Jump to content

Recommended Posts

Posted
Nästa projekt:

Fältuniform 90 i Multicam! För mer information och bilder på Multicam klicka här.

Blev faktiskt väldigt sugen på att låta sy upp en komplett fältuniform 90 (inkl bashatten) i Multicam. Men det får vänta till den nuvarande modellen i Gore-Tex är färdig.

/Johan ES

Fältuniform 90 i multicam. Intressant tanke.

Har du beställt tyg? Eller är det på planeringsstadiet?

Posted (edited)
Nästa projekt:

Fältuniform 90 i Multicam! För mer information och bilder på Multicam klicka här.

Blev faktiskt väldigt sugen på att låta sy upp en komplett fältuniform 90 (inkl bashatten) i Multicam. Men det får vänta till den nuvarande modellen i Gore-Tex är färdig.

/Johan ES

Fältuniform 90 i multicam. Intressant tanke.

Har du beställt tyg? Eller är det på planeringsstadiet?

Tyg är inte beställt, det är alltså fortfarande på planeringsstadiet. Jag vill som sagt först få färdigt den i Gore-Tex.

/Johan ES

Edited by Johan ES
Posted

RedMeister> Skrämmande, men min nyinköpta Symaskin är en PFAFF 297, gjord med stolthet i Väst-Tyskland (Ni yngre på forumet kan fråga mamma vad Väst-Tyskland var för något :unsure: )

Jag har sytt om gamla Blackhawk fickor med den (så att de kan fästas med MALICE-clips på Bärsystem 2000 osv) och tyget i Blackhawk fickor är inte direkt tunnt B)

Fungerar Glockrent!

Ja, bilder på grejorna jag syr om kommer, måste få tag i en bättre kamera först :)

Posted

Någon som har ett bra tips på hur man styvar till avbärarbältet samt andra förbättringar på Sacci F70?

Någon som föredrar Sacci F70 eller Bergaus Vulcan?

Tips på alla förbättringar till dem båda välkommnas då jag snart ska köpa en någon av dem.

• 2 weeks later...
Posted

Jag har funderat på att måla/airbrusha en Berghaus säck i något camo inspirerat. (Bryta mönstret så att säga). Antingen så gör jag det själv(och behöver tips och inspiration) eller så lämnar/skickar jag iväg säcken till någon som kan(inom Sverige).

Är det någon som har gjort något snarlikt, kanske inte med en ryggsäck men har lite bilder och know-how? Eller vet någon en duktig snubbe som kan airbrush?

:dong: (Team Member som ödmjukast väntar på svar)

Posted

Team Member: Ta noga reda på vilka färger som tyget tål innan du gör det, det är inte så kul att upptäcka att lösningsmedlet har försvagat tyget.

Jag har förstört ett tält (Sprejburk och hultsfred = dålig idé.).

Sen är ju frågan om du vill ha en snygg säck eller en som bara smälter in bättre? I det senare fallet är det bara att skaffa lite färg och några penslar och kladda på efter samma princip som alltid gäller.

Posted
Jag har funderat på att måla/airbrusha en Berghaus säck i något camo inspirerat. (Bryta mönstret så att säga).

Häng på en bit kamo-nät istället.

Då bryter du konturen mycket mer effektivt.

Posted
Jag har funderat på att måla/airbrusha en Berghaus säck i något camo inspirerat. (Bryta mönstret så att säga).

Nackdelen är väl bara att det har en förmåga att trassla sig lite hit och dit.

Camonät är ju värre än flugpapper...

Posted

Om man inte ska göra en permanent förändring så funkar det att fästa tygbitar i olika färger och storlekar på säcken, väljer man kamoflagetyg med olika mönster och färgton så får man en extra effekt.

Posted

@Adam Wilhelm

Kamo nät, been there,done that got the f-rbaskade kvistar and kottar.

Varför måla? Jo för att kompromissa så mycket som möjligt, inte försämra funktionen men öka kamouflaget. Såg en farligt snygg rygga på Kifarus hem sida(har tyvärr ingen länk)som någon vänlig själ hade skickat in en bild på,samt att jag har stött på några utomlands(å ägarna till dom var det lite svårare att fråga :ph34r::ph34r: )..

jag ska testa lite, återkommer med bilder.. B)

• 2 weeks later...
Posted

Halloj.

Nu äntligen är jag färdig med den ena av två fickor som jag hade tänkt att använda både med och utan StridsSäck 2000.

Bakgrund:

Efter en resa till Hemavan i våras då mkt mtrl skulle med på kurs, så konstaterade jag att SS2k är för liten när man skall ha med sig både militär och civil utr för hen hel vecka. Så då började jag fundera på om det inte fanns sidofickor till SS2k. Under kursveckan så träffade vi ett par Officerare från MSS som visade lite kommande mtrl, bla ett försök med sidofickor till SS2k från Norröna.

Men då jag inte hört ngt mer om sidofickorna till SS2k så har jag gjort egna.

Funderingar/krav:

* Skall gå att använda på SS2k.

* Skall gå att använda tillsammans.

* SKall gå att använda ensam.

* Lättare att nå innehållet än Berghaus. Därav dragkedja längs hela sidan.

* Billigare mtrl kostnad än Berghaus sidofickor. Vill inte köpa Berghaus sidofickor för 795:- när SS2k kostade mig 695:-.

* Skall vara lätt att montera och sitta stabilt på SS2k. Både ensamt och tillsammans.

Bilder:

OBS! Stora bilder.

Dessvärre så ser färgerna lite skumma ut. Men det ser bättre ut i verkligheten.

Utsidan av sidofickan.

Utsidan av sidofickan igen.

Från sidan, dragkedja längs hela sidan.

Axelband/fästband. Dragkedja på sidan för fastsättning med ficka nr2 eller Berghaus ficka.

Ihopsatt med Berghaus. Ryggsidan.

Ihopsatt med Berghaus. Utsidan.

Ena axelbandet/fästbandet monterat på SS2k.

Ena axelbandet/fästbandet monterat på SS2k igen.

Fäst på SS2k. Ryggsidan.

Fäst på SS2k. Utsidan.

Tack till Gator som ha peppat mig till att göra färdigt fickorna och för att han lånade ut Berghaus sidofickan.

Groaghach

Posted
Halloj.

Nu äntligen är jag färdig med den ena av två fickor som jag hade tänkt att använda både med och utan StridsSäck 2000.

Bakgrund:

Efter en resa till Hemavan i våras då mkt mtrl skulle med på kurs, så konstaterade jag att SS2k är för liten när man skall ha med sig både militär och civil utr för hen hel vecka. Så då började jag fundera på om det inte fanns sidofickor till SS2k. Under kursveckan så träffade vi ett par Officerare från MSS som visade lite kommande mtrl, bla ett försök med sidofickor till SS2k från Norröna.

Funderingar/krav:

* Billigare mtrl kostnad än Berghaus sidofickor. Vill inte köpa Berghaus sidofickor för 795:- när SS2k kostade mig 695:-.

* Skall vara lätt att montera och sitta stabilt på SS2k. Både ensamt och tillsammans.

Bilder:

OBS! Stora bilder.

Utsidan av sidofickan.

Axelband/fästband. Dragkedja på sidan för fastsättning med ficka nr2 eller Berghaus ficka.

Fäst på SS2k. Ryggsidan.

Fäst på SS2k. Utsidan.

Tack till Gator som ha peppat mig till att göra färdigt fickorna och för att han lånade ut Berghaus sidofickan.

Groaghach

Mycket bra. gillar det starkt. Ska du inte starta eget företag och börja käna stora pengar på friluftspylare?

Posted
Halloj.

Bakgrund:

Funderingar/krav:

Bilder:

OBS! Stora bilder.

