Downhill Posted May 6, 2004 Report Posted May 6, 2004 @macho man: På en månad hinner du träna konditionen rätt bra om du ligger i. Tips: Spring dag 1, Simma dag 2, Marscha dag 3. = konditionsträning varje dag. @alla: Ja imorgon smäller det ;) Quote
kadaver Posted May 6, 2004 Report Posted May 6, 2004 Jag är grymt nervös. Det får bära eller brista! Någon som har kvar listan med vad som skulle tas med? Minns ganska bra, men är inte 100 på allt (försummat endel papper). Kan vara något man glömmer som kan vara av nytta. Quote
Dav Posted May 6, 2004 Report Posted May 6, 2004 @kadaver: Nu till frågan, kommer jag överhuvudtaget palla med detta rent fysiskt? Psykiskt är det nog inga problem då motivationen och jävlar-anamman är stor.. så länge du inte ger upp så ska det nog fungera, var inte heller direkt supertränad vid inryck men det gick ändå, sen fanns det folk som var väldigt bra tränade som inte klarade det så huvudet gör väldigt mycket. Quote
TheStroyer Posted May 6, 2004 Author Report Posted May 6, 2004 Utrustning Ta på dig oömma kläder. Medför: Träningskläder för löpning Hygienutrustning inkl. handduk. Regnkläder. Eventuellt ombyte. I överigt kläder efter väderlek (tänk på att mycket av verksamheten kommer att ske utomhus) Precis så står det på lappen. Är det meningen att man ska ha träningskläder på sig direkt när man kommer dit eftersom det står "ta på dig oömma kläder"? Quote
slask! Posted May 6, 2004 Report Posted May 6, 2004 Tjenare gubbs! Skönt att se att fler är nervösa Jag lyckades hitta lite regnkläder efter massa letande, men undra om man kommer behöva dom. Annars tänkte jag bara ta med mig träningskläder som underställ, några t shirtar, någon tjock tröja och löparskor. Har dock ett problem. Vi ska sammlas kl 17.00 och jag kommer inte till karlsborg förrän 16.53 och det tar ju tydligen 15 min att gå. Har en svag känsla av att det kommer bli lite brådis :S Ska man ha med sig rakhyvel och lödder eller får man det där? Mvh Kim Quote
Thylander Posted May 6, 2004 Report Posted May 6, 2004 Hittar inte mina papper, men var skulle vi samlas någonstans på förläggningen?? Quote
Guest Old No.7 Posted May 6, 2004 Report Posted May 6, 2004 @macho man:På en månad hinner du träna konditionen rätt bra om du ligger i. Tips: Spring dag 1, Simma dag 2, Marscha dag 3. = konditionsträning varje dag. @alla: Ja imorgon smäller det ;) ..så kör du slut på kroppen. Tänk på att du behöver vila för att tillgodose träningen. Är dy ny på o springa, spring kortare och kuperat, sen längre och plattare... men variera gärna, tror du känner det bra. Quote
TheStroyer Posted May 6, 2004 Author Report Posted May 6, 2004 @slask jag kommer också vara framme i karlsborg kl 16.53. man får ju också räkna med eventuella förseningar så det kan nog bli lite tight Quote
slask! Posted May 6, 2004 Report Posted May 6, 2004 Ok, vi lär ju få oss en avhyvling det första som händer hehe någon som vet om man ska ha med sig rakhyvel? Ses imorn! Quote
Jarl Posted May 6, 2004 Report Posted May 6, 2004 det enda ni bör ta med er till infohelgen är löparkängor.. för allt annat ni kan tänkas behöva plus lite till får ni där.. Så var det iaf för oss på fbjs. Fast ni kan ta med lite cola och lite godis att käka på vägen hem.. kan vara gött! Lycka till lads! Quote
slask! Posted May 6, 2004 Report Posted May 6, 2004 Tack! Det med matrial löser sig nog (hoppas jag) Cola och godis är uppfattat mvh kim Quote
TheStroyer Posted May 7, 2004 Author Report Posted May 7, 2004 om två timmar sätter jag mig på bussen. vi ses i eftermiddag/kväll allihopa! vad nervös jag är Quote
Downhill Posted May 7, 2004 Report Posted May 7, 2004 (edited) Vi som kommer dit 16.53 har ju 7 min på oss att springa. tar det 15 min att går så är det nog inga problem ;) @HILL: Det beror givetvis p hur hårt man kör. Men ska man träna syreupptagningen är det viktigt att göra det ofta. Men man ska isf se till att träna olika muskler så man inte tränar på ouppvilade muskler. tips: Ta med er det som står på lappen. Man vet aldrig vad de kan planera. Även med kartan över K3 och schemat över info dagen kan va bra att ha med sig. Edited May 7, 2004 by Downhill Quote
TheStroyer Posted May 7, 2004 Author Report Posted May 7, 2004 Vi som kommer dit 16.53 har ju 7 min på oss att springa. tar det 15 min att går så är det nog inga problem ;) Jo. men det stod ju ppå lappen där anmäl till info-helgen var att de skulle planera resorna så att alla var i skövde senast kl 17.00. Så jag tror att de vet att några kommer komma sent Quote
Jarl Posted May 9, 2004 Report Posted May 9, 2004 Ingen som vill avlägga rapport om helgens infohelg? Quote
kadaver Posted May 9, 2004 Report Posted May 9, 2004 Gick väl fint för de flesta skulle jag tro. För mig gick det väl sådär, var inte fysiken som gav upp (förutom extrem skoskav och s.k. Infanterield) utan psyket. Motivationen var inte allt för hög, men nog om det.. I övrigt kan nog många hålla med om att det var tufft som fan, men jävligt roligt att ha gjort. Samtliga lär ha ordentligt ont i de flesta kroppsdelar, annars har ni nog överdoserat smärtstillande.. K3 verkar ju vara ganska speciellt inom försvarsmakten, det var i alla fall det intryck jag fick. Diciplinen är inte bara hård utan extra hård m.m. Få saker verkar tolereras, och jag förmodar att det är rätt recept när man ska utbilda jägarsoldater. Synd att man inte kunde träffa alla MÖPare som hänger här.. //122 Johnsson, Östra Nerike, Und Pluton under Fänrik Lindén. Quote
TheStroyer Posted May 10, 2004 Author Report Posted May 10, 2004 Visst har man ont i kroppen, och skavsåren på fötterna är inte att leka med. Men både kroppen och psyket höll. Måste säga att det var en ganska tuff helg. Som nämnts så många gånger tidigare så var den psykiska pressen hårdare än den fysiska Quote
slask! Posted May 10, 2004 Report Posted May 10, 2004 Tjena gubbs Då har man vilat lite sen infohelgen. Det var helt klart en bra helg pga man fick prova på lite hur det känns. Jag tyckte det var en riktigt jobbig helg och idag kan man knappt gå, men det var helt ok. Det jobbigaste var nog skavsåren och allt jäktande. Mvh Kim nr. 202 Quote
Jarl Posted May 10, 2004 Report Posted May 10, 2004 Haha skavsåren och träningsvärken kännde jag igen från fbjs infohelg! Vad fick ni göra? Hur såg ert schema ut? Quote
kadaver Posted May 10, 2004 Report Posted May 10, 2004 Lite svårt att redovisa allt för dom jag snackade med som låg på Liv verkade bli bra mycket mer drillade än vi, och vissa av dem tvångsbadade visst i Vättern också :P Svårt att redovisa därför att huvudet var som kåda hela helgen och fortfarande är, stressen, pressen och tempot gjorde att man inte han reflektera över vad man egentligen gjorde, men iaf.. Ankomst fredag, ingen fys direkt, mest "inkvartering" och information. Lördag: BRAK för de flesta, info, fysprover (jägartest, armhävningar, sittups, rygglyft m.m.) 5km, sen marsch 20 km+, många som <I>bailade</I> ut där. Bl.a. jag, (fötterna gav upp) sen övernattning i puppan. Dagen efter på morgonen var det dags för grävning av skyttevärn. Cirkus 600-800 liter sand som skulle skyfflas om mina kalkuleringar stämmer.. Olika grupper fick olika direktiv om hur de skulle se ut.. Sen buss tillbaka och då började i alla fall jag känna hur jävla mör man var. Sen stress, dusch, återlämningen av materiell m.m m.m. Fråga inte för jag minns fan inte mer. Men jag ser fram emot inryck nu och hoppas att jag hamnar med lite vettigt folk då istället för "ultimat jägarmaterial" (d.v.s. folk som inte grubblar och ifrågasätter utan bara handlar) som går att snacka med.. Quote
macho man Posted May 10, 2004 Report Posted May 10, 2004 fick ni köra brak, på våran tät slapp vi det. Quote
TheStroyer Posted May 10, 2004 Author Report Posted May 10, 2004 fick ni köra brak, på våran tät slapp vi det. ja, det enda BRAK vi körde var med hon den där som talade om träning, och det räknas ju inte, för det var ju bara till för att lära oss hur man gjorde övningarna. Quote
