Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Kan säkert stämma att det gick på under 9 sekunder om man kollar klockan från min kamera när jag tog bilder på det hela.

Tyvärr har jag ju ingen bild från precis när ni började urlasta till det att ni var klara precis men i alla fall.

http://gallery.otur.se/album08/res_IMG_1468?full=1

http://gallery.otur.se/album08/res_IMG_1469?full=1

http://gallery.otur.se/album08/res_IMG_1470?full=1

http://gallery.otur.se/album08/res_IMG_1471?full=1

http://gallery.otur.se/album08/res_IMG_1472?full=1

http://gallery.otur.se/album08/res_IMG_1473?full=1

Tyvärr rätt kassa bilder då jag får leva med en Ixus 500 just nu, funkar fint att dra runt på hela tiden men suger igentligen om man verkligen skall fotogrefera något. Speciellt när det är på lite avstånd som det var där (max zoom) och det måste gå rätt snabbt.

Edited by Smergo
  • Replies 571
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jo, inte varit här inne på ett tag så jag har inte uppdaterat min profil något :baskerPa:.

Jag ligger på Ingbat, 2:a komp 4:plut. Alltså stab, ungefär där jag sa när jag mönstrade att jag inte ville hamna. Blev fältarbetsgruppbefäl, men när jag kom upp så medelade kapten att jag hamnat i en stabspluton och fälterbetsgruppbefäl som hamnar på stab skall tydligen pyssla med rek så vi får väl se.

Trivs i alla fall bra med folket :)

Posted
Jo, inte varit här inne på ett tag så jag har inte uppdaterat min profil något :baskerPa:.

Jag ligger på Ingbat, 2:a komp 4:plut. Alltså stab, ungefär där jag sa när jag mönstrade att jag inte ville hamna. Blev fältarbetsgruppbefäl, men när jag kom upp så medelade kapten att jag hamnat i en stabspluton och fälterbetsgruppbefäl som hamnar på stab skall tydligen pyssla med rek så vi får väl se.

Trivs i alla fall bra med folket :)

Jaha... Troligtvis kommer du bli något som kallas rekgrpch, med arbetsuppgifter inom samband/stab och, som namnet antyder, haka på kvm när det är dags för grupperingsrek osv.

"LeadHead" på forumet var KB på 4. pluton förra året och själv låg jag på 1. pluton/ 4. komp. Hoppas du trivs och att ni har bra soldater på bataljonen.

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Posted

Nejnej, jag klagar inte. Förstod ju själv att det inte på något vis var en övning i fältmässighet. Min fråga ang. befäl var mer av intresse.

@ Eliasson - Mmm, har hört en del om den legendariska Kn A. Men dra du gärna några anekdoter över PM motsv. för mig. Kn Öberg har jag för mig var på GRG förra året, men jag kan missta mig.

@ Wagner - Jo vi hörde att det var en dutt kaos på kompaniet p ga LA03 osv. Tycker dock inte du ska se fram emot att åka stridsutrymme. Är man VC ska man sitta i holken och kriga.

Appropå Tåme, var beredd på stando. Efter fyra fem raka veckor i Tåme är man något less. Men såhär i efterhand kommer man sakna Tåme otroligt. Du kanske inte förstår vad jag menar nu, men det ger sig. Några ord på vägen; garagerutin/tjänst, kaffe i holken i väntan på genomförande, flamdämpare på rätt plats, sent kvällsfika i källare med kåsa i högsta hugg, 2-manna log, amm-insats på bakpansaret.

Engan, DVD...

Kan upprepa att det var oerhört trevligt att besöka I19 igen. Träffa varandra och befälen. Fick tyvärr inte möjlighet att språka med så många PSK KB. Drog några anekdoter för övrig besättning. Men hade gärna pratat en del med just VC. Såg dig dock Wagner. Noterade ni den civila klump som drev omkring i direkt anslutning till PSK? :baskerKav:

@ Engan - oerhört bra bok. Läser den med inlevelse. Lite lustigt men det känns som stor "overkill" när han förklarar vissa uttryck osv. De är man ju helt med på sedan gammalt :D

/Zakrisson

/Zakrisson

Posted
Kn Öberg har jag för mig var på GRG förra året, men jag kan missta mig.

Det stämmer bra att Kn Ö var på GRK ifjol..

/Magnus B

Posted

@Badboy:

psk soldater, nya som gamla, tänker inte på annat än vapen, därav Fk Z felstavning :baskerFN:

@KB_2004:

Okej. Då vet man läget. Dom här skyttesoldaterna i din vagn.....är det 10 mån eller 7,5 mån?

Jo, du lär sitta vc genom nästan all skarpskjutning. Det gjorde KB på L1 och L2 under vårat utb. år iaf. Men annars blir det striutrymmet under övningarna. Du kommer dock inte agera 1:a Chef Kaffekokare utan din uppgift är ju lite mer actionfylld än så. Men det vet du redan.

Synd att dom ev. kommer växla bef. i vagnen. En besättning kräver rätt mycket tid för att smälta samman och funka bra. Kommer bli svårt med nya vc hela tiden. Nya rutiner osv.

Stridsdygnet ja, för oss på DQ förra året var det lika med förvirrning. Rollerna var dåligt inövade och våra befäl hade inte gjort klart ens för sig själva vad som gällde vilket resulterade i lite "gör om - gör rätt" övnningar samt gräl mellan befälen.

I slutändan kostade det oss sömn men eftersom övningen var så kort spelade det ingen roll.

Jag vet inte hur läget är för er utbildningsmässigt men förbered dig på att David kommer ha lite problem vid den här tiden. Mycket pga att plutonen utbildas på så många täter. Man får svårt att se helheten och kanske framför allt vem som ska göra vad i förläggning. Hos oss började vi få flyt strax efter juluppehållet.

Posted

ok, panikinlägg i sista sekunden. reservtiden i fel ände denna gång.

vi har byggt färja i två veckor med avbrott för besökshelg. det har gått bra helt enkelt.

nu har man ändrat på världsordningen igen så nu ska jag gå högvakt. rapporterna som jag fått från pansarKB vittnar om massa dryghet med exercis och ordning. det enda som känns lite jobbigt är att vi ska åka buss ner till berga på torsdagnatt 6 dagar innan pågång. från boden till berga i buss, tråååkslag. vi slipper iaf ta med oss vapnen. vi missar 2 helgpermisar men får en 4 dagars helg.

nu väntar brobygge i ett par veckor sedan spränga en vecka, därefter är det strid fram till muck. en frän sak är att vi kommer få bygga en balkbro2 med mellanstöd, inte gjort på ing3 de senaste 10 åren (enligt min plutch). en mindre rolig sak är att plutch vill ha en strapatsövning efter jul, det kommer att bli snorkallt och plutonen kommer gå under, jag kommer få dra alla i pulkan. jag minns hur det var senast, inte snorkallt men det regnade och frös om vart annat. jaja, är det inte sånt man lever för så säg :D:D .

en civil grej som hänt var att jag åkte ut och jagade älg med min far. alla andra dagar som han jagat denna höst har jag haft tjänst, men de hade en kalv kvar att skjuta så jag hann med och jaga lite i år oxo. dock fick vi inte skjuta något trots att hunden började skälla bara 200m ifrån vårat pass. sedan gick de retfullt runt oss innan de kom in på nästa pass.

btw. rammsteins nya skiva är löjligt bra

"gör mot andra, innan de gör mot dig"

//

Boman

Posted

@FL:

Vagnsstriden är komplex och utbildningen mot resp. befattning är lång. KB och GB kan inte samöva som besättning förrän sent på hösten.

Steg ett är då strid i grupps ram (enskild vagn - lär känna din besättning) sedan plutons ram (lär dig kriga) vilket tar rätt go tid innan det funkar. Sedan kompanis strid och sist bataljons strid.

Pbats första övning var således efter jul.

Posted

Jo, det förstår jag såklart att strv inte är ett simpelt system att strida med. Har ju fått lära mig lite trots att jag "bara" låg på ingbat... ;) Det insåg man ju redan i slutet av GSU:n när folket på strv redan påbörjade sin befattningsutbildning (bl a skjuta ksp 94). Var bara nyfiken på hur mycket ni hann öva som förband.

Vi ingenjörer hade en kompaniövning och en funktionsövning (inofficiellt batövning) redan innan jul i december. Sedan följde BatÖ 1 i januari, BatÖ 2 i februari (en eller två veckor efter vår bal) och sedan RSÖ.

Hade ni övningsdygn när ni bara övade inom grupps och plutons ram, eller rörde det sig om dagsövningar?

Hälsningar, Foxtrot Lima (SP 91)

Posted

Nej jag menade inte så. Skriv inte sådär nedvärderande om dig själv FL!

Vad gäller övningar innan jul inom kompaniet så är mitt minne begränsat.

Vi hade ju naturligtvis en hel del fält. Men sen hade vi ju också skarpskjutningsperioder vilket kan räknas som grupps strid (en vagn).

Annars hade vi som jag skrev tidigare lite förläggningsövningar, nått stridsdygn och lite annat smått och gott.

Innan jul var alltså fältveckorna inom plutons ram. Givetvis hade hela kompaniet (nästan) fält samtidigt men med en tydlig uppdelning plutonsvis.

Z: Fyll på här och hjälp mig med minnet ang. fältveckorna.

Posted

Ang. övn. innan jul. Under senhösten drog vi ut i fält med hela kompaniet - stridsförläggning dock. Dvs. varje pluton förlägger "enskillt" och inte efter en kompanislinga motsv. Detta var första fält gemensamt med våra besättningar och skytte. Dagstid övade dock skyttet på egen tät och vagnarna övade gruppsstrid (en vagn dvs.). Har för mig att det blev några mindre övningar pluton vs. pluton mot slutet av fältveckan. Men törs inte lova. Eh, minns att jag personligen var mycket lycklig över att vi nu börjat kriga med vagnarna. Satt oavbrutet på VC-plats (med avbrott för pisspaus och ordergivning uppe på tornet) omkring 17h i sträck. Varav de sista fyra timmarna som IR-post. Eh, då lärde man sig hur det ser ut på vagnchefsplats iaf. Oerhört skönt att kliva av IR-posten sen. Höll på att bli galen av det gröna sken som IR-presentationsenheten ger.

Under skarpskjutningarna var det dock skyttarna som övade mest på "sitt". Förarna utmanades inte mycket genom att köra på ett skjutfält och som VC var det mest ansträngande att rapportera korrekt över radio. Dock var denna period (omkring fem veckor) mycket viktig för plutonen och kompaniet i "bonding"-syfte om inte annat.

Hmm, hade vi inte en Funk.Övn. motsv. innan jul också? På bataljonen dvs. Har som för mig att det pratades om "mer snö" när vi kommer tillbaka från juluppehåll.

Posted

Bara en fråga till er som ligger på I19. När folk flyttas runt efter GSU är det enbart inom bataljonen eller händer det att folk flyttar mellan två bataljoner?

Posted
Bara en fråga till er som ligger på I19. När folk flyttas runt efter GSU är det enbart inom bataljonen eller händer det att folk flyttar mellan två bataljoner?

Ja de kan hända att folk flyttas runt mellan bataljoner också men de är mer ovanligt. Vi på PSK fick för några veckor sen några signalister som hellre ville strida än leka med radio eftersom vi hade platser över som behövdes fyllas.

Posted

Tillbaka från skarpskjutning i tåme! :camo::unsure:

Det var för det mesta riktigt kul, och KBSen jobbade riktigt bra ihop under veckan. Fan vad vi tempoväxlade, befälen behövde inte ens ge oss tider då vi skulle börja vårda tex, vi gjorde allt ändå ,O

Mer info kommer senare...

Posted

trevligt initiv med bilder!

Tåme har en plats i alla våras hjärtan. Maten, vapnena, kvällsfikat.

Att jobba bara KB ibland är nyttigt för gemenskapen och tillhörigheten på kompaniet (och bataljonen ibland). Sen tyckte jag allltid att det var kul att jobba med varandra då man har samma utbildningsståndpunkt och motivation.

Posted (edited)

Strf 90 (i alla dess former) i terräng är bland det snyggaste som finns! :/

Tack för bildinitiativet!

Edited by QL4
Posted
Jag såg någon med en camelbak-ryggsäck med ett SoldF.com-märke. Gissar att det var någon härifrån.

Jo, låter som jag. Hej hej.

Trevligt med besökshelg.. kände igen sig till det mesta. :D

Kul att träffa igen lite gamla befäl m.m.

Men nog kunde de ökat tempot i stridsuppvisningen sisådär 1200% och dämpat löspluggsbudgeten med 3/4... så imponerande är det inte att titta på när folk smälter ihop KSP-pipor och gör slut på sina 4 magasin "bara för att". Kul dock med hkp.

Well well.

trevligt att se Ingbattingarna bygga DB200.

Fort går det, trots att killarna bara byggt .. 13 gånger innan?

Men vänta bara, snart kommer isen. ;)

Kör hårt däruppe.

Nu blir det BARA roligare. :P

Posted
Men nog kunde de ökat tempot i stridsuppvisningen sisådär 1200% och dämpat löspluggsbudgeten med 3/4... så imponerande är det inte att titta på när folk smälter ihop KSP-pipor och gör slut på sina 4 magasin "bara för att". Kul dock med hkp.

Haha...har jag också tänkt på :uuh: Kan ju säga att när vi KB hade förevisningen under KB/PB veckan, hann väl skyttet få iväg ca 9 mag var och samtliga lösskjutningsanordningar smälte :D ;) "det skulle ju vara show"

Själv var jag förare vilket var asballt det med :)

Fler bilder kan ni se på www.photobucket.com om ni loggar in med Username: lajselot Password: lajselot (endast ett gäst-lösenord). Tyvärr finns bara två bilder från Tåme pga att det blev fullt... :/ Ska försöka fixa till det, tog ju ändå 130 foton där och många är rätt bra.

Nästa vecka ska vi ha kompövning och ta oss över ingarnas bro, kan bli intressant.. Dessutom är det första gången hela PSK övar ihop.

/Fu Wag

Posted

Ja de kan hända att folk flyttas runt mellan bataljoner också men de är mer ovanligt. Vi på PSK fick för några veckor sen några signalister som hellre ville strida än leka med radio eftersom vi hade platser över som behövdes fyllas.

Soldaterna fick flytta till psk från sign för att sign hade fler soldater än befattningar när GSU:n var slut och befattningsutbildningen skulle börja. Detta är resultatet av det överintag som alltid görs för att säkerställa att man fyller platserna. Nu saknade pskkomp soldater och sign-soldaterna fick då möjlighet att genomföra sin värnplikt i annan befattning.

/Magnus B

Posted
Soldaterna fick flytta till psk från sign för att sign hade fler soldater än befattningar när GSU:n var slut och befattningsutbildningen skulle börja. Detta är resultatet av det överintag som alltid görs för att säkerställa att man fyller platserna. Nu saknade pskkomp soldater och sign-soldaterna fick då möjlighet att genomföra sin värnplikt i annan befattning.

Syftar du på att signalbataljonen har ett "överintag" eller att det skulle vara något som är generellt för alla bataljoner (eller hela Armén)? Min erfarenhet, hur begränsad den än må vara, säger att man tar in så många som det behövs och om folk sedan åker hem (frisedel) blir det brister i org.

Trodde att "överintag" hörde till svunna tider, men jag har kanske fel? Eller så var det bara mitt utbildningsår det var dåligt med folk?

No offense, bara undrar... :D

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Posted (edited)
Under utb. året 2003-2004 var det ett mycket stort överintag på tex pansarKB vid I19.

Vi var tex 22 stycken KB på PSK.

Det behövs ca 15.

Ja, vi var väl en fyra-fem "för många" KB på Ingbat, men jag syftade mer på antalet E- och F-sold (gruppchefer fanns det också gott om). Underligt att de har "överintag" på KB och inte f-sold när det borde(?) vara tvärtom?

Det fanns alltid gott om människor som skulle tycka och tänka, men alltför få som kunde stå i postgropen eller avdelas för handräckning hos kvm (undertecknad).

Hälsningar, Foxtrot Lima :winner:

Edited by Foxtrot Lima
Posted
Trodde att "överintag" hörde till svunna tider, men jag har kanske fel?

Ja, det har du. ;)

Det sker ofta ett överintag, dock har organisationen på det aktuella kompaniet förändrats sedan uttaget skedde, så det blev fler än förväntat denna omgång...

/Magnus B

Posted
Kan säkert stämma att det gick på under 9 sekunder om man kollar klockan från min kamera när jag tog bilder på det hela.

Tyvärr har jag ju ingen bild från precis när ni började urlasta till det att ni var klara precis men i alla fall.

http://gallery.otur.se/album08/res_IMG_1468?full=1

http://gallery.otur.se/album08/res_IMG_1469?full=1

http://gallery.otur.se/album08/res_IMG_1470?full=1

http://gallery.otur.se/album08/res_IMG_1471?full=1

http://gallery.otur.se/album08/res_IMG_1472?full=1

http://gallery.otur.se/album08/res_IMG_1473?full=1

Tyvärr rätt kassa bilder då jag får leva med en Ixus 500 just nu, funkar fint att dra runt på hela tiden men suger igentligen om man verkligen skall fotogrefera något. Speciellt när det är på lite avstånd som det var där (max zoom) och det måste gå rätt snabbt.

Härliga bilder. Var ligger du inne? :dong:

Posted
Härliga bilder. Var ligger du inne?  :baskerHV:

Hmm, få se nu... :Malaj:

1. Du har koll på att man kan klicka på personens namn och där få fram lite fakta om denne??

2. Du har koll på vad tråden heter?

Gör ett försök, så listar du nog ut det själv.

(*lite sarkastisk/ironisk Badboy som sovit för lite*)

;)

/Magnus B

Posted

Håller med FM om att överintaget kanske borde ligga på F istället. Dock skulle det bli mycket svårare att kompletera eventuella brister i personalstyrkan hos t ex. KB. Tror vi hade en historia på PSK förra året där en F visade sig oerhört vass. Denne har jag för mig klev upp på stfGrpC vid ett avhopp av ett GB. Osäker på om det verkligen gick till så eller om jag bara fått det hela om bakpansaret, men det har nog hänt fler än en gång att en mer kompetent F "klivit upp" ett snäpp. Någon som känner till någon sådan historia?

Läser att gibbsen övat SIB iveckan. Oerhört kul för dem! Var tyvärr något som inte övades mer än ytterst knapphändigt, och inte i någon byggnad av räddningsverkets modell. Mig veterligt iaf. Känns ju aktuellt att utbilda skyttesoldater i SIB. Lär ju faktiskt inte vara bara ute i skogen kriget kommer föras. Ser på bilderna att alla bär BT-utrustning. Fanns B-styrka i byggnaden eller gick befälen runt och "dödade" folk som uppträdde dåligt, eller bara för att simulera skadeutfall?

Övrigt, hur går det på PSK nu angående (eventuell) LA03? Känner ni till vilka befäl som åker om det blir ett "go"?

/Zakrisson