Speedy2 Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 SISU/Speedy2Snyggt jobbat, grabbar! Men vore det inte baettre om remmarna faestnades nere på utsidan av din ryg-ficka, Speedy? Tack för det Patroels! Ja du har nog rätt angående den nedre infästningen, vi får se om det håller vid första testet. Mvh Speedy Quote
Speedy2 Posted August 23, 2004 Report Posted August 23, 2004 Manöver! Fälttest är gjort på ryggfickan. Man kan få ner. Regnställ 1 par strumpor 1 skjorta 90 Värmetröja 90 Hjälmunderlag 1 portion VA Tre askar 7.62 Vad jag behöver för att hålla mitt stridsvärde uppe ett dyngn. Minitriangia, sprit och cammoanka åker i flerbruksfickan. Vatten i vätskesystemet och i fältflaskan. Ryck upp er nu och visa vad ni sytt! Mvh Speedy Quote
SISU Posted August 24, 2004 Report Posted August 24, 2004 (edited) @ Speedy2 ursäkta men vad är en cam´moanka ?! Edited August 24, 2004 by SISU Quote
Guest Lt. Payne Posted August 24, 2004 Report Posted August 24, 2004 Nämen SISU?!! Alla Hv-soldater har utrustats med såna här: Får inte ni sånt i Hallandsgruppen? B) Quote
-M- Posted August 24, 2004 Report Posted August 24, 2004 hrm... Verkar synnerligen praktisk för Hv-bruk! Quote
johanp Posted August 24, 2004 Report Posted August 24, 2004 varför är det ingen som har samma typ av krokar som fästanordning som man har på sv2000? svårt att få tag i dessa eller finns det något som är bättre med civila plasspännen? Quote
Speedy2 Posted August 24, 2004 Report Posted August 24, 2004 @Sisu det är just en sådan anka som Lt. Payne visar bild på. Fast tyvärr så sanknar min horn :( Men jag har den som Mascot och moralhöjare och den funkar bra. @johanp Nu fattar jag inte vad du menar, vadå för krokar? De som håller skyddsmask väskan? Dom kallas bianciclips och är inte så snälla vid remmar, då dom har en benägenhet att slita upp remmarna. Om du menar själva fickorna så sitter dom med remmar som låses med kardborre jätte lätt att sy själv. Mvh Speedy Quote
Patroels Posted August 24, 2004 Report Posted August 24, 2004 ... Har för mig at JohanP menar dom metalkrokar som nyttjas till att öppna o' stänga mag-fickan (-?) Nå't liknande hadde Eagle Industries till salu till gör-det-själv folket för några år tilbaks. Sen var det ett svensk firma som också hadde så'na, fast varorna var enbart till salu om man hadde eget firma. Vaf-n hette firman...?? MVH Troels Quote
SISU Posted August 26, 2004 Report Posted August 26, 2004 @ Lt. Payne o Speedy2 LOL skulle oxå vilja ha en sån för snacka med förådet Quote
johanp Posted August 26, 2004 Report Posted August 26, 2004 ... Har för mig at JohanP menar dom metalkrokar som nyttjas till att öppna o' stänga mag-fickan (-?) precis dem, ser personligen bara fördelar med den typen av låsning på fickorna Quote
Fu Kjellberg Posted August 31, 2004 Report Posted August 31, 2004 (edited) varför är det ingen som har samma typ av krokar som fästanordning som man har på sv2000? svårt att få tag i dessa eller finns det något som är bättre med civila plasspännen? Här är hemsidan ni letade efter. www.ossian.nu Edited August 31, 2004 by Fu Kjellberg Quote
Speedy2 Posted August 31, 2004 Report Posted August 31, 2004 varför är det ingen som har samma typ av krokar som fästanordning som man har på sv2000? svårt att få tag i dessa eller finns det något som är bättre med civila plasspännen? Här är hemsidan ni letade efter. www.ossian.nu Tyvärr så hjälper det inte Fu Kjellberg, eftersom sur bollarna på Ossian lagerqvist INTE säljer till privat personer. Jag har försökt handla därifrån. Mvh Speedy Quote
Johan ES Posted October 27, 2004 Report Posted October 27, 2004 (edited) Jag funderar på att ta mönstret från en fältjacka 90 (ev även byxorna) och låta sy upp en exakt kopia fast i andra material. Därför behöver jag lite tips på hur jag kan kombinera olika material. Jag hade tänkt beställa "2 layer" Gore-Tex från Textile Outfitters. Detta är laminerat på antingen nylon eller polyestertyg. Vidare behöver man någon form av foder för att skydda GT-laminatet från slitage inifrån. Fråga 1. Vilket (ytter)tyg lämpar sig bäst för mitt ändamål, nylon eller polyester? Fråga 2. Önskar förslag på foder. Funkar det med ett vanligt nättyg (t ex Athletic Mesh)? Är kanske Coolmax ett bättre alternativ? /Johan ES Edited October 27, 2004 by Johan ES Quote
Sir Vival Posted October 27, 2004 Report Posted October 27, 2004 Jag funderar på att ta mönstret från en fältjacka 90 (ev även byxorna) och låta sy upp en exakt kopia fast i andra material. Därför behöver jag lite tips på hur jag kan kombinera olika material. Jag hade tänkt beställa "2 layer" Gore-Tex från Textile Outfitters. Detta är laminerat på antingen nylon eller polyestertyg. Vidare behöver man någon form av foder för att skydda GT-laminatet från slitage inifrån. Fråga 1. Vilket (ytter)tyg lämpar sig bäst för mitt ändamål, nylon eller polyester? Fråga 2. Önskar förslag på foder. Funkar det med ett vanligt nättyg (t ex Athletic Mesh)? Är kanske Coolmax ett bättre alternativ? /Johan ES Personligen skulle jag inte valt ett mesh-foder, av 1001 orsaker till irritation, utan i stället något som Supplex eller Pertex (kanske lite väl tunnt). Coolmaxen är av det elastiska slaget, vilket ger lite av samma elände som mesh. Vanligtvis anses nylonvävar som det bättre valet. Quote
Johan ES Posted October 27, 2004 Report Posted October 27, 2004 Jag funderar på att ta mönstret från en fältjacka 90 (ev även byxorna) och låta sy upp en exakt kopia fast i andra material. Därför behöver jag lite tips på hur jag kan kombinera olika material. Jag hade tänkt beställa "2 layer" Gore-Tex från Textile Outfitters. Detta är laminerat på antingen nylon eller polyestertyg. Vidare behöver man någon form av foder för att skydda GT-laminatet från slitage inifrån. Fråga 1. Vilket (ytter)tyg lämpar sig bäst för mitt ändamål, nylon eller polyester? Fråga 2. Önskar förslag på foder. Funkar det med ett vanligt nättyg (t ex Athletic Mesh)? Är kanske Coolmax ett bättre alternativ? /Johan ES Personligen skulle jag inte valt ett mesh-foder, av 1001 orsaker till irritation, utan i stället något som Supplex eller Pertex (kanske lite väl tunnt). Coolmaxen är av det elastiska slaget, vilket ger lite av samma elände som mesh. Vanligtvis anses nylonvävar som det bättre valet. När jag läser om Pertex och Supplex verkar det som det ska användas till YTTERtyg på olika klädesplagg. Känns nästan för varmt för att användas som tunt foder. Hur är de fukttransporterande egenskaperna för Pertex respektive Supplex? Jackan jag ska sy är tänkt att bli en tunn och vattentät skaljacka. /Johan ES Quote
Patroels Posted October 27, 2004 Report Posted October 27, 2004 @Johan ES Bra idé! Men hur vill du göra sömmarna vattentätta? Har för mig att hot-air taping inte just är en gör-det-själva sak, utan något man gör på stora till-föremålet-lämpliga-apparater ? Annars håller jag med Sir 5 All ( :P ) Inga meshvävnad till foderet! Quote
Johan ES Posted October 27, 2004 Report Posted October 27, 2004 (edited) @Johan ES Bra idé! Men hur vill du göra sömmarna vattentätta? Har för mig att hot-air taping inte just är en gör-det-själva sak, utan något man gör på stora till-föremålet-lämpliga-apparater ? Annars håller jag med Sir 5 All ( :P ) Inga meshvävnad till foderet! Egentligen inte min idé, allt började när jag såg följande sida: Länk Textile Outfitters säljer tejp att användas till GT-kläder för att göra sömmarna vattentäta (appliceras med strykjärn). De säljer även "vattenavstötande" blixtlås. Bör det vara nylon eller polyester i yttertyget? /Johan ES TILLÄGG: Jag tänkte även utrusta varje ficka med en D-ring i metall för att kunna fästa småsaker i. I övrigt ska jackan och byxan vara så lik fältuniformen som möjligt (förutom färg och material). Edited October 27, 2004 by Johan ES Quote
Patroels Posted October 27, 2004 Report Posted October 27, 2004 (edited) Jag gjorde en "nylon vs. polyester" sökning på Google och fann att polyester -som råvara till olika föremål- var bättre än nylon. Annars vet jag inte så mycket mer, då jag föredrar Cordura MVH Troels Edit: Ser ju klokt ut med det där iron-on produkt till sömmarna! Edited October 27, 2004 by Patroels Quote
Johan ES Posted October 27, 2004 Report Posted October 27, 2004 (edited) Jag gjorde en "nylon vs. polyester" sökning på Google och fann att polyester -som råvara till olika föremål- var bättre än nylon. Annars vet jag inte så mycket mer, då jag föredrar Cordura MVH Troels Edit: Ser ju klokt ut med det där iron-on produkt till sömmarna! Det stod inte möjligtvis VARFÖR polyester var bättre än nylon? Jag tänker beställa lite varuprover på de olika materialen och utifrån det besluta vad jag tänker använda. Kanske skulle man rent av beställa 3 layer Gore-Tex (går dessutom att få som "micro-ripstop")? Då slipper man problemet med att hitta rätt foder. /Johan ES Edited October 27, 2004 by Johan ES Quote
Patroels Posted October 27, 2004 Report Posted October 27, 2004 @Johan ES Jo, det är ju så med konstgjorda fibrar att dom uppför sig olika när det gäller väte och temparatur. Från rep-världen vet man ju att nylonrep går att sträcka upp till 25% längre när det är blöt (beroende på tvinnandet o.a.) Samma sak gäller inte för polyester. Quote
Sir Vival Posted October 27, 2004 Report Posted October 27, 2004 (edited) När det gäller tält så har alla top-of-the-line modeller nylonväv och de lite billigare oftast polyester, varför detta skulle skilja sig från tält till kläder kan jag inte greppa... Kollade just, och Recon-jackan är i polyamid och FJS02 polyester. Det negativa med 3-lagers är att det blir betydligt tätare än 2-lagers - även om man använder, t ex, Supplex som foder. Edited October 27, 2004 by Sir Vival Quote
R.Walén Posted October 28, 2004 Report Posted October 28, 2004 Riktigt bra tråd. Är dock intresserad av bilder på de olik projekten som visas upp i den tidigare delen av tråden. Länkarna verkar vara satta ur observerbart skick. Skulle vara kul om de gamla posternas skapare kunde länka om bilderna så man får sig en titt på de lovordade skapelserna. Quote
Johan ES Posted October 28, 2004 Report Posted October 28, 2004 Har nu fått ett mailsvar från Textile Outfitters. De anser bl a att både Pertex och Supplex är något överdrivet att använda som foder. AS a liner, both Pertex and Supplex nylon would work, but they may be a bit of over kill. Pertex is a breathable water-resistant fabric, generally used for down filled garments because it is down proof. The Supplex Nylon is a wind and water resistant fabric that has quick drying capabilities, very often used for hiking pants, or light summer jackets. Using either BWBF or TOI-Tex, the outer shell is already water/wind proof, so to use a wind and water resistant lining like supplexor pertex is a bit expensive, and it wont help any. Istället rekommenderar de Taffeta-nylon. Kanske skulle man kombinera olika foder? T ex nätfoder runt bålen och Taffeta-nylon i armar (i bxorna enbart Taffeta-nylon). /Johan ES Quote
Gator Posted October 28, 2004 Report Posted October 28, 2004 @Johan ES Låter som en bra idé. Personligen svettas jag mest om ryggen, vare sig jag har packning eller inte. Har därför letat efter jackor med olika foder i olika delar av plagget. Skulle gärna ha ett tätt foder i armar/framsida, och ett "andas"-material i ryggen. Quote
Sir Vival Posted October 28, 2004 Report Posted October 28, 2004 En av de 1000 och 1 anledningarna till att inte välja mesh är att detta inte skyddar membranet speciellt bra mot ytslitage. Sedan så upplever jag i allaf dall ingen av de prylar jag har i Pertex som speciellt vattentäta, men det finns kanske olika varianter. Quote
Flak Posted October 28, 2004 Author Report Posted October 28, 2004 Riktigt bra tråd. Är dock intresserad av bilder på de olik projekten som visas upp i den tidigare delen av tråden. Länkarna verkar vara satta ur observerbart skick. Skulle vara kul om de gamla posternas skapare kunde länka om bilderna så man får sig en titt på de lovordade skapelserna. Har flyttat mina bilder tre gånger nu och alltid ballar stället som "host-ar" dom ur efter ett tag. Jag har hemsidesutrymme hos Felia, men jag får aldrig mina användaruppgifter, så inte kan jag ha dom där heller. Soldater! Bra uppladdningstjänst frågas? PM går bra - så spammar vi inte sönder den här tråden... :( Quote
Johan ES Posted October 28, 2004 Report Posted October 28, 2004 (edited) En av de 1000 och 1 anledningarna till att inte välja mesh är att detta inte skyddar membranet speciellt bra mot ytslitage. Sedan så upplever jag i allaf dall ingen av de prylar jag har i Pertex som speciellt vattentäta, men det finns kanske olika varianter. Då struntar vi i alla typer av nätfoder. Då jag vill maximal andningsförmåga lutar det i dagsläget åt ett foder i antingen Taffeta eller Coolmax. Tack för bra synpunkter och tips! Återkommer när projektet börjar ta fart på allvar. /Johan ES TILLÄGG: Hur mycket sämre är 3 layer Gore-Tex när det gäller andning? Det materialet kanske skulle funka, då slipper man åtminstone fundera över lämpligt foder. På Textile Outfitters hemsida står följande att läsa om 3 layer Gore-Tex: ...with a protective tricot backing laminated to it. Skulle någon kunna översätta "tricot backing" till svenska. Edited October 28, 2004 by Johan ES Quote
Patroels Posted October 28, 2004 Report Posted October 28, 2004 @ Flak Här går det bra att upload'a MVH Troels Quote
Mordred Posted October 28, 2004 Report Posted October 28, 2004 Patroes> Precis det jag skulle skriva Quote
Recommended Posts