Torak Posted December 11, 2003 Report Posted December 11, 2003 Horde fran en besokare idag - som jobbar inom flygindustrin - att en sydafrikansk besokare som skulle provflyga JAS 39 lyckades skjuta sig ut av misstag da han forsokte dra at sakerhetsbaltet, eftersom han tankte prova lite konstflygning. Detta forklarades med att "handtaget man drar at sakerhetsbaltet med i sydafrikanska plan sitter pa samma stalle som katapulthandtaget i Gripen". Jag ar ganska skeptisk, men de sager att det ar absolut sant och att det hande inom de senaste tva aren. Ar det nagon som kan lite mer om den har incidenten, eller kan bekrafta att det verkligen hant? Quote
gpd Posted December 11, 2003 Report Posted December 11, 2003 (edited) Nja, tänker vara lite skeptisk. Det som verkligen hände var att en belgisk flygöverste sköt ut sig från en SK60 någongång i mitten av 80-talet. De var ute och flög från F5 och någonstans över södra Småland / Norra Skåne så känner översten ett behov av att rätta till selen, fattar ett handtag och drar. Vaknar sedan hängande i skärmen på väg nedåt, då han greppat fel handtag. Förklaras med att i de kärror som han vanligen flög satt spännet till selen där. Översten som helst ville försvinna till andra sidan klotet plockades upp oskadd och piloten fick flyga nedcabbat till F5 och landa. Det var lite besvärligare utan huv......... Troligen var det denna incidenen som avsågs. Det skrevs en del i lokalblaskorna här i Skåne då. Någon annan som kommer ihåg fler detaljer?? EDIT Stavning Edited December 11, 2003 by gpd Quote
Fu Dahlberg Posted December 11, 2003 Report Posted December 11, 2003 vad förvånad piloten lär ha blivit Quote
Torak Posted December 11, 2003 Author Report Posted December 11, 2003 Nja, tänker vara lite skeptisk. Det som verkligen hände var att en belgisk flygöverste sköt ut sig från en SK60 någongång i mitten av 80-talet. De var ute och flög från F5 och någonstans över södra Småland / Norra Skåne så känner översten ett behov av att rätta till selen, fattar ett handtag och drar. Vaknar sedan hängande i skärmen på väg nedåt, då han greppat fel handtag. Förklaras med att i de kärror som han vanligen flög satt spännet till selen där. Översten som helst ville försvinna till andra sidan klotet plockades upp oskadd och piloten fick flyga nedcabbat till F5 och landa. Det var lite besvärligare utan huv......... Troligen var det denna incidenen som avsågs. Det skrevs en del i lokalblaskorna här i Skåne då. Någon annan som kommer ihåg fler detaljer?? EDIT Stavning Det ar exakt den berattelsen som avsags, tackar! Den har tydligen uppdaterats ganska rejalt, verkar det... Jag var ganska skeptisk; sakerhetsbalten ar sakerhetsbalten, och katapulthandtag ar svart-och-gulmalade handtag (eller om de ar det i Sverige minns jag inte, men anda...). Lite svart att ta fel, tycker man... Men tackar for det, da vet jag att jag hade ratt. Det luktar ju ratta i pizza lang vag.... Quote
Honken Posted December 11, 2003 Report Posted December 11, 2003 Kan inte personligen verifiera den historien men jag har haft en lärare som har varit aktiv på både F5 och F10 som berättade den historien för oss. Han tillade även att den belgiske översten så småningom träffade på en småländsk flicka ute i skogen som (jag vet nog vad ni tänker era kåtbockar, men nej, det hände inget) som plockade bär och döm till hans förvåning då hon började prata franska med honom, mitt inne i de mörka skogarna :P Quote
Guest J-Star Posted December 11, 2003 Report Posted December 11, 2003 Viss mytvarning vill vän av ordning ändå utfärda. "jo men jag hörde av en officer..." är liksom inte precis källkritiskt så det förslår. /J Quote
bushman Posted December 12, 2003 Report Posted December 12, 2003 har dessutom för mig att "eject"-handtaget sitter mellan benen på en jas. på 50-talet lyckades en vpl skjuta sig i taket på en hangar på F7 såtenäs. skulle backa en lansen men tog fel reglage. har för mig att det sitter ett kors målat i taket där fortfarande som varnade exempel Quote
Guest J-Star Posted December 12, 2003 Report Posted December 12, 2003 har dessutom för mig att "eject"-handtaget sitter mellan benen på en jas. på 50-talet lyckades en vpl skjuta sig i taket på en hangar på F7 såtenäs. skulle backa en lansen men tog fel reglage. har för mig att det sitter ett kors målat i taket där fortfarande som varnade exempel Ok, nu slog mytvarningsmätaren i taket. Vad i självaste menar du med "backa en Lansen men tog fel reglage"? /J Quote
SWJ Posted December 12, 2003 Report Posted December 12, 2003 AJ, AJ, AJ nu kom jag vist åt något med foten här. Låter bekant.... Quote
Fk Bodin Posted December 12, 2003 Report Posted December 12, 2003 har dessutom för mig att "eject"-handtaget sitter mellan benen på en jas. på 50-talet lyckades en vpl skjuta sig i taket på en hangar på F7 såtenäs. skulle backa en lansen men tog fel reglage. har för mig att det sitter ett kors målat i taket där fortfarande som varnade exempel Har hört samma/liknande version av min gamla fysiklärare, men incidenten hade hänt på F 12. Quote
SNAFU Posted December 12, 2003 Report Posted December 12, 2003 En liten fråga bara... (kanske OT?) Hur utlöser man enbart sin egen stol? Läste om ett liknande fall i USA där en "passagerare" i en F14 sköt ut sig av misstag, medan piloten satt kvar i planet och landade det. Kan man bara skjuta ut sin egen stol med katapulthandtaget? Har alltid trott att alla ombord åkte ur om man drog i sitt eget...? //SNAFU Quote
SWJ Posted December 12, 2003 Report Posted December 12, 2003 Tydligen, jag har blivit lärd att man kan skjuta ut sig en i taget.... Quote
Fk Bengtsson Posted December 12, 2003 Report Posted December 12, 2003 En liten fråga bara... (kanske OT?) Hur utlöser man enbart sin egen stol? Läste om ett liknande fall i USA där en "passagerare" i en F14 sköt ut sig av misstag, medan piloten satt kvar i planet och landade det. Kan man bara skjuta ut sin egen stol med katapulthandtaget? Har alltid trott att alla ombord åkte ur om man drog i sitt eget...? //SNAFU Om du kollar på stolen i ett F-14 så sitter det 2 öglor på toppen av stolen. Där skjuter du ut dig/båda. Är tveksam om det går att skjuta ut enbart din kamrat men det verkar inte troligt. Quote
Gotcha Posted December 12, 2003 Report Posted December 12, 2003 Om du kollar på stolen i ett F-14 så sitter det 2 öglor på toppen av stolen. Där skjuter du ut dig/båda. Är tveksam om det går att skjuta ut enbart din kamrat men det verkar inte troligt. Borde inte BÄGGE skjutas ut om EN drar i öglan/handtaget? Anta att den andre är medvetslös då? "Oops.."? Med viss risk för att inte referera till världens mesta akurata källa: men i "Top Gun" vrålar ju "Maverick" till "Goose" ´nånting i stil med: "I can't reach the ejection handle, YOU have to get us out!!", varpå bägge skjuts ut.. Sitter det kanske någon slags tryckpunkt i stolen som känner efter om det faktiskt sitter någon där eller inte? (dvs ensam i en 2-sits och bara stolen med föraren skjuts ut istf bägge) Låter skumt att EN kan skjuta ut sig, och den andre vackert flyga hem skutan..? Quote
SWJ Posted December 12, 2003 Report Posted December 12, 2003 Det är möjligt att det är så på F14, på sk 60 får man dra i varsit handtag.... Quote
Fk Bengtsson Posted December 12, 2003 Report Posted December 12, 2003 Borde inte BÄGGE skjutas ut om EN drar i öglan/handtaget? Anta att den andre är medvetslös då? "Oops.."? Det finns 2 öglor. En för dig och en för din kamrat. Min reservation var för om man endast kan skjuta ut sin kamrat vilket kan medföra vissa problem. "Hoppsan, fel handtag. Där flög min pilot iväg " Jag vet inte om jag skulle vilja bli utskjuten mot min vilja endast för att min kamrat i baksätet tyckte att det var dags att lämna kontoret. Eller??? Quote
Guest J-Star Posted December 12, 2003 Report Posted December 12, 2003 (edited) Ok, för att klara upp det hela lite hänvisar jag till min diskussion med Bones nedan. J-Star (16:21) : Oh by the way... perhaps you can settle a discussion for me. J-Star (16:21) : Ejection seats in two-seater planes. Bones (16:21) : oh, ok... J-Star (16:22) : What happens if *one* pulls? Does the other go too? What's it like in the Tomcat? Bones (16:22) : In the Tomcatit depends on how the seats are setup Bones (16:22) : you have a command ejection selector J-Star (16:22) : Oh? Why would you set them up differently? Bones (16:23) : depends on the situation J-Star (16:23) : So you mean you might have a situation where you need to eject one and let the other stay aboard? Bones (16:23) : NATOPS says that they should be set up with the ejection controls given to the RIO Bones (16:24) : in the configuration where whenthe RIO ejects, 1/2-1 second later, the pilot ejects autmoatically Bones (16:24) : but it can be configured to give the pilot command ejection Bones (16:24) : or to have one eject but not the other Bones (16:24) : example: I'm sure you heard about VF-213's uncommanded ejection? J-Star (16:24) : So in the config, does the pilot go before the RIO? J-Star (16:24) : Not sure... tell me. Bones (16:24) : inthe config, the RIO goes before the pilot, that is SOP J-Star (16:25) : the = that Bones (16:25) : VF-213 took a VIP up for a joyride. He was in the RIO seat. Theey did some maneuvers where the g's shifted the VIP a bit in his seat, so he reached down for the seat adjustment to make his seat more comfy Bones (16:25) : he accidently pulled the loud handle instead J-Star (16:26) : Is that one confirmed? Bones (16:26) : since the config was set up for seperate ejections, the VIP shot himself out of the cockpit leaving the pilot in the aircraft, who didn't eject Bones (16:26) : the pilot flew the a/c home--that's an example of a situtaion where you would set it up a certain way...bcause of a VIP's mistake, the entire aircradft was not lost unnecessarily Bones (16:26) : andit is confirmed J-Star (16:27) : http://www.anft.net/f-14/f14-serial-19.htm Bones (16:27) : yup J-Star (16:27) : Nov 6, 2002 Bones (16:27) : did oyu see the pic too? J-Star (16:28) : No, where? Bones (16:28) : standby Bones (16:29) : http://www.anft.net/f-14/f14-photo-vf213-21.htm Bones (16:29) : also, http://www.anft.net/f-14/f14-photo-vf213-22.htm J-Star (16:29) : Is he dumping fuel? Bones (16:30) : rgr J-Star (16:30) : Where's the command switch? Bones (16:31) : oh, crap, no you are really jogginmy memory...In the pilot's seat, it is on the left lower panel, and I think the same in the RIO seat J-Star (16:33) : What was the difference again between pilot commanded and RIO commanded ejection? Bones (16:34) : when it's pilot commanded, the pilot initiates the ejection, the RIO follows automatically, and vice versa for RIO commanded Bones (16:34) : SOP has the config set to RIO commanded with automatic pilot ejection following J-Star (16:35) : So if the pilot pulls, the RIO will still go first? Bones (16:36) : if set to RIO commanded, if the pilot pulls, nothing will happen J-Star (16:36) : Oh?! With neither seat? J-Star (16:36) : Ok... now I'm so friggin confused. Bones (16:36) : only if the RIO pulls Bones (16:36) : ok, let's assume SOP Bones (16:36) : the pilot decides he wants to punch out. If he pulls the handle now, nothing will happen J-Star (16:37) : Ok, I see. Bones (16:37) : if