Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det här är tråden där gamla ärrade knektar berättar om sina bästa trick så att en-streckarna kan smygläsa och ta lärdom, för att sedan imponera på sina gruppkamrater och befäl. :camo:

Nivån här är verkligen grundläggande och det är riktigt lätta och enkla tips lämpade för t ex: HV-ungdom som vi diskuterar.

SoldF har redan en utmärkt sida om Bra saker att ha i lumpen och den här tråden är ett komplement till den.

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Fräscha upp dragkedjor.

På ryggsäckar och väskor sitter det ofta grova dragkedjor som lever hårda liv. För att få dragskon att löpa lättare tar man och stryker stearin längs tänderna på dragkedjan och öppnar och stänger den några gånger.

Nu glider dragkedjan lättare och håller kanske lite längre! B)

Posted (edited)

Fixa till proffsiga kartor i datorn.

Efter ett tag i HVU så kanske man får ingå i övningsledningen och hjälpa till med att planera eller "lägga" övningar och då vill man ju ha bra kartor att visa upp.

Eller också kanske man bara vill göra en egen karta så man hittar tillbaka till sitt favoritsvampställe...

Flak%20-%20karta.jpg

Här har jag lagt en bild av en karta i Powerpoint och lagt in ett rutnät med Xerxes-Yngve. Sen har jag satt ut UPK:er och gjort en liten tabell över var de finns.

Det finns även en rödlinje som visar den norra gränsen för övningsområdet.

Sånt förarbete underlättar en hel del när man sitter som övningsledning.

Efter utskrift så kan man lägga bokplast över kartan så tål den både regn och går att skriva på med tusch. Tuschen sitter fast ordentligt på bokplasten och är svår att smeta ut, men går lätt att tvätta bort med lite sprit på en papperstuss.

Edited by Flak
  • Forumsledning
Posted

Jag har 5 st "the Ranger Digest" av Ranger Rick. små pocketar om ca 100 sidor/st FULLPROPPADE med tips. Inhandlades på Bondsteel för $5/st.

Allt i syfte att försöka anpassa till svensk utrustning/förhållanden och delge er. Tyvärr har inte det skett då det finns en hel del till att pyssla med runt SoldF.com

Kolla in Ranger Ricks webbsite!

MASSA TIPS!

http://www.therangerdigest.com/

Posted

Eller istället för att läsa er till kunskap (vilket iofs. aldrig är fel) så anmäl er till kurser både i Sverige och utomlands.

Teori i all ära , men kunskaperna sitter inte rätt och på det rätta stället förrän man även övat dem i praktiken.

Tänker nu i ett större perspektiv , FLAK kanske menade att tråden skulle vara mer för tips och trix ang. utr osv ... men rent allmänt så tycker jag själv inte om att enbart plugga in kunskaper via "nätet" eller böcker utan att tillämpa dem och öva in dem i ryggrade rent praktiskt.

Ps// "3 siffrig" x & y är inte vidare precis om man inte har tydliga saker i terrängen att refferera till.

Mvh // Andy .... bra tråd BTW..... I'll be back here 4 sure. :lala:

Posted (edited)
Eller istället för att läsa er till kunskap (vilket iofs. aldrig är fel) så anmäl er till kurser både i Sverige och utomlands.

Teori i all ära , men kunskaperna sitter inte rätt och på det rätta stället förrän man även övat dem i praktiken.

Andrew har så rätt så, och de orden borde huggas i sten och gjutas fast i förordet på varje utbildningsreglemente (och i varje HV-kontrakt). :lala:

Utan att i den här tråden gå in alltför mycket på ämnet så konstaterar jag att en brist på PRAKTIK och en förvuxen teoretisk kunskap är ett mycket stort problem inom Hemvärnet, som bl a resulterar i en massa "luft-fänrikar" som uteslutande går som övningsledning utan att själva öva. I förlängningen resulterar det i kassa övningar, bristande motivation hos deltagarna och fler som lämnar in.

Mer om den problematiken finns att läsa i många andra trådar här på forumet, och därmed sätter jag gärna punkt för den diskussionen i den här tråden.

Avsikten var att här prata tips och trix på ett lättsamt och roligt sätt, utan att gå in på en massa svåra ämnen eller dyr utrustning...

:huh:

EDIT: boneheadstavning

Edited by Flak
Posted (edited)

Ta för vana att alltid ha:

1 arbetställ

1 sovställ

Annars har du inga "torra/rena" kläder när du skall krypa ner i sovsäcken. Då sover man inte så bra. Lägg allt som du skall ha när du sover i sovsäcken dvs "sovstället" samt tandborste, Olle, och övrigt snajjsigt i sovsäcken.

ex

Civilt Underställ alt stjorta 90 + bomkan, Olles bror, Tjocksockar, + liten ficklampa att fästas med snöre runt halsen.(Behövs alltid i mörkt tält).

På morgonen tar man på sig "arbetsstället" och ja det är obehagligt och kanske kallt men då har man torra kläder till kvällen i alla fall.

:((

Edited by Sulan
Posted

Alltid sked, vikbar kåsa och hopvikt papperstalrik i stridsbältet. Man vet aldrig när något ätbart dyker upp.

Anpassa klädseln efter verksamheten - frys när du påbörjar tex marsch för att sedan jobba upp värmen.

Ta bort alla reflexer, tex från byxholkarna.

Alltid torra strumpor.

Använd packpåsar i ryggsäcken (helst vattentäta).

Brake free med - alltid.

Osv,osv....

Har miljoner tips och trix, men det är bättre att lära av sina misstag i skogen än att bli superinternetkrigare.

Posted (edited)

-FK H

Varför tar vi bort reflexen? Är ju en livförsäkring vid marsch på en mörk väg

Och, vilken reflex menar du? Den på regnbyxan kan man ju bara vända på...

Edited by Marzocchi
Guest Dreaden
Posted

1 När du byter strumopr häng det andra paret inan för byxorna så att dom värms upp och torkar

2Extra mat tex konsver/nogot frystorkat extra engeri av dirvesegodis choklad dextrusol man vet aldrig när sont behövs

3 Tjepa fötter inför lång march och håll hyggienen så bra som möjligt.

4 som det står på SoldF.com tips att man kan ha plast påssar inuti kokärl och så när fördig mat spisas ut mycket bra

5 Överlenvands kitt alltid bra att ha man vet aldrig när det kan behövas eller när man e borta ett tag! :blink:

Posted

Det finns ju miljoner tips att dela ut men erfarenheten är en bra lärare och det som funkar för mig funkar kanske inte för andra. Nu hade en del andra redan nämnt de bästa grundtipsen (strumpor och skavsårtejp) men jag följer upp och säger: tandborste och tandkräm !! Ha detta med i en ficka hela tiden för det är en mycket bra moralhöjare att borsta tänderna. Dels känner man sig piggare av själva tandkrämen och dels känns det mycket bättre när tänderna inte är ludna som en fårskinnsfäll :D

Att packa ryggsäcken rätt från början sparar mycket energi och ilska.

Posted
-FK H

Varför tar vi bort reflexen? Är ju en livförsäkring vid marsch på en mörk väg

Och, vilken reflex menar du? Den på regnbyxan kan man ju bara vända på...

Självklart! Men för mig är inte marsch på trafikerad bilväg FÄLT.

Varför det är bättre att slita bort dom än att hålla på och vända? Jo därför att det är lätt att glömma att vända eller vända tillbaks dom. Själv har jag fått en hel pluton röjd på grund av en enda kvarglömd reflex.

Skall man ut och röra sig i trafiken är det bättre att använda kronsans reflexband.

Men som sagt - FÄLT-uniformen skall anpassas för livet i FÄLT.

Posted (edited)
Alltid alltid alltid ha med sig den lilla svarta... NEJ! INTE KLÄNNINGEN, sånt överlåter vi åt LYNX :P jag menar förstås eltejpen...

ÖÖHHH........?! :/

14.Dannerboots.jpg

Dannerboots

Ett par gore-tex kängor som man "tillsluter" med silvertejp

vid skaftet. Funkar bra för mig, simmande en kort sträcka

och det enda som var torrt efteråt var just fötterna.

( Det spelar ingen roll hur vattentätta skodonen är om man trampar

i en pöl som är "för" djup, vattnen rinner då NER i kängorna =

blöta fossingar. )

Edited by LYNX
Posted

Tejpa fast locken till maskeringsfärgen. Inte särskilt kul att komma hem från en övning och upptäcka att allt man hade i fickan är grönt och kladdigt.

Använd anteckningsfodral. Fukt + anteckningbok = djup suck (och en smärre katastrof om man är grpch). Ha alltid med blyertspennor i fält, dom funkar alltid.

Ta inte med för mycket ombyteskläder. Med handen på hjärtat byter man inte kläder särskilt ofta i fält.

