tgb1116 Posted August 28, 2011 Report Share Posted August 28, 2011 Mycket skåpmat för oss som var där men det är onekligen skönt att media - äntligen - börjar ge en mer detaljerad bild av tragedin. För er som till äventyrs missade dokumentären finns den på SVT play. Rekommenderas! Läs mer på Dokument Utifråns hemsida. Nästa veckas program verkar också intressant... /Pontus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wicsen Posted August 28, 2011 Report Share Posted August 28, 2011 Fan vad intressant, det här får jag inte missa! Tackar för tipset Kollar ju nästan aldrig på SVT så den här dokumentären hade lätt glidit under radarn annars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
201 Posted August 28, 2011 Report Share Posted August 28, 2011 Jag kommer ihåg när jag var nere med BA02 att vi nattetid såg ljusen från helikoptrar som genomförde ngn form av luftbro öster om Tuzla. BH-commmand skickade ut ett holländskt team som skulle verifiera att det handlade om ngn form av brott mot flygförbudszonen. Dessa herrar trodde inte på oss och var lite småsura när jag väckte dem mitt i natten... de piggnade till snabbt när de såg de många farkosterna som under någon timmas tid rörde sig i en strid ström fram och åter över himlen. Flera op:en rapporterade in samma fenomen och Srebrenica låg i den riktinging som helikoptrarna strävade mot. Jag vill minnas att det blev en kort notis om det hela på CNN den veckan efter Holländarnas besök, vilket vår grupp tyckte var kul eftersom det var när vi, FD/TL, bemannade T18 som Holländarna verifierad farkosterna för BH-Command. Jag och min postkamrat startade den natten en kedja av information som gick från vårt OP till CNN m h a dessa "trötta" holländare. Och i kväll pratades det om den trafiken i denna intressanta dokumentär... åter igen fick jag en verifiering av att det vi såg inte var en "synvilla" som många först trodde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tgb1116 Posted August 30, 2011 Author Report Share Posted August 30, 2011 ... åter igen fick jag en verifiering av att det vi såg inte var en "synvilla" som många först trodde. Även under Ba03 var det många som - i alla fall officiellt - påstod att vi "hittade på" och/eller såg i syne... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted August 30, 2011 Report Share Posted August 30, 2011 Denna har jag missat tackar för tipset . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ace Posted August 31, 2011 Report Share Posted August 31, 2011 En liten kommentar till filmen: My link Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx Lynx Posted August 31, 2011 Report Share Posted August 31, 2011 Märkligt, men jag kände en grym lättnad av att ha sett dokumentären. Har alltid tyckt att bilden av Bosnienkrigen (hela exjugoslavien egentligen) varit grymt enkelspårig samt att domstolen i Haag verkar vara en enda partisk "segrarinstitution". Efter att ha läst Diana Johnstones "Dårarnas korståg" för ett antal år sedan blev man ju inte precis mindre upprörd. Men nu, äntligen, fick vi i svensk statstelevision en något mer nyanserad bild av historien. Tillräckligt många år har väl passerat. Ska som sagt bli riktigt intressant att se nästa dokument utifrån. Även det fenomenet har jag läst om i någon bok, kommer dock inte ihåg vilken. Kanske samma som ovan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted September 3, 2011 Report Share Posted September 3, 2011 Vilken soppa. Men knappast något nytt för dom av oss som inte stått med huvudet nere i sanden. EU och USA:s skapande av banditstaten Kosovo är ännu ett exempel på hur aningslöst västvärlden agerat på Balkan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tgb1116 Posted September 3, 2011 Author Report Share Posted September 3, 2011 ... Men knappast något nytt för dom av oss som inte stått med huvudet nere i sanden Håller med. Det som är nytt är väl kanske att media också fått upp huvudet lite ur sanden... Det finns visserligen somt i dokumentären jag anser tveksamt men de har fått flest detaljer rätt av de dokumentärer jag sett hittills. Om huvudbudskapet är sant eller ej låter jag vara osagt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 4, 2011 Report Share Posted September 4, 2011 En liten kommentar till filmen: My link En liten, men dock viktigt, kommentar. Det förekom en del faktafel i dokumentären, vilket Jasenko Selimovic beskriver. Den om Mladics truppstorlek är rätt absurd. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted September 4, 2011 Report Share Posted September 4, 2011 Visst är faktafelet om Mladics förbandsstorlek uppseendeväckande men därutöver bör man komma ihåg att Jasenko är bosniak och talar i egen sak. Han höjer Haag-tribunalen till skyarna men man bör också där beakta att tribunalen är en politisk apparat vars opartiskhet i alla fall jag betvivlar. Serberna har varit syndabockar i 20 år and counting. Bosnierna och deras internationella jihadistgängs framfart mörkas, i varje fall i svenska medier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted September 4, 2011 Report Share Posted September 4, 2011 Det förekom en del faktafel i dokumentären, vilket Jasenko Selimovic beskriver. Den om Mladics truppstorlek är rätt absurd. Sant, men säger man inte i dokumentären att det var ca 400 plus 'frivilliga'? Då stämmer det kanske, men helt ärligt är det förstås inte. Och sådant kan man inte kosta på sig om man skall utmana den officiella historieskrivningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kryptörn Posted September 4, 2011 Report Share Posted September 4, 2011 Sveriges Radios mediegranskningsprogram i P1, "Medierna", hade i sin senaste sändning ett inslag om SVT/NRK-dokumentären. Kan vara intressant att lyssna på: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&artikel=4677356 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 4, 2011 Report Share Posted September 4, 2011 Hmm. Jag får inte radio-inslaget att funka. Surt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted November 17, 2011 Report Share Posted November 17, 2011 Funkar för mig (Firefox). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted November 18, 2011 Report Share Posted November 18, 2011 Firefox funkar fint ja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamAdam Posted November 26, 2011 Report Share Posted November 26, 2011 Tack för tipset. Det ska spanas in. I sammanhanget kan jag passa på att tipsa om P3 Dokumentär om Bosniensvenskarna. Där pratar bla. Ulf Henricsson om Caglavica och holländarnas agerande. Den dokumentären (och Srebrenica) diskuteras på annan plats på forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ace Posted December 1, 2011 Report Share Posted December 1, 2011 Tribunalen i Haag gillar inte dokumentären. Den blev visst fälld i Norska Granskningsnämnden också... http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/svt-far-hard-kritik-av-krigsforbrytartribunalen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kryptörn Posted April 2, 2012 Report Share Posted April 2, 2012 SVT-Dokumentären blev fälld i Granskningnämnden för opartiskthet: http://www.radioochtv.se/Documents/Beslut/n%C3%A4mndens%20beslut/2012/11-02634%20Beslut%20i%20granskningsn%C3%A4mnden.pdf Programmet "Medierna" i SR P1 som tecknade en kritisk bild av dokumentären, fälldes också för opartiskhet, men så att säga åt andra hållet: http://www.radioochtv.se/Documents/Beslut/n%C3%A4mndens%20beslut/2012/11-03658%20Beslut%20i%20granskningsn%C3%A4mnden.pdf Så SVT är partisk åt ena hållet och SR är partisk åt andra hållet - statsmedia i genomsnitt är alltså opartiska...? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders G. Posted April 2, 2012 Report Share Posted April 2, 2012 Nej, fälldes för bristande opartiskthet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kryptörn Posted April 3, 2012 Report Share Posted April 3, 2012 Naturligtvis, felskrivning av mej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts