Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
Vem är den du kallar för Striledare? Är det en KB?

Edit: nu såg jag när jag läste din text en gång till. Men varför kallades han för Striledare? Han hette inte Stridsledare? Han kan inte ha lett så hemskt mycket strid eller?

/Edit.

Vet inte om du fick ett fullständigt svar på din fråga Jake.

Befattningen i fråga är Strichef på mek-komp, dvs 4- person i kompaniordningen.

Personen har därav anrop tex SN4.

Rollen i denna befattning har varit olika under olika utbildningsår, kan därför bara redogöra för vad befattningen innebar på 3:e norrlands mek.

Strichef, dvs 4:an, är en KB som sitter på skyttplats i kompch vagnen.

Ofta är därför 4:an placerad på kompaniets ledningspluton då hans vagn är fristående från de övriga plutonerna i komp.

Vanligen väljer kompch själv ut den KB som han vill ha som 4:a när KB flyttas över till mek-komp från liv-komp.

4:an jobbar tätt ihop med 1:an och 2: an i Komp under strid och i förläggning.

4:an ansvarar för lägeskartor för bat och komp, vanligen en karta på vardera lår när man krigar till det i vagnen.

När 1:an leder komp på kompnätet ligger 4:an på batnätet och vice versa när kompch går upp på batnätet. I dessa fall leder 4:an komp tillsammans med 2:an.

Således är 4:ans uppgift att hjälpa till vid komp stridsledning.. därav Strichef.

När kompch tex är upptagen på bat/komp-nät är 4:an även ansvarig VC och leder vagnen när man krigar till det, samtidigt som de vanliga plikterna som skytt i vagnen skall lösas... fullt upp med andra ord.

Så var det förr i alla fall.

Mvh

Van der Kaye

• Replies 571
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Din beskrivning stämmer ganska bra mot det svar jag lämnade tidigare i tråden. Men med modifikation för I/19 psk utb år 2003-2004. Redögör igen för situationen om jag tidigare var oklar:

Strigrpch var den korrekta benämningen. Men denna extra KB kallades också striledare. Att personen skulle vara QN4 (motsv) stämmer inte mot oss. När Strgrpch svarade upp på bat.l resp. komp.l använde han sig av QN11. Dvs vagnens FALA.

Hans uppg. var att markera på lägeskarta var kompaniets plut. befann sig, var fi tänktes kunna finnas (och hade observerats) samt var övriga egna förband var belägna. Han noterade egna försluster samt findens förluster. Vidare passade han komp.l och vid sällsytna fall även bat.l. Han var KKC extraminne. (däremot ledde han aldrig kompaniet MED 2an)

Vid förläggning hade han i uppg. att hjälpa till med karttjänst och annat som rörde striden på det viset.

Vid sidan av denna uppg. var han vc för vagnen vid all garagetjänst, tolo och när kkc inte var närvarande.

Vår strigrpch satt bak i striutrymmet bland e-signalisten, kspskytten och skyttegrpchefen.

Sen fanns en till KB på QN11 under vårat utb. år. Nämligen jag själv.

Min funktion var främst skytt. Sen hade jag två andra uppg.

Passa Bat.l (anteckna och svara upp)

Vara vc vid tillfällen då KKC inte hade tid. Skytten var alltså i tid och otid vc på QN11. Bla vid ingående i eldställningar, förflyttningar mm mm. Tillfällen då KKC gav eller tog emot order tex.

I praktiken var alltså jag vc under strid och inte strigrpchefen när kkc inte var mottaglig.

Till en början tedde sig uppgifterna ganska vaga. Inga instuktioner fanns över våra speciella befattningar. Detta kunde ha förbättrats väsentligt! Och det hoppas jag det gör till detta utb. år.

En annan sak som var MKT svår var att jag var tvungen att anta när jag skulle ta över ansvaret för vagnen. En orientering från VN kommer snabbt och kan stanna upp KKC helt i sitt utfärdande av order till förare och skytt.

Hehe.....det ledde till missförstånd om vem som var vc ibland =)

:banghead:

//Engan

Posted

@Z:

Lägg märke till att det troligtvis är KKC på psk som tar högvakten varje år.

Lägg också märke till att Stabs/grk tar drottningholm även detta år.

Verkar vara mer rutin än det såg ut från början....

Har börjar förbereda för överlämning av diverse litteratur och bilder i anslutning till reg. dag. Ska nog vaska fram nått intressant åt dig. Som du kan gotta dig åt när mörkret faller tungt över höstlandskapet. För höst har det onekligen blivit. Äkta Tåmeväder här denna vecka...

@FoxtrotLima:

Jag håller med om att det är 15 mån av investerad tid. De som gör vpl växer som personer.

KB_2004:

Vad fick du för befattning?

Ja, det är kärva tider nu för psk-KB rent psykiskt. Men det blir bättre efter att ni åker och högvaktar till er lite (det är ju faktiskt skarp tjänst).....och sen en KB-skarpskjutning med vagnarna på det ska nog elda upp stämningen!

Finns KB skyttarna kvar på L1 och L2? Har deras uppg. ändrats till detta år? Vet du om platserna (skytt och vc på L1 L2) spikas under resten av året eller kommer de turas om?

Vem är stäff KKC i år förresten?

//Engan

Posted

@Engan, rätt. Tror faktiskt att QL kommer trivas som fisken i vattnet med att genomföra högvakt. Säkert mer är QN. Kunde ibland få intrycket av att han inte riktigt ville göra det. För att i nästa stund brist ut i glädjesång över hur stolta vi ska vara över att Pbat fått en förfrågan.

Kommer bli mycket roligt med det lilla packetet. Har för bett HB (Persson) skicka sina bilder (AG mfl). Han sa att han skulle göra det. Sedan hade jag ju sammanstöt hemkommen-LA01-man ihelg. Fick höra ganska ingående hur missionen varit. Karln satt även med en Kosovo-resa i bagaget.

Övrigt måste jag säga att jag nästan mentalt är mer i januari-februari nu. Nästan RSÖ. Tänker tillbaka på fält (tja, det var ju iof inget annat än fält efter jul) osv. Tittar lite på bilderna från Batövn1 och minns fördröjningsstrid.

Posted

Z:

Uppfattat. AG bilderna är eftertraktade. Ingen Persson vid reg. dag då?

Nåja.

Högvakten var kul. Jag hade en underhållande post också. Stod ju vid tvåan...

Jag bevakade "västra slottsvalvet, slottets västra fasad samt yttre borggårdens angränsande delar" =)

Inte så mkt action....men mycket folk och mycket säpobilar.

Och fotograferande japaner! =)

Minns tydligt hur vi övade scenarion vid Almnäs.

Resultatet av Kääääls pipstöt var brutal. Vem behöver bajonett? =)

Posted

Det var snack om att ett gäng av oss KB från Ingbat skulle upp, men jag tror inte det blir något av det projektet med tanke på att de flesta av oss kom söderifrån. För mig skulle resa, kost & logi och fickpengar gå på lugnt 2 500 kr, och det känns lite väl mycket.

Men ni som åker får gärna berätta om det är samma upplägg som förra året, eller om det är något nytt.

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Posted

Lite OT men passar på att ta det i denna tråd då det rör I19. Jag har nämligen i olika samtal fått höra att arméns utbildningsår är anpassat för att passa I19:s behov (KB-inryck Jan, GB vid midsommar osv.) På vilket sätt är detta idealiskt för just I19? (och varför har de mer "sydröna" officerare jag pratat med haft såpass mkt att invända mot det?)

Posted

Ska försöka besvara din fundering så gott jag kan. För jag är inte intsatt i detta.

Jag tror att man helt enkelt vill utbilda chefsbefattningar under svårare förhållanden. Dvs vinterGSU för KB. Sen vill man naturligvis att cheferna ska få lite hjälp i form av att de har erfarenhet när de får sina soldater.

Varför officerare från söder har svårt för detta har jag ringa förståelse för. Jag är mycket tacksam över detta upplägg själv då man som KB uppfattade resten av utbildningen som "a walk in the park" jämfört med GSUn. Erfarenheten man hade var också en stor hjälp för att soldaterna skulle se upp till en som ledare.

Jag förstår inte vari det negativa ligger.

//Engan

Posted (edited)

Håller med "engan". Jag som kommer lååångt söderifrån, sett från Boden, upplevde det som en enorm fördel (i efterhand) att ha tillbringat drygt en halv vinter i Norrbotten, av samma skäl som "engan" anger, innan soldaterna.

Jag vill också inbilla mig att det känns som att vi fick en mer rejäl vinterutbildning/vintererfarenhet, eftersom man under GSU:n tillbringar mycket tid i skogen. Alla sådana saker som att byta sockar, dricka vätska, titta på stridsparskamratens ansikte efter vita fläckar osv var mycket mer aktuellt då, än när man var ute på förbandsövningar ett år senare och kanske som i mitt fall tillbringade mycket tid i en VW pick-up eller i en stab.

Hälsningar, Foxtrot Lima :ph34r:

Edited by Foxtrot Lima
Posted

Fast vad jag minns (och vad som verkar logiskt) så ändrar man inte hela systemet bara för att KB ska ha 2 vintrar (dessutom får ju den stora massan GB/E/F/G vänta länge på att uppleva den karga vintern.)

Anledningen som jag minns att jag hört den var att det av någon anledning var direkt praktiskt för I19 (förmodligen ekonomiskt etc.) att ha det på detta sätt. Spekulationer i all ära, the truth is out there...

Posted

jaha, då var det dax för ännu en rapport från boden och ingbat.

jag hade visst lovat att jag skulle berätta vad som hände på GBs ledarskapsutbildning. vi (8 st KB) var figuranter. momentet gick ut på att GB skulle föreställa vara ut på ett fredsframtvingande uppdrag i FNs regi. de skulle avväpna milis i ett område som kallades irma, där fanns naturligtvis milis (vi kb). milisen hade tagit fångar som de misshandlade och var elaka mot, milisen förstod knappt engelska och var allmännt ointresserade av FN. allt dett låg låååååååångt över GBs förmåga de har inte den utbildningen eller erfarenheten som krävs för att kunna lösa situationen. jaja, momentet började, efter en stund kom dom fram till oss och såg vad som hände. hjärnsläpp och kaos följde. jag som var en krigsfånge som blev misshandlad under momentet fick massor med stryk medan FN tittade på. tillslut så dödade FN allihop och började vårda folk. momentet avbröts. nästa grupp fick samma resultat men vägen dit var lugnare och långsammare. en stackare gjorde det mindre briljanta beslutet att ge ett av sina fulla magasin till FI, dessutom det magasinet som han hade i vapnet. så när eldstriden bröt ut såg han fånig ut, mycket fånig.

4.komp var på övning i tåme, det pissregnade på dem hela tiden. vi skrattade åt dem när dom kom hem. förutom att jag fick sanera hela 2.komp efter NBC-tjänst på torsdag kväll så hände nog ingenting den veckan. räddningen var nog de gånger man var på i19 och pratade med lite folk man inte träffar så ofta.

på helgen var det förtroendemannautbildning, som jag var tvungen att gå på för andra gången irad, bara för att mina föregångare inte gjort ett så väldigt bra jobb :) . vi fick iaf köra go kart på lördagkvällen. ingbat tog alla medaljplatser, jag tog dock ingen, var lixom mest nöjd med att jag inte kom sist. hade dock lite kul med grabbarna som var där.

på måndagen var det våran (2.komp) tur att gå ut i fält. vi var i kusträsk och det regnade på oss hela tiden, 4.komp skrattade åt oss när vi kom tillbaka. min tur låg på minus hela övningen. jag vann tävlingen på kompaniet om flest timmar i regnet. så fort en skituppgift skulle göras så var jag i närheten. jag slapp sova ganska mkt och äta hälften av alla mål sån tur va. kompaniet blev naturligtvis överfallna, men ingen var i vårat eldområde så vi fick inte panga något. lr en kul sak hände faktist. min kolega Fu p hade parkerat våran FL10:a i skogen på ett lagom lämpligt ställe. sedan lastade vi upp all utrustning på den och jag skulle köra ut. men det ville sig inte, hjulen börjar spinna. jag försöker då gunga loss den, men jag misslyckas. nu har hela grupperingen upptäckt vad som skett och 4 st Fk kommer till undsättning. det blev inte bättre då heller. så vi lät den såt där åkte in till ingbat, hämtade 2 st Lt och en av maskinpluts nya grymma lastbilar åkte ut igen och drog loss Fl10:an. sedan på kvällen hade vi sim- och livräddningsprov = jag pratade med bodens simtränare och satt i bubbelpolen, det var obeskrivligt skönt att sitta där efter en vecka ute i regnet, mitt koma var nästa fullständingt nu. det som fattades var bara den take out som vi beställed sedan. vårda pers mtrl, maten kommer, man äter, man slocknar och man sover sååå bra.

jag har nu ordnat lite med bilderna på våran hemsida, men jag har glömt login och pass så det får bli en senare gång.

fick just 2 st låtar av en polare som jag tycker alla borde höra

KSMB - militärlåten " jag vill upp till boden, frysa som ett svin. jobba nästan gratis, putsa och vara fin"

Dennis leary - asshole song

leta, ladda hem och lyssna

om man överlever något hemskt så betyder det bara att gudarna har någonting ännu hemskare planerat åt en

/

Boman

långhårig och orakad (i 20 min till iaf)

nu bär det upp igen

Posted

Intressant läsning! :)

Verkar som att allt rullar på som förra året...och året innan det. När du säger att 4. komp åkte till Tåme, menar du hela kompaniet? Vill minnas att maskinfolket åkte på övning där i oktober förra året, men det kanske inte är samma grej.

Trivs du med befälen på plutonen? Vet ju inte om det är samma som förra året, men alla kan inte vara utbytta. Minns i alla fall de KB som låg på ingplut och hur jobbigt de hade det. Två och en halv KB-elever som drog runt i stort sett all praktisk verksamhet själva med många bajsmackor. ;)

Hur går snacket på bataljonen nu inför nedläggningstider? Har ni kvar Traktören?

Hälsningar, Foxtrot Lima *saknar Ingbat* :navy:

Posted

@ C DK012 - Instämmer i det Engan säger. Vill dock till samtliga vädja om att vi nu inte låter denna tråd spåra ur i vad "Frågor om pansar i Boden" hamnade.

@ Foxtrot - Rätt, kommer givetvis dyka upp redovisning av Reg. dagen. Risken finns ju dock att fokus på Pansar-förevisningen och hur stämmningen var på P5 kommer vara överhängande. :clap:

Posted
Lite OT men passar på att ta det i denna tråd då det rör I19. Jag har nämligen i olika samtal fått höra att arméns utbildningsår är anpassat för att passa I19:s behov (KB-inryck Jan, GB vid midsommar osv.) På vilket sätt är detta idealiskt för just I19? (och varför har de mer "sydröna" officerare jag pratat med haft såpass mkt att invända mot det?)

Jag har för mig att utbildningscykeln ligger som den gör för att bla. I19 ska få sin slutövning under vinterförhållanden, dvs träna i sin specialkompetens. Övriga förband kanske inte gynnas på samma sätt och anser att man skulle få ut mer av utbildningen om annan cykel införs..?

Det finns en tråd om detta, orkar bara inte söka rätt på den...

/Magnus B

Posted

Badboy:

Låter som en mycket rimlig anledning.

När jag läser mitt eget inlägg ser jag att det verkar osannolikt att man skulle göra om utbildningscykeln bara för att ge KB försprång osv.

Posted
Dåså, då är det snart dags för Regementets dag. Kommer själv - tillsammans med ett tjog Pbat KB 03/04 - anmäla mig där. Ska bli mycket trevligt att känna lite på vagnen igen, prata med befäl samt givetvis träffa sina "brothers in arms", QN!

KB04/05, har ni fått höra ännu vad som kommer hända under regementets dag? Stridsförevisning motsv tro? P5-parad?

det kommer att bli en stridsförevisning och det blir vi i tredje pluton som har hand om den och kommer att köra 2-3 vagnar med gb som skyttegrupp i! :)

Posted

@ Optimus - Vem för befäl över CQ iår? Skulle gärna önska en listning över vilka befäl som utbildar vilka plutoner iår. Gärna någon kommentar över Kn Laestadius också.

Posted (edited)
@ Optimus - Vem för befäl över CQ iår? Skulle gärna önska en listning över vilka befäl som utbildar vilka plutoner iår. Gärna någon kommentar över Kn Laestadius också.

är ju inte helt säker på vars alla befäl är men kan ju fylla i dom jag vet iaf.

första pluton: fk wallin

andra pluton: lt Karlsson, fj Nilsson

tredje pluton: kn Lindström, kn Johansson, fk Senbom

fjärde pluton: kn Qvist, fk Forsberg, fk Eriksson

de är vad jag kan komma på just nu och kn Laestadius tror jag är på första pluton om jag inte har helt fel. ;)

kan inte säga så mycke om kapten nisse än, vi har bara haft han en dag än så länge men han verkar ju helt okej!

Edited by optimus
Posted

Jahapp då var det snart dags att dra till tåget. Känns faktiskt rätt ok! Det var bra med några veckors högvakt, så man fick lite distans till vanliga tjänsten.

Jag kan fylla i sen med samtliga befäl på plutonerna, vi börjar lära känna psk befälen.. nu hinner jag dock inte..

Hehe ang Kn Lae.. så avskyr han högvakt... Vilket inte blev så kul för oss...

Själv tyckte jag det var kul.

Ni ska få en längre utläggning när jag kommit till norr...

/Fu Wag

Posted

Bra. Då hade man överlevt en besökshelg på I19 också.

Min uppfattning var att allt var precis som vanligt. Bonusen var ju helt klart fika på befälsrummet vid PSK vilket var utlovat sedan tidigare av beffen.

Klängde såklart på 9040B som stod utanför sjukvårdsskolan och frågade dumma frågor som jag redan visste svar på. Känslan att glida ner på skyttplats var inte dålig alls. :wub: Varför slutade man egentligen i "firman", det var ju skitkul, eller hur?

Sen visiterade vi nördigt nog städningen uppe på kasern. Den var helt okej även om det fanns damm på de självklara platserna. ;)

Stort plus i städskrubben som var seriöst utrustad och höll god ordning :clap:

Stridsuppvisningen var bra. Mer pengar i detta projektet än vårat. Coolt med luftlandsättningen. Dock förekom ju de klassiska eldavbrotten och jobbiga pipbytena.

Vem var ksp-skytten som sköt rambostylee? Enarmshållning om ksp samt den andra armen hållandes bandet. :navy:

Allt som allt en trevlig dag på I19. Extra roligt var att snacka med beffen som var helt männskliga för första gången någonsin.

//Engan

Posted

Jajjemen, då har man besökt härliga I19 igen. Där lyser alltid solen :D . Det roligaste var att träffa sina brothers in arms från QN och prata med befälen. Tycktes som att alla vi mötte var glada att vi var där och hälsade på. Trevligt och personligt. Givetvis kaffe i beff-fikarummet, lite "behind the scenes". Eller hur Engan?

Gillade stridsvagns eldskurar med yttern - 250 i varje skur :o. Annars var som Engan sagt stridsförevisningen imponerande. Hade nog dock varit fränt om Span tagit sig tillbaka på fältet och krigat lite dubbelsidigt mot PSK och Strv.

Något som nog var ännu mera skadat än vis. av kassern var att besöka tidigare övningsterräng på boden södra. He, undrar vad någon skulle tänkt om de varit ute på övn. och sett en civil V70 glida ut på VKH och några civ-gossar hoppar ut och spatserar runt på fältet.

Måste säga att helgen på sitt sätt var ganska känslofylld :D . Var speciellt att träffa pojkarna som man levt med i 443 dagar och de befäl man haft. Man blir ödmjuk inför det man gjort. Trist dock att man fick höra lite tråkiga nyheter om vissa befäl osv.

Posted
. Hade nog dock varit fränt om Span tagit sig tillbaka på fältet och krigat lite dubbelsidigt mot PSK och Strv.