the rio pulls, the RIO will eject, and a second later, whether the pilot likes it or not, he will eject J-Star (16:37) : Ok... and you say that you can also set it to individual ejections... so that if one pulls, he goes while the other remains? Bones (16:40) : yeah, i think so...the only thing it can't be set for is no one having command--in ANY configuration, a seat will fire. if it was set for none of them, well, basically that means you have safed seats J-Star (16:40) : That makes sense. Bones (16:40) : if i had my manual with me I could tellyou exaclt where the panel was and all the configs Bones (16:41) : i'd have to dig it up J-Star (16:41) : No need. I got all I needed to knwo to settle the discussion. Bones (16:41) : any money involved? J-Star (16:42) : Unfortunatly not. Just one more thing... there are two handles in teg F-14 ejection seat isn't there? One between your legs and the hoops above your head, right? J-Star (16:42) : teg = the J-Star (16:42) : in = on Bones (16:43) : In the F-14A and B, yes Bones (16:43) : In the F-14D it is just the one between your legs J-Star (16:44) : Ok. Så för att sammanfatta: - Det finns en bekräftad incident med en VIP i baksätet som råkade skjuta ut sig när han skulle justera stolen... men nej, han var inte sydafrikan och nej, han flög inte Gripen. Han flög i en F-14 och det hände för lite drygt ett år sedan. - Nej, det finns inte två öglor ovanför huvudet för att du skall kunna skjuta antingen dig själv, kompisen eller båda. Drar du ena eller båda så åker du ut, punkt... men med ett undantag (se nedan). - I F-14 A/B fanns det två handtag, öglorna ovanför huvudet samt ett mellan benen. Skillnaden som inte nämns i konversationen ovan är att när man drar i öglorna så drar man ned en skyddsduk framför ansiktet. D-modellen har bara handtaget mellan benen. - Utskjutningssekvensen i F-14 är inställningbar. Följande alternativ finns: 1) RIO drar. Då åker han ut först och piloten direkt efter automatiskt. Detta är standard. 2) Piloten drar, åker ut först och RIO följer efter automatiskt. 3) Var och en drar sin egen stol. Den andre blir då kvar i planet tills han själv drar eller följer med planet ned till/i marken. För 1) och 2) gäller att om den andre (den som inte har "command") drar så händer ingenting. /J Edited December 12, 2003 by J-Star Quote
Erik_G Posted December 12, 2003 Report Posted December 12, 2003 För 1) och 2) gäller att om den andre (den som inte har "command") drar så händer ingenting. Men det fanns en liten omställare i vardera cockpit för att ställa om moderna. Detta gick att göra "in flight"? Lite taskigt om man befiner sig i ett totalperforerat flygplan och ens RIO täcker det som är kvar av huven, och det är inställt att RIO har "comand"... Lite stolkunskap GRU-7A, Stolen i F-14A SJU-17 NACES, Stolen i F-14D (och flera andra fpl) Den lånar grundkonstruktionen av Martin Baker´s Mk 10 stol, som sitter i b.la Gripen Båda sätena ovan är tillverkade av Martin Baker. Källa: The Ejection Site Mvh Erik G Quote
Torak Posted December 12, 2003 Author Report Posted December 12, 2003 Tackar! Da hade jag ratt, alltid trevligt... Quote
Guest J-Star Posted December 12, 2003 Report Posted December 12, 2003 För 1) och 2) gäller att om den andre (den som inte har "command") drar så händer ingenting. Men det fanns en liten omställare i vardera cockpit för att ställa om moderna. Detta gick att göra "in flight"? Lite taskigt om man befiner sig i ett totalperforerat flygplan och ens RIO täcker det som är kvar av huven, och det är inställt att RIO har "comand"... Tja jag tar för givet att eftersom switchen finns tillgänglig i bägge sitsarna så måste det ju gå att ställa om den under flygning. Annars kan man ju råka ut för den situation du nämner och det vore ju olyckligt. /J Quote
Maverick Posted December 13, 2003 Report Posted December 13, 2003 Med andra orrd är det ett faktaafel i Top Gun? Detta då min namne säger sig inte kunna nå handtaget och ber RIO (Hjärnsläpp på callsing denna tidiga timme) och ber honom dra.... VArpå båda skjuts ut... Det skulle inte kunna ske?? För antingen har Rio eller piloten kontrollen eller så har man individuell kontroll.... Rätt uppfattat??? Sedan är frågan... Skjuts inte averick ut försst??? När Goose har dragit??? (KAN SÄÄKERT MISSMINNA mIG DÄR) Quote
Guest J-Star Posted December 13, 2003 Report Posted December 13, 2003 (edited) Med andra orrd är det ett faktaafel i Top Gun?Detta då min namne säger sig inte kunna nå handtaget och ber RIO (Hjärnsläpp på callsing denna tidiga timme) och ber honom dra.... VArpå båda skjuts ut... Det skulle inte kunna ske?? För antingen har Rio eller piloten kontrollen eller så har man individuell kontroll.... Rätt uppfattat??? Sedan är frågan... Skjuts inte averick ut försst??? När Goose har dragit??? (KAN SÄÄKERT MISSMINNA mIG DÄR) Tja... många saker i den filmen är ju rena faktafel. En av favoriterna är ju Goose' display som visar som ett radar-PPI istället för den taktiska display den egentligen är. Vad gäller utskjutningen så undrar jag snarare varför de tjatar om att de inte kan nå handtagen. De har ju dubbel uppsättning! Ok att öglorna är favoriten eftersom de då får skyddshuvan också men om man är på väg att göra ett hål i öknen tror jag de absolut flesta skiter i vilket. Bones tyckte också detta var lite skumt. Anyway... jag måste se hela film-sekvensen igen innan jag kan uttala mig om vem som drar och så vidare. /J Edited December 13, 2003 by J-Star Quote
bushman Posted December 13, 2003 Report Posted December 13, 2003 vad gäller min påstådda ryktes spridning om F7 olyckan på 50-talet, får ni skylla på chefen för F7 "museum". jag visste om att det hade hänt en olycka, och trodde det var ur en viggen eller draken och under slutet av 70-talet. han talade om att det var sant men hände under 50-talet och med en lansen. en vpl höll på med klargöring satt i stolen och drog helt enkelt i fel spak. sköt sid rakt upp i hangartaket. mer vet jag inte, F7 folk kanske kan ge mer info om detta. Quote
SNAFU Posted December 13, 2003 Report Posted December 13, 2003 En tanke om TopGun... Är det inte omöjligt att inte nå "nack-handtaget"? Han är väl fastspänd och borde väl inte kunna tryckas så mycket framåt som han gör i filmen? //SNAFU Quote
106 Posted December 13, 2003 Report Posted December 13, 2003 Med andra orrd är det ett faktaafel i Top Gun?Detta då min namne säger sig inte kunna nå handtaget och ber RIO (Hjärnsläpp på callsing denna tidiga timme) och ber honom dra.... VArpå båda skjuts ut... Det skulle inte kunna ske?? För antingen har Rio eller piloten kontrollen eller så har man individuell kontroll.... Rätt uppfattat??? Sedan är frågan... Skjuts inte averick ut försst??? När Goose har dragit??? (KAN SÄÄKERT MISSMINNA mIG DÄR) Utskjutningssekvensen i F-14 är inställningbar. Följande alternativ finns:1) RIO drar. Då åker han ut först och piloten direkt efter automatiskt. Detta är standard. RIO i filmen (Goose, spelad av Anthony Edwards) drar i handtaget och skjuts ut först. Men ser man filmen på utskjutningen (efter hydraulfel) på F-14s andra flygning verkar det ganska osannolikt att någon skulle träffa huven, risken är ofantligt mycket större att man bryter nacken genom att man sitter fel vid utskjutningen. Det är vanligt i flygplan med tandemsits att den bakre stolen åker först först, om den främre skulle skjutas ut först riskerar man skador på personen i baksätet. På side-by-side flygplan som SK60 är stolarna (eller åtminståne stolkanonerna) vinklade