Snusa portion i fält (eller häll över lössnuset i en portionsdosa). Lössnusdosorna löser upp sig med en rasande fart om dom blir lite fuktiga. Lägg sedan dina tändstickor i den tomma dosan så håller dom sig torra.

VATTENPACKA!

Ha med en liten påse att lägga skräp i. Det är jobbigt att komma hem efter en fältvecka och upptäcka att patrullsäcken och allt man hade i den luktar "Sej i tomatsås" (norsk VA-mat), dvs ruttet lik.

Ha med en extra ficklampa eller ta med extra batterier till den du har. Se till att använda ett rödljusfilter, det sparar mörkerseendet.

Ha alltid med en extra 1,5 liters PET-flaska med vatten. Vatten kan man aldrig ha för mycket av (dessutom minskar ju vikten desto mer du dricker).

Förstärk alltid kläderna vid rast (även kortrast) när det är lite kyligt ute, även vid kortrast. Kroppen gör av med mycket energi då den skall värma upp sig igen. Passa även på att ta av hjälmen (om det är tillåtet).

Ta med en dagstidning och tryck i tidningspapper i kängorna om dom blivit blöta. Då torkar dom snabbare.

Använd ALDRIG skorta 59 under marsch eller då du riskerar att bli svettig. Det tar evigheter innan den torkar. Skorta 90 och tröja 90 torkar otroligt mycket snabbare, samt att dom andas bättre.

Ha alltid en termos med varm dryck med. Koka upp vatten samtidgt som du lagar mat.

Påpeka alltid för dina kamrater om dom har fickor öppna. Det är jobbigt att leta efter ett borttappat magasin i terränglådan när det är mörkt "som borde ligga här nånstans".

Ha alltid med några meter snöre.

Posted

Om man bär den nya 90-kepsen så kan man fästa en liten klockkompass genom att trä den på kardborreflärpen. Tänk på att vända den självlysande delen inåt. Om huvudvärk dyker upp tänk på att apoteket har de där alvedon som smälter på tungan. Fäst så mycket som möjligt i snören som fästs i bröstfickornas dragkedjelöpare. Ficklampan, leatherman micra (klippa tånaglar), kompassen (syft m spegel) sitter fast där. Ha med en tändare eller värme ljus och bränn en vinkork som blir sotig och maskera ansikte och händer. Känns mycket behagligare än maskeringsfärgen som ligger som en plasthud utanpå. När man och om får en ny namnbricka så klistra fast skylten med namnet på plåten men lämna några mm fritt på plåten så blir den som en skruvmejsel. Fäst några 59 fotremmar baktill på Sv2000 så kan man enkelt fästa regnställ och liknande. Köp ett mun mot mun skydd på apoteket och ha i höger benficka. Linda upp extra skosnöre på hällorna på 90 kängorna upptill-bak på skaftet (kan användas till annat också). :lol:

Posted
Alltid alltid alltid ha med sig den lilla svarta... NEJ! INTE KLÄNNINGEN, sånt överlåter vi åt LYNX :P jag menar förstås eltejpen...

ÖÖHHH........?! :=o

LYNX käre vän, du använde ju SoldF.com för att komma ut ur garderoben vad gäller stayups etc... Vill också minnas en bild med rosa handväska och pärlhalsband som uppgavs vara "påtvingade" av en liten björnjaktsfantast... :lol:

/trött

Posted

Tack Mattsonmannen :baskerKav:

Ett annat hett djungeltrix är:

Glasögonfodral. Nej, du behöver inte ha glasögon för det, men det är bra att ha. Det finns glasögonfodral att köpa som är vattentäta och stryktåliga. Klockrent att förvara småpryttlar i.

Guest Fågel Fenix
Posted
Tejpa fast locken till maskeringsfärgen. Inte särskilt kul att komma hem från en övning och upptäcka att allt man hade i fickan är grönt och kladdigt.

\\//

Skall väl inte behövas nu då FM använder tuberna?

Jag har då inte sett röken av fodralen med lock. Och jag är ändåså ungdom (om ngn borde ha gamla saker så är det ju vi..)

Posted

Göra en kudde genom att lägga kläderna i sovsäcksfodralet.

Då är kläderna lite varama på morronen

lägga sockor uner sovsäcken

Posted

\\//

Skall väl inte behövas nu då FM använder tuberna?

Jag har då inte sett röken av fodralen med lock. Och jag är ändåså ungdom (om ngn borde ha gamla saker så är det ju vi..)

Tuberna kan även dom behöva tejpas då korken är värdelös.

Resultatet av en kokrklös tub :huh: i fickan är värre än om locken på stiftet lossnar.

Guest Triggerpuller
Posted

När du skall sova i tunneltält på vintern och det är KALLT kan det vara lämpligt att lägga dina kängor under sovsäcken, därmed förhindrar du att de förvandlas till isblock som är väldigt svåra att få på fötterna på morgonen samt inledningsvis VÄLDIGT obehagliga att ha på sig.

Om du inte fått ut en CLP-flaska med skruvkork utan en med flipplock är det lämpligt att hälla över CLP:n i en annan flaska med skruvkork. I annat fall kan det bli så att all din CLP hamnar i din jackficka istället för i ditt vapen.

• 2 weeks later...
Posted

* Kapa en tandborste på mitten, värm sedan tandborsten med en tändare så att den går att böja. Böj sedan tandborsten till X-antalgrader och använd den som disk borste. Förvara nu din nya diskborste i fältköket så att du lätt hittar den.

* Stoppa toalettpapper i en plastpåse och knyt igen. Förvara plastpåsen i fältköket för att minimera skrammel.

* Klipp ut skosulor i tidningspapper och lägg under den vanliga sulan i kängorna. Tidningspapperet isolerar bra mot kylan och suger upp väta. Men lägg inte i för mkt papper så att kängorna blir förtrånga.

* Observera att det finns minst tre tillverkare av snödräckt m90 (eller vad den heter) och dom prasslar olika mkt. Den som prasslar mest är (enligt mig) den Rysk/Svenska snödräckten och den som prasslar minst är den Finska. Även regnstället har olika tillverkare, och dom skiljer sig i storlekar.

* Använd kol istället för cammofärg när det är kallt ute. Kolet kyler inte huden lika mkt och man känner sig mkt renare. När man känner sig ren sänks inte stidsvärdet lika mkt.!

//Laddis

Posted

Varför fästa snören i kläpparna till dragkedjorna?

Jag sydde fast snöre (det man packar maskerinsnät med är lysande) inne i bröstfickorna. Det var bara att tråckla fast och vips var det inget som fanns utanför som man kunde fastna i! :D

Posted

längsta möjliga avstånd från AK5an: 1,25 m

kanske låter löjligt.. men sen när man står där dag1 ute i fält och gräver en kissgrop 1,5 meter från vapnet.. ut från ingenstans så kommer Kn F och tar tag i vapnet inför alla och går där ifrån.. ägaren till vapnet rycker på axlarna och ser ut som ett frågetecken som resten av gruppen.

sen på plutonsuppställningen så blir det kul.. Kn F ber plutonen att sätta sig på packningen.. samt så börjar han att prata om vad som skulle kunna hända ifall en AK5a skulle försvinna.. minuterna avlöser varandra.. och så håller det på ett tag..

sen frågar han vems AK5a det är.. och stackarn reser på sig och säger det är mitt vapen.. och Kn såg inte så kramgo' ut heller.. måste ha vart riktigt jobbigt att gå fram till honom och be om vapnet

så, kära barn! kom ihåg!!! 1,25m

Posted
längsta möjliga avstånd från AK5an: 1,25 m

1,25meter är för långt! Vapnet skall sitta fast på ngt sätt med din kropp tycker jag.

Under min Vpl tid slarvade jag ibörjan med detta, men efter ett tag insåg jag att enklaste sättet att ha koll på var man har vapnet är att bära medsig vapnet.

Andra bra tips är att ha förstaförband i både vänster och höger benficka, för i en panik situation är det inte alla som vet skillnad på höger och vänster...

För oss som fortfarande använder stridsbälte 304k kan det vara en idé att skaffa en eller två fickor till där man kan bära medsig lite smått och gott. samt att bälte 304 fungerar bättre ifall man har fler fickor hängande och får lite tyngd i det hela.

Guest Lt. Payne
Posted
För oss som fortfarande använder stridsbälte 304k kan det vara en idé att skaffa en eller två fickor till där man kan bära medsig lite smått och gott. samt att bälte 304 fungerar bättre ifall man har fler fickor hängande och får lite tyngd i det hela.

Kan också rekommendera detta.

känns ibland som det saknas nåt mellan LK35 och två stridsbältesfickor.

Då är extra fickor ett utmärkt komplement som varken stör soldatens funktion eller

eller helhetsbild.