Knekt Posted December 16, 2003 Report Share Posted December 16, 2003 Jag har nyss tagit körkort och är ju lite sugen på att bli motoriserad. Men nu vette tusan och det inte är mekaniserad och bepansrad man borde bli! Får man köra en sån här med b-kort? Annons Fakta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SWJ Posted December 16, 2003 Report Share Posted December 16, 2003 Jag tror det. Om man registrerar den som motor redskap. Då får den dock köras i max 39 km/h. Jag kan dock ha fel. Vore intressant om någon mer insatt kunde uttala sig om detta.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted December 16, 2003 Report Share Posted December 16, 2003 Varför kan inte alla på soldf lägga ihop? Folk får dela på den en vecka var B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xit Posted December 16, 2003 Report Share Posted December 16, 2003 Varför kan inte alla på soldf lägga ihop? Folk får dela på den en vecka var Precis! Är det bara jag som får ett enormt villhasug? Tänk va fränt å ha en stridsvagn på gården! Hur mkt tror ni den kommer gå på? Jag bidrar lätt med en 1000:- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkstar Posted December 16, 2003 Report Share Posted December 16, 2003 En besättning i taget.. låt mig se... antalet medlemmar.... nä, jag köper nog en egen och låter brorsan köra. För jag är ju född vagnschef! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted December 16, 2003 Report Share Posted December 16, 2003 Coolt! Efter den där är ju det enda som fattas en svart overall, koppel samt en vadderad basker med baskermärke mitt i pannan och vips har vi ett stycke panzersoldat Ausführung 40-tal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted December 16, 2003 Report Share Posted December 16, 2003 Ja jävlar det hade varit kungligt att puttra om kring i den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted December 17, 2003 Report Share Posted December 17, 2003 Vad tror ni man får ge för den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted December 17, 2003 Report Share Posted December 17, 2003 Skickar nytt brev till tomten, vill ha!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SWJ Posted December 17, 2003 Report Share Posted December 17, 2003 Det finns mycket roligt att köpa där ute. Tittade på lite Engelska sidor. Där kan man köpa allt från en Svensk strv m39 till en Engelsk Cheiftain MBT. Frågan är om det är som med personbilar. Är den typad och godkänd i ett EU land så skall detta gälla i alla andra.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted December 17, 2003 Report Share Posted December 17, 2003 Såg ett program på Discovery Channel om stridsvagnar och det var en kille i England som hade en egen Scimitar som han brukade rulla omkring med på Londons gator helt lagligt, det enda som krävdes var den brittska motsvarigheten till vårt B-körkort. För att folk skulle uppmärksamma honom i trafiken och för att den skulle skilja från en militär vagn hade han målat vagnen pippigul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NBC Posted December 18, 2003 Report Share Posted December 18, 2003 Jag har nyss tagit körkort och är ju lite sugen på att bli motoriserad. Men nu vette tusan och det inte är mekaniserad och bepansrad man borde bli! Får man köra en sån här med b-kort? Annons Fakta Hmm med tanke på att den väger mer än 3.5 ton så är det nog lämpligt med ett C körkort ^^ I övrigt så kan det nog vara ok så länge som pipan är pluggad. Har dock ingen aning, men i "Så funkar det" på P3 så kom en liknande fråga upp för ett tag sen. Om man fick köpa och köra ubåt civilt, och det var helt ok så länge som man var ensam i ubåten. För om det var fler där så var man tvungen att vara officer, och då var man ju inte civil längre... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Backéus Posted December 18, 2003 Report Share Posted December 18, 2003 Köra på B-kort... Som det nämnts tidigare så kan man ju förska typbesiktiga den som motorredskap, kasta på LGF-skylt och puttra runt i dryga trettio km/h. Men jag skulle nog satsa på ett C-körkort för det kommer ju till lite annat med fordonvikter, bärighetsklassning på vägar och broar och smått och gott i trafiken när man blir för tung... Men sedan så är det nog tveksamt om du får dispans att framföra fordonet på allmän väg utan följebilar och andra kring arrangemang. Detta då fordonsbredden kan överstiga 260 cm som är det bredaste man få framföra på allmän väg utan dispans. Men visst skulle det vara coolt med en egen stridsvagn... Tänk hur det kunde se ut på McDriven en lördagsnatt. A-traktor, A-traktor, stridsvagn, A-traktor... Va??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted December 18, 2003 Report Share Posted December 18, 2003 jag vill fortfarande ha en MT-LB (PBV 401) och puttra runt i ;) men den är nog lite för bred va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BUCK Posted December 18, 2003 Report Share Posted December 18, 2003 (edited) PBV 401 är inte för bred (285 cm)... max fordonsbredd = 2,6m, allmän dispans upp till 3,1m, över 3,6m = poliseskort (allmän väg) edit: fakta fel Edited December 18, 2003 by BUCK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glidarn Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 Och vem vill skramla till soppan? Vad drar en sån bensinbest i terrängen, typ 25 liter milen? Blir nog ganska sparsamma kampanjer över veckosluten... Lagom pinsamt att få soppatorsk just när man nerkämpat chefens sommarstuga , å andra sidan hade väl den nitiska spårat krackelerad asfalt hem till min uppfart ialla fall.... Sålde dom några haubitzar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 Vad säger lagen om att tuta runt i en sån här? Och hur mycket drar den (nya/gamla)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 (edited) Bv 206 i bensinvesion med granadamotorn på 135 hk drar ungefär 10 l/mil vid landsvägskörning, "betydligt mer" i teräng. Tankarna rymmer ca 180 liter bensin så du kommer fram till nästa mack i alla fall. Passa upp på vilken bensin som tankas. Gamla motorer trivs bäst med försvarets gamla bränsle. Tillsatser och därmed bränslets egenskaper kan skilja mellan civil och millitär bensin. Edit: stavning Edited December 19, 2003 by Inf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runqvist Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 Vad säger lagen om att tuta runt i en sån här? Och hur mycket drar den (nya/gamla)? Det borde fungera, räddningstjänsten kör med sånna här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 Oj, 100 kr milen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SWJ Posted December 20, 2003 Report Share Posted December 20, 2003 Värt varenda krona.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted December 20, 2003 Report Share Posted December 20, 2003 hehehe Skitkul tråd fräckt att jobba som strv-officer och komma till jobbet i sin egns stridsvagn/pansarbandvagn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 kolla även in på www.tanksforsale.co.uk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts