Wolfsong Posted March 14, 2004 Report Posted March 14, 2004 (edited) Ok. Jag tar för givet att ni inte vet något om att modda spel.... om ni gjorde det hade ni förstått vad jag pratade om. ;) Varje 3D motor fungerar olika. De kräver olika saker av modellerna samt att implementeringen är olika. Vad jag menar är att det är inte värt att nu lära sig vad som krävs för att skapa OFP modeller/moddar eftersom spelet är för gammalt för det i dagsläget och det finns nyare motorer som skulle vara mer intressanta om man vill lära sig ett nytt system. Den innebär bland annat att anpassa texturer och modellens utseende för att passa just den motorn som man vill använda. Jag vet inte hur mycket OFP motorn klarar men GR har högre grafik standard än vad OFP har så det kan tänkas att något behöver ändras och då måste man kunns lite om motorn för att veta vad. SnowFella kan ju skicka modellen som den är till någon som redan vet vad som krävs för OFP och vilka begränsningarna är så kan den personen sköta konverteringen. Det ända jag anser är meninglöst är att han själv ska sätta sig in i hur OFP modding fungerar i dagsläget när det är på utgång. Om man säger att det är ett år till OFP2 kommer så är det ingen mening med att starta ett stort projekt nu. Det tar mer än ett år att förstå motorn helt och få ihop en större mod. Men det finns alltid vägar runt sånt som sagt. Personligen tycker jag att ni kan skaffa GR om ni inte redan har det. :P För den här modden kommer bli så bra. ;) Edited March 14, 2004 by Wolfsong Quote
SnowFella Posted March 15, 2004 Author Report Posted March 15, 2004 Får tacka för dom positiva kommentarerna Tog mig ett bra tag att göra men slutresultatet blev ganska så bra om jag får säga det själv. Och nog jobbar jag lite smått med att fixa större bakgrunds bilder men det torde nog bli mer än bara 9040C vagnen i dom, jobbar lite på sidan med att sätta upp en scen med ett antal Svenska soldater och en eller 2 vagnar i terränglådan. Angående OFP, jag har inte en aning om hur den grafikmotorn fungerar eller vilka krav den ställer på varesig modell eller textur. Modellen är som sagt gjord för att fungera tillfredsställande i GR och inget annat, är ju visserligen fullt möjligt att den skulle kunna fungera i OFP. Och en får tacka Wolfsong, all reklam för modden är bra reklam. Svenska mods brukar inte vara så hett eftertraktade tyvärr, verkar som alla mest är intresserade av M4 bössor och liknande i GR cirklar. Och som jag upptäckt så saknas det faktiskt mer än bara patronbandet till 58'an (vilket saknas medvetet pga polygon antalet). Kolla in torntaket, saknas en detalj som sitter mitt uppepå tornet, inte en aning om vad den sitter där för på den verkliga vagnen dock. Quote
Mats Posted March 15, 2004 Report Posted March 15, 2004 Jättefint! Hylsutkastet är det som du skippat, den som sticker upp bredvid kspn, men jättefint ändå. Quote
SnowFella Posted March 15, 2004 Author Report Posted March 15, 2004 Tackar! Så det är hylsutkastet som det är frågan om, hade som sagt inte en aning om vad det var då jag inte fick leka med någon 90 vagn under min tid i lumpen. Enda kontakten jag hade med någon av dom vagnarna var en snabb förevisning på NB21 under en familjedag 1996, tror att det var en vagn nerskeppad från Boden, och 2 vagnar (9040A och en Bgbv 90 vagn) som stog parkerade på I1 under utbildningen inför BA09. Men nog kan vi ordna ett utkast på min lilla vagn allt, torde vara snabbt fixat! Allt jag behöver hitta nu är någon form av filmsnutt som visar en 90 vagn som skjuter, mest så att jag kan "låna" rätt ljud till 40mm kanonen. Sedan så är det dags att ge sig på antingen Pbv 302C eller Patgb 203. :P Quote
Strix Posted March 15, 2004 Report Posted March 15, 2004 Snowfella: Har ett antal filmer med 90:an både hemma-filmade och filmade av Bofors (promovideos) säg till så lägger jag upp ett par... Quote
Wolfsong Posted March 15, 2004 Report Posted March 15, 2004 Tror ingen kommer upptäcka att bandet inte är laddat i spelet ändå. Alla är inte som BajaBravo som mest går runt och tittar på omgivningen och blir skjuten av någon medan han går runt och beundrar texturer och modeller. Quote
SnowFella Posted March 16, 2004 Author Report Posted March 16, 2004 Onekerligen sant Wolfsong, vissa personer kanske upptäcker det men bara om dom testar att knacka näsan i vagnen ingame. Därför vi har ett uppdrag liknande ditt som visar alla nya soldater, vapen och all utrustning. Har dock en liten skillnand i det, alla är satta som fiender med deras AI avstängd och om en dör (blir skjuten av spelaren) så dammar vi igång AI'n igen! Tippar på att du kan gissa vad som händer då! Quote
Strix Posted March 26, 2004 Report Posted March 26, 2004 Snowfella! De röda markeringarna (reflexer???) på sidorna sitter för långt ner! Dom ska upp på själva vagnen inte nere på påhängsgrejen (stavning och riktigt ord vet jag inte så klaga inte) som man ser på bilden på första sidan Kanske jag som är blind eller dum huvudet men =) Quote
SnowFella Posted March 27, 2004 Author Report Posted March 27, 2004 Jämför man med 9040C vagnen på SoldF sidan så stämmer det påståendet helt perfekt Strix, men på den vagn som jag använt som referens material och senare använt foton från som textur så sitter reflexerna nere på påhängs delen. Tippar på att det varierat lite från vagn till vagn var dom satt reflexerna. Jämför gärna själv ;) Vagnen jag använt som referens, tack vare Tollen som tog bilden under en familjedag på P10 Konstigt nog så är det nu när jag kollar den enda vagnen jag har foton av som har reflexerna sittandes just på det sättet. Och bild som jag fått skickat till mig av en annan vagn. Snow Quote
Sakkre Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 SnowFella. De går höra med Hägglunds om små filmer vid skjutning med Akan, Rökkastare osv, små reklamfilmer, men de finns säkert hur mycket annat som helst här också. Bara så du vet Quote
JTS Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 Bilderna är bra, men det saknas som sagt hylsutkastningsluckan och sen är inte eldrörsskyddet koniskt. Det är i princip cylindriskt. Quote
granQ Posted March 28, 2004 Report Posted March 28, 2004 då våra fans vill att vi skall ta in denna i flashpoint så är jag beredd att göra ett försök om ni vill.. Det är självfallet upp till er. Men om ni vill veta vad ni behöver göra för få in den i flashpoint så är det 2 saker: 1. Zippa ihop modelen i .3ds format tillsammans med texturen. 2. Maila den till mig: [email protected] Sen så sköter vi resten, om ni nu vill, sen hurvida det blir bra eller ej våga jag inte säga något om, men vi har lyckats fint med ugglan, gruppbåt 200 som vi fått av silentheroes (gjord för battlefield) Quote
ArtMan Posted March 31, 2004 Report Posted March 31, 2004 (edited) Snyggt! Bra jobbat! En sak dock. Kspn ser lite liten ut. Är det verkligen skalenligt? Edit: Såg en sak till. Det är för många hjul i din model! Edited March 31, 2004 by ArtMan Quote
danno Posted March 31, 2004 Report Posted March 31, 2004 Edit: Såg en sak till. Det är för många hjul i din model! Sju bärhjul, ett drivhjul och ett spännhjul... jag får matten att gå ihop mellan modellen och orginalen. Quote
ArtMan Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 Edit: Såg en sak till. Det är för många hjul i din model! Sju bärhjul, ett drivhjul och ett spännhjul... jag får matten att gå ihop mellan modellen och orginalen. Inga fler som ska räkna hjul den 1:a april? :P Quote
Nestor Posted April 1, 2004 Report Posted April 1, 2004 Tror inte att det skulle vara några problem att köra denna i OPF motorn Se bara på de grejer som BAS ock DKM har gjort... Quote
SnowFella Posted April 2, 2004 Author Report Posted April 2, 2004 Vete katten om KSP'n är 100% skalenlig faktiskt, blev tvingad att försöka mäta in modellen av den med hjälp av piplängd i förhållande till hur lång vagnen är så nog kan det finnas ett visst problem med skalan. Torde dock inte vara mer en ett par centimeter hit eller dit. Och angående OPF, jag har som sagt inte en aning om hur den grafikmotorn fungerar och om modellen som den är skulle funka, men om granQ är villig att göra ett försök så kan jag skicka över modellen och dom nödvändiga texturerna. Kan nog finnas vissa problem dock, i GR så animeras band och hjul med hjälp av en animerad textur (eller snarare 4 istort sett identiska texturer som roteras) och modellen jag har gjort är bara ett skal utan någonting gjort innanvändigt. Kan också bli problem med skalan på texturerna, vagnskroppen och torn ligger just nu i en 1024*1024 stor textur medan KSP'n och extra detaljer finns i en andra textur. Quote
simon Posted April 2, 2004 Report Posted April 2, 2004 Men om nu granq kan tänka sig att "göra ett försök", så är det väl inget problem? Friskt vågat, hälften vunnet som, man säger Quote
Recommended Posts