sadelfett(!) under Vp.

Lättarbetat och gav en hygglig 'vardagsglans' då jag ej gick Högvakt är jag besparad knullputs.

Numera använder jag Express Läderfett. En lokalt tillverkad produkt som fått mkt goda vitsord av min far.

mkt trevlig att arbeta med och med hygglig glans.

har använt det på det mesta från mina gamla vackra m/59 till mina skinnjackor.

rekommenderas!

//5526

• 4 weeks later...
Posted

Drar upp det här ämnet igen - vill gärna ha fler förslag (och då helst sådant som går att få tag på hos de flesta skomakarna = inte sadelfett ;)).

Posted

Ralph: Fiskarsmorning som näms i tråden har i alla fall de flesta skobutiker och skomakare jag har varit hos.

Mitt nästa par kängor ska bara få smaka fiskarsmorning så får jag se om de mår bättre i lädret än tidigare par har gjort med en blandning av olika krämer.

Posted

Kör man då med fiskarsmorningen innan eller efter skokrämen? Och kan ni rekomendera någon speciell skokräm (för att använda tillsammans med fiskarn)?

Posted

Först kör du med fiskarsmorningen sen putsar du. Till putsning kan du använda boston skokräm eller Woly. Boston finns i det flesta affärer, t.o.m på Ica, men vart man kan få tag på woly vet jag inte. Kolla nån välsorterad skoaffär eller på förrådet.

Posted

För den funderar över att använda Fiskarsmorning till kängorna bör kanske läsa sista inlägget på sida ett samt resten av mina inlägg på övre halvan på sida två i den här tråden:

Kängor

För den som inte orkar läsa kan man kortfattat säga att Fiskarsmorning är INTE bra för dina kängor då det sakta men säkert äter sig igenom lädret. Det duger antagligen till billiga kängor, t ex marschkänga 90, men jag skulle aldrig smeta på det på mina Meindl-kängor.

/Johan ES

Posted

miendl sportvax är det absolut bästa jag har använt, Är ioch för sig till för goretex kängor men funkar till allt. Finns i välsorterade sportaffärer och skoaffärer. Men jag antar att du kanske kommer att gå en del högvakt också så befälen kommer nog att ge dig ett o annat tips!

Mina små erfarenheter av 90kängan är att fiskarsmorning funkar bäst för fält.

Posted

GT? SDF? Snacka så man förstår :/ .

Förresten hittade ja viking fiskarsmoring och boston skäkräm vilket ja använda på kängorna men nu ser de ju slitna speciellt på framsidan av kängorna (Vinterkänga 90). Fiskarsmoring ska visst innehålla silikon vilket förstör lädret på 90 kängor.

Posted

Enligt mina erfarenheter är Boston Vaxfett tillsammans med Boston black shoe polish det absolut bästa att använda till känga m/90. Tyvärr verkar det som att FM inte längre köper in dessa men de går fortfarande att hitta i butik.

Woly Juchtenfett är inget som jag använder på kängor som jag är rädd om. Det verkar inte som att lädret i m/90 kängorna tycker om Juchtenfettet. (Lädret kan spricka.)

Posted
Woly Juchtenfett är inget som jag använder på kängor som jag är rädd om. Det verkar inte som att lädret i m/90 kängorna tycker om Juchtenfettet. (Lädret kan spricka.)

Jag använde Woly Juchtenfett på mina m90-kängor i 10 månaders tid. Upplevde inga problem öht.

Posted

Som gammal Högvaktssoldat och Kavallerist kan jag inget annat än att rekommendera Kiwi Parade Gloss, finns inget bättre alternativ, den är bäst. Slut. :huh:

Posted
Som gammal Högvaktssoldat och Kavallerist kan jag inget annat än att rekommendera Kiwi Parade Gloss, finns inget bättre alternativ, den är bäst. Slut.  :baskerKav:

Den torkar ju ut kängorna :o

Posted

F-n vad komplicerat det här blev. *stirrar surt på fiskarn*

Kan tillägga att det är till 90-kängorna fett och kräm ska användas.

Är det fler som haft problem med fiskarn och vad finns det för några andra bra fett? Och vad exakt är vax? Är inte det en hinna som ligger utanpå skon?

Posted

Enligt naturkompaniets hemsida ska de ha Lundhags lädersmorning. Det är ju bara naturliga råvaror me ex tjära. Var någon som tipsade om det. Har någon några andra erfarenheter av Lundhags lädersmorning?

Posted

När ni letar lämpligt smörjmedel för kängor se till att det INTE innehåller silikon (vilket även tobbe påpekar). Meindl Sportwax funkar för flertalet kängor, men de som har Gore Tex foder (eller motsvarande) räcker det om man sprayar med lite impregneringsspray. Om man nu tvunget behöver glans kan ni också använda Sportwax. Prova att polera med en strumpbyxa i nylon.

/Johan ES

Posted
Enligt naturkompaniets hemsida ska de ha Lundhags lädersmorning. Det är ju bara naturliga råvaror me ex tjära. Var någon som tipsade om det. Har någon några andra erfarenheter av Lundhags lädersmorning?

Om du vill dra till dig omgivningens uppmärksamhet genom att utsöndra en pikant tjärdoft kan jag varm rekommendera Lundhags. Lukten sitter i länge... Jag smorde in mina 90-kängor ordentligt med Lundhags inför ASSÖ och ASÖ förra året, och de luktade fortfarande markant efter fyra veckors daglig användning. Egenskaperna i övrigt hos Lundhags lädersmorning kan jag dock inte uttala mig om - jag bytte kängorna på förrådet efter avslutad övning...

Posted

Om du vill dra till dig omgivningens uppmärksamhet genom att utsöndra en pikant tjärdoft kan jag varm rekommendera Lundhags. Lukten sitter i länge... Jag smorde in mina 90-kängor ordentligt med Lundhags inför ASSÖ och ASÖ förra året, och de luktade fortfarande markant efter fyra veckors daglig användning. Egenskaperna i övrigt hos Lundhags lädersmorning kan jag dock inte uttala mig om - jag bytte kängorna på förrådet efter avslutad övning...

Hehe, jag har just smort in dem med Lundhags - rikligt. Vi får se om jag står ut med lukten.

I övrigt har jag kommit fram till att det är näst intill omöjligt att få tag på Boston skokräm i centrala GBG. Alla har Kiwi. Finns det någon här som vet var man kan få tag på Boston i götet?

Posted
När ni letar lämpligt smörjmedel för kängor se till att det INTE innehåller silikon (vilket även tobbe påpekar). Meindl Sportwax funkar för flertalet kängor, men de som har Gore Tex foder (eller motsvarande) räcker det om man sprayar med lite impregneringsspray. Om man nu tvunget behöver glans kan ni också använda Sportwax. Prova att polera med en strumpbyxa i nylon.

/Johan ES

Impregneringsspray i all ära men dojjorna behöver också en dos Sportwax då och då. Sprayen smörjer inte lägret lika mycket som krämen så alltför lång användning kan torka ut skinnet. Allt enligt de (Sporthaus) som är agent för Meindl i Sverige. /Gusten :)

Posted

Använd för helvete inte Wiki Parade Gloss på marschkänga m/90, då kommer du frysa som fan när det blir vinter, den förstör de värmebehållande egenskaperna och förstör skons andning. Marschkängor är inte gjorda för att putsas, så med skoborste och juchtenglanz får du så mycket glans du kan få och det bör du vara nöjd med.

Tänk på att det inte handlar om hur mycket kräm du lägger på utan hur väl du arbetar in den. Använd gärna en mjuk putsduk eller bomull efter att ha arbetat in ett grundlager med skoborsten.

Ska du putsa andra skor än marschkängor, förslagsvis skor med jämn yta, då är wiki parade gloss absolut vad du vill ha, det vet man om man gjort lumpen som paradsoldat. Du kan få upp en djävulsk glans, men än en gång, det handlar lika mycket om underlagets jämnhet som mängden gnugg.

Posted

Nu till helgen (ubk fre-sön) har jag först använt Lundhags lädersmorning mot allt jävla vatten (om det nu blir nått me -8C här nere i onda göteborg), kiwi skokräm (fanns inte boston nån stans) och sist en gnutta parade gloss mot alla onda befäl som utan glans kommer att käka upp mig. Får se hur det går.

Glämser gör de iaf. Och frysa lär jag inte göra för jag kommer nog inte få göra så mkt mer än att marschera och om jag har tur springa lite. Sova kommer jag ju inte få göra. Det får jag göra på söndag natt. (Skola med redovisning i rättskunskap på måndag :camo:.)