Jump to content

KSP58 som personligt eldhv


Target#1

Recommended Posts

@BJE

 

- Det finns situationer när man inte hinner mecka med KSP i lugn och ro, säg när fienden är väldigt nära. Vissa eldavbrott kan avhjälpas snabbt (t.ex. öka 2) men andra kan ta tid att hitta (som t.ex. när patronen rubbats lite ur metallklippet). Är situationen pressad och man måste göra en förflyttning så har man inte tid med meckandet. AK är lämplig då.

 

- Tja, byta AK mot ammo... Hela mitt resonemang går ut på att inte göra det. Men om man inte ska ha en AK så är det förstås helt logiskt att göra.

 

- Att rensa ett vanligt svenskt torp med AK4 var en jäkla mardröm. Att göra det med KSP är helt enkelt inte genomförbart. Även om risken med genomskjutningar med 7.62 x 51 mm i AK är stor inomhus så är fullauto med KSP inte bättre direkt.

Då är en AK ganska bra, relativt sätt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Lt. Payne

Skulle vara intressant att höra era definitioner av:

 

A: Understödsvapen?

A1: Vad det ska användas till?

A2: På vilket sätt det ska användas?

 

 

B: Personligt vapen?

B1: Vad det ska användas till?

B2: På vilket ska det användas?

Link to comment
Share on other sites

Det allra smartaste för en Ksp-skytt att ha med som personligt vapen måste väl ändå vara en pistol! Det är djävligt bökigt att ha en AK slamrande på ryggen när man skall omgruppera eller förflytta sig. Pistol eller möjigtvis K-pist (men den skall ju skrotas, suck!).

Link to comment
Share on other sites

Hur ofta fick ni eldavbrott på 58:an? Vi använde den en hel del och blev det fel gick det att lösa med antingen öka 2 eller band bort-rensa-band på.

Vad fick ni för fel som gör att ni blev tvugna att plocka isär den på plats?

 

Jag tyckte den var lika driftsäker som AK5 och i princip alla eldavbrott på den gick att lösa med kontrollera magasin-mantelrörelse.

Vet inte om vi fick några exceptionella 58:or eller om alla är så driftsäkra men om tex utdragaren på AK:n går sönder ska AK skytten ha ett extra vapen?

 

Sen får man se lite på vad vapnen har för verkan, är det bättre att KSP skytten tar lite tid och åtgärdar eldavbrottet eller hänger KSP:n på ryggen och plockar fram en AK.

 

För er kanske det är likvärdig verkan men för en grupp på fem man varav en har PSG och en har KSP så gör det enorm skillnad att ha 3 AK+1 KSP jämfört med 4 AK eftersom vi kommer att i nio fall av tio vara numerärt underlägsna.

Link to comment
Share on other sites

@Raptor

 

Det är därför kspskytten ingår i en grupp. Om han nu får ett eldavbrott som inte går att åtgärda samtidigt som gruppen ska förflytta sig, så får resten av gruppen skydda honom.

 

Samma sak med ditt rensningsförfarande. Grpchefen får helt enkelt undvika att använda kspskytten som etta eller tvåa. Det finns andra uppgifter som måste lösas där ksp:n inte är ett hinder.

Link to comment
Share on other sites

@BJE

 

- Det finns situationer när man inte hinner mecka med KSP i lugn och ro, säg när fienden är väldigt nära. Vissa eldavbrott kan avhjälpas snabbt (t.ex. öka 2) men andra kan ta tid att hitta (som t.ex. när patronen rubbats lite ur metallklippet). Är situationen pressad och man måste göra en förflyttning så har man inte tid med meckandet. AK är lämplig då.

 

- Tja, byta AK mot ammo... Hela mitt resonemang går ut på att inte göra det. Men om man inte ska ha en AK så är det förstås helt logiskt att göra.

 

- Att rensa ett vanligt svenskt torp med AK4 var en jäkla mardröm. Att göra det med KSP är helt enkelt inte genomförbart. Även om risken med genomskjutningar med 7.62 x 51 mm i AK är stor inomhus så är fullauto med KSP inte bättre direkt.

Då är en AK ganska bra, relativt sätt.

om man ska rensa ett normalt torp kan man lämna kspskytten utanför!

i andra byggnader brukar det finnas korridorer gränder infarter osv som skall bevakas, är bara grpch med så kan man ju använda ksp till det.

Link to comment
Share on other sites

hm vid eldavbrott är det bara anmäla och se till att övriga i gruppen snäpper upp sig en bit med ak5:orna så att man får lite mer kärlek i luften från det hållet när KSP:en inte smattrar i det x antal sekunder som det tar för en att åtgärda ett eldavbrott. Ibland kan det funka att bara ladda igen och köra en förnyad avfyrning, utan att ens behöva öka två..

 

Angående eldavbrott har jag märkt att KSP:en i regel verkar klara ca 400-600 bulor ganska smärtfritt och sen kan det börja strula ordentligt p g a av smuts.

 

Angående bandlådor och strul med dem så kan man helt enkelt skita i bandlådorna och lägga 500-600 bulor i sina flerbruksfickor.. det går att fästa en hel del på väst 2000 och då kan man få in en hel deeeeeeeeeeeel ammo i sin egen väst bara. Nu förstår jag iofs att alla kanske inte använt stridsväst 2000 i sin värnplikt då denna är hyfsat ny i förbanden men själv tycker jag att den ersätter bandlådorna ganska bra i en del lägen, sen kan det vara en nackdel helt klart att man har 250 skott som ligger löst på marken när man skjuter då man får in en hel del smuts så...

Link to comment
Share on other sites

- Visst kan gruppen skydda sin KSP skytt medan denna åtgärder ett eldavbrott. Det är inte omöjligt men i stridslarmet när alla försöker överleva så kanske detta inte är helt genomförbart. Här hade KSP-skytten haft nytta av en AK.

 

- Hade samma tanke på rensningsförfarandet. Lämna KSP skytten utanför. Men om gruppen förlorat flera medlemmar så kan varje man behövas för rensningen. Kanske kan man plundra en AK från en död gruppmedlem, kanske inte. Lösningen: AK till KSP skytt.

 

Tror ni börjar ana mitt tema... ;)

 

Vår grupps 58:a var notorisk krånglig men det berodde säkert på att vi hade en KSP skytt som inte var särskilt van vid vapnet. På skjutfälten hade vi inga större problem förutom enstaka 58:or som fylldes med tomhylsor. Och oförklarliga eldavbrott som vapenteknikern fick fixa.

Link to comment
Share on other sites

Nån som vill höra något komiskt?

 

FM funderar just nu på att utrusta kspskyttarna på strf 90:förbanden med 2 ksp vardera, en 58:a och en 90:a. Varför, jo. 58:an skall användas vid vagnstrid eftersom den ju är bättre lämpad till detta och 90:an vid närstrid då man vill ha ett smidigare och lättare vapen. När man som Strf 9040-utbildad hör detta vill man ju bara dunka huvet i väggen. Alla som har blickat in i ett stridsutrymme fyllt med soldater, grg, bumpor, sjvmtrl, Ra 180, ammunition, pskott, bildförstärkare mm, mm förstår att det INTE går att klämma in ytterligare 2 vapen med tillbehör. Jo förresten, det går, men det blir fel.

Jag hörde detta av en kille på P4 häromdan.

 

Jag tycker inte att idén är helkass.

Israelerna använder denna variant på sina pansarskyttefordon, två kulsprutor som alltid sitter på vagnen.

Detta har jag efterlyst länge inom FM och speciellt nu med Strf 90 där stridsluckorna är mindre än på pbv 302.

Kan man då ha en ksp 58 på var sida så har gruppen en ökad eldkraft vid uppsutten strid.

Vid avsittning har man sen ett smidigare vapen som är mer lätthanterligt vid rörlig strid.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Gör man hållare på stridsluckorna/fack 3/fack 11 för stora bandlådor istf för den som sitter i stridsrumstaket och gör så att man helt kan förankra kulsprutan på stridsluckan så är det nog en klockren idé, blir tyngre att öppna, men det bör gå. Att ha fyra ksp i stridsutrymmet funkar nog inte.

 

Det kommer att bli skitiga om de sitter utanpå, men, vi bör testa först.

Link to comment
Share on other sites

- Visst kan gruppen skydda sin KSP skytt medan denna åtgärder ett eldavbrott. Det är inte omöjligt men i stridslarmet när alla försöker överleva så kanske detta inte är helt genomförbart. Här hade KSP-skytten haft nytta av en AK.

Vem skall då åtgärda eldavbrottet?

- Hade samma tanke på rensningsförfarandet. Lämna KSP skytten utanför. Men om gruppen förlorat flera medlemmar så kan varje man behövas för rensningen. Kanske kan man plundra en AK från en död gruppmedlem, kanske inte. Lösningen: AK till KSP skytt.

I beg to differ.

Vid genomsök är Ksp:n mest otymplig, men vid rensning är den ju kung, särskilt i moderna hus med tunna gipsväggar.

Skulle Ksp-skytten även ha en Ak så undrar jag var han skall göra av sprutan när han deltar i rensning eller genomsök.

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Hållare för bandlådor finns ju på stridsluckorna redan idag.

 

Skulle man nu ha ksp fast monterat utanpå vagnen kanske man borde flytta ksprälsarna till att monteras ovanpå kylluftsschacktet samt på den plats där bandankarna nu är placerade?

Issåfall skulle man när man luckar igen kunna låsa fast ksp:na längsledes vagnen.

 

Dock tror jag inte att ett dylikt arrangemang skulle funka. Det skulle nog resultera i att sprutorna skulle skadas/slitas loss av träd, sly och annat.

 

Dessutom står jag fast vid att man bara behöver 2 ksp. Fördelarna med ksp 58 vid vagnstrid rättfärdigar inte dubbla uppsättningar sprutor.

 

EDIT: Felbenämning.

Edited by Akktu Stakki
Link to comment
Share on other sites

@Mats: Bandlådehållare i stridsrumstaket. Var då?

Vet faktiskt inte, något befäl pekade och sa att det fanns en hållare i taket. Jag har inte brytt mig om at undersöka vidare. Alltid haft bättre saker att göra. Men jag undrar också hur det skulle gå till.

Link to comment
Share on other sites

Vem skall då åtgärda eldavbrottet?

KSP Skytten, efter det att det omedelbara hotet är avvärjt.

I beg to differ.

Vid genomsök är Ksp:n mest otymplig, men vid rensning är den ju kung, särskilt i moderna hus med tunna gipsväggar.

Skulle Ksp-skytten även ha en Ak så undrar jag var han skall göra av sprutan när han deltar i rensning eller genomsök.

Well, då får man hoppas att det inte finns någon egen personal... öööh... i samma stadsdel. En fluffig KSP skytt som eldar på full auto rakt genom väggarna? OK, effektivt men jag vill inte vara i närheten.

 

SIB är svettigt. Trånga utrymmen, klättra upp genom bräscher i tak, hoppa genom fönster o.s.v. KSP är, i mitt tycke för otymplig trots sin fina eldkraft. Ska man rensa ett hus kan man eventuellt lämna den med en annan enhet som säkrar omgivningarna alternativ gömma den vid trappuppgången. (Eller nåt).

 

Kanska jag är lite avvikande här men skulle jag rensa ett hus så hade jag föredragit en AK framför 58:an alla gånger, för min egen säkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Well, då får man hoppas att det inte finns någon egen personal... öööh... i samma stadsdel. En fluffig KSP skytt som eldar på full auto rakt genom väggarna? OK, effektivt men jag vill inte vara i närheten.

 

SIB är svettigt. Trånga utrymmen, klättra upp genom bräscher i tak, hoppa genom fönster o.s.v. KSP är, i mitt tycke för otymplig trots sin fina eldkraft.

Du har samma problem med AK4:an som med KSP vid genomskjutning av väggar. Lite mindre bly i luften bara men inte särskilt eftersom vid rensning går man ofta in med automat eld...

 

Som du säger är SIB lite halvjobbigt ibland. Att då släpa runt på en 1 meter lång AK på ryggen som riskerar att fastna vid diverse moment känns bara onödigt. Vid läge krig skulle inte jag vilja lämna ifrån gruppens understödsvapen när man ska genomsöka ett hyreshusområde.

 

 

Jag tror en del av åsiktsskillnaden helt enkelt beror på att i HV har man för korta övningar. Sällan man övar längre än 2 dagar vilket gör att man inte hinner bli ordentligt trött/utsliten dessutom finns det oftast tid för vila mellan momenten. Vilket leder till att man kan packa på sig massa onödig utrustning, t.ex. extra AK.

 

Dessutom blev jag lärd att AK:n främst är för ditt personliga skydd. KSP och GRG/P-skott är det gruppen strider med. Så om KSP:en skulle fallerera ska det inte finnas något annat i skyttens huvud än att fixa vapnet. Att skytten istället skulle börja verka med sin AK finns inte, en AK mer eller mindre som skjuter märks knappt. Om det nu skulle bli sånt grisigt läge att ksp-skytten verkligen måste ha en AK så innebär det att åtminstone ett par av hans kamrater är bortskjutna och då har de förhoppningsvis testamenterat sin AK till honom.

 

Sen väger en AK4:a med magasin i 5,3 kg, till det så ska du helst ha 3 extra magasin ca 1kg/st. Det blir 8,3 kg (6,3kg med AK5) som du hade kunnat använda till att bära mer ammunition till KSP istället.

 

Tänkte avsluta med en länk om hur man kan rensa ett rum med KSP.

Edited by Limp
Link to comment
Share on other sites

Jag hade inte haft problem med att lämna bort KSP vid rensning av hyreshusområde. Man lär ju ha någon som täcker de kringliggande husen/gatorna och lite extra eldkraft känns som en trevlig försäkring.

 

Min tes byggde på att KSP skytten lämnar/gömmer/lånar bort sin KSP under själva rensningsförfarandet så att han på så sätt kan bidra optimalt under rensningen. Alltså kommer kombinationen KSP i hand och AK på ryggen inte finnas.

 

Själv hade jag inte velat finna mig i en duellsituation då jag hade haft KSP och fienden AK i ett trångt trapphus (dörröppning). KSP är förbannat otymplig inomhus och även om den kan pulverisera hela våningsplan med autoeld uppstår risker för annan personal och civila i helt annan utsträckning än med AK.

Link to comment
Share on other sites

Min tes byggde på att KSP skytten lämnar/gömmer/lånar bort sin KSP under själva rensningsförfarandet så att han på så sätt kan bidra optimalt under rensningen. Alltså kommer kombinationen KSP i hand och AK på ryggen inte finnas.

Jag tror du är lite ingrodd i övningstänket. Vid krig kan rensningen/genomsöket därefter övergå till understöd av annan grupps förflyttning, försvar av stridstridsställning eller vad som helst. Om gruppen då saknar KSP fungerar det inget vidare.

 

Generelt sett består en grupp av fler än ksp-skytten vilket gör att han inte behöver gå i täten. Givetvis kan man ha otur och missa någon fiende men då har man förhoppningsvis en stridsparskamrat eller så får man göra det bästa av situationen (i regel är det den som skjuter första skottet som vinner eldstriden oavsett om det träffar eller inte).

Edited by Limp
Link to comment
Share on other sites

Min tes byggde på att KSP skytten lämnar/gömmer/lånar bort sin KSP under själva rensningsförfarandet så att han på så sätt kan bidra optimalt under rensningen. Alltså kommer kombinationen KSP i hand och AK på ryggen inte finnas.

I så fall finns det två alternativ.

 

1. Man byter bort hela vapensystemet, dvs ksp + skytt, mot en ak-skytt ur den grupp som tar emot din kspskytt.

 

2. Ksp-skytten tar ak:n från den ak-skytt som tar över hans ksp.

 

I övrigt håller jag med Limp. Ett vanligt scenario vid SIB är att gruppen genomsöker ett hus i avsikt att ta sst för att understödja en annan grupp. Då är det inte funkis att lämna ksp bakom.

Link to comment
Share on other sites

Det du säger BJE är fullt genomförbart. Bortsett från att man får ett vapen man inte skjutit in eller lärt sig. (D.v.s. siktet stämmer kanske inte riktigt, man vet inte att slutstycket kärvar ibland o.s.v.). Hur pass stort irritationsmoment det är, är individuellt kan jag tänka mig.

 

För att en grupp ska kunna understödja från ett rensat hus måste gruppen också överleva. Jag kan bara tala för egen del men jag hade inte varit särskilt pigg på att ha KSP om jag skulle rensa ett hus.

 

Edit: Stavfel

Edited by Raptor
Link to comment
Share on other sites

Det du säger BJE är fullt genomförbart. Bortsett från att man får ett vapen man inte skjutit in eller lärt sig. (D.v.s. siktet stämmer kanske inte riktigt, man vet inte att slutstycket kärvar ibland o.s.v.). Hur pass stort irritationsmoment det är, är individuellt kan jag tänka mig.

 

För att en grupp ska kunna understödja från ett rensat hus måste gruppen också  överleva. Jag kan bara tala för egen del men jag hade inte varit särskilt pigg på att ha KSP om jag skulle rensa ett hus.

 

Edit: Stavfel

Om det nu är så trångt att du absolut inte kan använda ksp:n, så har jag svårt att se att inskjutningen av vapnet spelar någon roll. Det är ändå rikta över pipan som gäller då.

 

Om gruppen inte kan understödja spelar det faktiskt ingen roll om den överlever, krasst sett. Uppgiften blir i alla fall inte löst. Eller ska ksp-skytten springa tillbaka och hämta sin ksp när gruppen har tagit sst? Min erfarenhet är att det har man sällan (läs aldrig) tid med. Som plutonchef skulle jag bli galen på en gruppchef som ledde sin grupp så.

Link to comment
Share on other sites

Först och främst ska jag inte försöka smälla i någon att jag är expert på rensning av byggnader. Jag har dock övat det en del under värnplikten och under min tid i hemvärnet så det är mina erfarenhter av det som talar.

 

För att säkra ett hus är en KSP inte ett optimalt vapen. Den eldkraft man kan få från den kommer inte till sin rätt. Och i duellsituationer inomhus är den en mardröm. Klart att KSP skytten kan hänga på (förslagsvis inte först) men då blir man också en man kortare än vad man kan vara.

 

För att kunna upprätta en understödspunkt måste byggnaden säkras först. Jag tror att alla i gruppen ska ha goda möjligheter att verka under en rensning, för när det skiter sig så brukar det göra det kapitalt.

 

Jag menar att böket med att förflytta KSP kommer löna sig i längden.

 

En AK till KSP skytten är i mitt tycke en enkel försäkring till att KSP skytten har tillgång till ett inskjutet, personligt vapen vilket kan rädda liv i en del situationer. Skulle nu inte KSP vilja ha det kan ju alltid en kamrat bära det. (Jag misstänker att det är så det löses i praktiken av de KSP skyttar som inte vill ha en AK). Teori och praktik är ju som bekant inte alltid synonymt.

