Nestor Posted October 16, 2003 Report Posted October 16, 2003 Har långe funderat över varför våran fina GrG har blivit en som enorm exportframgång och skulle vara tacksam öm man kunde få ett svar... Quote
Pete Posted October 16, 2003 Report Posted October 16, 2003 Några fördelar: Lättsam konstruktion (Lättmekad) Bra hållbarhet (Tack vare stålkonstruktionen) Stort ammunitionsurval. Lätt att modifiera med nyare sikten osv. Quote
Bamse Posted October 16, 2003 Report Posted October 16, 2003 Att vapnet är mycket flexibelt. Bara ladda om så kan man från att bekämpa pansarmål, belysa, avskärma eller bekämpa fottrupp. Bra grundkonstruktion (rör med avfyringsanordning), kan knappast förbättras och förutom minskning i vikt behövs det knappast heller. Bara att byta ut siktena så håller sig vapnet modernt. Det är ju ammunitionen som gör arbetet och den utvecklas ju ständigt för att anpassas till den rådande läget. Blir billigare och bättre genom att man bara behöver köpa in en modernare ammo istället för nytt vapensystem. Quote
Guest J-Star Posted October 16, 2003 Report Posted October 16, 2003 Även om olika former av raket-assisterade granater (RPG) har funnits länge so har jag hittils inte sett något vapen som matchar CG's kaliber (84mm). Det levererar en rejäl snyting. Kan tänka mig att det har lite med framgången att göra... vapensystemet har hittat en bra nisch. /J Quote
KattenJansson Posted October 16, 2003 Report Posted October 16, 2003 Bössan är omnipoten så enkelt är det! Synd att inte vi har någon modern amunition till det bara. Quote
Mattsson Posted October 16, 2003 Report Posted October 16, 2003 Vad kostar en M/48 att tillverka? För jag vet att AT-4an kostar 11000-12000 SEK per enhet. Quote
Elfgren Posted October 16, 2003 Report Posted October 16, 2003 Vad kostar en M/48 att tillverka? För jag vet att AT-4an kostar 11000-12000 SEK per enhet. jävlar! as mkt om man tänker på att det är ett engångsvapen, vad kostar övningsversionen? Quote
Lindeberg Posted October 16, 2003 Report Posted October 16, 2003 Simulatorversionen (pskott) kostade enligt uppgift halvmiljonen Quote
Ful Posted October 16, 2003 Report Posted October 16, 2003 FInns det något härligare än att vara inne i bräsket med simgrg? Quote
fk_urb Posted October 16, 2003 Report Posted October 16, 2003 Såg ett filmklipp för länge sedan där tre stycken brittiska para´s satt någonstans på Falklandsöarna och blev intervjuade, fick en fråga ang. sin utrustning. Fiskarsmorning, lundhags och carl gustav m2, hade man det så klarade man sig bra sa en av killarna och klappade på sitt grg. Somliga saker funkar visst i alla väder på alla kontinenter. Quote
heiho Posted October 16, 2003 Report Posted October 16, 2003 Simulatorversionen (pskott) kostade enligt uppgift halvmiljonen 460 000 kostar det. Samma som till grg, en dubbeltub är nästan 1 mille i handen. Simcenter i Revinge har simulatorer för 330 miljoner i lager. Fakta från Simcenter i Revinge. Quote
Tomas Posted October 16, 2003 Report Posted October 16, 2003 Även om olika former av raket-assisterade granater (RPG) har funnits länge so har jag hittils inte sett något vapen som matchar CG's kaliber (84mm). Det levererar en rejäl snyting. Kan tänka mig att det har lite med framgången att göra... vapensystemet har hittat en bra nisch. /J Matchar CG's kaliber? Jag förstår inte riktigt vad du menar. Nog finns det väl gott om raket/rekylfria vapen med både ungefär samma(84mm)kaliber(t.ex 83mm M-12 SMAW,89mm LRAC-89)och även "större"(t.ex 105mm RPG-29 samt 105mm raketer för RPG-7). Däremot vad gäller flexibilitet/brett användningsområde så kan jag inte på rak arm komma på nåt liknande vapen som klår CG'n. Jag tror att dess breda användningsområde är anledningen till dess popularititet. Och visst finns det väl en luftbrisadsfunktion på splitterspränggranaten? Quote
Ful Posted October 16, 2003 Report Posted October 16, 2003 Man kan skjuta luftbrisad med spräng, bara tempera rätt avstånd Quote
martinator Posted October 17, 2003 Report Posted October 17, 2003 "jävlar! as mkt om man tänker på att det är ett engångsvapen, vad kostar övningsversionen?" GRG m/48 är ju inte precis ett engångsvapen. I fredstid används en vvariant med eldrör och slutstycke i stål. Outslitligt är ordet. I krig ett med eldrör och slutstycke i kevlar. Mindre outslitligt. Men några kilo lättare. Finns ju optiska riktmedel (kikarsikte) till GRG sedan länge. Vi fick ut sådan, men man orkade inte skruva på dem och att ha dem på var för riskabelt. framgången beror nog mest på det lilla fjädrande benstödet kommer ihåg att vi sköt både barlastad bumpa, rök samt lys. Skickar iväg en rök/lys granat ca 3 km. Vilken jävla smäll och vilket tryck. Vi fick tippset att fälla ner rövflärpen på kroppskyddet när vi sköt lys och rök stående. Finns även spränggranat. har de inte utveklats en projektil med dubbel RSV för att bättre klar motmedel på vagnarna? Har för mig det. /M Quote
jonte72 Posted October 17, 2003 Report Posted October 17, 2003 'Elfgren' menade nog att P-skott var ett engångsvapen - inte GRG:n. Det lättare GRG m/86 finns mycket begränsat i det Svenska försvaret - men är den som exporterats till bla USA. Finns massa olika moderna Granater utanför det Svenska försvaret. Quote
A2Keltainen Posted October 17, 2003 Report Posted October 17, 2003 Även om olika former av raket-assisterade granater (RPG) har funnits länge so har jag hittils inte sett något vapen som matchar CG's kaliber (84mm). Panzerfaust 3 har en rördiameter på 60 mm men granater med större diameter än 84 mm. RPG-7 har en rördiameter på 40 mm och även till den finns granater med större diameter än 84 mm. Granatens diameter borde dessutom främst spela roll när det gäller granater med RSV, då det i övriga fall borde vara granatens volym som är det väsentliga. Både till Panzerfaust 3 och RPG-7 finns det moderna granater med bra verkan mot pansar. Panzerfaust 3 har dessutom ett sikte som verkar väldigt intressant, då det bland annat har inbyggd laseravståndsmätare. Quote
Tomas Posted October 17, 2003 Report Posted October 17, 2003 Även om olika former av raket-assisterade granater (RPG) har funnits länge so har jag hittils inte sett något vapen som matchar CG's kaliber (84mm). Panzerfaust 3 har en rördiameter på 60 mm men granater med större diameter än 84 mm. RPG-7 har en rördiameter på 40 mm och även till den finns granater med större diameter än 84 mm. Granatens diameter borde dessutom främst spela roll när det gäller granater med RSV, då det i övriga fall borde vara granatens volym som är det väsentliga. Både till Panzerfaust 3 och RPG-7 finns det moderna granater med bra verkan mot pansar. Panzerfaust 3 har dessutom ett sikte som verkar väldigt intressant, då det bland annat har inbyggd laseravståndsmätare. Jag har för mig att det norska företaget Simrad tillverkar nåt sikte med laseravståndsmätare och dator som tydligen ska gå att koppla till Carl-Gustaf. Nackdelen med Panzeraust 3 är att det är ett väldigt tungt system. Det är inte som med CG'n att man stoppar en granat/raket i ett rör, utan man kopplar en tub innehållande en raket till ett sikte/avtryckare. Jag tror siktet väger c:a 3kg och en rakettub väger nånstans kring 12kg. Så antal kilo per skott är väldigt högt för Pzf-3 jämfört med t.ex CG eller RPG-7. Exempel: Pzf-3 sikte/avtryckare + 4 raketer=~50kg. M2 CG + 10 granater=~50kg. M3 CG + 12 granater=~50kg.RPG-7V2 + 9 raketer(PG-7VR, 105mm Tandem-HEAT Penetrerar 750mmRHAe+ERA)=~48kg. 7st P-skott M/86=~47kg. Quote
A2Keltainen Posted October 17, 2003 Report Posted October 17, 2003 Nackdelen med Panzeraust 3 är att det är ett väldigt tungt system.Det är inte som med CG'n att man stoppar en granat/raket i ett rör, utan man kopplar en tub innehållande en raket till ett sikte/avtryckare. Jag tror siktet väger c:a 3kg och en rakettub väger nånstans kring 12kg. Så antal kilo per skott är väldigt högt för Pzf-3 jämfört med t.ex CG eller RPG-7. Exempel: Pzf-3 sikte/avtryckare + 4 raketer=~50kg. M2 CG + 10 granater=~50kg. M3 CG + 12 granater=~50kg.RPG-7V2 + 9 raketer(PG-7VR, 105mm Tandem-HEAT Penetrerar 750mmRHAe+ERA)=~48kg. 7st P-skott M/86=~47kg. Du måste tänka på något annat vapen. Panzerfaust 3 enheten väger 12 kg med standardsikte. En RSV-granat till den väger 3.8 kg. Panzerfaust 3-T 600 har Simrad IS2000 laseravståndsmätare och kan utrustas med Simrad KN205F mörkersikte. Källa: World Equipment Guide utgiven av TRADOC DCSINT Threat Support Directory. Quote
Guest Fågel Fenix Posted October 17, 2003 Report Posted October 17, 2003 Används kikarsikte nu för tiden ? Räknar man med så stora stridsavstånd ? Har man inte dragit ned verkanavstådent till runt 300 m (samma som för p-skottet) ? Då lär väl knappast kikarsikte behöva användas ? Man har det ju inte på p-skottet... har för mig att ett befäl i FBU sa ngt om det här...Men han kan ju ha fel. Har ju hänt förr.... Quote
Adam Wilhelm Posted October 17, 2003 Report Posted October 17, 2003 (edited) Riktinstrument, mina herrar! Praktiskt skjutavstånd: Spårljuspansarspränggranat 150 m (mål med sidfart) 200 m (mål utan sidfart) Spränggranat 700 m Rökgranat 1 000 m Källa: SoldR Mtrl Vapen Granatgevär 8,4 cm Edit: Tillägg Edited October 17, 2003 by Adam Wilhelm Quote
Gerle Posted October 18, 2003 Report Posted October 18, 2003 Vad kostar en M/48 att tillverka? För jag vet att AT-4an kostar 11000-12000 SEK per enhet. jävlar! as mkt om man tänker på att det är ett engångsvapen, vad kostar övningsversionen? 10000 SEK är väl ett bra pris för att förstöra en pbv etc, som nog kostar lite mer. Bra effekt för pengarna! Quote
Tomas Posted October 18, 2003 Report Posted October 18, 2003 Vad kostar en M/48 att tillverka? För jag vet att AT-4an kostar 11000-12000 SEK per enhet. jävlar! as mkt om man tänker på att det är ett engångsvapen, vad kostar övningsversionen? 10000 SEK är väl ett bra pris för att förstöra en pbv etc, som nog kostar lite mer. Bra effekt för pengarna! Jag har hört från en grannpojk som gjorde lumpen att FM's MT-LB(Pbv401)köptes in för c:a 10,000kr/st. Och att de sedan visserligen renoverades för c:a 100,000kr/st. Quote
Tomas Posted October 18, 2003 Report Posted October 18, 2003 Nackdelen med Panzeraust 3 är att det är ett väldigt tungt system.Det är inte som med CG'n att man stoppar en granat/raket i ett rör, utan man kopplar en tub innehållande en raket till ett sikte/avtryckare. Jag tror siktet väger c:a 3kg och en rakettub väger nånstans kring 12kg. Så antal kilo per skott är väldigt högt för Pzf-3 jämfört med t.ex CG eller RPG-7. Exempel: Pzf-3 sikte/avtryckare + 4 raketer=~50kg. M2 CG + 10 granater=~50kg. M3 CG + 12 granater=~50kg.RPG-7V2 + 9 raketer(PG-7VR, 105mm Tandem-HEAT Penetrerar 750mmRHAe+ERA)=~48kg. 7st P-skott M/86=~47kg. Du måste tänka på något annat vapen. Panzerfaust 3 enheten väger 12 kg med standardsikte. En RSV-granat till den väger 3.8 kg. Panzerfaust 3-T 600 har Simrad IS2000 laseravståndsmätare och kan utrustas med Simrad KN205F mörkersikte. Källa: World Equipment Guide utgiven av TRADOC DCSINT Threat Support Directory. http://www.fortunecity.com/tattooine/t1000...nfwaffen006.htm jag citerar: "Weight: made fire ready PzF 3: 12,9 kg PzF 3-T: 13,3 kg Handgrip: 2,3 kg Handgrip with bag: 3,7 kg Missile box empty: 57,3 kg Missile container with rocket: 14,3 kg" Visst väger själva raketen 3,8kg, men tuben som raketen sitter i väger betydligt mer. Och när raketen är avfyrad så tar man loss tuben från siktet/avtryckaren och placerar en ny tub på plats, så har jag uppfatttat det. Quote
Guest Fågel Fenix Posted October 18, 2003 Report Posted October 18, 2003 Vad kostar en M/48 att tillverka? För jag vet att AT-4an kostar 11000-12000 SEK per enhet. jävlar! as mkt om man tänker på att det är ett engångsvapen, vad kostar övningsversionen? 10000 SEK är väl ett bra pris för att förstöra en pbv etc, som nog kostar lite mer. Bra effekt för pengarna! Brukar man inte räkna med 3 träffar för att slå ut ett fordon ? såsom med GRG:et ? Fast 30.000 :- är ett jäkligt bra förstörapris per fordon det också ;) Quote
A2Keltainen Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Visst väger själva raketen 3,8kg, men tuben som raketen sitter i väger betydligt mer. Och när raketen är avfyrad så tar man loss tuben från siktet/avtryckaren och placerar en ny tub på plats, så har jag uppfatttat det. Min tyska är något rostig, men det här verkar stödja din tes: "Die schußbereite Pzf 3 wiegt ca. 12,9 kg, wovon 3,9 kg auf den Flugkörper (mit Gefechtskopf) entfallen. Mit einer Länge von 1,2 m ist die Pzf 3 ein recht kompaktes System. Das wiederverwendbare Abschußgerät mit der optischen Visiereinrichtung wiegt ca. 2,3 kg. Über das in Schußrichtung links an der Waffe angebrachte Zielfernrohr kann der Schütze sein zu bekämpfendes Ziel anvisieren. Nach dem Abfeuern des Flugkörpers wird lediglich das Abschußrohr weggeworfen, da es nicht wiederverwendbar ist. Das Abschuß-gerät mit der optischen Visiereinrichtung läßt sich mit einem Handgriff an eine neue Patrone angeklinkt werden." http://www.wehrtechnik.net/wehrtechnik/pan...zerfaust_3.html Om så faktiskt är fallet, så är Panzerfaust 3 ett avsevärt sämre vapen än RPG-7 i just det här avseendet. Det låter ju något ineffektivt att ha en 6,7 kg tung engångstub, när RPG-7 har en återanvändbar tub med ungefär lika vikt för, som jag uppfattar det, samma syfte. Quote
Erik_G Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Kan inte Pzfst3 "bakblåsfritt" ? Skulle ju kunna förklara dels vikten samt engångstuben då man måste ha en motmassa i tuben för att motverka rekylen. /E Quote
Tomas Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 (edited) Kan inte Pzfst3 "bakblåsfritt" ?Skulle ju kunna förklara dels vikten samt engångstuben då man måste ha en motmassa i tuben för att motverka rekylen. /E http://www.pmulcahy.com/rocket_launchers/g...t_launchers.htm säger: "The PzF3 can be fired from enclosed spaces and has little visible backblast due to its use of the Davis Countershot Principle. (The backblast is taken up by a mass of plastic rods that are still dangerous to those behind the weapon.) " Hemsidan rör uppenbarligen nåt slags rollspel. Nån som har nåt annat bud v.g Pzf-3? Edited October 20, 2003 by Tomas Quote
Aron Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Hemsidan rör uppenbarligen nåt slags rollspel. Händer alltför ofta när man söker på nätet efter vapensystem, ibland är det bra svårt att skilja på verklighet och hittepå. Angående köttrörets popularitet måste det bero på att det är ett så manligt vapen. B) /Aron Quote
Target#1 Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Ljuva minnen av GRG skytte. Kändes ungefär som att få 4 feta stålhättesparkar i bihålorna. GRGs popularitet är väl byggd på samma grund som Ksp 58. Ingen har lyckats göra en så enkel, hållbar, pålitlig, lätthanterlig dödamanick som våran älskade CG. Ett (relativt) billigt enmans vapen som mer rätt ammo inte har några problem att slå ut en T-90 framifrån eller en hel skyttegrupp. Kan man göra annat än älska den? Quote
Tomten Posted October 21, 2003 Report Posted October 21, 2003 ja d lär ju int ta stop på detta "tåg" på ett bra tag i & med det nya siktet med framförhållnings avvägning. dvs siktet räknar ut automatiskt granatens framförhållning till fordonets hastighet så d e bara att hålla mitt på. Fick denna info av de Vapen Officerare som vi hade på Tåme skjufält under en understödsvapen utb- 4-5/10 B) Quote
Recommended Posts