Forumsledning Kimster Posted May 10, 2004 Forumsledning Report Posted May 10, 2004 För mig gick det väl sådär, var inte fysiken som gav upp (förutom extrem skoskav och s.k. Infanterield) utan psyket. Motivationen var inte allt för hög, men nog om det.. Svårt att redovisa därför att huvudet var som kåda hela helgen och fortfarande är, stressen, pressen och tempot gjorde att man inte han reflektera över vad man egentligen gjorde, men iaf.. Måste säga att det var en ganska tuff helg. Som nämnts så många gånger tidigare så var den psykiska pressen hårdare än den fysiska Se därja. Underbart att se att ni börja få en uppfattning om vad det handlar om. Jag hoppas alla kan ta lärdom av detta och förstå att det inte bara är hur snabbt man springer milen som räknas. Milen är en ganska liten del när det kommer till kritan. Bra jobbat ni som var där. Nu är det bara upp till er hur länge ni kan palla med ett liknande "tryck". För nästa gång kommer den vara längre än 48h... jag lovar. PERGITE! Quote
Ful Posted May 10, 2004 Report Posted May 10, 2004 fick ni köra brak, på våran tät slapp vi det. ja, det enda BRAK vi körde var med hon den där som talade om träning, och det räknas ju inte, för det var ju bara till för att lära oss hur man gjorde övningarna. Hon den där som bara talade om träning är ju förmodligen Anna, "idrottsläraren" på K3. Hon är fan inte att leka med asså, spöar de flesta jägare på en-arms böjsträck Quote
TheStroyer Posted May 10, 2004 Author Report Posted May 10, 2004 Någon som vet exakt hur långt vi gick?? måste ju ha varit mer än 2 mil. försvarets RT-kartor (eller vad de nu heter) är väl i skala 1:50 000 va? Quote
kadaver Posted May 10, 2004 Report Posted May 10, 2004 PERGITE! Mest mig du citerat, är väl lite av en gnällröv, d.v.s. inget jägarmaterial, men det blir till att tatuera "Pergite" d.v.s. Framåt på insidan av ögonlocken sen löser det sig nog. Har andra grejat det ska fanimej jag med lyckas Quote
Downhill Posted May 11, 2004 Report Posted May 11, 2004 Tjenare. Jag va nummer 27 om någon såg mig. ;) Infohelgen va lärorik. Själv tycker jag att marschen var det ända momentet där man behövde pressa sig. Detta kanske inte va så konstigt eftersom, jag citerar kapten Eriksson: "Ge fan i att skapa luckor som ni sedan springer igen. de stackarna bakomer får ju fan springa ett halvt maraton!!!!!" Det blev ständigt luckor där framme, och alternativen man hade var att springa igen luckorna eller gå så jävla fort det bara gick för att fylla igen framåt efter att de framför en hade sprungit. När man sedan gått ikapp killen framför och själv blev lite överaskade att man kunde gå så fort så va det dags igen.. killen framför springer och man får börja gå fortare än en elite gångare får att inte behöva springa och skapa lucka till bakomvarande. 2.5mil marsch på detta viset va lite jobbigt måste jag erkänna :P Rästen gick som en dans. Någon större psykisk utmaning tycker jag inte det va än iaf. Men för er som tyckte det kan jag lugna er med att säga att hjärnan lär sig snabbare än musklerna. Man vänjer sig fortare vid att tåla stress och sömnbrist än att springa och marscha. Själv fick jag väldens underbaraste kängor dom gav min inte den minsta antydning till blåsa eller skavsår. Se nu till och marschträna mycket. Vi ses den 14:e juni igen Quote
Jarl Posted May 11, 2004 Report Posted May 11, 2004 Varför sprang ni inte milen? Hur många var ni som åkte dit och hur många var det som droppade? Quote
TheStroyer Posted May 11, 2004 Author Report Posted May 11, 2004 @Downhill Vilken tur du hade med kängorna. Själv fick jag de värsta skavsåren jag nånsin har fått. Men jag får se till att gå in dem ordentligt så ska det nog gå bra. Själv hade jag nummer 95 Quote
Downhill Posted May 12, 2004 Report Posted May 12, 2004 @Jarl Ingen aning varför vi inte sprang milen. Vilkten lades vid marschen vilket gav en bra bild om hur det kommer bli vid rästen av utbildningen. Quote
Recommended Posts