BJK Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 Låter mäktigt! Har stått 3-4 m från luftintaget på en 37:a med max tänd zon 3, kan lova att det suger kring kroppen då och mullret är enormt!! B) been there, done that B) Känns rätt brutalt, eller vad säger Du?! :P Quote
imint Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 (edited) Låter mäktigt! Har stått 3-4 m från luftintaget på en 37:a med max tänd zon 3, kan lova att det suger kring kroppen då och mullret är enormt!! B) been there, done that B) Känns rätt brutalt, eller vad säger Du?! :P En av dom ultimata upplevelserna man kan ha B) Begreppet Brutalt får en helt annan innebörd. Edited September 28, 2003 by imint Quote
imint Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 Nästan lite erooootiskt........ Nu börjar vi bli farligt OT här...men visst har du rätt. Ett annat stiligt/brutalt plan som inte var på listan är Dornier 335 Pfeil. fantastisk kärra Quote
109 Eken Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 Att inte Lansen finns med är ju skandal. Röstade på Tunnan istället, mmm...Tunnan. Har alldeles för lite röster, ni har ju ingen smak alls ju Quote
nastyheadwound Posted September 29, 2003 Report Posted September 29, 2003 Draken = fin som snus. Andra tänkbara kandidater till vackraste plan: Concorde och SU-27 Flanker. Quote
Syster Håkan Posted September 29, 2003 Report Posted September 29, 2003 Messershmit ME109 skrämmer shiten ur flyende alierade soldater Quote
Wolfsong Posted September 29, 2003 Report Posted September 29, 2003 (edited) Stod mellan den grymma Viggen och den kultiga Mustangen för mig. Men Viggen har en speciell plats i mitt hjärta. Edited September 29, 2003 by Wolfsong Quote
WinterMute Posted September 30, 2003 Report Posted September 30, 2003 F29 Tunnan... Gulligare kan väl inte ett flygplan bli...? Hade en bild av Tunnan i sällskap med Gripen som skrivbordsbakgrund i ett par år... Quote
Guest J-Star Posted October 1, 2003 Report Posted October 1, 2003 (edited) Ska berätta lite om Drakens tålighet:De skulle få ut Draken ur hangaren, halvägs ut så PANG, vingen smäller i hangarporten. De baxar bak flygplanet en bit och tittar på porten; ett stort jack. De tittar på vingen; inte en skråma Nästa historia: Hangarmiljö igen. de skulle ha in flygplanet denna gången. De baxar bakåt och känner en stor stöt. Flygplanet hade gått emot hangarens cementgjutna vägg. De baxar fram flygplanet och tittar på väggen; ett stort hack på väggen och ,ja ni vet det redan, ingen skråma på planet. Still going strong: Ibland kunde stötdämperen fastna i sitt nedersta läge och göra så att planet stod snett. Tänk er en bil som på en bil med kassa stötdämpare. För att reda ut detta så samlade teknikerna en hög med folk och började hoppa på motsatta sidanpå planets vinge. Tillräckligt många hopp senare så hade stötdämparen rätat ut sig. :P Tyvärr vet jag inte riktigt sanningshalten på dessa historier men vi vet att Draken höll för mycket Tja... det där med möte mellan hangarvägg och flygplan vet jag inget om. Vår egen bogserförare testade hållfastheten på ett pitot-rör genom att "försiktigt" backa på det med en lastbil. Det höll inte. Nej, det var inte avsiktligt... och som bevis för sin klantighet fick han det trasiga röret som present på muck en vecka senare. Historien om sneda drakar och värnpliktiga på vingen dock helt sann. Två till sex värnpliktiga krävdes det för att gunga en drake. Viggenkillarna som ibland kom över var mycket facinerade av detta. Deras högteknologiska papperssvala är ju översållad med "Trampa Ej Här"-lappar. På draken fanns det "trampa ej här"-skyltar på två ställen... och det var ovanpå luftintagen eftersom de är i plast/glasfiber. Så länge man inte klev på antenner, huven eller andra utstickande föremål kunde man sätta fötterna var som helst på den kärran. Alternativet för att fixa kärvande landningsställ var att bogserföraren på väg till hangaren körde planet så att de felande stället åkte över en av dagvattenbrunnarna. Den lilla dunsen brukade få stället att lossna. Jag har för övrigt slagit en kompani-kamrat i huvudet med en drake. Vi hade haft ett av planen uppe på domkraft för att öva hjulbyte. Och då släpper man ju ned försiktigt... vilket gjorde att båda stötdämparna fastnade i helt utdraget läge. Så utan att varna killarna under höger-vingen tog jag tag i kanten på den vänstra och lade med ett ryck hela min vikt på den. Det fick stötdämparna att ge med sig och planet sjönk några decimeter... rakt ned i huvudet på kompisen. Oops. /J Edited October 1, 2003 by J-Star Quote
