Jump to content

Rödpunktsikte AK4

Recommended Posts

Posted (edited)

Nu har jag precis genomfört min första skjutning med Rps Ehv.

Måste säga att jag är glatt tillfredställd med resultatet.

Soldaterna som genomförde skjutningen var väldigt nöjda med resultatet.

Bl a så gillade de att de fick väldigt täta träffgrupper och att de kom till skott snabbt.

Sen så är Ak 4B för tung, för lång osv. fortfarande men det var ett bra sikte.

Edited by Adam Wilhelm
  • Replies 1,3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Jag skall jobba som skytteinstruktör nu denna helg som kommer. Ska försöka skaffa lite bilder på "lasermackapären" och publicera lite info om den här på forumet. Återkommer på måndag med detta.

Fick tyvärr inte tag på dessa under helgen som var. Återkommer vid annat tillfälle med förhoppningsvis både bilder och lite information.

/Isa

P.S. Fick dock se en splitter ny CV9040LV mod C. D.S

Edit: Tillägg

Edited by isa
Posted

Insatsplutonerna inom Gävleborgsgrupperna har nu varit ombeväpnade sedan en vecka. Trevligt att dom faktiskt bättrat på siktet sedan det satt på min CF ;)

Isa>> Hoppas du tog bilder på lvkv'n?!

Posted
Isa>> Hoppas du tog bilder på lvkv'n?!

Tog ej några egna bilder tyvärr. :( Dock ska jag kolla med ERI. Han hade sin kamera med.

Posted (edited)

Ombeväpnades 041114.

Har inte läst igenom hela tråden men här kommer några bilder:

Bilder

Kan säga att jag älskar siktet, sköt in det på 10 skott. Tog som sagt lite lågt och till höger.

[edit] bildadressen

Edited by Fr3gU
  • Forumsledning
Posted

Någon som vet hur fästet kommer att se ut till de som har OR på AK4an ?

Fick reda på för någon vecka sen att det skulle tillverkas ett fäste så även skarpskyttarna fick ut AK4B.

Ni som redan fått ut, har era skarpskyttar bytt eller ?

Posted
Ni som redan fått ut, har era skarpskyttar bytt eller ?

Svar nej. (Södermanlandsgruppen ) Skarpskyttarna har behållit sitt "gamla" vapen och sitt kikarsikte. Ingen information har framkommit om/när dessa skall bytas/behållas.

Posted

Bara ett rykte, men två skarpskyttar på STG skippade IP då dom blev tvingade att byte vapen, vilket dom inte ville...

• Forumsledning
Posted

Vi ska byta om nån vecka och skarpskyttarna har fått order om att byta också då ett fäste tydligen ska komma så man kan fästa OR på skenan. Enligt C UTB BLEG

Posted
Vi ska byta om nån vecka och skarpskyttarna har fått order om att byta också då ett fäste tydligen ska komma så man kan fästa OR på skenan. Enligt C UTB BLEG

Men hur blir det då med reserv riktmedel?

Då måste dom ju sätta dit ett på vapnet (igen).

• Forumsledning
Posted

..ingen aning hur det är tänkt. Men bäst vore väll om de fick ut en förstoringssats att sätta bakom/framför rödpunktet

Posted
..ingen aning hur det är tänkt. Men bäst vore väll om de fick ut en förstoringssats att sätta bakom/framför rödpunktet

Jo, det tycker ju jag med... Roligt med nya prylar. B)

Sen är det ju smidigast tror jag. Den som lever får se.

Posted (edited)

Vår grupps prickskytt fick en AK4B med RPS i väntan på de nya fästena. Det jag funderar på är detta: Är det dumt/otympligt eller rent av bra att sätta ett kikarsikte OVANPÅ RPS-EHV, när väl kikarsiktena har fått nya fästen? Det sitter ju en bit picatinny-skena ovanpå siktet. :/

Edited by Fr3gU
Posted
Från 2. Bataljonen eller från 3.e?

Som sagt, bara ett rykte. Kan varken bekräfta eller dementera.

Posted
Vår grupps prickskytt fick en AK4B med RPS i väntan på de nya fästena. Det jag funderar på är detta: Är det dumt/otympligt eller rent av bra att sätta ett kikarsikte OVANPÅ RPS-EHV, när väl kikarsiktena har fått nya fästen? Det sitter ju en bit picatinny-skena ovanpå siktet. :winner:

Nu förstår jag inte, menar du att man ska ha Hensholdten ovanpå Aimpointen? :unsure:

Posted
Nu förstår jag inte, menar du att man ska ha Hensholdten ovanpå Aimpointen? :winner:

Japp... vore inte det kommando, så vet inte jag... :P :unsure:

Posted
Nu förstår jag inte, menar du att man ska ha Hensholdten ovanpå Aimpointen?  :unsure:

Japp... vore inte det kommando, så vet inte jag... :P :uzi

Tyvärr är nog Hensoldten för tung för att monteras ovanpå RPS.

Om jag inte minns galet kan man montera tillbehör upp till 175 g vikt.

The Swede :winner:

Posted

Aj fan... hade kanske inte varit funkis iallafall. :unsure:

/Fr3gU - Panga på, gubbar o gummor! :winner:

Posted
Nu förstår jag inte, menar du att man ska ha Hensholdten ovanpå Aimpointen?  :lol:

Japp... vore inte det kommando, så vet inte jag... :P :uzi

Tyvärr är nog Hensoldten för tung för att monteras ovanpå RPS.

Om jag inte minns galet kan man montera tillbehör upp till 175 g vikt.

The Swede :ph34r:

Tror inte det skulle vara så värst funkis även om det gick. DÅ skulle man behöva en stege för att nå siktet juh :D Fjorton meters kindstöd och nackspärr i fyra år efter en skjutning med den. :P

Posted
Det borde väl bli ett paralaxfel av guds nåde också eller?

Ja, menar ju det... Självklart skulle det gå utan det. Men du skulle ju inte ha huvudet speciellt skönt då. :lol:

Ska bli spännande iaf och se hur det är tänkt i framtiden för oss.