Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

@Mats : det är fortfarande Batspan fast mekaniserat och det är väl rätt i min mening

@ Fk Zak..

det var strv-transport...men jo..vi räknade alla ksp..hehehe

vadå planläggning..knallade bara rätt in utan planering å hela kittet :):baskerKav:

vilken suprise..vi trodde att vi va kokta men upptäckte till vår förvåning att det inte fanns några poster eller nått.. :/:/

skulle ha sett deras miner då dom hörde det av oss efteråt :lol::D

Edited by Span-eliasson
  • Replies 571
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Har ni fått nå mycket snö däruppe ännu? Läste att det iaf var kallt och det är ju bra. Då får ni leva upp till ryktet om att vara vintersoldater på riktigt!

Senaste vintern där uppe var inte nog hård för det :D

Arctic soldier märket må vara löjligt och lätt att få. Men det är ju att klara sig i fält när det är så kallt att helvetet fryser till is som man testas på riktigt. Det är det som gör en till riktig I19 soldat.

Sen att det är kallt och besvärligt med snö......

Fråga inte vad jag själv tycker om att vara blöt, kall, hungrig och trött och ha förbrukat sitt sista par torra handskar efter snöka-grävning på fjället. 0:)

Minns du andra morgonen zäta? Då vi så småningom skidade in i snöstormen....och inte längre fick skida gruppvis. Vindskydd upp i den där bäckravinen.....koka lite vatten. Och sen skida på platån.

För mig var den platån oändligt lång. Minns än idag hur vita blixtens toppar åker fram och tillbaka. Vaggande. Rytmiskt. Var faktiskt nära på att somna skidandes.

Men. Så fick man i sig lite mat och drottningsoppa. Stoppade förnuftet i LK70 och fick nya krafter.

Vi brakade iväg som om man var helt utvilad. Sen kom solen. Den långa Sluttningen med stort S.

Och ett leende på läpparna.

Fjällmarsch är härligt!

Posted

Artic Soldier får ta emot mycket skit från olika håll. Förståeligt att inte det uppskattas lika mycket som eventuella andra utbildningsmärken då varje soldat vid I19 utbildas arbeta i vintermiljö = bli Artic. Men för personlig del värdesätter jag faktiskt märket högt.

Kanske inte så mycket pg a de 80h i X-huset jag fått. Utan snarare för att jag levt hela mitt liv (fram tom i höstas) norr om Polcirkeln, och vill påstå mig veta hur det är att leva/jobba i det klimatet som där finns. Samt under VPL genomlevt två vintrar i uniform. Jag säger stolt att jag mot slutet av min VPL var en Artic Soldier, eftersom jag fått erfarenhet och kunskap från två vintrar med relativt olika sysselsättningar - först nyinryckt stackare, sedan pansarsoldat med chefsroll. Andra vintern kunde jag praktisera mycket av det man lärde sig (dels genom utb, dels genom erfarenhet och tipps) den första vintern. Åtgärder för att behålla stridsvärdet i artiskt klimat måste övas. Snön och kylan är inte (längre) ett problem.

Snarare ser jag det som en stor fördel, då det inte alls är säkert att varken Fi eller annan nations stridskrafter har lika stor utbildning som svenska (kanske främst K4 och I19) i uppträdande i arktiskt klimat. (Notera här att jag inte jämnför mig själv med andra, alltså inga divlater här, utan snarare antagande för svensk militär över lag). Vad jag tänker på är kanske inte själva lösandet av stridsuppgifter, utan främst åtg. för att behålla stridsvärde samt "möjliggörandet" för lösande av stridsuppgift. Dvs t ex undvika köldskador, hantera och agera med mtrl osv.

Vinterfjällmarchen räknar jag som en av de absolut mest givande övningar under min VPL. Den gav en nyttig självkännedom. Hehe, visst kommer man ihåg Engan. Särskillt första snökan man grävde. Ville gräva på (som det lilla djur man var :/ ) men blev kommenderad av min grupp att utspisa, efter nån timme. Troligen korrekt från gruppens sida. Det blev mörkt. Handskar var stela. Bytte handskar med spade i, istället för att bara räcka över en spade.

Underbart när vi började skida tillbaka sista dagen. Härligt med gruppvis. Sorg när ovädret hindrade kompaniet. Hehe, du minns den klassiker om "Jaha, då river vi skiten!" ,O Eller när Fk H kommenderade fotografitillfälle vid en flock renar, j*vla stockholmare :D .

/Zakrisson :baskerPa:

Posted

Haha! :D Vadå? Det är ju ett Kodak-moment när man får syn på renar. Första gången jag såg en livs levande ren var när vi åkte buss upp till Kiruna inför de två veckorna i Kalixfors. Det tyckte jag var helfestligt och kände mig nästan som en japansk turist. ,O

På slutövningen hade vårt kompani sin sista grupperingsplats strax norr om Harads och där strövade det omkring renar helt fritt. Vi hade en flock bara några meter från tältplatsen, och kockarna frågade mig på skämt om det inte var dags för oss att fixa en renstek eller två. :baskerPa:

Näst sista dagen på slutövningen utsågs jag att vara med och leda Arctic Soldier-marschen för en tropp på kompaniet som inte hade haft möjlighet att genomföra den vid det ordinarie tillfället. "Jaha" tänkte jag, släppte alla mina papper och skickade packgrpch för att leta upp ett par lämpliga vita blixten åt mig. När vi hade skidat färdigt milen (i kuperad mycket kuperad terräng ska jag tillägga) och väntade på att bli upphämtade i mål, dök det upp två samer på fina skotrar och klagade över att vi gjort spår inne i skogen. Tydligen medförde detta en ökad risk för att renarna skulle vandra iväg på villovägar. :/

Därefter åkte man tillbaka och hann precis ta på sig rena (haha) kläder innan vår nya överstelöjtnant (fredsbatch) dök upp med en önskan om att bli visad runt i grupperingen av kvartermästaren, mig. Den dagen var det inte lite att göra...

Det tog mig förresten flera månader innan jag lärde mig att det var renar, och inte älgar, som vi hade på axelklaffarna på M/87.

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Posted

Ah, två veckors kader är över... Som sagt, lärorikt men inte alltid kul. Samma sak varje dag, dvs bataljonen hade samma uppgift (ta terräng söderut boden södra), o kl 1200 kom den nya ordern (ta norrut igen, sedan västerut mot väg 356). Jag som hörde BatL började lära mig exakt vilka ordrar som gavs till kompanierna efter några gånger.. Nån dag var det riktigt kallt, vattendunken på stridsrumsdörren frös till is :blink: trots dieselvärmare! (vi stod i observation iofs, men ändå)

Bara två veckor kvar till jullovet nu. Känns helt sjukt.. Man förstår det inte riktigt!

I torsdags var det dags för första plutonsfesten :lol: Lyckad i mina ögon, framåt midnatt var det helt sjukt vad det skrattades bland "något" berusade beväringar/beffar.. haha..

:lol::o

Posted (edited)

jag kan intyga att det var rätt kallt de där veckorna,

själv hade man sin Ubk, Lodjuret (11 dygn) då.

låg på fast spaning i några dygn, med 25 minus, med bara en sovsäck för -17 å en puppa att sova i..

...men det som inte dödar härdar.

Edited by Bubben
Posted (edited)

Jahapp... På tisdag är det dags för första stora övningen. Blir ganska mycket folk i omlopp. Större delen av art, lv, sign, ing, (pansar?) ska ut och öva inom samma område. B-styrka för art kommer vara från k4 alternativt kommer REK-plut eller QRF vara det. Hur det än blir, så blir det nog mycket pang-pang. :)

PS: Tänk på att den här tråden snart blir inaktuell, om en månad är det 2005!

EDIT: La till lite

Edited by madog
Posted

Kan man sova inomhus på Tåme? Kan lugnt säga att jag inte haft samma positiva syn på Tåme som ni då man sov ute och det regnade och blåste konstant hela fältveckan. Tiofalt värre än den kyla som nu krupit ner mot -20.

Posted
jag kan intyga att det var rätt kallt de där veckorna,

själv hade man sin Ubk, Lodjuret (11 dygn) då.

låg på fast spaning i några dygn, med 25 minus, med bara en sovsäck för -17 å en puppa att sova i..

...men det som inte dödar härdar.

så du har hittat hit du med..=)

// Swande

• 2 weeks later...
Posted

JULLOV!!! :D

Konstig känsla, när vi kommer tillbaka blir vi KB sergeanter och det är bara några dagar tills de nya KBna kommer.. stackare, de kommer bli något mobbade... kommer ihåg de första veckorna, vart man än gick "NI E SÅ LUUURADE!!" :dong:

Posted
JULLOV!!! :wub:

Konstig känsla, när vi kommer tillbaka blir vi KB sergeanter och det är bara några dagar tills de nya KBna kommer.. stackare, de kommer bli något mobbade... kommer ihåg de första veckorna, vart man än gick "NI E SÅ LUUURADE!!" :blink:

MMM men jag har hört att pbat skulle få lite över 100 KB iår :rockon::surprise:

källa: befäl på skolkomp

ojojoj..

Posted (edited)

Hur många var ni då?

Vill minnas att vi var drygt 130 pansar KB vid inryck. Sen försvann det folk i rask takt och slutligen var vi 116 eller nått. Zäta, kom!

Julledigheten är inte dum. Något som däremot är ett faktum är att ni kommer kommer känna er lessa som f*n innan ni skall tillbaka. Så var det på våran plut.

Man hinner smälta in bra i det civila livet.... 0:)

Jaja. Men samtidigt. Det är efter jul det roliga börjar. Om man ligger på psk och gillar strid iaf. Den ni har gjort hittills är inget. Nu börjar övningsserien! Nu börjar allvaret! :lol:

KB_2004: När kommer ni möta strv för första gången? Tagga och peppa järnet. Jag och Zäta vill inte höra något om förluster här =D

Håll fanan högt. Och sikta på vänster bandhylla ;) 0:)

Edited by engan
Posted

Det ryckte väl in ca 280 KB vårt utbildningsår "engan"? 30 var vi på ing, 28 på signal tror jag...och sedan är det bara att gissa sig fram. :lol:

Hälsningar, Foxtrot Lima 0:)

Posted

tja vi var väl 72 eller nått som ryckte in tror jag...nu är vi 48??eller var det 49..hmm ja nått sånt..jodu nu börjar allvaret..vi ska ta fram pulkorna å det där kuliga nu :Malaj:

Guest strvkomp
Posted
KB_2004: När kommer ni möta strv för första gången? Tagga och peppa järnet. Jag och Zäta vill inte höra något om förluster här =D

Håll fanan högt. Och sikta på vänster bandhylla ;) :)

Lugn nu Engan. Här ska inga strv slås ut. KB_2004 har ju inte ens ett eldrör att skjuta med.

"BT-46 har startat. Systemfel, se kontrollpanlen. Systemfel åtgärdat. Chockverkan...chockverkan upphör. Utslagen...Fuskbeteende, fuskbeteende. :Malaj:

Posted

@FL:

Rätt. Eller snarare FEL av mig. Har redigerat inlägget ovan så det stämmer bättre =)

Strvkomp:

Det må vara 40mm men.....sen har det såndär...vad heter det nu.....automatisk funktion? Hmm....var det tre fack.....eller.....joo....och sen...hmm 8 proj i varje fack?

Första gången vi övade mot er ligger på topp 3 på roligaste momenten under vpl för min del.

Guest strvkomp
Posted
@FL:

Rätt. Eller snarare FEL av mig. Har redigerat inlägget ovan så det stämmer bättre =)

Strvkomp:

Det må vara 40mm men.....sen har det såndär...vad heter det nu.....automatisk funktion? Hmm....var det tre fack.....eller.....joo....och sen...hmm 8 proj i varje fack?

Första gången vi övade mot er ligger på topp 3 på roligaste momenten under vpl för min del.

Hmmm....det innebär att ni kan säga: "knack knack här är vi", 24 ggr inom loppet av några sekunder. :P

Posted

"knack knack här är vi"

I en BT-värld ja.

I verkligheten har vi nog inte mycket chans heller. Inte om vi snackar genomslag.

Dock.....så är varken bandaggregat, siktesvisir, radiantenner eller annat krimskrams oförstörbart. Och har man 24 proj på sig så är chanserna förhoppningsvis goda (nåja) att i en förhandssituation ha läget under kontroll mot enstaka strv. Tror jag.

Vore flott med mer verkansförevisningar med skarp am/skarpt mål under vpl så man vet vad man pratar om.

Men det ställer enorma krav på att "se men inte synas". Satan vad kraven på eldställningarna höjdes när vi övade mot er. :huh:

En träff från strv - en utslagen strf är ju allmänt vedertaget.

Det är därför det är så spännande. Det yttersta krävs iaf av 90-besättningarna!

Förresten strvkomp, när strv skjuter strv i BT. Resulterar det alltid i en träff - en utslagen vagn?

//Engan

Guest strvkomp
Posted

Se men inte synas var ordet. Efter ett tag så kunde man ju för Guds skull alla eldställningar runt Rövhålet, Väderkvarnshöjden, Undersberget och punkt 49.

Nog händer det alltid nåt om vi får 8st 40mm på oss frågan är bara vad. Har man tur har vi 8 nya hål, har man oflyt har man en obrukbar vagn.

I BTs underbara värld så är träff=utslagen inte sant. Jag minns speciellt en incident.

Vi körde King of The Hill på väderkvarnshöjden. Du vet lillahöjden? Den börjar direkt efter vägen till vänster om man kör från Rövhålet mot Undersberget.

Aja iaf. Vi hade en optimal eldställing, med allt vad det innebär på höjden då FC kommer upp raktframför oss körandes i sida. Vi skjuter två skott på FC. Uppenbarligen så märker de det i form av ljudeffekter och vrider upp fronten mott oss. Därefter tömmer vi hela tornmagets pilar i FC utan att slå ut dem. När vi sedan måste amfördela så kommer självklart FC och slår ut oss. Vi testade tom FC och vårt eget BT efteråt för att kolla om det var nåt vajsing med det, men det var 100%.

BT är både bra och dåligt. Det kan vara muppigt som satan ibland eller så funkar det klockrent. Finns inget mellanläge.

Om jag för övrigt ngn gång får tag i rösten bakom BT så kommer hon gå en lååååångsam död till möttes.

Posted (edited)

Hmm, ska inte kommentera verkan i stridsvagn av 40mm. Men vill tro att det inte är helt ofarligt. Minns fördröjningsstriden mot Strvkomp. (med tre 40mm eldrör, tre GRG och nio P-skott) - alla med direkt sidoattityd...

Vad jag skulle vilja veta är hur chockverkan verkligen "ser ut". Givetvis svårt att utbilda på osv. Men vore nog lärorikt med något föredrag motsv. av någon som blivit påskjuten (med träff givetvis). Säg t ex. att en 90:a skulle bli träffad av en RPG i sida (bakre del). Hur "känns" träffen i tornet t ex?

Hägglunds lär ju testat skyddet i deras fordon genom att skjuta på dem. Ingen som sett någon film på detta? Kan väl misstänkas att det är lite hemligare uppgifter.

Övrigt - intresserade kan söka upp filmklipp om 3P-am. Har ett själv, riktigt nice. Giftigt am-typ den 3P.

Appropå am. @ StrvK - vad jag förstått så tål en 122:a en direktträfff i front av "sig själv". Hur mycket spö kan ni ta, i t ex sidoattityd?

