Jump to content

Recommended Posts

Hittade hit till denna tråd efter tipset i omröstningen om "Årets tråd" och "Årets Soldf:are" och kan inte säga annat än att jag sällar mig till de som lagt Unicorn och tråden om Stupni Do som förslag. Enastående väl skrivet och värdigt större publicitet än på denna begränsade yta!

• Replies 169
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Då Haegg nu så påpassligt påmint om dagens föga glädjefyllda jubileum har jag beslutat hedra minnet genom att leta fram gamla anteckningar och sammanställa min personliga upplevelse av händelsen ifråg

Nä nu vet jag inte vad jag skall säga, är bara 17 å går i skolan och har aldrig varigt med om nått liknade som er men när man läser dem här texterna börjar man gåta (shiter om nån kallar mig för fjolla eller liknande) men heder och respekt till er alla som gort en insats till freden! :lol::camo:

• 3 weeks later...

Jag hade inte läst Unicorns inlägg tidigare, jag läste det först nu efter alla talat så väl om det. Jag började inte gråta, det beror helt enkelt på att jag omöjligt kan föreställa mig hur det har varit där nere, alla hemskheter som mötte er där nere. Det enda jag kan säga är att jag är oerhört stolt över att tillhöra och vara utbildad vid samma försvarsmakt som er mina herrar.

:dong:

Wow .... Det finns helt enkelt inte ord för män som ni. :blink::Malaj:

Vad ska man säga? Vad kan man säga? Tror åtminstone en del av läsarna förstår vad jag menar om jag säger att jag hoppas att Unicorn inte behöver betala en enda öl när han är ute ... Respekt!!

Och det gäller självklart inte bara Unicorn. Gäller ALLA som har ställt upp!

Edited by Lonnelid

Har inte läst tråden tidigare men kan inte annat än hålla med majoriteten, klart årets tråd.

Unicorn, fruktansvärt bra skrivet. Det lär oss som bara har gjort lumpen och som tror att vi är stora, starka och häftiga, att vi inte ett vet jota om hur det egentligen kan vara.

All heder till alla dem som var med. :((

har 4 st fråger till er som varit nere där!

1.såg ni någre serbiska Cetnicks?samt om ni såg elitsoldaterna Arkans Tigrar eller liknande förband?

2.såg ni Facistiska Ustasa ni vet Kroaternars svar till Cetnick de som var med Hitler under WW2??

3.mötte ni nån soldat från YNA eller kroatiska armen som ni kunde snacka me kanske till o med skämta ömsesidigt med?eller var alla helt stenkalla och fulla av hat som många medier beskriver dem??

4. var det den kroatiska armén som utförde massakern i Stupni Do eller var det mestadels Ustasa förband de var ju kända för det bland ett av de kanske vanligaste och mest hemska var när de tog en glas flaska oftast på en ung kvina och förde in den i hennes vagina för att sedan krossa den med kolven. :camo:

bland de hemskaste jag har hört som folk gjorde under det kriget!och det var en Kroatisk soldat rättare sagt före detta Ustasa som berätta det för mig!

har själv inte vart där nere var dock i FYROM när de Albanska Terroristerna höll på o jävlas me Makedonierna!

Edited by albizona

Skall försöka svara så gott det går. Någon mer får fylla i eller rätta om jag har fel.

1. Huruvida förband är "elit" eller inte är en relativ fråga. Det beror på vad man jämför med. Visst träffade vi på förband som av uniformering, utrustning och beväpning att döma höll en betydligt högre klass än reguljära bosniska, kroatiska eller serbiska förband. Man skall samtidigt ha klart för sig att den militära utbildningen i Balkankriget generellt sett höll en väldigt låg nivå.

Även om jag försöker vara ödmjuk kan man väl säga att jag i alla fall aldrig på långa vägar träffade något lokalt förband som kändes tillnärmelsevis i närheten av vår egen förmåga.

2. Har inte en aning. Vid konvojer genom kroatiskt område söder om vårt brukade man se kroatiska förband som lär ha haft en rätt extrem politisk världsbild. Haegg, som skriver i detta forum brukar ha bra koll på förbandsbeteckningar och grupperingar. Det förekom att förband och grupper påstod sig tillhöra alla möjliga mer eller mindre obskyra organisationer, men äktheten i deras påståenden kan jag inte svara för.

3. De flesta soldater från alla sidor betedde sig som soldater gör mest. De bjöd på cigaretter, sprit, kaffe och var trevliga människor. Vi hade tillfälligtvis rätt kul ihop med soldater från alla sidor de gånger vi träffades. Personligen träffade jag inte särskilt många människor som hatade någon överhuvudtaget. De flesta ville bara återgå till sitt normala liv före kriget.

Någon enstaka hatisk soldat fanns det trots allt, och de behöver inte vara så många för att ställa till det rejält.

4. Vad jag minns var det något halvmilitärt kroatiskt förband från Kiseljaktrakten lett av en herre vid namn Ivica Rajic. Hruvida de ansåg sig tillhöra Ustasja eller ej vet jag inte. Rajic greps förra året och har nu att se fram emot en välförtjänt rättegång vid krigsförbrytartribunalen i Haag.

Tack så hemskt mycket Unociorn för svaren :blink: skönt att få sig en lite annan bild än vad de beskrivs i medier. jag såg nämligen filmen Pretty Village Pretty Flame på serbiska Lepa Sela Lepo Gore. jävligt bra film om konflikten där nere, även om den var serbisk så var den verkligen inte vinklad att serberna skulle va bäst eller något sånt utan den ville mest beskriva hur sjukt kriget var.

Fanns dock några förbannat roliga inslag i filmen hahaha går inte o beskriva me ord men skulle ni se den är ja säker på att ni skulle skratta också :)

Har förresten en kusin som tjänstgjorde som frivillig i ett Serbiskt förband kommer dock inte ihåg vilket, det han berätta om FN förbanden var att de var för mesta delen väldigt trevliga om man var trevlig mot dom,fast de hade träffat på några FN soldater som tog en fika paus och så fort de började närma sig så osäkrade all FN personal sina vapen vilket gjorde dom mindre glada.

Han sa också att han hade hört ryktesvägen att vid vissa förband både Serbiska,bosniska,kroatiska så utdelade befälen en liten belöning för varje skjuten "smurf"= FN soldat vet dock om ni upplevde något sånt?

Han sa också att han hade hört ryktesvägen att vid vissa förband både Serbiska,bosniska,kroatiska så utdelade befälen en liten belöning för varje skjuten "smurf"= FN soldat vet dock om ni upplevde något sånt?

Det låter mycket troligt. Det var liksom en del av spelets regler, och något man måste räkna med.

Fast de som ägnade sig åt detta "smurfskytte" lyder också under spelets regler. Särskilt Unicorns och Murphys Universal Law of Combat in the Balkans:

"Du skall inte helt i onödan mucka gräl med bättre soldater som har större vapen än Du har. "

• Super Administrators
Vi behöver inte gå in på historia... iallfall inte här...på denna tråden...

För dig är dem terrorister... För mig är dem hjältar situationen i FYROM långt från uppklarat... och det handlar inte om ett stor albanien...

Varför skulle dem nöja sig med nånting som har varit deras?

Nåja, ta det via pm om du vill fortsätta diskuationen.

En notis bara.

EnVer, UCK är som organisation enligt FN klassade som terrorister = förbjudna att att existera.

• 4 weeks later...

Jäklar alltså...riktigt gripande (Unicorns text). Blev "rörd" fast jag inte ens kan tänka mig hur det var där. I mina ögon är utlandsstyrkan hjältar.

-1.50 på båda ögonen är för kasst för att kunna söka till utlandsstyrkan va? :( (det skulle vara kul att iaf ha möjligheten)

Edited by Soneson
-1.50 på båda ögonen är för kasst för att kunna söka till utlandsstyrkan va?  :(  (det skulle vara kul att iaf ha möjligheten)

Visst går det, vi hade personal som knappt skulle hitta ut ur barren utan glasögon (lätt överdrift).

Det genomfördes heller ingen synkontroll på Swedint, men det viktiga är ju att man kan korrigera synen till så gott som normal syn.

Har precis läst igenom hela tråden. Riktigt gripande berättelse. Det kunde ha slutat riktigt illa för alla inblandade. Respekt åt de som var under FN-flaggan där nere. Unicorn du är en hjälte för var och en av oss och säkert mest för de ni räddade livet på. Känns väldigt bra att ni kunde hjälpa till men samtidigt känner man frustration över att FN inte gjorde mer. Tycker ni skulle ha haft bättre pansar och mer folk där nere så man kunde stoppa folkmorden med våld om det skulle behövas. Också mycket respekt åt bataljonschefen, översten av första graden Ulf Henricsson som klarade av situationen och fick er i säkerhet.

:)

Edited by ArtMan

Rullade igenom Vares senvåren 1995 när jag gjorde 2vändan, min första sväng var på BA02, uppsutten i UPLATS1an som skytt, på radiorek till Kresovo.Stan hade börjat leva upp igen efter det att jag såg den senast senvåren 1994.Vi kom i en ensam PBV och det var då jag tillfullo förstod vilket renomé BA01 hade skaffat sig.Folk flockade sig runt huvudgatan och vinkade o applåderade när vi körde genom stan på väg söderut.Dom hade tydligen i princip inte haft några svenskar där sen 94 när vi(BA02) hade överlämnat området till PAKBAT.

• 1 month later...

Har ägnat tid åt att läsa igenom de flesta inslagen i denna tråd, inklusive det första, samt det långa inlägget av Unicorn. Är som jag statuerat tidigare bara en simpel civilist p.g.a vissa anledningar. (Har inte ens fullföljt lumpen.)

Det är några saker som jag vill ha sagt, för det första, Unicorn, din berättelse var gripande och väldigt intressant på många sätt, fick rysningar på hela kroppen när jag läste det, och det var, sanningen att säga, inte långt till tårarna ibland. (Även fast jag inte ens varit i närheten utav något av den kalibern.) Jag hoppas både för dig, och alla andra som varit i utlandstjänst och upplevt liknande, att ni kommer kunna ta er igenom det hela och bli hela i själen någon gång. Tror det är ganska svårt dock, men jag hoppas ni kommer igenom det, något sånt här måste sätta rätt djupa spår ibland. Och ni alla skall ha stor heder för det ni har utfört. Jag tycker personligen att en hel del andra civilister borde ta sig in på denna sidan, och läsa igenom mycket av det som skrivs här också, bland annat Unicorns berättelse, men även det som skrivits angående politiska lägen i en del länder och dylikt. Många av oss civila har enligt mig, en alldeles för respektlös inställning till de män och kvinnor som tar sig an ett jobb som detta. Av de flesta jag pratat med, verkar de tro att enda anledningen till att ni åker är för att få skjuta och vara balla, vilket, efter man har läst vissa inslag här, får en att vilja slå in pannbenet på en del personer. (Ursäkta våldsamheten där).

Måhända att en av anledningarna till att åka ner dit må vara för spänningens skull, men efter att ha läst igenom många inlägg här, så finner man även aspekten av att vilja hjälpa andra, att försöka ge andra ett bättre liv på något sätt, lite svårt och helt formulera det, men jag hoppas ni förstår hur jag menar. Tror även att en hel drös med journalister borde ta sig en titt hit för att förstå sig på de människor som reser, och inte bara dra alla över en kam och skriva hejvilt om saker.

Så till syvende sist, utan att röra till det allt för mycket, heder till er som var där nere, och heder till er alla som gör ett sådant kämparjobb i utlandstjänst.

/Vanlig Civilist

• 2 weeks later...

All respekt till er som var där nere och fick gå igenom allt detta. Jag var och lyssnade på Ulf Heriksson i skövde förra året. Det var otroligt gripande och höra honom berätta precis som att läsa era berättelser.

Ni har hjälpt värden att bli en bättre platts!

Respekt till alla ni som jobbar under den blå flaggan!

/

Johan

• 2 weeks later...

Mycket intressant att läsa det du har skrivit, "Unicorn" RESPEKT.

Har läst andra grejer du har skrivit i forumet och du bör nog försöka att sätta dina upplevelser på pränt.

Intresserad att göra en bok? Kontakta mig.

:D Lennartsson

Guest OscarWP

Vill bara sända en hälsning till alla kamrater från Nordbat2/BA01 som skickat in berättelser från tiden i Vares. Det är nu mer än tio år sedan vi kom hem men det känns ändå som igår när jag läser Era berättelser. Minnen från Vares, Kopjari, Stupni Do och alla konvojer sköljer över en och känslan av tomhet jag kände då missionen var slut dyker åter upp. Ni som skickat in berättelser skall ha all heder av detta. Era berättelser är en påminnelse om en tid i våra liv vi aldrig kommer att glömma.

Det vore även intressant att få veta hur det gått i rättegången mot det ansvariga befälet för massakern i Stupni Do. Är det någon av Er som vet något om detta vore jag tacksam för svar. Då jag själv var med och genomsökte byn, dokumenterade förödelsen och sedan även vittnat inför Haag-tribunalen vore det skönt att få ett avslut.

All heder åt Er kamrater!

MP Alselind/BA01

Javisst "heder åt oss" - men allvarligt talat så tror jag att det till del beror på uttagningen till den svenska utlandsstyrkan. Till Bosnienbataljonerna översteg antalet sökande de tillgängliga platserna med råge.

Sedan har jag fått för mig att "di svenske" alltid besitter en sorts sunt förnuft som var mer svårfunnet hos andra nationers soldater (ingen nämnd :) )

Kort sagt: vi var helt normala svenska killar som gjorde vårt bästa - något som varje sund människa skulle göra i den givna situationen.

Utan svenska soldaters insats så vete tusan...

General Rose uttryckte vår insats väl tycker jag.

Heder däremot för den fina beskrivningen, fri från machosnack och annat strunt.

Ingen går skadefri ur en sådan upplevelse.

År och frid på er alla! :)

Jag grät inte heller, men jag blev fortfarande mycket rörd, och hade det inte svårt att föreställa mig hur det var där nere...

Nu har jag äntligen lite riktiga svar till dom som anser att försvaret ska läggas ner.

Som Aretha Frankling sjunger: R E S P E C T! Jag hoppas jag kommer vara en av er någongång, förhoppningsvis under lite fredligare former, men ioförsig, om det skulle vara fredliga former där ni 'är, varör skulle ni då vara där till att börja med? :Malaj:

• henke changed the title to Massakern i Stupni Do 1993-10-22