från varandra för att minska risken för kollision. Vill minnas att man även har det så på JAS39. och katapulthandtag ar svart-och-gulmalade handtag (eller om de ar det i Sverige minns jag inte, men anda...). På JAS39 som har en brittisk stol är handtaget gul-svart, på Saab-tillverkade stolar är handtagen röda. på 50-talet lyckades en vpl skjuta sig i taket på en hangar på F7 såtenäs.skulle backa en lansen men tog fel reglage. Skeptisk, men vill minnas att man på Lansen har två reglage, dels gardinen ovanför huvudet och ett reservreglage på annan plats. Det kan vara någon annan modell som hade detta. Förövrigt var inte säkringen på Lansens stol helt hundra. Det var ett stift som säkrade stolen automatiskt när huven öppnades. - I F-14 A/B fanns det två handtag, öglorna ovanför huvudet samt ett mellan benen. Skillnaden som inte nämns i konversationen ovan är att när man drar i öglorna så drar man ned en skyddsduk framför ansiktet. onödigt vetande men... Stolsgardin fanns även på Tunnan, Lansen och SK60 för att skydda mot anbåsningsskador. Eftersom man började använda hårda hjälmar med visir ansåg man att det inte behövdes till Draken och senare flygplan. En tanke om TopGun... Är det inte omöjligt att inte nå "nack-handtaget"? Han är väl fastspänd och borde väl inte kunna tryckas så mycket framåt som han gör i filmen? Problemet är centrifugalkraften när flygplanet hamnat i flatspinn. Tyvärr är det i vissa lägen (exempelvis flatspinn) omöjligt att skjuta ut sig (och överleva) ur F-14 beroende på just centrifugalkraften. Quote
Flygmek 003 Posted December 13, 2003 Report Posted December 13, 2003 Lite ot men tråden har ju gått i den riktningen. Det skulle ha skett en olycka med fpl37. En vpl som skulle ställa i ordning cockpit lutade sig in över kanten och kom åt huvutlösningen. Vad-de-nu-heter-cylindrarna utlöstes och den enda sköts in i den värnpliktige. Någon som känner igen historien och vet något mer? Quote
106 Posted December 14, 2003 Report Posted December 14, 2003 Nej, känner inte till det men vill minnas att Wolfsong skrev i en annan tråd (Viggen) att någon vpl skjutit huven på marken på den fd vita JA37 (då på F13) som var på F16 med skrotning som följd. Har även hört lite om personer som varit nära att sugas in i fpl (fick stegen mellan och klarade sig) mm. Konstigt nog skall någon mek även lyckats sugas in i fpl35, vet inte sanningshalt. Under utprovningen av fpl37 skall en person (tror det var en provflygare) omkommit då han tappat kartan och böjt sig fram för att plocka upp den. Då skall han ha fastnat med ärmen i utskjutningshandtaget och farit iväg. Eftersom han då var böjd framåt klarade inte remmarna att dra in kroppen tillräckligt varvid nacke eller rygg gick sönder. Det skall vara efter det som skydden på "insidan" av utskjutniingshandtagen monterades. Vet inte sanningshalt på detta heller. Quote
Void Posted December 14, 2003 Report Posted December 14, 2003 En mek ska ha blivit insugen i J29an med, mössan for in vartpå han av reflex slängde sig efter den, obra. Detta enligt en gammal räv på västerås flygmuseum. Quote
106 Posted December 14, 2003 Report Posted December 14, 2003 En mek ska ha blivit insugen i J29an med, mössan for in vartpå han av reflex slängde sig efter den, obra. Detta enligt en gammal räv på västerås flygmuseum. Att fpl29 ätit ett par mekar tror jag helt på. Där fanns ju till och med en "korg" som man satte i insuget för att kunna köra motorn utan större risk för att suga in mekar och annat krafs. Quote
Void Posted December 14, 2003 Report Posted December 14, 2003 Glömde att nämna att enligt denna räv så var munkorgen ett resultat av denna insugning. Vilken motor den dära Ghosten, sväljer allt från smågrus till värnpliktiga... Quote
Recommended Posts