lowandslow Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 Tänkte bara dela med mig av några bilder från ett besök vid Norska luftförsvarets snabbinsatsstyrka för helikoptrar FIST. Vid Nordic Peace som just gick av stapeln i Finland hade de för första gången upprättat sin bas. Basen är helt ny och all matriel var tipp topp. Här kommer några bilder. Bedömt en 12,7 mm ksp. Ett axplock från vapenarsenalen. Quote
A2Keltainen Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 (edited) Är inte prickskyttegeväret i den nedre bilden ett Sig Sauer SSG 3000? Vilket kikarsikte använder norrmännen till det? Edited September 22, 2003 by A2Keltainen Quote
Sytare Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 Vafan, varför får norrmännen ha teleskop-batonger för? Orättvist! Quote
Myran Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 Vad är det för AK som ligger där? Känner igen den.. Quote
Foxtrotcharliegrg Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 (edited) Vad är det för AK som ligger där? Känner igen den.. Det är den fina G3, också känd som AK4 i Sverige... Skillnaden är att främre handskydd, magasin, kikarsikte och vapenrem är annorlunda än i Sverige. De har dessutom teleskopkolv. Vet ej hur det är med granattillsatsen men det kan säkert någon annan på forumet säga. /FC-grg Edit: la till och skrev om! Edited September 22, 2003 by Foxtrotcharliegrg Quote
Myran Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 Vad är det för AK som ligger där? Känner igen den.. Det är den fina G3, också känd som AK4 i Sverige... Skillnaden är att de har annorlunda främre handskydd, magasin, kikarsikte och vapenrem än i Sverige. Vet ej hur det är med granattillsatsen men det kan säkert någon annan på forumet säga. /FC-grg å fen.. då var det inte det jag trodde.. visste att norskarna hadde G3, så jag tyckte det var lite mysko med denna helt okända AK.. Jaja, Tackar så mycket för svaret! ;) Quote
Myran Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 är ksp:n en mg42? MG-3 antagligen men.. lite smärre detaljer bara som skiljer.. :P Quote
Fk Fjellman Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 Kand det möjligen vara en H&K granattillsats... har för mig att dom såg lite mysko ut.. som den där... //Sgt Fjellman Quote
Bamse Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 H&K 79 http://www.hkpro.com/hk79.htm Quote
Unwanted Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 Ohh , det var på tiden .. =) ..... Mycket bra bilder , du har möjligtvis inga fler ..... Quote
Wolfsong Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 Vad är det för AK som ligger där? Känner igen den.. Det är den fina G3, också känd som AK4 i Sverige... Också känd som AG3 i Norge. ;) Quote
lowandslow Posted September 22, 2003 Author Report Posted September 22, 2003 Ohh , det var på tiden .. =) ..... Mycket bra bilder , du har möjligtvis inga fler ..... Tyvärr har jag inga fler rena vapenbilder, men ni kan ju kika in på fotogalleriet för hela övningen... Norrlands helikopterskvadron - Nordic Peace 2003 Quote
Hotel Charlie One Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 Den där rekyldämparen till HMG:n, snälla säg att det är en svensk uppfinning!!! Quote
Foxtrotcharliegrg Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 Också känd som AG3 i Norge. ;) Sorry, ibland försvinner en bokstav eller två... G3 (tysk) = AG3 (norsk) = AK4 (svensk) Den där rekyldämparen till HMG:n, snälla säg att det är en svensk uppfinning!!! Har för mig (minnet är grumligt) att någon utbildad på vapnet i fråga under KS06 sa det. Någon APC Driver/HMG Gunner kan säkert bekräfta eller förneka mitt påstående... måste ju gardera mig så jag inte får smäll på fingrarna!! Quote
A2Keltainen Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 Det sikte och vapenvagga som används till den tunga kulsprutan på den första bilden används även till NSV i finska försvarsmakten. Det är i mitt tycke ett bra exempel på hur man kan ta billig öststatsmateriel, och för en relativt liten summa pengar modifiera den så att prestandan ökar avsevärt. Finska försvarmakten har även gjort samma sak med luftvärnskanoner, där man uppgraderat ZSU-23-2 med finsk elektronik och optik. Quote
Guest Dedicated Posted September 23, 2003 Report Posted September 23, 2003 Nån som vet varför Norge behåller sina 7,62-vapen och inte följt trenden 5,56? Quote
A2Keltainen Posted September 23, 2003 Report Posted September 23, 2003 Nån som vet varför Norge behåller sina 7,62-vapen och inte följt trenden 5,56? De håller för närvarande på och testar olika 5.56 mm vapen. Vissa utvalda förband som t.ex. Marinejegerne, Spesialjegerne och Fallskjermsjegerne har dessutom redan 5.56 mm vapen i form av Diemaco C-8. Quote
HANS Posted September 23, 2003 Report Posted September 23, 2003 >De håller för närvarande på och testar olika 5.56 mm vapen. Vissa utvalda förband som t.ex. Marinejegerne, Spesialjegerne och Fallskjermsjegerne har dessutom redan 5.56 mm vapen i form av Diemaco C-8. Kystjegerkommandon har fakstiskt redan infört H&K G36KV och FN MINIMI-Para. mvh HANS Quote
Knekt Posted September 24, 2003 Report Posted September 24, 2003 Kystjegerkommandon har fakstiskt redan infört H&K G36KV KV? K och KE känner jag till, men inte denna. vad är det för skillnad? Hur som helst; man blir ju liiiiiite avis. Quote
ArvidA Posted September 24, 2003 Report Posted September 24, 2003 Är det bara de (norska KJ) som har G36 i Norge? Seså Knekt, svenska KJ lär ju få AK5CF/AK5C eller AK5D inom en överskådlig framtid, och KSP90B har de redan haft sedan mars månad Quote
softfeel Posted September 24, 2003 Report Posted September 24, 2003 Kystjegerkommandon har fakstiskt redan infört H&K G36KV och FN MINIMI-Para. mvh HANS Det heter Kystjegerkommandoen. Film om KJK. där används Ag3, dock. Källa: www.mil.no Quote
A2Keltainen Posted September 24, 2003 Report Posted September 24, 2003 Kystjegerkommandon har fakstiskt redan infört H&K G36KV och FN MINIMI-Para. Är du helt säker på att de inte bara håller på och testar dessa vapnen? De enda bilder jag sett på norska kystjegere med G36 och andra 5.56 mm vapen har haft kommentarer om att de testar nya vapen. Alla andra bilder av dem visar dem med G3. Quote
softfeel Posted September 24, 2003 Report Posted September 24, 2003 (edited) Kystjegerkommandon har fakstiskt redan infört H&K G36KV och FN MINIMI-Para. Är du helt säker på att de inte bara håller på och testar dessa vapnen? De enda bilder jag sett på norska kystjegere med G36 och andra 5.56 mm vapen har haft kommentarer om att de testar nya vapen. Alla andra bilder av dem visar dem med G3. Og nettopp nytt utstyr - nytt fra innerst til ytterst, med bl.a nye Gore Tex-uniformer, nye hjelmer, nytt personlig utstyr og - ikke minst - nye håndvåpen Heckler og Koch G36 5,56 mm - er tydelige bevis på at "noe har skjedd" med det tradisjonsrike over 100-årige KA. Taget från: www.mil.no Edited September 24, 2003 by softfeel Quote
SERG. B Posted September 24, 2003 Report Posted September 24, 2003 (edited) . Edited September 25, 2003 by SERG. B Quote
Ing Posted September 25, 2003 Report Posted September 25, 2003 Jag vet inte riktigt men filmen från norska kustjägarna känns lite bekant liksom, har de tittat på någon svensk rekryterings eller är det tvärtom. Förresten lite of topic kanske men. Någon som vet något om kustjägarna i Norge hur står de sig mot de svenska och finska. Hur ser organisationen ut. Finns det i norge någon motsv till svenska Amfibiekåren Om man skulle rangnordna dem så skulle det se ut så här 1. Norska kustjägare 2. Svenska kustjägare 3. Svenska amf-soldater 4 Finska kustjägare Nu har jag tagit bort ett par kommentarer till ditt inlägg Förklara det fort, och jag hoppas att det har med deras beväpning att göra. Annars hade du givetvis inte skrivit det i en tråd i kasunen. /BlåGul Quote
Lillebror81 Posted September 29, 2003 Report Posted September 29, 2003 Den där rekyldämparen till HMG:n, snälla säg att det är en svensk uppfinning!!! Svar är nej det är Norsk modell som vi använder till bla våra Sisus samt till trefotslavett Quote
Nemo Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 En gammal tråd, jag vet, men den blev ju lite aktuell iom. filmen i tråden Film om Norska kustjägarna i Propagandaministeriet. Nu kanske man får för att man för ut info som varit allmänt känt i över ett år men vafan, jag chansar; Kystjegerkommandoen i Norge använder sig mycket riktigt av G36:an. Att det endast skulle vara frågan om ett test var inget som jag fick intryck av när vi var där. Vi fick läsa/höra lite om detta förband och de har ju betydligt mer kvalificerad utrustning än det övriga försvaret (vpl). Alla vi som är lagda åt det hållet [har en förkärlek till sådant som är lite fränt] fick kraftiga ryckningar i de nedre regionerna när den här typen av bilder visades. Källa: http://www.mil.no/fol/jw04/start/ Ber modemryttarna om ursäkt Quote
NBC Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 H&K 79 http://www.hkpro.com/hk79.htm Var det ingen mer än jag som reagerade över att granattillsatsen från H&K kostade 1400$, nu vet jag visserligen inte vad M203 kostade Sverige när vi inhandlade dem (finns heller ingen info på SoldF). Det låter ju dock rejält dyrt för ett avancerat plåtrör. Quote
Recommended Posts