Jump to content

Recommended Posts

Posted

Verkar vara populärt med större knivar här. Personligen så föredrar jag no lite mindre knivar då en större kniv ofta blir klumpig att använda, medan en mindre kniv är lättare att hantera och har ett större användningsområde. Har själv en S1 men funderar på att byta till F1.

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Kul att ni tycker att det blev lyckat!

Jag har grundat med 1,7mm svart flätad nylonlina och sen lagt på paracorden. Det svåra är att få det tight.

Lindningen blir faktiskt något tjockare än originalskaftet i handen, framförallt blir det lite rundare och fyller ut handen mer. Vill man ha tjockare kan man alltid satsa på att grunda med tjockare lina. Dessutom är tangen på de lösa F1-bladen betydligt bredare än originalmodellen.

Jag har svårare att stoppa i paracord-kniven i läderslidan är den med thermorun.

Här en jämförande bild med min gamla F1:

Fettor.jpg

Apropå mindre knivar, måste jag säga att min favoritkniv faktiskt är Fällkniven WM1. Jag har burit en WM1:a i det dagliga arbetet sen -98, men i våras började jag bära min första F1:a istället. Till skogs blir det gärna en S1:a.

Vad är bättre än en kniv? Två knivar givetvis!

http://hem.bredband.net/lunden/knivar/thec...ecollection.jpg

Posted (edited)
Det svåra är att få det tight.

För att få fallskärmslinan riktigt spänd så är det att rekommendera att den får ligga i vatten en timme före man "surrar" skaftet, detta gör att linan sträcker sig i vått tillstånd (vilket är bra för då släpper den inte heller när den blir blöt igen).

Mer finns att läsa i tråden "Kydex".

/Ulf

Edit: korr

Edited by Sir Vival
Posted

Jag har grundat med 1,7mm svart flätad nylonlina och sen lagt på paracorden. Det svåra är att få det tight.

Lindningen blir faktiskt något tjockare än originalskaftet i handen, framförallt blir det lite rundare och fyller ut handen mer. Vill man ha tjockare kan man alltid satsa på att grunda med tjockare lina. Dessutom är tangen på de lösa F1-bladen betydligt bredare än originalmodellen.

Jag har svårare att stoppa i paracord-kniven i läderslidan är den med thermorun.

Apropå mindre knivar, måste jag säga att min favoritkniv faktiskt är Fällkniven WM1. Jag har burit en WM1:a i det dagliga arbetet sen -98, men i våras började jag bära min första F1:a istället. Till skogs blir det gärna en S1:a.

Vargas. Jag har just nu ingen S1´a min hand (har för avsikt att införskaffa innan inryck).

# När man tar bort skaftet, går detta att återställa efteråt?

# Hur gör man på bästa sätt för att undanröja skaftet?

# Funkar det fortfarande med Kydex-slidan (har hört att man kan ha bekymmer med olika slidor)?

Måste också påpeka att det ser förbannat snyggt ut!

Posted

Vargas. Jag har just nu ingen S1´a min hand (har för avsikt att införskaffa innan inryck).

# När man tar bort skaftet, går detta att återställa efteråt?

# Hur gör man på bästa sätt för att undanröja skaftet?

# Funkar det fortfarande med Kydex-slidan (har hört att man kan ha bekymmer med olika slidor)?

Måste också påpeka att det ser förbannat snyggt ut!

Man kan ta bort skaftet från en befintlig kniv, men det är inte rätt. Köp ett enskilt blad som jag gjorde:

http://www.fallkniven.com/sv-blades.htm

Posted

Dessvärre verkar dom inte har blad med CeraCoat till salu. Det var främst ett sådant blad jag har intresse av.

Posted

Då blir det nog att grunda villigare för att bygga upp handtaget mer då de vanliga knivarna har mindre tang. Dessutom lär det bli svårt att demontera det befintliga handtaget utan att förstöra det.

Posted

Hmmm... då börjar det nästa kosta mer än det smakar...

Tack i alla fall... får se vad man hittar på...

Posted (edited)
Är det någon här som har erfarenhet av dessa två modeller:

SOG SEAL 2000

M 9 Bayonet

Jag funderar på att inhandla en M9 att ha som "brukskniv" i fält - gillar framförallt att den är relativt billig + att den verkar vara ganska stabil med taggtrådskapare etc.

SOG:en funderar jag på också - men jag har aldrig riktigt begripit nyttan av att ha sågtandat blad på sådana knivar... Är det någon som har några erfarenheter/åsikter om detta?

/S

Jag har erfarenhet av båda.

Som tidiagre nämnts är M9 bayoneten klumpig och är väl i största allmänhet sisådär som kniv.

Handtaget är runt så den vill gärna rotera i handen när du hugger, de tidigare från Phrobis ville gärna tången gå av på då den är tämligen klen, Lan-Cay's skall hålla bättre.

Just att den är tung och klumpig är för mig direkt diskvalificerande, baynet och balja blir otroligt tungt och klumpigt attt släpa omkring på.

Spgtandningen på ryggen är tänkt mot tunn metal, vilket den fungerar bra till, dock suger den stenhårt om du använder den på trä.

SOG SEAL 2000 är en helt ok kniv, dock vill inte jag heller ha tandningen längst in på bladet, och inte någon annanstans heller på en slidkniv i den storleken.

Handtaget tycker jag är fär hårt, det känns inget bra.

Jag skulle hellre rekommendera någon av Fällknivens knivar, kanske en S1?

:)

EDIT:: då jag är gammel göbbe kan jag inte garantera att detta är 100% korrekt, taget från minnet...

Edited by 2Sharp
Posted

A1 är lite tuff (för stor) för att kunna bäras hyfsat komfortabelt i bältet, S1 är en bra/utmärkt kompromiss mellan F1's fördelar och A1's fördelar :)

Tycker jag...

Posted
A1 är lite tuff (för stor) för att kunna bäras hyfsat komfortabelt i bältet, S1 är en bra/utmärkt kompromiss mellan F1's fördelar och A1's fördelar :2guns:

Tycker jag...

Är glad ägare av en A1. Formligen älskar kniven ifråga. Att den kan kännas litet stor att ha i bältet kan jag förstå, dock har jag aldrig själv haft det problemet. Sitter perfekt på mig.

Däremot kompletterar jag A1an med en liten och smidig fan till kniv.

Buck Crosslock (kommer inte ihåg övrig beteckning)

En liten, smidig fällkniv, fäst med paracord i höger bröstficka på 90-jackan. Dessa två tillsammans utgör en oslagbar kombination...

OT (2sharp, läs inte detta): Vet inte om ni märkt det, men vi har ingen knivbeväpnad smiley, och jag hoppas 2sharp inte ser detta... Stackarn kommer ju få krupp... :banana Måste åtgärdas!

Posted (edited)
OT (2sharp, läs inte detta): Vet inte om ni märkt det, men vi har ingen knivbeväpnad smiley, och jag hoppas 2sharp inte ser detta... Stackarn kommer ju få krupp... :) Måste åtgärdas!

Redan noterat.. dock får jag inget gehör för mina böner.. :(

Jag har dock egna!

mallninja.gif.webp

swordchick.gif.webp

swordette.gif.webp

Edited by 2Sharp
Posted
OT (2sharp, läs inte detta): Vet inte om ni märkt det, men vi har ingen knivbeväpnad smiley, och jag hoppas 2sharp inte ser detta... Stackarn kommer ju få krupp... :) Måste åtgärdas!

Redan noterat.. dock får jag inget gehör för mina böner.. :(

Jag har dock egna!

mallninja.gif.webp

swordchick.gif.webp

swordette.gif.webp

Någon copyrigt?

Jag menar Tollen --> swordette.gif.webp <-- 2Sharp vid eventuellt användande?

Posted

Det hoppas jag inte.. jag har inte gjort dem själv! sorry om du fick det intrycket..

De kommer från ett annat forum, så jag antar att de går att använda hur som helst? :)

• 3 weeks later...
Posted

En lite fråga till de som kan mer...

Jag har fått erbjudande om en Cold Steel UWK. Utseendet är det ju inte fel på - men är stålkvaliteten bra och kan man använda denna kniv på ett vettigt sätt? Eller kommer bladet att böja sig och spetsen gå av om man tar i?

cs-38uw.jpg

Vad innebär "420 Sub Zero Quench"?

/S

Posted (edited)

420 är stålkvaliteten - inte dålig, men heller inte speciellt exotiskt.

"Sub Zero Quench" innebär att bladet härdats i ett medium med temperatur under noll grader (om det är Celsius eller Farenheight vet jag inte). Det påstås att stålet skall få väldigt speciella egenskaper - i vilket fall, så blir metallens struktur på molekylnivå annorlunda än vid vanlig härdning pga den snabba nedkylningen.

2Sharp har säkert större erfarenhet angående detta.

Edit: Temperaturen brukar vara runt -100°C vid denna härdningsprocess och med kväve som medium. En annan fördel med kväve är att det ogärna bildar föreningar med andra ämnen.

Edit 2: Det är inte bara "kryohärdningen" i sig som ger de goda egenskaperna, utan uppvärmining över 1000°C medför att stålet tätnar (om jag inte missminner mig så släpper elektronerna och blir fria vilket gör att atomkärnorna kan packas tätare) sedan så "stoppar" man det hela med kryohärdningen - man i ordets rätta bemärkelse fryser stålets förtätade egenskap.

F1-motorer är behandlade på insidan enligt denna princip.

/Ulf

Edited by Sir Vival
Posted

Angående sog, jag har en sog seal pup, har dock aldrig kunnat klura ut varför bladet är oslipat de första centimetrarna, är det någon som har bättre koll än jag ?

Posted

/S

En lite fråga till de som kan mer...

Jag har fått erbjudande om en Cold Steel UWK. Utseendet är det ju inte fel på - men är stålkvaliteten bra och kan man använda denna kniv på ett vettigt sätt? Eller kommer bladet att böja sig och spetsen gå av om man tar i?

/S

Den ser väldigt trevlig ut.

Ser på Coldsteels hemsida att den har likadan slida som min SRK.

Helt funkis slida.

Man ser att dom kopierat SOGs vietnamkniv. men det står också på hemsidan så det är ingen hemlighet.

Coldsteel UWK

Vad får du ge för den?

Posted
Angående sog, jag har en sog seal pup, har dock aldrig kunnat klura ut varför bladet är oslipat de första centimetrarna, är det någon som har  bättre koll än jag ?

Menar du längst in mot handtaget?

Så ser det ut på alla SOGs bowieblad.

Posted

Jes det menar jag, men vad fyller det för praktiskt funktion ? Känns ju knasigt att inte använda bladets hela längd tycker jag. :dribble:

Posted

Detaljer om härdning och stålkvalité är jag en räka på, det skulle ha varit mitt projekt under 2003 men det är så tråååkigt att läsa om så jag har helt enkelt hoppat över det..

Sir Vival's svar bedömer jag som utmärkt.

UWK's bladstål skulle jag nog vilja kalla för ett hyfsat billigt stål, inte "top of the line", vilket stål som är "bäst" går det mode i och detta stål räknas som ett stål av lägre kvalité.

Vilket oftast menas att det kanske inte håller eggen lika bra/länge, rostar lättare etc.

Dock kan det prestera alldeles utmärkt.

De förklaringar jag hört/läst ang. att slipningen på bladet inte börjar ända in vid handtaget har varit:

1. Det är lättare att slipa hela eggens längd.

2. Du kan lägga pekfingret över parerskyddet för att:

a. bättre kontroll för finlir.

b. om kniven fastnat i något kan du använda parerskyddet som bättre grepp när du drar ut den.

Jag tycker båda anledningarna är B.S, jag vill ha eggen slipad ända in mot handtaget, om inte kniven är designad för annat, vilket få knivar är.

Att inte eggen är slipad ändå in är det största "svagheten" med min Strider BT.