Jump to content

Recommended Posts

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Vad får du ge för den?

Runt $40-50.

/S

Helt ok. Ligger ju på 90$ på Coldsteels hemsida.

Jo - men vad som avgör är hur mycket frakten går på. Skulle man beställa dem själv (och endast ett exempler) så kan frakten hamna på så mycket som $30...och då börjar det kosta mer än det smakar.

/S

Posted (edited)
En lite fråga till de som kan mer...

Jag har fått erbjudande om en Cold Steel UWK. Utseendet är det ju inte fel på - men är stålkvaliteten bra och kan man använda denna kniv på ett vettigt sätt? Eller kommer bladet att böja sig och spetsen gå av om man tar i?

Vad innebär "420 Sub Zero Quench"?

/S

UWK, under water knife.

420stål är just ett sådan stål som används till det. Innehåller lite kol, är mjukare och håller inte eggen väl. Tror inte kniven går av eller böjer sig, blir nog av med eggen snarare. Stålet är billigt, mycket rostresistent och används nästan uteslutande till just dykknivar.

SOG´s seal 2000 kniv är byggd av 440a stål vilket är det minst rostbenägna stålet i 440 serien men är ett klart bättre stål än 420.

Söker du en brukskniv som du inte tänker bada med så ta ett annat stål. Om du nu ska ha en kniv i "rostfritt", kör med 440c, BG-42, ats34 och 154cm. Dessa stålsorter är helt ok och är mer eller mindre likvärdiga. BG-42 skall hålla eggen bättre. Dessa stålsorter används eller har någon gång används av alla större knivmakare.

154cm är en amerikanska motsvarighet till ats34 som kommer från japan, amerikanska 440c motsvarar japanska aus-10. AUS-6-8-10 har bättre skärpegenskaper än 440A-B-C

Om du kan tänka dig en kniv i kolstål så är a-2 och d-2 stål helt ok, hade en blackjack "Randall" kopia i A-2 som var helt suverän, mer lättarbetat än rostfritt. Tror dom görs i 1095 (kolstål) och aus8-10 (rostfritt) för stunden, men vilka knivar! Nästa kniv jag köper blir en BJ Classic med läderhandtag.

Om ändå Fällkniven kunde komma ut med en hyfsad kniv i kolstål, jag skulle köpa en direkt!!

Edited by fk_urb
Posted

Angående SOG 2000 så tyckte jag den var för stor och tung för att vara praktisk. Det fanns 2 mindre versioner minns jag men de har jag inte träffat på.

Själv har jag en Ka-Bar NightRaider. 2:a generationen av Ka-Bar med svart epoxy inklätt blad och gummiklätt handtag iställer för läder. Tycker den är ett bra komplement till morakniven som man alltid har med sig självklart. ;)

Posted
Angående SOG 2000 så tyckte jag den var för stor och tung för att vara praktisk. Det fanns 2 mindre versioner minns jag men de har jag inte träffat på.

Själv har jag en Ka-Bar NightRaider. 2:a generationen av Ka-Bar med svart epoxy inklätt blad och gummiklätt handtag iställer för läder. Tycker den är ett bra komplement till morakniven som man alltid har med sig självklart.  ;)

Hur är det med stålet i KaBar?

Håller den en anständig skärpa, eller är det mer "yx-egg" över det hela?

Det lär ju vara 1095-stål i dessa knivar, eller?

/S

Posted

Har använt min F1 nu under ca 1 år och är hel nöjd med den.

Jag kompletterar den med ett universalverktyg från Gerber och den obligatoriska Mini MAGliten i bältet. Universalverktyget har räddat mig många gånger då man stått/ legat på dom mest konstiga ställen och mekat.

:uuh:

Posted

Själv har jag en Ka-Bar NightRaider. 2:a generationen av Ka-Bar med svart epoxy inklätt blad och gummiklätt handtag iställer för läder. Tycker den är ett bra komplement till morakniven som man alltid har med sig självklart.  ;)

Hur är det med stålet i KaBar?

Håller den en anständig skärpa, eller är det mer "yx-egg" över det hela?

Det lär ju vara 1095-stål i dessa knivar, eller?

/S

Har ingen koll längre vad det är för stål. Använder den inte sedan något år tillbaka eftersom jag slutat men den håller rätt bra egg faktiskt. Men kniven är ju mer av yx typ eftersom den väger lite mer än många knivar jag använt. Den är ju tillverkad för i huvudsak en enda uppgift, att vid behov ta död på en människa.

Använde den mest till att kvista och klyva ved i tältet. I övrigt gjorde morakniven det mesta. Klart underskattad liten kniv.

Posted

Jag fick i går titta på en ny ögonsten...SOG Government agent...

Vilket blad! Vilket stål! Vilken skärpa!

Någon som använt den på allvar här? Reflektioner?

21j.jpg

/S

Posted (edited)
Jag fick i går titta på en ny ögonsten...SOG Government agent...

Vilket blad! Vilket stål! Vilken skärpa!

Någon som använt den på allvar här? Reflektioner?

Jag har inte använt en ordentligt, men den erfarenheten jag har och mina åsikter är:

Lite klen, inget häpnadsväckande stålval, lite baktung.

En polare bröt av bladet vid "mellanhård" brytning, tror han fick en ny av ÅF då de bedömde det som fabrikationsfel.

Min åsikt om SOG är att de har dålig kvalitetskontroll. (då jag haft för mycket kontakt med saker som gått sönder från just SOG)

Edited by 2Sharp