Jump to content

Kavalleri- Jägare

Recommended Posts

Har slitit hår på denna fundering:

Jägare utbildas på K4 coh K3 och K betyder ju kavalleri

men från kavallerichock till jägarsabotage är det ju ganska långt.

Någon som kan förklara hur det hänger ihop?

Varför heter det kavalleri?

Guest Triggerpuller

Kavalleriet hade chansen att bli ett stort truppslag på 30-talet då uppsättandet av ett "snabbtruppslag" aka pansartrupperna var under betänkande. Dåvarande kavalleriinspektören sa nej och därför har vi världens enda kavalleri som inte är inriktat mot pansarkrigföring. Helt enkelt därför att kavalleristerna på 30-talet ansåg sig vara för "fina" för att jobba med oljiga och skitiga maskiner...

I Sverige gick kavalleriet åt jägerihållet som bekant. I bla Norge och Usa utvecklades kavalleriet till att bli pansar.

Finns det några fler länder som följt Sveriges exempel eller är vi ensamma?

Är det inte så att Rangers tillhör Cavalry och pansartrupperna är deras Amored Cavalry eller bara 'Armor'?

Är det inte så att Rangers tillhör Cavalry och pansartrupperna är deras Amored Cavalry eller bara 'Armor'?

Nej, Rangers är ett infanteriförband.

Beträffande pansarförband så finns de både inom kavalleriet och infanteriet. T ex så är Första Kavalleridivisionen en pansardivision, liksom Fjärde Infanteridivisionen.

Det finns bara ett "Riktigt" Kavalleristiskt förband kvar i Sverige som har hästar, och det är K1 inne i Stockholm där jag gjorde lumpen.. så ni jägare från andra K-regementen igentligen inte inte kalla er "äkta" kavallerister för ni får ju inte lära er rida! :lala: dock blir ni kallade det av tradition, och vi på K1 måste lära oss det för att kunna lösa våran tjänst, vilket är beriden högvakt på stockholms slott.. det är som ni sejer så va samtliga "K" förband kavalleristiska förr i tiden men omstrukturerades.. ni som varit jägare där uppe kanske vet att vissa blir tillkallade "Livhusarer" Husarer var betäckning för Tungt Kavalleri förr i tiden, "Liv" visar att ni är kungens män.. medan "Livdragoner" som vi på K1 blir kallade, har anor långt tillbaka sedan 1500 talet, Världens numera äldsta levande Kavallerist förband.. Dragoner betyder lättkavalleri.. alltså man red in på hästarna till striden och satt av, men under Karl XI och Karl XII tid så finslipades Dragonerna till att bli ett "shock" vapen, som stormade in i fiendeleden och skapade panik med sina blanka värjor.. Man kan förknipa Karolinernas Kavalleri med Tysklands Pansarkår under WW2.. dom var exakt lika effektiva.. Sverige hade Norreuropas mest effektiva kavalleri under den tiden.. men senare mot 1800 så gjordes kavalleriet om igen till tre olika klasser.. Iallafall.. K1 tillhör ju LG nuförtiden men hela Livgardet i sej är ju Kungens regemente.. ett under om ni inte somnat och fortfarande läser detta! jag tycker iaf ett det är intressant. :D

skickar med lite bilder ochså!

tillslottet.jpg

Påväg upp till Slottet..

we.jpg

Jag på hästen längst bortom till höger..

gevarin.jpg

På Yttreborggården, momentet innan avsittning.

Det var en skit grym grej jag fick vara med om.. ångrar inte mitt val av tjänst!

*Stålt K1 Kavallerist*

:Malaj:

Fina bilder! Men nu har kavalleristen bestämt fel.

Husarer var lätt kavalleri, dragoner tungt.

I begynnelsen var dragoner beridet infanteri, Gustav II Adolfs påhitt, sedemera riktigt kavalleri.

Sedan kan man väll rida på apostlahästarna. ;)

• Super Administrators

Lite Historia..

En husar är ursprungligen ett tungt ungerskt rytteri, uppsatt på 1400-talet, senare lätta ryttare. Från 1700-talet sattes husarregementen upp i flera länder, bl.a. Sverige, och användes främst för spaning.

Var beväpnade med sabel och karbin

Ordet "husar" kommer från det Ungerska språket och betyder 20:e. I dåtidens (1600talet) Sverige när man rekryterade så skulle det vara så att av 20 rekryter så skulle den 20:e bli kavallerist (ryttare)

Sedemera var ju K3 kungens egna trupper, därav namnet "Lifregementets Husarer" .

Jag vet inte historian varifrån ordet Dragon kommer ifrån.. men iaf så en Dragon en beriden infanterist.

De red till stridsplatserna men stred till fots.

Ett infanteriförband som snabbt kunde förflyttas. Kom senare att ingå i det lätta kavalleriet. Under 1800-talet kom dragonerna att räknas som tungt kavalleri.

K1 var oxå och kanske änmer Kungens egna trupper så därav kommer namnet "Lifregementets Dragoner" .

Det fanns även något som hette Kyrassiär och var det tunga kavalleriet. Bar "kyrass" som skydd (en lättare typ av harnesk- skydd) samt hjälm. Beväpningen utgjordes av rak värja och pistol. Dock inget som finns kvar idag ..

slut historie lektion.

Citerar min fina bok Great Battlefields of the World av John Macdonald i kapitlet om slaget vid Austerlitz, 1805:

Napoleon's heavy cavalry. Which he employed for shock attacks, usually against infantry, was made up largely of his squadrons of cuirassiers. In battle, cavalrymen were obliged to modify their parade-ground splendour.

The horse's tail was often knotted to prevent its tangling in undergrowth. Dragoons, medium-heavy cavalry, acted as mounted infantry. They and sometimes the hussars carried carbines, whereas the cuirassiers had only pistols in holsters. All cavalrymen were equipped with swords, usually sabres - swords with curved blades, used for slashing. Usually the more lightly armed the cavalry the more curved their sabres, but design might vary from regiment to regiment and often from year to year.

Napoleon used light cavalry, especially hiss hussars, mostly for reconnaissance. Bearskins (kolbaks) were worn by all ranks in élite squadrons. In other squadrons, the men qore a shako: a cylindrical hat with a peak and a short upright plume.

Sedan visas tecknade bilder på en hussar i björnskinnsmössa med sabel som enda beväpning och en dragon med sabel, shako och karbin samt en kyrassiär med hjälm, harnesk och sabel.

Det fanns även lansiärer som var hussarer i stort sett fast med lansar, kallades ulaner i Preussen.

Kyrassiärer användes vad jag har förstått endast i Frankrike så länge vilket gjorde dragonerna till det vanliga tunga kavalleriet i de flesta arméer vid den tiden.

@kimster

Dragoner: Kavallerister som stred som infanterister, det stämmer. Förr i tiden så brukade dom fult seja att "-Dragoner anfall till fots och flydde till häst" Dom som sade så fick nog verkligen på näsan sen under karolinernas tid, för då var det dom svenska Dragonerna som stog bakom många av dom Svenska segrarna runtomkring Östersjön och inne i Ryssland.. Tyvärr slogs större delen av den segerrika Dragonkåren ut i Slaget om Poltava, och kom aldrig tillbaka med lika full kraft igen (en av orsakerna att Karl dog i Norge). Dragonerna var i många länder "Beridna Infanterister" Men dock inte i Sverige under tidsperioden slutet av 16 till början av 18 talet då Dragonerna var renodlade kavallerister som slogs till häst. Sen vid ett senare tillfälle så gjordes allt om igen, eftersom Sverige fick mkt inspiration från Prusien (felstavat), och med det inflytanded så delades kavalleriet upp i 3 delar, Dragoner, Husarer och Kurrasiärer. De sistnämda var riktigt tungt kavalleri, och jag har blivit lärd, dels i lumpen, att husarer är tungt kavalleri och jag är säker på att jag läst det ochså.. ska kolla upp det, men det kan säkert vara så att jag har fel, och i såfall:

:/ Kimster och Mats ,O

EDIT: Mkt intressant läsning på Kimster's länk, läs den sidan!

Edited by breach

Bonuspoäng för den som kan när det sista beridna anfallet med svenskar skede. Guldstjärna om man kan vilka förband personerna tillhörde.

Det kan jag tyvärr inte.. ska kolla upp det.. kan därimot när den sista kända kavalleri attacken i storskala ägde rum.

Citerar bok

"Nära Moskva, November 1941, Ryska skvadroner efter skvadroner av ryttare anföll Tyskarnas förbluffade 106:e Infanteristdivision,

-Stigbygel mot stigbygel, tyttare som låg längs hästhalsarna, dragna sablar över skuldrorna.

Rakt in i av en skur av eld från eldhandvapen och Artilleri. Trettio nådde fram till de Tyska leden och sköts ner med Maskingevär.

Alla de 2000 hästar och ryttare i 44:e Mongolska kavalleridivisionen låg fallna i snön. Tyskarna hade inga förluster."

-Källa: Forum's Stora boken om hästen. -

Slut Citat.

Förbannat slöseri på människoliv och hästar enligt mej, men det visade dock att kavalleri som fältvapen inte fungerar längre i "Moderna" krig, enda jag kan se dom kan användas bra till är förflyttning i krig, en häst kan du ta dej fram på genom skog och elendiga ställen där vanliga skyttefordon hade kört fast, snabbt, effektivt, och tyst.

Men det där när sista Svenska måste jag ta reda på, återkommer när jag vet, om nu inte du kanske vet de?

:huh: