Jump to content

Recommended Posts

Posted

En fundering..

Det är inte helt sällan man ser dels militärer, dels poliser som agerar i skarpt läge i t-shirt..

Detta gäller ju främst Amerikanska soldater/poliser.

Givetvis menar jag nu inte vanliga patrullerande poliser och soldater som överraskats vid vila/återhämtning etc.

Det jag menar är olika insatsenheter som bär t-shirt. Jag tycker det verkar otroligt korkat då risken för att skära sig/bli skuren på glas/plåt/trä eller bli bränd av ev; personer inne i byggnaden etc. etc.

Mer för militärer kan vara skrovlig/stenig mark där man kan göra köttfärs av armbågar och underarmar på ett kick vilket ju kan vara en mycket enkel väg till div. infektioner som kan bli allvarliga vid fältlivet.

Sedan finns givetvis den rent kamoflerande effekten av en heltäckande uniform också.

2Sharp tänker; "insats = vapenrock på!"

Vad tycker ni andra?

Posted

Håller med ovanstående.

Som ett exempel kan sägas när min pluton hade skjutning i KISNICA-gruvan en varm vårdag så var det några soldater som inte täckte på att dra ner ärmen på jackan (90L), detta ledde till små trevliga skrapsår på armbågarna.

Finns en anledning att orienterare oftast har heltäckande klädsel som krav.

Att det dessutom är trevligare att det brinner i jackan än i huden borde väl få folk att tänka till.

Posted
Jo, på film/tv springer de tamejtusan runt halvnakna i strid..

Men förhoppningsvis är det väl inget de gör irl?

Det var just det, inte fiction, utan irl.

Håller helt klart med om att vapenrocken skall vara på...

Hej Bamse! det låter rimligt att det är bättre att uniformsjackan brinner än huden, de har väl ingen ny hud på serviceförrådet? :wub:

Posted

ATF brukar rätt ofta göra inbrytningar i jeans, t-shirt och en tung väst ovanpå.

Jag frågade någon lite halvt insatt om det och han trodde det berodde på att oftast görs ATFs inbrytningar improviserat under spaning.

Alltså traskar ett gäng civilklädda agenter runt och spanar på knarklangarnas lager, sen när något händer tar de vägen förbi bilen och slänger på en skyddsväst samt tar ett förstärkningvapen.

Lite skumt kan tyckas men men.

Sen så är "SWAT-teamen" på landsbygden ofta kriminalare/ordningspoliser som har inbrytning o.s.v. som extrajobb. Därför när något händer finns det inte alltid tid att dra på sig ett helt ställ m.m. utan bara en väst.

De prioriterar alltså snabbhet, medan man i sverige väl oftast tar sig tid att få på ordentlig utrustning.

Posted

Jag är tydligen otydlig, det jag menar är förberedda insatsenheter!

Det verkar vara deras uniform med väst, hjälm etc. och sedan t-shirt... mycket märkligt!

Bara väst kan jag köpa, men har man hjälm och benhölster/väst så borde man ha tid att hoppa i en långärmad tröja.

Hittar dock inget bra exempel just nu, typiskt..

Posted
Jag är tydligen otydlig, det jag menar är förberedda insatsenheter!

Det verkar vara deras uniform med väst, hjälm etc. och sedan t-shirt... mycket märkligt!

Bara väst kan jag köpa, men har man hjälm och benhölster/väst så borde man ha tid att hoppa i en långärmad tröja.

Hittar dock inget bra exempel just nu, typiskt..

Har inget riktigt svar på varför tyvärr.

Men det har förekommit i sverige också.

För ett antal år sedan såg jag förmågorna i den lokala insatsstyrkan utrustad med väst, hjälm (med pansarglasvisir) och m/45.

Under detta hade de den vanliga uniformen med blå skjorta, visserligen långärmad men avgjort tunn, kontorsbyxor och lågskor.

Posted

Exemplvis:

1. http://www.specwarnet.net/taclink/Police/LAPD_SWAT.htm (andra bilden)

2. http://www.hkpro.com/image/actionlapd1.jpg LAPD

3. http://www.hkpro.com/image/actionbrazil1.jpg

4. http://www.hkpro.com/image/actionbrazil2.jpg

Vet egentligen inte vart jag vill komma? men jag är nog mest nyfiken på vad ni andra tycker..

:baskerPa:

Posted

det e väl upp till dom. vet dom själva att dom kan utföra sitt jobb till 100% i kortärmat så får dom väl göra det.

På många ställen i usa kan det bli jävligt varmt o det e ju inte ovanligt att insatsenheterna får vänta många timmar i full utrustning på ett klartecken. Kan du tänka dig att stå med all den utrustningen mitt i gassande sol i 5 timmar med en långärmad vapenrock på?

Posted (edited)
det e väl upp till dom. vet dom själva att dom kan utföra sitt jobb till 100% i kortärmat så får dom väl göra det.

På många ställen i usa kan det bli jävligt varmt o det e ju inte ovanligt att insatsenheterna får vänta många timmar i full utrustning på ett klartecken. Kan du tänka dig att stå med all den utrustningen mitt i gassande sol i 5 timmar med en långärmad vapenrock på?

Ja visst får de göra det, för min del för de tjänstgöra med en morot i anus..

Jag ville höra folks åsikt om det bara, undrade lite om det bara var jag var fundersam.

Jag hade haft vapenrock på även under de omständigheterna du bekriver, just för att minimera skadorna vid en ev: insats. Jag valde inte bort skyddsväst när jag pikade minor med solen gassande just därför att jag ansåg mig kunna ha nytta av den skyddsnivån den gav.

jag har HÖRT (ingen källa) att en stor del av soldaterna i Desert Storm låg på sjukan pga infektioner i skrapsår orsakade av att inte ha burit långärmat.

Hellre svettig än sönderbränd/skuren.

:baskerPa:

Edited by 2Sharp
Posted

Anledningen till att Gbg-piketen på bilden ovan har kortärmat är att det var en snabb utryckning. Och dem ansåg sig väl inte ha tid att byta om till heltäckande klädsel. Är det dock planerat och gott om tid så kör dem heltäckande. Jag hade föredragit att vara utrustad med långärmad t-shirt, men det ingår inte i polisens utrustning. De flesta poliser bär oftast t-shirt, skyddsväst och pikétröja varje dag oavsett väder +eventuella förstärkningsplagg.

I militära sammanhang anser jag att man bör åtminstånde ha heltäckande klädel på sig. Givetvis beroende på verksamhet. För som att som 2Sharp skrev, skydda sig mot småsår osv.

Strider man i bebyggelse(ja jag är tjôtig å enkelspårig) så ser jag bara ett val och det är heltäckande. Fast det är ju upp till var och en att besluta det.. ;)

Här ser vi ett antal olika utstyrslar. Långärmad t-shirt är väl det minsta man kan begära tycker jag.

DSC00597_1.JPG

DSC00701.JPG

Posted
Hej Bamse! det låter rimligt att det är bättre att uniformsjackan brinner än huden, de har väl ingen ny hud på serviceförrådet?  :((

VAA!!!! Har dom inte allt på serviceförrådet??? ;)

:ph34r: xteam

Posted

I min lilla inskränkta värld, finns det bara ett läge som gäller. Alltid heltäckande klädsel, det spelar ingen roll hur varmt det än är. Fältjackan skall vara på... Det är i alla fall vad jag tilllämpar på mig själv och soldaterna i mitt förband. Om dom sen gillar det eller inte, det är en annan femma...

Öva som du skall strida!!! :baskerPa:

/ERI

Posted (edited)

Rent generellt hade jag kunnat hålla med om att vapenrocken ska vara på eller som i SWAT/LAPD fallen, långärmat. Men min ledstjärna är ändå fältmässig klädsel. D.v.s. vill en insatsstyrka kriga i kortärmat och gör det lika bra som i långärmat så bryr jag mig inte.

Långärmat kanske är i vägen för insatsstyrkan så de riskerar fastna i dörrkarmar? Vad vet jag? :huh: Bara en tanke, ta den inte för allvarlig.

Det som funkar i praktiken är det enda rätta!

Det är min filosofi*

*Undertecknad garanterar inte på något sätt, form eller skepnad att denna tesen inte skulle ha några undtag. I händelse av att undantag finnes ignoreras dessa alternativt förnekas.

Edited by Raptor
Posted

Hur otroligt det än kan låta så visar historien att det går att utkämpa, och till och med vinna, krig utan att det svenska uniformsreglementet följs. I kortärmade skjortor, t-shirts, kortbyxor m.m. har tiotusentals män dragit i strid.

Det finns självklart nackdelar med att inte ha heltäckande klädsel men det verkar som om folk runt om i världen väger detta mot fördelarna. I vissa fall har man bedömt fördelarna som övervägande. Det är inte säkert jag skulle gjort samma bedömning men jag kan tänka mig vissa fall där shortsen eller t-shirten hade vunnit framför tyngre och varmare plagg.

Man bör vara flexibel och acceptera lättnader i klädseln om det föreligger goda skäl.

Posted

Ett personligt hatobjekt är svarta kläder för insatsstyrkor och dylikt. Lagom mörka grå, blå, bruna och gröna nyanser fungerar betydligt bättre än svart under alla tider på dygnet. Det verkar som det inte är helt ovanligt att det är viktigare att se "cool" ut på "tactical" vis, än att maximera funktionen.

Jag har för övrigt hört ryktas att varje medlem i GSG-9 hade olika uppsättningar kläder för insatser i ljus respektive mörker. Är det någon som vet mer om detta?

Posted

Det har med svarta klader ar framst for psykologisk effekt, alltsa just for att se "coola" ut. SAS anvander ju helsvart med skyddsmask med svartat glas, sa allt man ser ar helsvarta figurer med mycket vapen, och det kan ju vara aningen tvattframkallande.

Dessutom, om SAS anvander det har de nog ganska goda grunder for det... ;)

Posted
Det har med svarta klader ar framst for psykologisk effekt, alltsa just for att se "coola" ut. SAS anvander ju helsvart med skyddsmask med svartat glas, sa allt man ser ar helsvarta figurer med mycket vapen, och det kan ju vara aningen tvattframkallande.

Jag är bekant med den förklaringen, men jag köper den inte. Jag skulle inte vilja att min motståndare kan se varifrån, och när, jag kommer. Därför skulle jag vilja vara så diskret klädd som möjligt, och dessutom förblinda motståndaren med flash bangs om/när jag är tvungen att blotta mig. De senaste bilderna jag sett på SAS i antiterroristutstyrsel visar dem i mörkblå kläder. Samma gäller för GSG-9. USMC Force Recon och US Navy SEALs verkar ofta bära gråa overaller när de genomför taktiska operationer på fartyg.

Posted (edited)

Den förklaring jag fått på varför dem(piket*, NI, SWAT*, SAS och andra CT-team) helst klär sig i mörka heltäckande kläder, skyddsmask, balaclava samt hjälm vid insats, lyder som följer. När dem gör inbrytet så får "busen" se en gestalt utan ansikte och som inte är så värst människoliknande(normalt sett), varpå han automatisk(primalt beteende) kommer att tveka i någon sekund. Vid alla sorters inbrytningar så strävar inbrytarna att få så många sekunders övertag som möjligt. Detta uppnås och möjliggörs bla genom att täcka ansikte och händer med skyddsmask å balaclava, ha mörka kläder, och genom att använda distraktionhandgranater(aka FlashBang) osv. För ju längre tid som "busen" tvekar ju längre tid har dem att jobba på. X| :angry: X|

Och anledningar till att USMC Force Recon och US Navy SEALs använder gåra Nomex flightsuits torde vara att dem finns i stora mängder inom USAs militära organisation. Samt att den är oxå flamsäker vilket säkerligen uppskattas om man skall röja runt på en båt.

Så vad jag vet så har det först å främst en taktisk och psykologiskt faktor.

*Tog med piketen och SWAT då dem gör inbrytningar, men inte är något CT-team.

Edited by Nifelhel
Posted
Ehhhm, t-shirts??? Kolla denna då :

action4santana2.jpg

Shorts????

:unsure:  xteam

Många poliser i usa har så kallade "friviliga piket styrkor" allså man har ingen riktig piket enheter så har man massa friviliga poliser som kan vara hemma när larmet går. så det är nog därför han ser ut som fan.

Posted

Fan det där måste väll ara ett montage med shortsen?!

Killen ser ju ut som att han har en rätt tränad överkropp, men betydligt mindre tränad underkropp.

Posted
Fan det där måste väll ara ett montage med shortsen?!

Killen ser ju ut som att han har en rätt tränad överkropp, men betydligt mindre tränad underkropp.

Vilket ju iofs inte är så ovanligt...

Biffih överkropp och pinniga ben, fult som f-n men vanligt...