jansssson Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 (edited) Gjorde en sökning, men jag fick massvis knivtrådar med massa svar, och eftersom jag inte kan sitta o läsa dessa hela natten, postar jag en ny tråd... Hoppas det är OK med blågul... Jag undrar om det kan vara problem med att använda en privatägd FM-kniv i lumpen. Har, av en bekant med kaptens grad, fått en kniv som jag tycker är kanon. Den är precis vad den ska vara, en j-t bra kniv. Den har ett relativt långt M-nummer "ingraverat" i handtaget, vilket väl tyder på att den ursprungligen kommer från FM va (Är INGE vidare insatt, så ursäkta om man ställer dumma frågor)?? Har dessutom förstått att en bra kniv i lumpen är aldrig fel, men kan det bli problem/frågor om dennes ursprung , då den ev. kan komma från P7 dit jag ska ?? Vet ju inte hur givaren Kn N. har fått tag på den... (Ja, jag kunde frågat honom, om han inte vart stationerad ett par hundra mil härifrån just nu)... Edited December 19, 2003 by jansssson Quote
Dies irae Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 Mora 2000 är Möp´ens val....... Quote
jansssson Posted December 19, 2003 Author Report Posted December 19, 2003 39 visningar, 1 svar... Inte världens mest givande svar heller... Ingen som kan svara på mig fråga?? Quote
Sir Vival Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 @ Jansssson Om du kan presentera en bild eller i alla fall m-nr, så blir det väldigt mycket enklare. Quote
jansssson Posted December 19, 2003 Author Report Posted December 19, 2003 Blir svårt eftersom kniven nu befinner sig 35mil från mig, hos mina föräldrar... Men hur är det generellt, med matriel som har M-nummer, när civil tar med det som "personlig sak" till det ställe den egentligen hör hemma...?? Nån som vet nån sida med FMs knivar (bilder), med eller utan M-nummer, så kan jag peka ut den... Quote
Honken Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 (edited) Jag vill minnas att i P7`s shop (i förrådet) så fanns det knivar att köpa. De knivarna hade grönt handtag (har jag för mig) och kostade uppemot 600 spänn. Annars är de knivar man får ut vanliga moraknivar med röda trähandtag. Att ta med en kniv är inga problem. Kniven är ju inte riktigt klassat som "krigsmateriel" och då är det ok att äga en sådan. Hörde om folk som tog med sig knivar i klass med bowie-knivarna (något otympligt), så egen kniv är inte du borde orora dig över. Edited December 19, 2003 by Honken Quote
JTS Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 är det en fällkniv? överlag är det inga problem att ha med egna knivar till GU. visa upp den för din plutonchef först bara, så han kan godkänna den. Quote
Sytare Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 *försök att ta över tråden* Fråga: Är kniven något man skall släpa med sig första resan upp, redan på inryckningsresan? Hur är det med SoldF's andra tips och bra att ha saker när törs man ta med dom upp? @jansssson Är det en Frost's-kniv du har i din besitning (står på bladet och i alla fall på skaftets ena sida)? Quote
The Swede Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 Du kan mycket väl ta med dig prylarna vid inryckningen men du behöver kanske inte gå in till plutonchefen det första du gör utan vänta några dagar och pejla stämningen. Ofta åker man ut på en kortare fältvanevecka innan man åker hem första gången och då kan det vara skönt att ha med vissa prylar. The Swede Quote
Sytare Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 (edited) Du kan mycket väl ta med dig prylarna vid inryckningen men du behöver kanske inte gå in till plutonchefen det första du gör utan vänta några dagar och pejla stämningen. Så allt måste alltså godkänas av plutch? Från kartfodral till kniv till inläggssulorna? Edited December 19, 2003 by Tollen Quote
The Swede Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 Nä, egentligen inte men det skadar inte om du går den vägen. Kniv, multitool och motsvarande utrustning skall dock godkännas först. The Swede Quote
JTS Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 Kom inte in med ALLT bara, för då kan du få stämpeln fjäskröv. Quote
robot Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 Kom ihåg att du måste få knivutbildningen innan du får använda och bära kniven. Iallafall på amf1. Det är i regel ok att använda egen kniv. Är den dock för stor kan du nog få tillsägning från nått befäl. Vi hade folk som kom med allt större knivar efter som. Till slut var det nån som hade en kniv som nog klassas som sabel eller nåt. Då bad befälen oss att inte ha knivar över en viss längd. Quote
GA KA Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 Om jag skulle göra om GU imorgon så hade jag tagit med följande vid inryck: Multitång, liten maglite med rödfilter och sysaker. Ha prylarna i en ficka. Det viktigaste vid inryck är att smälta in. Det gör man inte med ett bälte som skulle göra Batman röd av avundsjuka. Quote
Sir Vival Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 Batman röd av avundsjuka. Eller sig själv till åtlöje! Quote
Dr.Koma Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 (edited) När jag gjorde GU så var direktivet Under 30cm och inga fantasirambovarianter. Det skulle vara seriös materiel. Jag hade en skitful kniv som jag hade gjort själv och min bucktool.......Vars kompletta värdelöshet jag än en gång vill passa på att förbanna och bespotta. I hate it i hate it i hate it i hate it. GA KA´s förslag var skitbra men om du inte orkar shoppa så kommer du att tilldelas allt du behöver utom ett multitool. Ficklampa med rödfilter, Vanlig morakniv och en rulle svart isoleringstejp (min favorit) Min funkis lista. *Valfri fällkniven/Coldsteel kniv (...kniv inte khukri svärd eller minspett i titanium) *Victorinox stora multitång. (accept no others...särskilt inte bucktool se multitool tråden....igen i hate it i hate it i hate it) Liten ficklampa men med låååååång drifttid Taclights som surefire etc är visserligen skitbra produkter men inte vad du behöver när du under lång tid är hopplöst vilse i mörkret och måste kolla karta och kompass vart femte minut. *ASP´s minsta LED lampa (kungen av karta. Hur skönt är det att hålla en maglite i tänderna i temperaturer under noll? men somsagt du får alla (halvfunkis) prylar du behöver under inryck. Edited December 19, 2003 by Dr.Koma Quote
Tompa Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 Jag fick en Fällkniven S1:a i present för ett tag sen som jag troligtvis skall använda lite senare under GU. Prova med att läsa igenom dom gamla trådarna (även om det är jobbigt) så kommer du hitta en massa värdefulla tips! // Tompa Quote
Gotcha Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 Mycket enkelt svar: fråga befälen. Svårare än så är det inte. Jag skulle göra precis som GA KA, men jag skulle troligen ta med 1 extra morakniv så jag fick 2st: 1 "slit o gräv"-kniv som jag inte bryr mig om skärpan på, samt 1 "finlir"-kniv som skall förbli vass. Quote
Sir Vival Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 Det är väl inget fel på Jimmy Lile's Rambokniv??? Lite stor kanske... :P Quote
Gotcha Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 Det är väl inget fel på Jimmy Lile's Rambokniv??? Lite stor kanske... :P Heh, det är banne mig inget att skratta åt, jag såg åtskilliga gulbrickor (depå'are) med såna knivar.. Quote
jansssson Posted December 19, 2003 Author Report Posted December 19, 2003 Tack för alla bra svar... Kniven (det var ett tag sen jag använde den, så detta är ur minnet) är en modell fällkniv, med "formanpassat" lite "knottrigt" handtag. M-nummer ingraverat i svart längs handtaget, står inget annat. Låser blad i utfällt läge. Ca 8-9cm (??) hopfälld, nästan dubbla storleken utfälld. Har redan nu gjort upp en relativt lång lista på "bra-att-ha-saker", som jag tänkt ta med mig redan från början. Lika bra. Det är dock inget jag kommer börja använda eller skylta med direkt, men tar jag allt jag kommer på slipper man ju släpa saker sen. Följande saker finns med i samlingen än så länge: Mini Mag-Lite med filter Multi-tool ("okänd" modell som jag haft i 4a år. Den är fortfarande (Väälanvänd) som ny, mycket bra Ovan nämnda kniv Svart duct-tape Mini sy-kit ASP Sapphire röd Sårtejp 1 Stock general portion Detta är saker jag använder alltid, och vill inte lägga bort dem bara för att "smälta in"... Betyder inte att jag ska ha dem i batman-bälte eller under huvudkudden :P Tror det blir bra så... (Listan är längre än så, men resten är småprylar. Har förresten i förebyggande syfte byggt tre olika modeller taktisk vapenrem, fall i fall...) Quote
panzerkampfwagen Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 Hade en ganska harmlös kniv, ett hemmabygge m älghornshandtag. (Älgen nedlagd av min gamle onkel Einar) Var aldrig något strul med godkännande av kniven etc förutom att ett par av befälen var barnsligt förtjusta i den och jag var ett tag orolig om inte en viss kapten skulle norpa den med sig hem... ;) Quote
Dr.Koma Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 Hahah för fan panzerkapfwagen upp med en bild på Onkel Einars älgakniv. Den låter ju helt jävla Klockren SirVival shit du har ju helt rätt jag ska omedelbart skaffa mig en sån. jamenar det måste ju finnas en helt logisk förklaring till att världens bäste soldat Rambo har ju haft en sån! Quote
jansssson Posted December 19, 2003 Author Report Posted December 19, 2003 @ jake the snake Av vilken anledning?? Bara för att befälen känner för det, eller finns det nån "praktisk" anledning?? Quote
JTS Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 När det gäller vapen är det ganska kristallklart. Man använder tilldelad mtrl. Den enda modifieringen man gör är Dubbelmag. Quote
jansssson Posted December 19, 2003 Author Report Posted December 19, 2003 Kristallklart!! Börjar förstå att många tips här och från övriga militära infokällor, inte är tips utan snarare bakslag när det gäller vpl... Quote
JTS Posted December 19, 2003 Report Posted December 19, 2003 Bakslag? Sanningen gör kanske ont ibland. Quote
Forumsledning Kimster Posted December 19, 2003 Forumsledning Report Posted December 19, 2003 Ja.. lär dig använda tilldelad utrustning först. Sen när du kan det.. efter din GU så kan man börja använda egen utrustning. När kriget kommer *tanken* kanske du inte kan använda all din "spörchel mega super gear" och då gäller det att kunna använda den kanske sämre utrustningen som FM tillhandahåller. Alltså man börja lära sig använda saker utan fördelar. "Lär dig gå först innan du börja cykla" Quote
jansssson Posted December 19, 2003 Author Report Posted December 19, 2003 Med bakslag mena jag inte att det gör ont. Klart det hade vart kul och kunna nyttja en egen vapenrem, men får man inte så får man inte. Inget negativt i sig, jag ville bara veta varför. Vilket Kimster gav en ganska bra beskrivning av. I vpl lär man sig hantera tilldelad utrustning..., när lär man sig improvisera?? Att det var nån "super gear" har ingen påstått, men det måste väl finnas en anledning till att folk bygger egna, och den anledningen "tolkade" jag som att FMs matriel inte var den bästa. Om så är fallet, och dem inte har råd att köpa in nya/bättre grejer, varför är dem då så emot att folk bidrar med "hembygge" som Kan (inte säkert, men Kan) vara bättre?? Quote
Recommended Posts