:uuh:

Link to comment
Share on other sites

Känns som att vi börjar rabbla samma argument om och om igen...

 

Tror inte att nån kamrat är så sugen på att släpa runt på ksp-skyttens AK när man redan har p-skott, grg-bumpor, ksp-ammo och allt annat en grupp släpar runt på.

 

Sen så tror jag att i hyreshus så är det ovanligt att hela gruppen hamnar i strid utan det är troligen första stridsparet.

 

Tror mer på att om nu inbrytningsgruppen absolut måste bestå av enbart AK så byter man ksp-skytten mot en ak-skytt från en annan grupp och att den gruppen därefter följer med bakom.

Link to comment
Share on other sites

Idén att man ska ta med sig en ak5 tillsammans med en 58 är helt enkelt genomförbar om man åker strf 90. Den idén går ut på att när man gör avsittning ska man springa ut med en ak5 i en hand och en ksp i andra och då kan man bara glömma bort extrapipan som också ska med. Sen när man kommer ut ska man under fientlig eldgivning slänga upp ak5 på ryggen samt slänga upp ksp över huvudet. Det är klart att det går om man har gått om tid vilket man vanligtvis inte har. När jag gjorde lumpen fick vi ut nya kassetter där man lätt fick plats med 6 band, runt 300 skott. Bandlådorna använder man överhuvudtaget inte. Låt oss säga att man när man står uppluckad använder bandlådan med ammunition. Sen får man order om avsittning, då kan man inte först göra patron ur, stänga luckorna, leta fram en kassett, göra avsittning och sen ladda kulsprutan igen med ammunition från kassetten och allt detta under eldgivning. De flesta gånger då man gör avsittning är just då vagnen är skadad och man blir påskjuten och då kan jag säga att det är väldigt bråttom.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att alla i gruppen ska ha goda möjligheter att verka under en rensning, för när det skiter sig så brukar det göra det kapitalt.

Jag är rätt så hårt inne på att det när det skiter sig, då vill jag ha så mycket eldkraft till mitt förfogande som det överhuvudtaget är möjligt att uppbringa.

 

Jag skulle personligen inte vilja gömma/lämna kvar KSPen, då det inte är något som säger att:

 

1. Du hinner hämta den när du verkligen behöver den. Striden är dynamiskt och kaotisk och vem vet vad som händer härnäst.

 

2. Kommer ihåg var du gömde din KSP.

 

3. Fienden faktiskt nu inte håller det område där du lämnade din KSP.

 

4. Din gömda KSP nu inte ligger under ett raserat hus eller liknande.

 

Det här är lite av en pest/kolera val, men jag skulle nog välja att alltid ta med KSPen och hålla den borta från rensningstäten. Istället så får den täcka öppna ytor som gator, parkeringsplatser, gräsmattor, korridorer, tunnlar m.m. Där detta inte är möjligt, så får den helt enkelt hålla sig ur vägen. Jag väljer hellre mer ammunition än en AK till KSP-skytten. Saker skiter sig, men jag är mer rädd för att få slut på KSP-ammunition än för att KSPen ska gå sönder under strid till den grad att skytten inte kan fixa den under den tid han får beskydd av resten av gruppen. Är det så hård strid att skytten inte hinner fixa sin KSP under skydd av resten av gruppen, så är det förmodligen även så hård strid att all extra ammunition uppskattas rejält och det inte är helt omöjligt att ta vapen och ammunition från stupade kamrater eller fiender.

Link to comment
Share on other sites

Jag är rätt så hårt inne på att det när det skiter sig, då vill jag ha så mycket eldkraft till mitt förfogande som det överhuvudtaget är möjligt att uppbringa.

Tja, för att förtydliga mig lite. Om en fiende dyker upp oväntat så är det viktigaste just då att han kan bekämpas snabbt, inte att man har extrem eldkraft. Klarar man inte av att bekämpa fienden så kan en handgranat snart dimpa in och då är hela gruppen i fara.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...