Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 290
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag som inte tänkte så mycket på att det är svinkallt där uppe.

Där uppe? I Karlsborg? Eller rycker K 3 beväringar in någon annanstans?

beror väl på var nånstans i sverige man bor. bor man söder om karlsborg så säger man väl att man åker upp. jag som bor utanför örebro åker ner.

Link to comment
Share on other sites

beror väl på var nånstans i sverige man bor. bor man söder om karlsborg så säger man väl att man åker upp. jag som bor utanför örebro åker ner.

Jamen hur kallt är det i Karlsborg i förhållande till resten av Götaland?

 

Inte så mycket kallare, av mina erfarenheter att döma. I synnerhet inte för ungdom som snart nog ska bli drillade livhusarer och hårda jägaraspiranter.

 

EDIT: Förtydligande.

Edited by Vysotskij
Link to comment
Share on other sites

beror väl på var nånstans i sverige man bor. bor man söder om karlsborg så säger man väl att man åker upp. jag som bor utanför örebro åker ner.

Jamen hur kallt är det i Karlsborg i förhållande till resten av Götaland?

 

Inte så mycket kallare, av mina erfarenheter att döma. I synnerhet inte för ungdom som snart nog ska bli drillade livhusarer och hårda jägaraspiranter.

 

EDIT: Förtydligande.

Jag ska inte bli någon jägarslusk... :huh:

 

Jag ska bli en lat vakt... hoppas jag :P

Link to comment
Share on other sites

Väderuppdatering från Karlsborg:

 

Snöar och är svinkallt... :D  :D  ,O

Men sluta!!! :baskerPa:

 

Fan, jag visste det! :Malaj:

 

Vi kommer för tusan frysa häcken av oss hela GSU:n. :(

Det är väl så det ska vara!!!

Kallt och jävligt, tänk vad enkelt allting blir framåt sommaren!

Link to comment
Share on other sites

Ja tänk när vi jägarsoldater kommer i juni. vad varmt och skönt det kommer vara under våran GSU.  :D

Jag utgår från att vapen i hand fortfarande innebär jacka på. Värngrävning vid Vedgårdsplan och PEK på Perstorp är jätteskoj i solen när det är 30 plus i skuggan.

 

Ja, jag är gammal och avundsjuk jägarwannabe. :ph34r:

Edited by Vysotskij
Link to comment
Share on other sites

Du kommer att få reda på hur jobbigt det kan bli att göra de enklaste saker, om förhållandena är de rätta. Och det lär de vara.

Att skita hemma i lugn och ro är en sak. Att skita i en meter djup snö när det är -33 grader kallt ute och man är stressad som ett jagat rådjur, därför att man skida iväg och anfalla den lede fi när man minst anar det, är en annan sak. :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

ben lite fråga bara: vad gör man på en sån där informationshelg som man åker på ca 3 mån före inryck?

Du får testa att gå med kängor och packning, sova i tält, sitta eldpost och käka va-mat...Sen får man springa några kilometer, få se på lite "stridsförevisningar" kolla runt på ställen man ska vara på mm...Sen får man även med sin kängorna hem, så man kan gå in dom ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Du får testa att gå med kängor och packning, sova i tält, sitta eldpost och käka va-mat...Sen får man springa några kilometer, få se på lite "stridsförevisningar" kolla runt på ställen man ska vara på mm...Sen får man även med sin kängorna hem, så man kan gå in dom ordentligt.

Jag har redan ett par kängor som jag fått låna genom FBU-U som jag redan har gått in. Kan jag göra så att jag åker och lämnar kängorna som jag får på informationshelgen på det förådet som jag redan har lånat kängor ifrån och sen använda mina gamla under värnplikten?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Du får testa att gå med kängor och packning, sova i tält, sitta eldpost och käka va-mat...Sen får man springa några kilometer, få se på lite "stridsförevisningar" kolla runt på ställen man ska vara på mm...Sen får man även med sin kängorna hem, så man kan gå in dom ordentligt.

Jag har redan ett par kängor som jag fått låna genom FBU-U som jag redan har gått in. Kan jag göra så att jag åker och lämnar kängorna som jag får på informationshelgen på det förådet som jag redan har lånat kängor ifrån och sen använda mina gamla under värnplikten?

Är det samma modell och de inte ser ut som skit så i normala fall Ja !

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

vinter ?? då kommer du nog få lite problem. Vinterkängan är inget du marsherar runt i sådär, inte under vår,sommar,höst iaf och defenetivt inte på K3. Där använder du den mtrl som står på dagsschemat, eller så lär du få en fin utskällning och frågom om varför du inte använder likadan mtrl som alla andra. Vinterkängor är nått du har när du inte går/marscherar, eller när sommarkängorna är t.ex obrukabara/blöta motsv.

Varför ? fothygien kommer ni förhoppningsvis lära er under utb. och varma kängor bidrar till kass fothygien såvida det inte är extremt kallt ute och man inte rör på sig... och röra på er kommer ni att få göra...det lovar jag.

Link to comment
Share on other sites

Du kommer att få reda på hur jobbigt det kan bli att göra de enklaste saker, om förhållandena är de rätta. Och det lär de vara.

Att skita hemma i lugn och ro är en sak. Att skita i en meter djup snö när det är -33 grader kallt ute och man är stressad som ett jagat rådjur, därför att man skida iväg och anfalla den lede fi när man minst anar det, är en annan sak. :)

Helt sant, men också enkla vardagssysslor som att dammtorka kan vara jobbiga innan man lärt sig dem the Livskvadron way.

Link to comment
Share on other sites

men också enkla vardagssysslor som att dammtorka kan vara jobbiga innan man lärt sig dem the Livskvadron way.

Bädda sängen, vika överkastet, sy fast märken på kläder och stoppa in kläderna i garderoben är några andra favoriter vad gäller saker som tar lite extra tid och kraft att lära sig att göra på rätt sätt. :uzi

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...