Tillägg: ang. BT-tanten. Förstå hur mycket man vill dräpa den rösten när hon börjar babbla om något man inte har en aning om vad det är, mitt under strid. Och inte ger särskillt mycket info på presentationsenheten.

/Zakrisson :baskerHV:

Edited by Fk Zak
Guest strvkomp
Posted

Tja det beror väl vad man blir påskjuten av, pansaret hyfsat tjockt även i sida. Blir vi träffade av säg en HE granat i sida så mår vi väl inte så bra, men det skall det klara. Blir vi påskjutna av pil i sida beror det på pilens hastighet och längd.

Varje träff är unik, har man flyt så händer ingenting har man oflyt så är man kokt i bajs.

Citerar mig själv:

Det som händer när man skjuter pil är att vid anslag uppstår det en oerhörd mängd kinetisk energi. Detta gör att pilen och det den penetrerar uppträder i flytande form. Pilen konsumeras då. Så en pil har i princip lika långt genomslag som den är lång förutsatt att den möter ngt som är motsvarde hårt, vilket moderna stridsfordon oftast är, och som pilen i sig är tänkt att verka emot.

Detta kallas ett hydrodynamisktpenetrations förlopp.

Om du ngn gång får möjligheten att se ett hårt mål som blivit beskjuten av en skarp pil kan du se tecken på att det uppträtt flytande i märkena efter de styrfenor som sitter på pilen, som i sig inte är hårda.

Dock så är det få saker som är hårdadre än wolfram, vilket vår 120mm pilammunition är gjord av, så genomslaget blir oftast längre än pilens egen längd.

//Strvkomp :lol:

Posted

Var nog inte svar på Fk Zakrissons frågor. Jag ser att du har samma utbildningsståndpunkt som oss gällande pansar och pilproj.

Han tänkte nog snarare på om nått beff vid nått lämpligt/olämpligt tillfälle har sagt något om verkan i strv 122.

Guest strvkomp
Posted

Vad som sades under GU var att det idag inte finns ngt känt vapen som kan slå ut en strv 122 i front.

Skulle vi få en HE grant på oss så i sida ska det nogsom sagt "gå bra" eller vad man ska kalla det. Får vi en 155mm på oss kan man nog skrapa av besättningen från väggarna. Får vi en pil i sida så kommer ngt med största sannolikhet att gå sönder, dock beror detta på var i sida det träffar.

Träffscenario:

Främre chassi: klarar sig ganska bra.

Bakre chassi: motoraggreagat, transmission eller NBC-fläkt ryker.

Främre delen torn: Klarar sig ganska. Om inte eldröret träffas.

Mittre delen torn: har man tur händer inget, otur så kan antingen skyttens eller VC tillbehör ryka.

Har man riktigt oflyt så träffas tornmagget. Träffas tornmagget så kan det faktiskt gå bra ändå. Dörren till tornmagget är redigt förstärkt och taket till tornmagget är ditsatt med bultar konstruerade att flyga iväg vid en explosion. Explosionen riktas då uppåt och inte in i stridsutrymmet.

Bakre delen torn: antingen ryker Fack 10/11 , tillsammans med all vår packning. Eller så träffas elektronikcentret. Då är man i lite knipa. Bakom Fack 11 sitter nämligen vagnsdatorn och masssa annat lull lull.

Exakt hur mycket en strv 122 kan stå emot i sida är som ni vet hemligt. Om man ändå frågade fick allt som oftast svaret "bra mycket". Dock kan man ju dra sina egna slutsatster.

Otydligt nog?

Posted

Kanske en dum fråga, men har Strv122 reservsikteskamera motsv? Känns som att den borde ha det. Har funderat på hur (90:an och 122:an) skulle sköta sig om toppmodulen sattes ur funktion. Oklar hur mycket den glasskiva som skyddar siktet pallar med, men kan väl tro att 7,62 eller annat splitter motsv. skulle göra det svårt att använda den. Samt hur korrekta laservärden skulle man få tro? Där är ju reservsiktet värt att ha. Blir ju mer att lobba in skotten på längre avstånd då, men det har man ju skjutregler till.

Ytterligare fråga ang strv. Säg att man lyckas träffa laddaren med något meddans han är uppe och matar ytter. Bidrar inte det till en hel del problem för vagnen? 90:an har ju ändå 25 proj. att verka med innan något behövs fyllas upp. Vilket smidigast sker av en skyttesold. så skytten kan fortsätta observera.

/Zakrisson :huh:

Guest strvkomp
Posted

Skytten kan i observera även med siktesluckorna stängda i en liten glipa. Ja skytten har reservsikte. Det är den lilla upphöjningen i början på tornfronten. Skytten kan ibland ställe in stridssikte på önskat avstånd och enbart använda reservsiktet för att snabbt komma till skott.

Dör laddaren, ja då kan det bli problem. Man har ju femhundra bulor i tusenskottsmagasinet man kan bränna av och ev. bumpa laddad. När det är slut, ja då är det slut på pangandet.

Posted

ang. skivan på toppmodulen så är den tillverkad i något typ av mineral som tydligen var väldigt hårt.

Skall klara både ett och annat. Vad det betyder i splitter/finkalibrig eld är oklart.

DOCK, sade ett av våra beff åt mig att stänga sikteshuven när vi understödde skyttes tillämpade handgranatskast pga risk för skador på skivan.

Tvetydigt.

Strv.komp!

Har funderat mycket ang. träff på eldröret. Frågan är om proj (oavsett typ) inte bara studsar? I princip omöjligt att få till en 90 gradersträff där.

Eller så är det så att rörelseenergin gör att man helt enkelt slår av eldröret eller skadar det kraftigt på ngt annat vis. När vi pratar pilproj vill säga.

Andra rykten jag har hört i ämnet rör projektilens bogvåg och att även den gör stor skada. Nu pratar jag inte om verkan på bepansrade fordon. HAr du hört ngt om detta?

Guest strvkomp
Posted

Det här med tryckvåg/bogvåg på pilproj, eller egentligen alla höghastighetsvapen är det mycket snack om. Vissa säger at man inte ens behöver träffa mjuka mål utan bara var i närheten för åsamka stor köttförödelse. Det cirkulerar ngn känd historia om en gris som blir på skjuten av ett höghastighets 7,62 vapen och bara blir köttfärs kvar.

Hurvida detta är sant eller ej har jag ingen aning om.

Hur mycket sanning det ligger i det här har jag heller ingen aning om. Ngn annan här på forumet torde ha bättre input i det, så jag pasar bollen.

Ang. träff på eldröret? Ingen aning. Och varför måste det var en 90 graders träff, pilen studsar inte bort för det?

Posted

Har hört samma historia ang. grisen =)

Max verkan vid 90 grader när vi pratar hydrodynamiskt förlopp.

Du vet ju varför man gärna vinklar pansrade ytor. Dels för att det blir tjockare diagonalt men också för att deflektera projektiler.

Guest strvkomp
Posted
Har hört samma historia ang. grisen =)

Max verkan vid 90 grader när vi pratar hydrodynamiskt förlopp.

Du vet ju varför man gärna vinklar pansrade ytor. Dels för att det blir tjockare diagonalt men också för att deflektera projektiler.

Jo jag vet exakt varför man vinklar pansaret. Men, studsar verkligen en pil som kommer i 1700 m/s bort? Finkalibrigt och dylikt, ja. Pilar, nej. Det är iaf vad som är sagt till mig. Rätta mig om jag har fel.

Angående grisen och tryckvågor, kan ingen reda ut det där?

Strvkomp

Posted

Hmm, mycket pil och lite Boden just nu va? :ph34r:

Jaja, 2004 är ju snart förbi, så då går väl tråden obemärkt över i en stridsvagnsrunk fortare än man kan säga "Origo torntak"

B)

/Magnus B