Nestor Posted September 27, 2003 Report Posted September 27, 2003 Det finnes bara ett av dem: Hawker Hunter, Linjerna,ljudet formen ahhhh KÄRLEK! Jag Hunter Quote
BJK Posted September 27, 2003 Report Posted September 27, 2003 (edited) Det var ju en salig kompott av olika kärror! :P Just det ja, rösten föll på *trumvirvel*........Spitfire så klart! Edited September 27, 2003 by BJK Quote
Fk Bodin Posted September 27, 2003 Report Posted September 27, 2003 Hade ett svårt val mellan Caravelle och Hawker Hunter, valet föll dock på Caravellen. Quote
BJK Posted September 27, 2003 Report Posted September 27, 2003 Hade ett svårt val mellan Caravelle och Hawker Hunter, valet föll dock på Caravellen. Har du druckit flygfotogen nu igen....... :P Quote
JAS Posted September 27, 2003 Report Posted September 27, 2003 Gillar alla de planen av olika anledningar men måste säga Gripen...Hoppas få provsitta den om knappt en månad !! Quote
BJK Posted September 27, 2003 Report Posted September 27, 2003 Gillar alla de planen av olika anledningar men måste säga Gripen...Hoppas få provsitta den om knappt en månad !! Fingra inte på för många knappar bara! B) Quote
Blå Brigad Posted September 27, 2003 Report Posted September 27, 2003 Röstade på Draken. Helt klart en underbar design. Även om den inte är direkt designad för det så ser den ut som en livsfarlig haj på jakt.. ;) Quote
JAS Posted September 27, 2003 Report Posted September 27, 2003 Gillar alla de planen av olika anledningar men måste säga Gripen...Hoppas få provsitta den om knappt en månad !! Fingra inte på för många knappar bara! B) Hehe...finns två alternativ som jag ser det: 1:Spela oskyldig och sätta sig ner , snabbt hitta spaken för at stänga huven. Sedan stänga sig inne i cockpit och vägra komma ut 2: Berätta för Kn i förväg att jag nog inte kan behärska mig så det blir kanske bäst med handfängsel på. :( Quote
Protiwa Posted September 27, 2003 Report Posted September 27, 2003 (edited) Messershmit ME109 så vackert! Här är en skön bild på en 109:a i ökenkammo. (För stor att lägga in) Men Junkers Ju-87 Stuka kommer inte långt efter... Edited September 27, 2003 by Protiwa Quote
Amfibieslusken Posted September 27, 2003 Report Posted September 27, 2003 Jag gav min röst till J35 Draken. Vackraste flygplanet som finns tycker jag. Ett komplett exemplar står uppställt på tekniska muséet här i Malmö. Quote
bri_span Posted September 27, 2003 Report Posted September 27, 2003 Min röst föll på J35 Draken, vad annars? Vackrare än så kan det inte bli... (Bild från http://www.cavok.se/flygweb/draken.html) Quote
Honken Posted September 27, 2003 Report Posted September 27, 2003 (edited) De allierade var förbannat lyckosamma då Hitlers ingripande i Me 262`s byggprogram försenade projektet med ett år. 4 stycken 30mm akan Max hastighet: 869 km/H. Inte illa för ett flygplan från 1944. EDIT: JAS: jag satt i en Gripen då vr klass från Ljungbyhed besökte F10. Var kul att traska omkring i de nybyggda hangarerna och få provsitta Sveriges främsta flygplan. Du kommer att älska att få sätta dig i cockpit. Edited September 27, 2003 by Honken Quote
Xit Posted September 27, 2003 Report Posted September 27, 2003 Röstade på Viggen, finns det nått vackrare än det? näe Quote
BJK Posted September 27, 2003 Report Posted September 27, 2003 EDIT:JAS: jag satt i en Gripen då vr klass från Ljungbyhed besökte F10. Var kul att traska omkring i de nybyggda hangarerna och få provsitta Sveriges främsta flygplan. Du kommer att älska att få sätta dig i cockpit. Törs knappt nämna då att jag ska gå en 2-dagars simulatorutbildning i Nav, Jakt, Attack och Spaning JAS 39C/D...... Quote
imint Posted September 27, 2003 Report Posted September 27, 2003 EDIT: JAS: jag satt i en Gripen då vr klass från Ljungbyhed besökte F10. Var kul att traska omkring i de nybyggda hangarerna och få provsitta Sveriges främsta flygplan. Du kommer att älska att få sätta dig i cockpit. Törs knappt nämna då att jag ska gå en 2-dagars simulatorutbildning i Nav, Jakt, Attack och Spaning JAS 39C/D...... Skulle vara intressant att få en rapport om det. ;) Quote
Lindeberg Posted September 27, 2003 Report Posted September 27, 2003 Här har vi två bilder som passar in här. Tagna vid A1-ring i Österrike inför Formel1-lopp. Trevligt ljud, både från F1-bilarna och från Draken-planen. Quote
Pingo Posted September 27, 2003 Report Posted September 27, 2003 Valet var inte enkelt men eftersom man är lite småkär i Draken så fick valet bli just Draken. Huntern är inte ful den heller men den är liksom inte i samma liga Draken lover kolla in http://fly.to/draken Viggen lovers kolla in http://hem.passagen.se/weasle/ Quote
Honken Posted September 27, 2003 Report Posted September 27, 2003 (edited) Kände att man skulle bidra med ett eget foto. Draklen-monumentet på F10 Ska berätta lite om Drakens tålighet: De skulle få ut Draken ur hangaren, halvägs ut så PANG, vingen smäller i hangarporten. De baxar bak flygplanet en bit och tittar på porten; ett stort jack. De tittar på vingen; inte en skråma Nästa historia: Hangarmiljö igen. de skulle ha in flygplanet denna gången. De baxar bakåt och känner en stor stöt. Flygplanet hade gått emot hangarens cementgjutna vägg. De baxar fram flygplanet och tittar på väggen; ett stort hack på väggen och ,ja ni vet det redan, ingen skråma på planet. Still going strong: Ibland kunde stötdämperen fastna i sitt nedersta läge och göra så att planet stod snett. Tänk er en bil som på en bil med kassa stötdämpare. För att reda ut detta så samlade teknikerna en hög med folk och började hoppa på motsatta sidanpå planets vinge. Tillräckligt många hopp senare så hade stötdämparen rätat ut sig. :P Tyvärr vet jag inte riktigt sanningshalten på dessa historier men vi vet att Draken höll för mycket Edited September 27, 2003 by Honken Quote
BJK Posted September 27, 2003 Report Posted September 27, 2003 EDIT: JAS: jag satt i en Gripen då vr klass från Ljungbyhed besökte F10. Var kul att traska omkring i de nybyggda hangarerna och få provsitta Sveriges främsta flygplan. Du kommer att älska att få sätta dig i cockpit. Törs knappt nämna då att jag ska gå en 2-dagars simulatorutbildning i Nav, Jakt, Attack och Spaning JAS 39C/D...... Skulle vara intressant att få en rapport om det. ;) Kan vi nog ordna.......... B) Quote
Gorg Posted September 27, 2003 Report Posted September 27, 2003 Bara jag som tycker Lansen e fin? Quote
Axelsson Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 Bara jag som tycker Lansen e fin? Nä, saknade också Lansen lite - iofs är Huntern inte helt olik, men det fick bli Mustang istället. Finns få saker som är som gåshudsframkallande som en Merlin. Quote
Honken Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 Vågar jag då säga att jag har stått 4 meter ifrån en Merlinmotor som hade raka rör? Det bästa hände när de startade motorn, ordet avgrundsvrål har itne haft bättre betydelse än då. Inte så smart att inte använda hörselskydd men upplevelsen att se motorn spruta flammor och höra motorn vråla kan man inte ta iväg från mig. Quote
BJK Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 Låter mäktigt! Har stått 3-4 m från luftintaget på en 37:a med max tänd zon 3, kan lova att det suger kring kroppen då och mullret är enormt!! B) Quote
JohnDoe Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 Lade min röst på Spitfire som är magnifikt vacker.... Jag har länkat denna film förut men den tåls att ses igen och igen och igen Spitfire John Quote
Isgubbe Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 Men ni har ju glömt Hawker "Tiffy" Typhoon på listan över flygplan. Quote
imint Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 Låter mäktigt! Har stått 3-4 m från luftintaget på en 37:a med max tänd zon 3, kan lova att det suger kring kroppen då och mullret är enormt!! B) been there, done that B) Quote
JAS Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 Törs knappt nämna då att jag ska gå en 2-dagars simulatorutbildning i Nav, Jakt, Attack och Spaning JAS 39C/D...... ...Hur har du fixat in dig på detta? kom inte och säg att du är pilot.... Quote
BJK Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 Törs knappt nämna då att jag ska gå en 2-dagars simulatorutbildning i Nav, Jakt, Attack och Spaning JAS 39C/D...... ...Hur har du fixat in dig på detta? kom inte och säg att du är pilot.... Nä, det enda spetsiga jag flugit med i är SK37...... B) Quote
JAS Posted September 28, 2003 Report Posted September 28, 2003 ....men hur har du fixat silmulator grejen ? Quote
Recommended Posts