Gorg Posted October 1, 2003 Report Posted October 1, 2003 Har aldrig gillar SR-71 Blackbird men B2 ligger nog 3itopp, finfint plan det Quote
Flygmek 003 Posted October 1, 2003 Report Posted October 1, 2003 Låter mäktigt! Har stått 3-4 m från luftintaget på en 37:a med max tänd zon 3, kan lova att det suger kring kroppen då och mullret är enormt!! B) been there, done that B) Känns rätt brutalt, eller vad säger Du?! :P Att stå precis i kanten på startbanan i höjd med planen då en rote JA37:or varvar upp och sticker iväg... det är nästan en religös upplevelse. Quote
Vysotskij Posted October 2, 2003 Report Posted October 2, 2003 (edited) Kan inte säga att jag vet exakt hur Hawker Hunter ser ut, men det fick bli Tunnan i brist på Lansen. Men var är A-10? Thunderbolten är flygplanens Victoria Svensson. Inte så vacker vid en första anblick, men har ett utseende som definitivt vinner i längden, och är dödlig mot mindre rörliga mål. Funktionalitet är vackert. Edited October 2, 2003 by Vysotskij Quote
Nestor Posted October 2, 2003 Author Report Posted October 2, 2003 Låter mäktigt! Har stått 3-4 m från luftintaget på en 37:a med max tänd zon 3, kan lova att det suger kring kroppen då och mullret är enormt!! B) been there, done that B) Känns rätt brutalt, eller vad säger Du?! :P Att stå precis i kanten på startbanan i höjd med planen då en rote JA37:or varvar upp och sticker iväg... det är nästan en religös upplevelse. Om jag tyckte att EN 37:a som varvade upp var religöst så måste 2 vara mötet med gud! Jag-> Viggen Quote
Hägg Posted May 3, 2009 Report Posted May 3, 2009 Gillar alla de planen av olika anledningar men måste säga Gripen...Hoppas få provsitta den om knappt en månad !! Fingra inte på för många knappar bara! B) Hehe...finns två alternativ som jag ser det: 1:Spela oskyldig och sätta sig ner , snabbt hitta spaken för at stänga huven. Sedan stänga sig inne i cockpit och vägra komma ut 2: Berätta för Kn i förväg att jag nog inte kan behärska mig så det blir kanske bäst med handfängsel på. :( Jag hoppas att du vet om att man kan öppna huven uteifrån utan problem. Antingen med nödöppnaren eller med den vanliga öppnaren. Den står ju inte öppen när det står uppstäld utan huven är låst. Annars hade dom fåt skicka med en skåffa med varge plan med texten: När du kommer ut till planet skall du först skopa ut allt vttnet innan du sätter dig i planet. Quote
Smeghead Posted May 3, 2009 Report Posted May 3, 2009 Fantastiskt att du lyckas gräva upp en sex år gammal död tråd. Quote
Erik_G Posted May 4, 2009 Report Posted May 4, 2009 (edited) Eftersom denna gamla tråden lever och jag har tråkigt på lunchrasten så får jag väl bidra lite.. Vill bara inflika att ALLA brittiska kärror lätt kvalar in. Särskilt godbitarna från 30-40-50-talet.. Här kommer några "greatest" exempel.. Fairey Gannet. Notera den nonchalanta parkeringen.. Fairey igen, Barrauda.. Hoppas de gav sin designer bra betalt.. Blackburn Skua. Ja, det ÄR en störtbombare/jaktplan, och det var revolutionerande modernt jämfört med föregångaren, biplanet Swordfish. Handley-Page Hampden och sist men inte minst.. Hurricane är ju ett bra jaktplan, så om man sätter ett ksp-torn från den bombare på en Hurricane så måste det ju bli ännu bättre, för då kan ju ingen smyga sig på en bakifrån,rätt? Fel! Nu var det väl inte riktigt så man tänkte, eftersom man inte ens gav den några framåtskjutande kulsprutor/kanoner. Hur man däremot tänkte var att man skulle skjuta ner bombare med denna tingesten. Flygministeriet hade nämligen bestämt att bombflygplanen kunde flyga oeskorterade över fientligt territorium, och eftersom flygministeriet bestämt att det var så man skulle göra utgick man från att fienden också skulle skicka sina bombare oeskorterade. Därför tog man fram ett flygplan som skulle kunna placera sig så att bombarnas kulsprutor inte skulle kunna nå det, och därifrån peppra fienden med hjälp av kulsprutetornet. Det visade sig att tyskarna var elaka nog att spela efter andra regler, och skickade med jakteskort. Mot en Me 109 hade en Defiant ingen chans. Roligt nog togs det fram ett liknande flygplan baserat på Blackburn Skua. Två fel gör inte ett rätt... Det finns ju många fler vackra engelska flygplan, men nu är min rast slut. /E Edited May 4, 2009 by Erik_G Quote
Doggydriver Posted May 7, 2009 Report Posted May 7, 2009 Käre Erik_G - med ditt ovanstående inlägg i samverkan med MDW-inlägget i kasunen har jag tack och lov förstått att herrn trots allt är vid sina sinnens fulla vätskor, och det bara är vårkänslor som spritter. Hur fullblodat anglofil man än är - så är brittiska flygplans rent visuella intryck en av de chanser till självironi man kan drabbas av. Det och brittisk tandvård, antagligen. Med Högaktad Hälsning. Eder Doggydriver. Quote
Danne Posted May 7, 2009 Report Posted May 7, 2009 Hur fullblodat anglofil man än är - så är brittiska flygplans rent visuella intryck en av de chanser till självironi man kan drabbas av. Spitfire Hawker Sea Fury Hawker Hunter Avro Vulcan Supermarine S6B osv När de väl träffar rätt så är det knockout Quote
Erik_G Posted May 7, 2009 Report Posted May 7, 2009 Hur fullblodat anglofil man än är - så är brittiska flygplans rent visuella intryck en av de chanser till självironi man kan drabbas av. Spitfire Hawker Sea Fury Hawker Hunter Avro Vulcan Supermarine S6B osv När de väl träffar rätt så är det knockout Det är så faschinerande med engelsmännen, de kan designa väldens vackraste prylar (Aston Martin, Spitfire, Nigella) men de kan också producera riktigt fula grejor, och då menar jeg verkligen FULA (Robin Reliant, ovanstående flygplan, alla andra engelska kvinnor).. Jag förstår de som är anglofiler, för det är ju ett mysterium som lockar till nyfikenhet. Själv går jag igång på stridsvagnar med radarantenner.. lite mer normalt kanske? /E Quote
julian Posted May 7, 2009 Report Posted May 7, 2009 Saknar MiG-21 i listan Även A-1 Skyraider, inte vacker, men den har någon slags råbarkad charm Quote
Doggydriver Posted May 8, 2009 Report Posted May 8, 2009 Bugar mig för överheten - missade självfallet att nämna de lyckoskott som producerats på andra sidan kanalen. S6B hade helt fallit mig ur minnet! Quote
LKR Posted May 9, 2009 Report Posted May 9, 2009 Det finns ju otroligt många vackra flygplan men gamla biplan, typ Sopwith Camel och liknande, slår ju det mesta Vad gäller jet så ligger ju Tunnan ohotad i topp I övrigt tycker jag att helikoptrar generellt sett är snyggare än flygplan, då med vissa undantag såklart... Quote
kerran Posted May 9, 2009 Report Posted May 9, 2009 Boeing Stearman tycker jag är ett vackert proppeller drivet militärt skolflygplan Bild på Boeing Stearman: : http://www.airliners.net/photo/Boeing-PT-1...ydet/0874888/L/ Ett av de vackraste mach 2+ jaktplan är utan tvekan F-14 Tomcat Bild på Tomcat: http://www.airliners.net/photo/USA---Navy/...mcat/1281423/L/ Quote
903Lew Posted May 10, 2009 Report Posted May 10, 2009 Nu blev fanskapet aldrig operativt, men själv tycker jag att IAI Lavi kan vara världens vackraste plan. http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...sa%3DN%26um%3D1 Strax efter på snygghetsskalan sätter jag F-16, alla som såg "Iron Eagle" I-XLV som små förstår nog varför. Quote
LKR Posted May 11, 2009 Report Posted May 11, 2009 Boeing Stearman tycker jag är ett vackert proppeller drivet militärt skolflygplan Bild på Boeing Stearman: : http://www.airliners.net/photo/Boeing-PT-1...ydet/0874888/L/ Radialmotor Quote
Recommended Posts