Jo..det skulle vart kul..

det gjorde vi på förra uppvisningen men av okända skäl ströks den delen ur programet för reg.dag ... :D:wub::D :(

Posted

@ Span-Eliasson - Vem var du i gruppen, nummer ett? För mig såg det ut som att avstånden mellan soldaterna vid förflyttningen var något korta. Men detta kanske inte var något ni tog hänsyn till eftersom det bara var en "show-off"?

Vilka befäl har ni iår på Span?

Posted

äh....inge klaag nu Z :/

Vad vet väl pansarskyttesluskar om span?

Tyckte det såg coolt ut och det betyder väl allt i strid? B)

Väldigt macho med Kulspruta 90.

Roligt att det var badhusvagnen man hade som förevisningsex.

@KB_2004: Används vagnen av er detta utbildningsår?

Posted

:):dong::baskerPa:

Aah.. hemma igen efter två mycket intensiva veckor på I19! Helt klart några av de roligaste veckorna i lumpen. Jag tyckte besökshelgen var klockren, och förutom det så är det riktigt kul nu när man får börja vara med sin pluton. Årets DQ är riktigt skön, mycket bra folk på plutonen och kul att det är hela 40 personer. Dessutom gör ju alla så olika saker.

Själv är jag VC L2, där jag har skytt (nej inte en kb elev), förare, 2 grpch samt 3-4 sksold (inte klart än, bestäms nästa vecka). Vem som kommer sitta i vagnen som stf KKC är inte bestämt, troligtvis kommer befälen att turas om eftersom KN J som skulle varit det nu skall åka till liberia. Detta kommer enligt befälen även förhoppningsvis innebära att jag kommer få vara vc en del i lomben under skarpskjutningarna. :rocketl: Kan nog också bli rätt OK att sitta i bollhavet sen under batövn motsv, och lyssna på kompL o BatL. Man får ju en inblick iaf!

Direkt efter besökshelgen hade besättningsskolan stridsdygn ute på boden södra. Det var nu inte så farligt alls, mest en övning i ingående i stridsförläggning, och sitta och observera större delen av natten. Jag tyckte det var givande ändå, trots att DQ fick minst sömn pga att vi bara hade två vagnar. Dessutom är det en sån extrem skillnad mot GSUn, att ligga o sova i vagnen med dieselvärmare igång är så f*rbannat skönt jämfört med tälten. :baskerPa::baskerPa: Vi i L2an var tvungna att öppna en av stridsluckorna för att inte få värmeslag.

:lol::lol:

Direkt efter detta hade nästan samtliga furirer på I19 förstegsutbildning i övergång vattendrag. För oss VC psk gick det mest ut på att försöka hålla sig vaken, vilket inte var lätt efter att knappt ha sovit något. Det mest intressanta var att se när strv körde över bron, man anade en VISS nervositet i Fu N ögon när vattnet började skölja in under banden :blink:

@engan: japp badhusvagnen används detta år!! den har ju vissa problem...

Förresten så var det riktigt kul att föreningen P5 var på reg dag. :wub: Det blev MYCKET klättrande o klängande... tills familjen blev tokiga på mig och släpade mig därifrån... :lol::lol: En iloge till föreningen som har samtliga fordon i körbart skick!!

FU WAG

Posted
@ Span-Eliasson - Vem var du i gruppen, nummer ett? För mig såg det ut som att avstånden mellan soldaterna vid förflyttningen var något korta. Men detta kanske inte var något ni tog hänsyn till eftersom det bara var en "show-off"?

Vilka befäl har ni iår på Span?

FK Zak:Jo jag var chefen.. den som sprang fram å tebax litegrann...och pratade i radio.

ang avstånd... jo det var en show-off och det det ska gå så )(#/¤ snabbt är det risk att man klumpar ihop sig..och sen landsätts ju inte spaning direkt i stridszonen heller men men..

befäl:

Vi har ju den legendariske Kn Aku..

sen har vi lite andra befäl nya för i år..2 kaptener och en fänrik..skickar PM.

engan: KSP är guds gåva till span ,den är så underbar :lol::wub::wub::wub:

så det såg coolt ut..det var som meningen..nån som klockade urlastningen..vi satsade på under 9 sek...