Jump to content

FX ammo förbjuden?

jed

Recommended Posts

Jag läste på MSS hemsida förut om testerna av FX ammunition, och det tycker jag verkar klart lovande!

MEN! Nu har jag hört ett rykte om att en person ska ha blivit skadad i handen (under en duellsituation) och att FX am ska ha blivit förbjuden.

Finns det någon person här på forumet som vet vad som gäller med FX am?

Om den ska användas, till vilka vapen kommer insatser att tas fram? AK4? AK5? Kulspruta 90? Kulspruta 58?

Om jag inte är helt ute å cyklar är det väl försvarets version av paintball så att säga?

helt enkelt har man bytt ut den hårda kulan mot en färgkula å sen dragit ner på drivladdningen.. man använder alltså ammon till vanliga vapnen?

MEN! Nu har jag hört ett rykte om att en person ska ha blivit skadad i handen (under en duellsituation) och att FX am ska ha blivit förbjuden.

Låter märkligt att man kan bli så pass allvarligt skadad av FX-ammunition, så att man skall förbjuda det... Visst, får man en träff i ögat, men annars... Nja... :/

Pratade med min Fänrik om FX ammo när jag låg inne..

Tydligen så får alla kadetter på MHS köra med detta, och FX ammo är INTE rolig att bli skjuten av.. ska tydligen kännas 10 gånger värre än att bli skjuten med painball.. Trodde ochså att FX ammo va förbjuden men tydligen har dom ändrat på reglerna, fast det kommer nog ta ett par år innan värnpliktiga för köra med FX, kostar ju pengar att sprida det till förbanden.. ordet pengar är ju inget som så självklart i den där firman nuförtiden :/

Han berättade vidare ochså att Danmark kör med det, där så spyr soldaterna när dom är påväg ut till övningarna pga nervositet just för att det gör så JÄÄÄÄVLA ont att bli skjuten av FX. :camo:

men det är ju bara bra, jag menar, Simfire är man ju inte lika rädd för att bli träffad, FX därimot, då gör man allt för att inte bli träffad, liksom i verkligheten, vem vill ha en bula i sej? så det är ju bra med FX på det sättet, Soldaterna agerar som det vorre riktig strid.

mardrömsscen:

Strid i bebyggelse, du o ditt stridspar gör en inbrytning och ser en snubbe som pjäsat sin KSP 58:a ett par meter ifrån dig och han börjar smatra.... aaaaaaaaj.....

Simunition i Canada är dem som tillverkar FX ammunition och pipor. När man övar med FX bör/skall man använda heltäckande ansiktskydd, speciellt halsskydd, suspensoar samt handskar. Ansiktsskyddet måste skydda mun, näsa, ögon och öron. Samt att struphuvudet måste skyddas, resten av kroppen är det inte lika noga med.
Utgångshastigheten ligger mellan 110-150m/s.(Skall kolla efter mer info på jobbet)
www.simunition.ca

FX patroner är rätt så dyra dem ligger runt 6-7kr styck.

Jag har svårt att se framför mig att de danska soldaterna skulle bli jättenervösa inför en FXövning. Så farligt är det inte...

Patronen till höger är en FX med blå färg, den till vänster är en CQT(Close Quarter Training) en sorts övingsammunition för inomhus bruk.

dwKUP1L.jpg

Edited by henke
Bytt bild då gamla var död

Jag har svårt att se framför mig att de danska soldaterna skulle bli jättenervösa inför en FXövning. Så farligt är det inte...

He he... Nä, det är det verkligen inte...

Har övat med FX både på skolan och vid övningar på myndigheten och kan konstatera att det inte finns ett smack att oroa sig för...

Edited by Fbj972

:ph34r: Under en övning med en avdelning poliser från Sth. så hade Jag förmånen att få prova dels att bli beskjuten :blink: och att få vara den buse som kunde bita ifrån 8-/

Att det känns på insidan av låret avst 5m :P kan jag intyga, jag fick i allafall ett par blåmärken.

Min motståndare som jag försökte att överfalla fick två träff i/på brötstet avst 3m, av naturliga orsaker inledde jag ingen kvällsundersökning av den kvinnliga polisens övre attribut :D då hennes eventuella (om än osannolika) vilja att låta mej göra någon sådan försvann med mitt skadeglada leende :} Hon hade t-shirt :dong:

Summa: Det gör ont men jag skulle utan tvekan ställa upp igen :D:2guns:

Jag har kollegor som blivit rejält pepprade med NI:s FX-ammo. En blev rejält påskjuten rätt på rakad svål, men ingen pep om det. Det skall svida om man blir träffad... Förutsatt att man följer säkerhetsbestämmelserna så klart.

edit: remmatissm-finger

Edited by Ragulin

Det låter som om ryktet jag hörde var kraftigt överdrivet med andra ord.

Tack till er som har klargjort det! :((

Verkar som det är en något meningslös grej.

Funkar inte Simfire eller nåt modernare lika bra?

Annars som skydd för ansikte är det väl bara att säga att man strider i C miljö.

Skyddsmask på.

Jag anser inte att det är en meninslös grej. Med FX ser du omedelbart vart du träffar, det gör du inte med Simfire/BT46.

Du har ett klart större intresse av att inte bli träffad om det känns när du blir träffad.

Risken att du vådabekämpar dina egna pga att någon skjuter strax bredvid dig är snudd på noll (om du inte är toknervös förstås =)

Jag vet inte vad SäkI säger om skyddsmask och FX, men skyddsmasken skyddar in öron och hals, så jag *antar* att det inte är tillåtet.

Summa summarum: Jag vill gärna öva SIB med FX am!!! :D

Simunition i Canada är dem som tillverkar FX ammunition och pipor. När man övar med FX bör/skall man använda heltäckande ansiktskydd, speciellt halsskydd, suspensoar samt handskar. Ansiktsskyddet måste skydda mun, näsa, ögon och öron. Samt att struphuvudet måste skyddas, resten av kroppen är det inte lika noga med.

Utgångshastigheten ligger mellan 110-150m/s.(Skall kolla efter mer info på jobbet)

www.simunition.ca

Så det krävs alltså särskilda pipor också för FX-ammo...

Det låter abra dyrare och dyrare, men fan så skoj :D

Det låter abra dyrare och dyrare, men fan så skoj  :D

Man kan om man är intresserad använda sig av vanlig paintball istället. Blir precis samma träning på strid som fx. Tänk på att begränsa antalet skott till något man anser realistiskt bara. I övrigt blir det samma förutom att vapenhanteringen inte blir så lik verkligheten, nu lär väl alla MÖP klara vapenhantering ändå, det viktigaste att öva på är ju själva stridens taktik etc.

Det låter abra dyrare och dyrare, men fan så skoj  :blink:

Man kan om man är intresserad använda sig av vanlig paintball istället. Blir precis samma träning på strid som fx. Tänk på att begränsa antalet skott till något man anser realistiskt bara. I övrigt blir det samma förutom att vapenhanteringen inte blir så lik verkligheten, nu lär väl alla MÖP klara vapenhantering ändå, det viktigaste att öva på är ju själva stridens taktik etc.

Blir inte det lite som att köra Laserdome i stället för Simfire/BT-system?

Det viktiga är väl att öva samtliga moment samtidigt och under så realistiska former som möjligt?

Så det krävs alltså särskilda pipor också för FX-ammo...

och rekylfjäder vill jag minnas.

Men å andra sidan har ju kpisten en särskild pipa för lös- och kammarammunition, så det är ju ingenting nytt direkt.

Blir inte det lite som att köra Laserdome i stället för Simfire/BT-system?

Inte alls, paintball blir lika bra. Det svåraste är nog att få de som deltar att agera riktigt, på en paintball bana så uppför sig folk inte särsklit fältmässigt etc.

Det beror ju på att antingen så spelar man paintball för att det e skoj eller så för själva sporten paintball och i inget av de fallen så är man ute efter att simulera riktig strid.

Om man däremot bestämmer sig för att använda paintballvapen så skulle de funka rent tekniskt aldeles utmärkt för att simulera och träna det du vill. Projektilvikten på paintball jämfört med FX är tyngre så man får bättre räckvidd och sly/löv-penetration med paintball än med fx. Utgångshastigheten är den samma.

Paintball vapen har normalt alldeles för mycket ammo i magasin och för hög eldhastighet jämfört med riktiga vapen. Det får man införa restriktioner på för att öva realistiskt.

På vintern(kallare än -3 ungefär) är paintball struligt och lite dyrare då man måste använda komprimerad luft istället för komprimerad CO2. Det blir ju fortfarande oändligt mycket billigare än att köpa sin egen fx ammo dock. Dessutom får man ju inte köpa fx ammo utan tillstånd.

Även om jag inte tycker att det behövs så finns det paintballvapen som designats för att se lika ut riktiga vapen. Kolla t.ex denna länk.

http://www.geocities.com/pentagon/bunker/4.../paintball.html

Edited by Pal

Verkar som det är en något meningslös grej.

Funkar inte Simfire eller nåt modernare lika bra?

Annars som skydd för ansikte är det väl bara att säga att man strider i C miljö.

Skyddsmask på.

:o

Jag anser inte att det är menlöst.

Finns det något annat system som simulerar strid på ett bättre sätt så fram med det.

Jag och mina plutonskamrater hade fest samma dag som vi muckade och där vi bl.a. spelade paintball. Alla hade den uppfattningen att de lärt sig mer under 1 timmes spelande en under hela tiden i lumpen (nästan)

Vi lärde oss i alla fall att ta skydd, springa snabbare, välja bättre skjutställningar m.m. eftersom det gör fan så mycket ondare att bli träffad av en painballkula än med en laserstråle.

:blink::D

@Tollen

Ja det krävs speciella pipor. Fördelen med det är att risken för att en skarp patron skall kamras i ett FXvapen är näst intill obefintlig.

@Peo

Skyddsmasken ger definitivt inte ett fullgott skydd. Som sagt bör/måste man skydda öron och hals. Men det är väl egfentligen upp till var och en kan jag tänka. Jag själv vill inte ha en projektil in i örat.

@106

Vi byter inte rekylfjäder på våra vapen. Det medföljer heller inte någon rekylfjäder i satserna vi köper.

Fördelen med systemet är att brukaren kan använda sitt eget eller motsvarande vapen vid träning som vid skarpskjutning. Mao man behöver inte ändra något beteende, vad det gäller hantering etc. Eftersom det är självmarkerande så behöver jag inte ta upp fördelen med det. I jämförelse med Simfire, BT46, lösskjutning (med blågul) osv.

Info FXammunition

Projvikt: 0,5gram(7grain)

Projmassa: Plast

Färgmassa: Icke toxisk tvållösning, vattenlöslig

Utgångshastighet: genomsnitt 110-150m/s

Precision: 15cm vid 7,6m extrem spridning

Energi vid pipan: 3-5,6 Joule

Max effek. träningsavst: ca15m

D-max: 200meter

Finns i färgerna: blå, grön, röd, orange, gul, vit.

Edited by Nifelhel

Tackar Nifelhel.

Men då kommer det följdfrågor: Finns det någon kraftigare variant som duger för övningar på längre avstånd (100-meter). Träningsmaxet för 5.56'an som dom har är ju 30 meter.

Edited by Tollen

Tackar Nifelhel.

Men då kommer det följdfrågor: Finns det någon kraftigare variant som duger för övningar på längre avstånd (100-meter). Träningsmaxet för 5.56'an som dom har är ju 30 meter.

På den AK 5:a och M4 som jag tittat på så användes vanliga FX paroner, dvs de som ser ut som en 9mm patron.