Target#1 Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 Är det någon förutom jag som fått Kulspruta 58 tilldelad som personligt eldhv? Jag var NSKY/tråd gb och då ingen av mina soldater var kapabel till att ta den så fick jag ha den som eldhv. Spenderade de sista 4 månaderna utan att röra en ak5:a. Nu har jag gått med i HV och de säger att ingen blir tilldelad en 58:a som eldhv då det är ett gruppvapen. De tyckte att det verkade väldigt konstigt att jag hade det. Hur gjorde ni andra i lumpen. Släpade ni med både 58:an och ak5:an ut i fält eller hur gjorde ni? Och är det någon som löst problemet med knästående anläggning. Den blir ju lite varm när man skjuter och håller man för långt in så håller man den inte stadigt. Jag satte fast några ordentliga läderbitar runt pipan. Det funkade men inte bra. Några andra förslag? Quote
Guest Lt. Payne Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 Välkommen till Hemvärnet! Det finns flera trådar om ksp:n här, ska ändå ge mina synpunkter. Kulspruta 58 är effektivast när den används som gruppvapen. Du får både en reservskytt och eldreglering i omedelbar närhet av vapnet. I och med dess effektiva sätt att få fienden på andra tankar är den också ett prio 1 mål för honom. Därför ska den så långt det är möjligt placeras så att våra Ksp-skyttar lever så länge som de någonsin kan, Med andra ord använd liggande skjutställning! Och, både skytt och laddare har Ak med mag i på ryggen. SOP duger gott! Hur ser pipan ut, bränner inte lädret fast? Quote
GA KA Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 KSP är ett personligt eldhandvapen som används för understöd på plutonsnivå . Jag tycker att Ksp 58 skall tilldelas som personligt vapen även om alla i plutonen skall kunna använda den. Jag tycker inte att ksp skytten skall bära på både ksp och ak. Skytten skall verka med ksp. Den enda nackdelen är om ksp behövs vid tex en post eller dylikt. Men vid en skarp sitution så kommer alla i plutonen få ut en AK så skytten kan hämta den om han behöver lämna ksp. Jag tycker att det skall finnas utbildade ksp/grg grupper i alla förband med en stridande huvuduppgift. Man behöver två ksp i samma grupp för att kunna använda ksp på ett bra sätt. Quote
Raffsec Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 Hmm vid knästånde så brukar jag i alla fall ha samma förfarande som vid stående. Då skott vid dessa ställningar mig veterligen används för att ge dig eller gruppen tida att ta skydd eller röra på sig. Så jag har svårt att se hur man kan bränna sig på pipan annat än vid pipbyte. Quote
Guest Lt. Payne Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 Citat ur Soldmtrl vapen KSP 58 B 2000 Sidan 59. " KSP 58 som enmansvapen. För att få ut största möjliga effekt från ksp 58 bör skytten biträdas av en laddare. Fördelarna är uppenbara vid eldreglering, omladdning, vid eldavbrott samt vid byte av pipa. " Quote
GA KA Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 Nu kanske jag är dum i huvudet men är det inte ganska självklart att laddaren är stridsparskamrat med ksp skytten? Quote
Guest Lt. Payne Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 Jo visst är han det, men det har väl ingen ifrågasatt? Quote
Mats Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 OK, det har ju sagts förr på forumet men på pansar/meksk är det ett enmansvapen och finns 2 st per grupp. Detta för att det man oftas gör är stridslinje frammåt på olika sätt i betäckt terräng med mycket korta stridsavstånd. Vid FATAM kan man ju ta fram de stora bandlådorna men vanligtvis används kasetterna med 50-100 skott samtidigt som granatgeväret plockas fram. I brist på bättre så använde våra skyttar en extra skyddsmaskväska att ha kassetter i. Ksp 90 skulle antagligen vara bättre då man kan få med mycket mera ammunition vid avsittning samt att det blir lättare för skytten givetvis. Tror att vikten för 58:an gjorde att våra ksp-skyttar ogärna lade sig ned då de kom så mycket efter i rörelsen frammåt vid nästa "juck". Lite tankar från en fet vagnchefslök. Quote
Guest Lt. Payne Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 @GAKA Ville med citatet visa att den är enligt Fm:s normer effektivast att använda som understödspjäs betjänat av två personer. Vad skjuter skytten med när/om ksp:n får eldavbrott? Därför anser jag att han ska ha AK:n med. @Mats Jag vet att den är en tung pjäs att springa runt i terrängen med. En egen fundering, Om era ksp-skyttar inte gärna lägger sig ner på grund av att ksp:n är tung och att de kommer efter i rörelsen ser jag två farliga problem, och rätta mig gärna om jag har fel. 1. Prio 1 målen blir lättare att träffa. 2. blir inte skyttelinjen ojämn med risk för vådabeskjutning av egen trupp när skyttarna springer före understödsvapnen? Borde inte gruppchefen försöka få skyttarna att komma i fas med ksp-skyttarna? Som sagt, jag kan ha fel i mina funderingar så rätta mig gärna. Quote
Mats Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 @Lt. P. Jo, precis dit jag ville komma. Därför vore 90 ett bättre vapen. Man såg stor skillnad på ksp skyttarna i IA03 (visserligen bättre tränade osv) som hade ksp 90B men hängde med betydligt bättre. Gruppcheferna hade nog svårt, till exempel: "Första omgång frammåt!" och sedan blir det ju väntan då ksp-skytten ska komma upp och få koll på allting. Det blir liksom att alla ligger i startgroparna och tvekar istället för att skjuta på fienden eller ta sig frammåt. Mycket svårt med timingen. Oftast gick ksp-skyttarna bara ned i knästående för att komma upp lättare. Detta är endast observationer gjorda från VC plats, som sagt. Quote
Fk Bengtsson Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 Har för mig att i gamla SoldF 86 stod det att ak'n läggs i Ksp lådan. Inte säker men skall försöka hitta rätt när jag kommer hem. Skal även kolla om det står med i 2000 varianten. Quote
GA KA Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 Får ksp skytten eldavbrott så är hans enda uppgift att få vapnet funktionsdugligt igen. Han skall INTE överge ksp och med höga knä uppdragningar gå framåt i terränglådan med sin ak. Quote
Guest Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 vår pluton hade begåvats med kspskyttar som utan större problem kunde skjuta stående från axeln inga små taniga skyttar där inte.... Det är viktigt att rätt man hamnar där, dvs nån som orkar bära åbäket... Quote
Larsson Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 Vad skjuter skytten med när/om ksp:n får eldavbrott?Därför anser jag att han ska ha AK:n med. Vad skjuter AK-skytten med när han får eldavbrott? Ska han ha en AK till på ryggen? Jag ser två svagheter med Ksp 58B som vapen ingående i skyttegruppen, vikten och bristen på precision vid stående och knästående. Så Ksp 90 vore bättre i skyttgrupperna. Däremot så skulle jag kunna tänka mig att ha Ksp 58 ingående i understödsgrupper på lätta skytteplutoner (låt oss säga 2st Ksp-omgångar och 1st grg-omgång per grupp). Jag anser dock inte att ksp-skyttarna ska bära med sig en egen AK. Om han får eldavbrott så får resten av omgången skydda honom med sina AK, medan han åtgärdar eldavbrottet. Quote
Guest Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 jag måste säga att amfskyttes upplägg med en kspgrupp på 2kspomgångar samt en grg-grupp med 2grg omgångar per pluton är en mkt flexibel lösning. kspgruppen och grggruppen skiljer sig rejält vad gäller möjligheten att samverka med skyttegrupperna... man tar INTE terräng med en grg-grupp... ksp däremot kan ju faktiskt gå framåt omgångsvis även om det självklart inte är att föredra. Quote
Ksp skytten Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 Som fd pansarskyttesoldat och ksp skytt bär jag hälldre med mig 5kg am extra än ett extra vapen. Vid tagan av anfallsmål har nog dom flesta pansarskyttesoldater lärt sig att bara gå ner i knästående. Då skjuter man hela tiden tills att stridsparskamraten är i eldställning,ca 5m i sida och 4m framför. Alltså är man bara i eldställningen den tid det tar för honnom att tokspringa 8m. Ska man stanna längre tid så lägger man sig givetvis ner. 2st ksp 58 , 2st p-skott per grupp ska alltid med och vid behov även 1st grg med 4st granater. Är inte helt funkis att ligga och böka med det vid varje juck.blir sådär 10-15 juck per 100m. Quote
Minimi Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 Gruppcheferna hade nog svårt, till exempel: "Första omgång frammåt!" och sedan blir det ju väntan då ksp-skytten ska komma upp och få koll på allting. Det blir liksom att alla ligger i startgroparna och tvekar istället för att skjuta på fienden eller ta sig frammåt. Mycket svårt med timingen. Oftast gick ksp-skyttarna bara ned i knästående för att komma upp lättare. Lite stressade tankar bara... Grpch:en kan ju undvika detta genom att ge orden "Förflyttning". Då den ordern kommer hinner ju Grg och Ksp (samt andra fippelpersoner) plocka ihop sin utrustning och göra sig startklara, medan de andra understödjer, krigar vidare. Då Grpch ser att det är klart ute på flankerna ger han vidare orders (exempelvis: "1 grp växelvistillbakaryckning!", "1:a omgång understödjer 2:a omgång tillbakaryckning, 2:a omgång, bakåt!" o.s.v beroende på situation och läge. Om grp:en är i en sådan situation att de exempelvis rycker fram i "gå på marsch" då får man hoppas att man har så tränade killar (tjejer) att de väljer den eldställning/skjutställning som passar bäst (och då är nog inte knästående, eller stående ett särskilt dåligt alternativ). Quote
Mats Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 Det är det som Ksp skytten tar upp som jag vill belysa som ett problem: Att ksp-skyttarna inte hinner lägga sig, än mindre komma på fötter igen under tiden dennes omgång understödjer medan de andra två i omgången kan ta fältmässiga eldställningar. Våra skyttesoldater fick lära sig många gånger att de skulle lägga sig ned. Basunerades ofta om stridskuk, fältmässighet, ner i leran och så vidare. Generellt tog de inte riktigt åt sig det, av lätja eller för att det var opraktiskt vet jag inte. Men det såg i alla fall opraktiskt ut för ksp-skyttarna. Quote
Guest Lt. Payne Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 Får ksp skytten eldavbrott så är hans enda uppgift att få vapnet funktionsdugligt igen. Han skall INTE överge ksp och med höga knä uppdragningar gå framåt i terränglådan med sin ak. Känns som om vi kan diskutera detta i evighet och aldrig bli överens.. AK:n är i första hand inte till för att kspskytten ska följa med i stormanfall. Den är hans verktyg till att fortsätta striden/försvara sig själv OM eldavbrottet är av sådan sort att det inte kan fixas med en mantelrörelse eller om fienden har kommit i det läget att det inte finns tid till att byta slagstift. Quote
Fk Bodin Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 Har agerat både skytt och laddare en hel del, både under GU och i Hv. Ingen Ak 4 bör medtas som skytt, till vilken nytta som backupvapen. En pistol hade nog varit betydligt lämpligare (en dröm i Hv). Alltså ingen Ak. Beroende på striden så bör man använda/inte använda en laddare. Så länge man är på grupps nivå under kort strid (sammanstöt, urdragande etc.) så behövs ingen ladd. Plutons strid under lång tid så är det ett stort plus med en laddare som bär mycket och laddar snabbt. En ladd med som bär 500 bulär är bättre än en Ak-skytt med fyra mag. KSP är alltå ett ehv i en skyttegrupp, men ett understödsvapen i en pluton. Quote
Inf Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 Om man inte har kombinationen tokslitna sprutor och helt inkompetenta/överarbetade tekniker är eldavbrott inget problem men ksp 58. I alla fall inte större än med något annat vapen. Givetvis måste även personen bakom kolven göra sitt, men något annat än välutbildade kspskyttar är väl inte aktuellt? Eldavbrottsexercis med ksp 58 hör i min värld till en av de vanligaste övningarna för kspskyttar. @Lt Payne: Vad är akskyttens verktyg för att fortsätta striden/försvara sig själv om ohävbart eldavbrott inträffar. Det finns jättemånga saker som är bra att ha under strid, men en extra ak i reserv tillhör nog det lägre prioriterade. För en kspskytt hör t ex am till de högre prioriterade. Quote
breach Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 SJÄLVKLART ska du KSP skytten bära med sin AK5'a.. även på patrullrundor.. när jag gjorde lumpen så hade jag ingen laddare.. hade vi överdrivet mkt bullor med oss så fördelade vi det bara på gruppen.. o pipan väger ju inte så mkt direkt.. Quote
JBP Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 I våran IP så har vi bestämt oss för att KSP-skyttens Ehv bärs på ryggen av laddaren så att vapnet är med även om det inte kommer användas, Skytten har tillräckligt att släpa på ändå.... finn säkert synpunkter på detta förfarande med så har vi lagt upp det i alla fall och det funkar fint /JBP Quote
stalker Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 Som gammal (-92/-93) ksp-skytt mekaniserad pansarskytte känner jag tyvärr att jag måste lägga mig i denna debatt! Självklart skall en ksp-skytt ha med sitt personliga vapen (ak) på ryggen! Tyvärr är denna ak inom Hv en 4 och inte den mycket smidigare 5:an. Vad gäller laddaren, på min tid gjorde vi så att laddaren blev en extra skyttesoldat som ALLTID placerade sig i närheten av ksp-skytten, redo att hjälpa till om det behövdes! Jag fick lägga mig ner, precis som övriga soldater och jag fick,helt enkelt, tillräckligt med möjligheter att träna detta inom ramarna för min befattningsutbildning. Detta träningsförfarande har kanske slopats sedan dess, i så fall är det förbannat korkat, för vi hade inte några problem med att hänga med! Sedan vad det gäller kommentarerna ang. ksp 90... det finns nog ingenting ute i den gröna fyrkanten som får fi att hålla ner huvudena så mycket som ljudet från en ksp (kaliber 7.62) som hammrar loss. Ksp 90 är säkert ett fruktansvärt bra vapen, men Ksp 58 har en psykologisk terroreffekt som är satanisk Quote
Baan Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 numera har ksp-skyttarna, iaf på NSKY, KSP som personligt vapen och sköter sig helt sjläva, laddarens uppgift är egentligen bara att bära ca 500-600 bulor och om ksp-skytter blir utslagen, så kan laddaren fortsätta panga. Skyttarnas AK är inlåst på kasun och kommer, vad jag har fått höra, inte användas alls. Själva KSP:en har vi hittills mest använt som understöd i gruppen, själv skulle jag föredra en 90 för rörlighetens skull då man ändå har en hel del moment då det kan vara fördelaktigt att vara snabb med KSP:en. Angående svårigheter och seghet med KSP vid förflyttning vid t ex växelvis frammåt så tycker jag inte det är något större problem om man använder kassetter och trycker in bulor så dem sprängs Har man två kassetter så har man ca 300 bulor plus att man kanske har 100 löst nånstanns i stridsvästen (eller kanske många fler om man har en massa flerbruksfickor och dylikt..), det räcker i alla fall ett tag om man bara skjuter mot misstänkta mål, vilket inte kräver alltför mycket ammo... Det enda jag tycker är i vägen är att man måste plocka tomma band med sig hela tiden i stort sett, något man måste tänka på hela tiden. Liggande skjutställning är egentligen inget problem, visst man lär sig att fälla ner siktet varje gång och fälla in benstöden, men i praktiken är dte bara ta tag i handtaget och kuta, när man väl kommit igång med detta och övat lite så är man inte mycket långsamma än AK folket. Sen kan det bli djävligt segt med ca 12 kg ksp när man ska hålla ett högt tempo, men det är väl bara träna ben antar jag och kondition.. Quote
Limp Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 Varken under vpl eller i HV låter jag min ksp-skytt släpa runt på sin AK. Finns helt enkelt inget behov för detta, har aldrig råkat ut för att ksp-skytten skulle ha behövt ett reservvapen. Om nu ksp:en någon gång skulle totalhavera så är det lösgöra från stridskontakt som gäller, iaf mot mer kvaliciferade motståndare. Quote
Fk Bodin Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 Våra KSP-skyttar lämnade in sina Ak 5:or efter högvakten, annars var de alltid inlåsta när KSP:n skulle ut. Quote
Gerle Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 Varför måste ksp-skytten hänga med i framryckningen på samma vis som ak-skyttarna? Bildar inte han basen för det hela, ak-skyttarna turas om medan ksp-skytten/arna bekämpar/nedhåller fienden? Ser inte varför ksp skall röra så mycket på sig, det är akns roll! Eller har jag helt fel? Quote
Mats Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 Varför måste ksp-skytten hänga med i framryckningen på samma vis som ak-skyttarna? Bildar inte han basen för det hela, ak-skyttarna turas om medan ksp-skytten/arna bekämpar/nedhåller fienden? Ser inte varför ksp skall röra så mycket på sig, det är akns roll! Eller har jag helt fel? För pansarskytte är det helt enkelt så att de måste följa med för att kunna bekämpa fienden när man oftast har gjort avsittning i tät skog efter att man råkat ut för exempelvis eldöverfall. De är inte understödsskyttar i den meningen utan "köttar"-soldater. Följer de inte med får de helt enkelt inte sina vapen att bära då det allt som oftast finns varken tid eller plats att gruppera dem på en särskild plats att understödja ifrån när man tar avsuttet. Skillnaden ser man mot amf som har understödsgrupper, motsvarande. Tanken med att ha två stycken per grupp är väll att en ska dåna hela tiden och få fienden att hålla ned huvudena tillsammans med vagnens parallell-ksp. Vagnarna används ifall det är lite öppnare och man behöver beskjuta ett hus eller annat. Quote
Recommended Posts