Utsidan av sidofickan.

Fäst på SS2k. Ryggsidan.

Fäst på SS2k. Utsidan.

Groaghach

Mycket bra. gillar det starkt. Ska du inte starta eget företag och börja käna stora pengar på friluftspylare?

Det vore kanske ngt. Gator har nämnt ngr intressanta projekt som vore kul att spinna vidare på. Men jag är osäker på att starta eget. Det vore visserligen kul om man kunde sälja ngt.

Glömde nämna hur stor sidofickan är. Jag räknade lite snabbt att volymen är runt 9liter. Så när jag monterar på båda fickorna så blir det 18 lite extra utrymme.

Groaghach

Posted

@Groaghach:

fantastiskt!!!

du borde ta patent på de där omgående.

och sälja mönstert till sacci eller andra hugade spekulanter.

tips är att du och gator börjar kolla upp om ni kan starta upp något.

man behöver ju inte sy upp saker i sverige.

är sedan dessa fickor hopsättningsbara med PLCE tex, så har ni en marknad även utanför svea rike.

går de att sätta på SV2K?

jag tror tom att ni kan få FM intresserade

men som jag sa ta genast patent på mönstert.

annars kommer du snart att se recon eller milishopen att sälja dina fickor utan att du tjänar ett öre på dem.

ps. borde det inte gå att köpa berghaus lungorna billigare uti i vida världen, alltså den utanför milisshopens katalog?

Posted
@Groaghach:

fantastiskt!!!

du borde ta patent på de där omgående.

och sälja mönstert till sacci eller andra hugade spekulanter.

tips är att du och gator börjar kolla upp om ni kan starta upp något.

man behöver ju inte sy upp saker i sverige.

är sedan dessa fickor hopsättningsbara med PLCE tex, så har ni en marknad även utanför svea rike.

går de att sätta på SV2K?

jag tror tom att ni kan få FM intresserade

men som jag sa ta genast patent på mönstert.

annars kommer du snart att se recon eller milishopen att sälja dina fickor utan att du tjänar ett öre på dem.

ps. borde det inte gå att köpa berghaus lungorna billigare uti i vida världen, alltså den utanför milisshopens katalog?

Hur dyrt är det att ta paten på något? Har hört om hiskligt höga summor.

Posted

fast med tanke på vad du kan tjäna på att inneha patentet, så är det nog överkomligt.

iofs tror jag att det kan vara svårt att fixa patent på just detta.

fickorna är väldigt lika det som förekommer på markanden.

och det är igentligen inte speciellt svårt att modda om ett par PLCE fickor så de liknar Groaghach´s produkt.

men ändå han bör kolla upp det.

själv är jag på väg ner i källaren för att gräva fram mina PLCE lungor för att se om jag kan modda om dem.

har helt plötsligt insett att jag kanske kan använda dem civilt.

mot symaskinen med språng!!!

Posted
fast med tanke på vad du kan tjäna på att inneha patentet, så är det nog överkomligt.

iofs tror jag att det kan vara svårt att fixa patent på just detta.

fickorna är väldigt lika det som förekommer på markanden.

och det är igentligen inte speciellt svårt att modda om ett par PLCE fickor så de liknar Groaghach´s produkt.

men ändå han bör kolla upp det.

själv är jag på väg ner i källaren för att gräva fram mina PLCE lungor för att se om jag kan modda om dem.

har helt plötsligt insett att jag kanske kan använda dem civilt.

mot symaskinen med språng!!!

Självklart kommer man att tjäna så pass mycket att inkomsterna även täcker dem utgifterna och ger en vinst!

Om nu du skaffar patent och det är ett enkelt fastsättnings system på sidofickorn, på enklaste sätt fästes sidofickorna på SS2000. Då vill ju självklart inte FM köpa in något krångligt system utan väljer det enkla, ditt system med andra ord! Är faktiskt optimistisk! :banghead: