Jump to content

Rösta på det vackraste flygplanet.  

168 members have voted

1. 1. Rösta på det vackraste flygplanet.

• P-51D Mustang
      28
    • Spitfire
      23
    • Messershmit ME109
      11
    • Messershmit ME262
      9
    • Caravelle
      2
    • J35 Draken
      26
    • Hawker Hunter
      8
    • Gripen
      17
    • Viggen
      26
    • Tunnan
      6

Recommended Posts

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Det var ju en salig kompott av olika kärror! :P

Just det ja, rösten föll på *trumvirvel*........Spitfire så klart! :D

Edited by BJK
Posted
Hade ett svårt val mellan Caravelle och Hawker Hunter, valet föll dock på Caravellen.

Har du druckit flygfotogen nu igen....... :P

Posted

Gillar alla de planen av olika anledningar men måste säga Gripen...Hoppas få provsitta den om knappt en månad !! :D:wub:

Posted
Gillar alla de planen av olika anledningar men måste säga Gripen...Hoppas få provsitta den om knappt en månad !! :wub:  :wub:

Fingra inte på för många knappar bara! B)

Posted
Gillar alla de planen av olika anledningar men måste säga Gripen...Hoppas få provsitta den om knappt en månad !! :wub:  :wub:

Fingra inte på för många knappar bara! B)

Hehe...finns två alternativ som jag ser det:

1:Spela oskyldig och sätta sig ner :wub: , snabbt hitta spaken för at stänga huven. Sedan stänga sig inne i cockpit och vägra komma ut :lol:

2: Berätta för Kn i förväg att jag nog inte kan behärska mig så det blir kanske bäst med handfängsel på. :(

Posted (edited)

109-05.jpg

Messershmit ME109 så vackert!

Här är en skön bild på en 109:a i ökenkammo. (För stor att lägga in)

Men Junkers Ju-87 Stuka kommer inte långt efter...

terror.jpg

Edited by Protiwa
Posted (edited)

me262.jpg

De allierade var förbannat lyckosamma då Hitlers ingripande i Me 262`s byggprogram försenade projektet med ett år. 4 stycken 30mm akan

Max hastighet: 869 km/H. Inte illa för ett flygplan från 1944.

EDIT:

JAS: jag satt i en Gripen då vr klass från Ljungbyhed besökte F10. Var kul att traska omkring i de nybyggda hangarerna och få provsitta Sveriges främsta flygplan. Du kommer att älska att få sätta dig i cockpit. :wub:

Edited by Honken
Posted
EDIT:

JAS: jag satt i en Gripen då vr klass från Ljungbyhed besökte F10. Var kul att traska omkring i de nybyggda hangarerna och få provsitta Sveriges främsta flygplan. Du kommer att älska att få sätta dig i cockpit. :wub:

Törs knappt nämna då att jag ska gå en 2-dagars simulatorutbildning i Nav, Jakt, Attack och Spaning JAS 39C/D...... :wub:

Posted

EDIT:

Törs knappt nämna då att jag ska gå en 2-dagars simulatorutbildning i Nav, Jakt, Attack och Spaning JAS 39C/D...... :wub:

Skulle vara intressant att få en rapport om det. ;)

Posted

Här har vi två bilder som passar in här.

draken2.JPG

draken1.JPG

Tagna vid A1-ring i Österrike inför Formel1-lopp. Trevligt ljud, både från F1-bilarna och från Draken-planen.

Posted (edited)

Kände att man skulle bidra med ett eget foto.

Draklen-monumentet på F10

Ska berätta lite om Drakens tålighet:

De skulle få ut Draken ur hangaren, halvägs ut så PANG, vingen smäller i hangarporten.

De baxar bak flygplanet en bit och tittar på porten; ett stort jack.

De tittar på vingen; inte en skråma

Nästa historia: Hangarmiljö igen. de skulle ha in flygplanet denna gången.

De baxar bakåt och känner en stor stöt. Flygplanet hade gått emot hangarens cementgjutna vägg. De baxar fram flygplanet och tittar på väggen; ett stort hack på väggen och ,ja ni vet det redan, ingen skråma på planet.

Still going strong: Ibland kunde stötdämperen fastna i sitt nedersta läge och göra så att planet stod snett. Tänk er en bil som på en bil med kassa stötdämpare.

För att reda ut detta så samlade teknikerna en hög med folk och började hoppa på motsatta sidanpå planets vinge. Tillräckligt många hopp senare så hade stötdämparen rätat ut sig. :P

Tyvärr vet jag inte riktigt sanningshalten på dessa historier men vi vet att Draken höll för mycket :wub:

Draken.JPG

Edited by Honken
Posted

EDIT:

Skulle vara intressant att få en rapport om det. ;)

Kan vi nog ordna.......... B)

Posted
Bara jag som tycker Lansen e fin?

Nä, saknade också Lansen lite - iofs är Huntern inte helt olik, men det fick bli Mustang istället. Finns få saker som är som gåshudsframkallande som en Merlin.

Posted

Vågar jag då säga att jag har stått 4 meter ifrån en Merlinmotor som hade raka rör?

Det bästa hände när de startade motorn, ordet avgrundsvrål har itne haft bättre betydelse än då. Inte så smart att inte använda hörselskydd men upplevelsen att se motorn spruta flammor och höra motorn vråla kan man inte ta iväg från mig.

Posted

Låter mäktigt!

Har stått 3-4 m från luftintaget på en 37:a med max tänd zon 3, kan lova att det suger kring kroppen då och mullret är enormt!! B)

Posted
Låter mäktigt!

Har stått 3-4 m från luftintaget på en 37:a med  max tänd zon 3, kan lova att det suger kring kroppen då och mullret är enormt!!  B)

been there, done that B)

Posted
Törs knappt nämna då att jag ska gå en 2-dagars simulatorutbildning i Nav, Jakt, Attack och Spaning JAS 39C/D...... :D

:/ ...Hur har du fixat in dig på detta? kom inte och säg att du är pilot....

Posted
Törs knappt nämna då att jag ska gå en 2-dagars simulatorutbildning i Nav, Jakt, Attack och Spaning JAS 39C/D...... :D

:/ ...Hur har du fixat in dig på detta? kom inte och säg att du är pilot....

Nä, det enda spetsiga jag flugit med i är SK37...... B)